GKN'er schreef:Ik gooi even de knuppel in het hoenderhok:
Zoals jullie misschien wel zullen weten, waren de afgelopen Tweede-Kamerverkiezingen de laatste, waarin Bas van der Vlies heeft gefungeerd als lijsttrekker van de S.G.P.
Wie zal echter het nieuwe gezicht van de partij worden (i.c. lijsttrekker der S.G.P.), als Van der Vlies in 2011 (of mogelijk al eerder als het kabinet vroegtijdig valt) uit de landelijke politieke stapt?
De enige mogelijkheid die ik nu zie is Kees van der Staaij. Maar heeft hij genoeg electorale aantrekkingskracht; kan hij in de voetsporen treden van de in bevindelijke kring zeer populaire Van der Vlies?
Speculeer hier...
ik voorzie geen problemen, de SGP heeft een trouwe achterban. Ik verwacht niet dat die mensen vanwege Bas van der Vlies op de SGP stemmen en anders op een andere partij. SGP'ers zijn principieel, je stemt op een partij vanwege de standpunten. Natuurlijk zullen er ongetwijfeld wat jongeren zich gaan bezinnen, maar meer dan 0.1 procent gaat dat in 2011 denk ik niet kosten. Electorale aantrekkingskracht lijkt me dus niet zo belangrijk, de SGP onder Bas van der Vlies staat er immers niet bekend om veel kiezers uit andere hoeken te trekken en de echte SGP'ers blijven toch wel SGP stemmen.