Donor worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

miss x
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miss x » 22 mei 2007 09:36

ben ook donor (nou ja nog niet dus, pas als ik doodga tot die tijd hou ik mijn organen nog even zelf :lol: )

Ik vind dat bijna vanzelfsprekend. Waarom laat men in NL niet iedereen automatisch donor zijn, tenzij ze aangeven dat ze dat niet willen, dan zouden er veel meer donoren zijn

hoop niet dat dit al is gezegd, heb niet alle 23 pagina's gelezen

miss x
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miss x » 22 mei 2007 09:39

Oh ja wat ik net bedacht, het is eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend om pas donor te worden na je dood, sommige mensen geven bij leven ook een nier weg aan een ziek familielid.

(voor wie) zouden jullie dat doen als dat nodig was?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 mei 2007 09:41

hermanmulder schreef:Wat ik wel raar vind, is dat veel oudere mensen niet geregistreerd staan. Hebben zij nooit een formulier oid ontvangen?

Nu is er veel meer aandacht voor en krijgt iedereen die 18 wordt zo'n ding in de bus geloof ik. Het is op zich logisch dat ze zich meer richten op jongeren, want ouderen hebben meestal wat minder geschikte organen, omdat ze soms al wat meer versleten zijn.
pobody's nerfect

Riska

Berichtdoor Riska » 22 mei 2007 09:44

Jo'tje schreef:
hermanmulder schreef:Wat ik wel raar vind, is dat veel oudere mensen niet geregistreerd staan. Hebben zij nooit een formulier oid ontvangen?

Nu is er veel meer aandacht voor en krijgt iedereen die 18 wordt zo'n ding in de bus geloof ik. Het is op zich logisch dat ze zich meer richten op jongeren, want ouderen hebben meestal wat minder geschikte organen, omdat ze soms al wat meer versleten zijn.

Dat is dus niet waar - ze kunnen ook van ouderen nog heel wat gebruiken.
Laatst gewijzigd door Riska op 22 mei 2007 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 mei 2007 10:28

Jo'tje schreef:

Dit is echt een misverstand!! Ookal is iemand 100, dan is er nog veel wat goed gebruikt kan worden!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 mei 2007 10:29

miss x schreef:Oh ja wat ik net bedacht, het is eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend om pas donor te worden na je dood, sommige mensen geven bij leven ook een nier weg aan een ziek familielid.

Gesteld dat het medisch gezien mogelijk is zou ik dat doen voor: mijn man, mijn moeder, mijn broer, mijn zus, mijn zwager, mijn schoonmoeder, mijn schoonvader.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 mei 2007 10:42

rosalie83 schreef:
miss x schreef:Oh ja wat ik net bedacht, het is eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend om pas donor te worden na je dood, sommige mensen geven bij leven ook een nier weg aan een ziek familielid.

Gesteld dat het medisch gezien mogelijk is zou ik dat doen voor: mijn man, mijn moeder, mijn broer, mijn zus, mijn zwager, mijn schoonmoeder, mijn schoonvader.

ik zou het ook voor deze personen doen. Daarbij kotm ook dat je met bloedgroep e.d. zit. De artsen geven vaak ook aan dat van naaste familie het beste is.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 mei 2007 11:34

Gerdien B. schreef:
rosalie83 schreef:

ik zou het ook voor deze personen doen. Daarbij kotm ook dat je met bloedgroep e.d. zit. De artsen geven vaak ook aan dat van naaste familie het beste is.

Ja klopt! Maar gevoelsmatig zou ik het voor mijn man en schoonouders ook willen doen!
Dat zijn best heftige keuzes trouwens als je er echt voor komt te staan. Ook omdat het schijnt dat de operatie van degene die een nier afstaat gevaarlijker en heftiger is dan die van degene die de nier ontvangt!

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 22 mei 2007 11:44

miss x schreef:
Ik vind dat bijna vanzelfsprekend. Waarom laat men in NL niet iedereen automatisch donor zijn, tenzij ze aangeven dat ze dat niet willen, dan zouden er veel meer donoren zijn

Om het even in de juiste volgorde te zetten. Het is de omgekeerde wereld als ik aan moet geven geen donor te willen zijn. Het doneren van organen is een gift, een geschenk, geen automatisme. Dit lichaam is niet van de overheid of van de samenleving, daarmee dus niet voor 'algemeen gebruik'.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 mei 2007 11:46

Flappie schreef:
miss x schreef:

Om het even in de juiste volgorde te zetten. Het is de omgekeerde wereld als ik aan moet geven geen donor te willen zijn. Het doneren van organen is een gift, een geschenk, geen automatisme. Dit lichaam is niet van de overheid of van de samenleving, daarmee dus niet voor 'algemeen gebruik'.

Donor zijn zou een automatisme moeten zijn. Dus wat is er mis met de situatie zoals miss x schetst? Als je gewoon de mogelijkheid hebt om aan te geven geen donor te willen zijn!?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 mei 2007 14:25

Flappie schreef:
miss x schreef:

Ik sluit me aan bij de reactie van Rosalie.
Om het even in het juiste daglicht te zetten: het doneren van organen is een vorm van menselijke naastenliefde? Het lijkt me niet verkeerd om het een automatisme te laten zijn.

Dit is echt een misverstand!! Ookal is iemand 100, dan is er nog veel wat goed gebruikt kan worden!

Gedeeltelijk. Wij hadden hier pas een avond over met de jongeren van de gemeente. Een neuroloog ging toen ook die discussie aan en gaf aan dat er van ouderen meestal veel minder gebruikt kan worden. Hart, longen, nieren etc zijn vaak te versleten om nog als donororgaan gebruikt te worden. Ook de huid is vaak een probleem. Natuurlijk kan er vaak nog wel wát gebruikt worden, maar lang niet alles.
pobody's nerfect

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 22 mei 2007 15:58

Is ieder dingetje wat gebruikt word niet iets? En tjah, wat is veel.. Al is het maar huid, hoornvlies, dat is toch iets :wink:

Overigens blijf ik er bij dat ik donor wil zijn, voor zo ver ik dat kan.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 mei 2007 16:23

L'être extraterrestre schreef:Is ieder dingetje wat gebruikt word niet iets? En tjah, wat is veel.. Al is het maar huid, hoornvlies, dat is toch iets :wink:

Klopt. Ik ben er ook voorstander van dat iedereen automatisch donor wordt en dat het een bewuste keuze zou moeten zijn om je úit te laten schrijven i.p.v. andersom.
pobody's nerfect

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 22 mei 2007 16:27

Jo'tje schreef:
L'être extraterrestre schreef:Is ieder dingetje wat gebruikt word niet iets? En tjah, wat is veel.. Al is het maar huid, hoornvlies, dat is toch iets :wink:

Klopt. Ik ben er ook voorstander van dat iedereen automatisch donor wordt en dat het een bewuste keuze zou moeten zijn om je úit te laten schrijven i.p.v. andersom.
Inderdaad. In het AD is er een hele discussie over, ook over mensen die vanwege geloofsovertuiging niet mogen geven, maar wel mogen ontvang.. Dan denk ik: Waar ben je mee bezig? Dat kan helemaal niet, er is geen God die dat vind!

Weet iemand overigens of je nog iets hebt aan een licht beschadigd hoornvlies?

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 22 mei 2007 16:28

Ik ben bloeddonor, pas voor de 2e keer bloedgegeven. Ben er alleen een halve week moe van. Maar ja; voor mij maar heeeel even, voor hen een heel leven.
Ik ben geen orgaandonor, maar dat heeft een persoonlijke reden.
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Terug naar “Archief”