SGP 'de partij' , 'onze partij'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2006 08:24

GKN'er schreef:Ik gooi even de knuppel in het hoenderhok:

Zoals jullie misschien wel zullen weten, waren de afgelopen Tweede-Kamerverkiezingen de laatste, waarin Bas van der Vlies heeft gefungeerd als lijsttrekker van de S.G.P.
Wie zal echter het nieuwe gezicht van de partij worden (i.c. lijsttrekker der S.G.P.), als Van der Vlies in 2011 (of mogelijk al eerder als het kabinet vroegtijdig valt) uit de landelijke politieke stapt?
De enige mogelijkheid die ik nu zie is Kees van der Staaij. Maar heeft hij genoeg electorale aantrekkingskracht; kan hij in de voetsporen treden van de in bevindelijke kring zeer populaire Van der Vlies?

Speculeer hier...

ik voorzie geen problemen, de SGP heeft een trouwe achterban. Ik verwacht niet dat die mensen vanwege Bas van der Vlies op de SGP stemmen en anders op een andere partij. SGP'ers zijn principieel, je stemt op een partij vanwege de standpunten. Natuurlijk zullen er ongetwijfeld wat jongeren zich gaan bezinnen, maar meer dan 0.1 procent gaat dat in 2011 denk ik niet kosten. Electorale aantrekkingskracht lijkt me dus niet zo belangrijk, de SGP onder Bas van der Vlies staat er immers niet bekend om veel kiezers uit andere hoeken te trekken en de echte SGP'ers blijven toch wel SGP stemmen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 dec 2006 16:24

Wel grappig wat eoa dominee in het RD pas beweerde (geen link omdat die site op zondag dicht zit :| ): de SGP staat onder de stolp van de tolerante verdraagzaamheid. 8)

Maar wellicht heeft hij vanuit hardcore theocratisch oogpunt nog wel gelijk ook: democratie de vorm en theocratie de norm is een beetje schizofreen.

Boer Piet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Boer Piet » 16 mar 2007 14:15

Over het theocratisch beginsel wil ik nog wel even een balletje opgooien. De SGP heeft in de beginsel staan dat zij een theocratie nastreeft. Daarbij krijgt iedereen visioenen van brandstapels, ahjatollah Komeihni en Staphorst. Kortom, het opdringen van godsdienstige wetten aan ongelovigen.

De andere conservatief christelijke partij in Nederland, de CU, heeft geen theocratisch beginsel. Maar betekend dit dat zij niet theocratisch is?
Volgens mij wel. De CU wil ook anderen Gods wil opleggen. De argumenten tegen abortus en (met name) euthenasie zijn toch gebaseerd op de waarde die God aan ons leven hecht?

Dit is dus ook theocratisch. Daarom vind ik de discussies rondom het theocratisch beginsel altijd nogal hysterisch en niet to-the-point.

Mijn mening is dat in een democratie ook theocratische argumenten aangevoerd mogen worden, of dit nu door de SGP, CU of (noem s wat) de AA (Allah Akbar).
De meeste ideeën zijn niet nieuw, maar niemand kent de oude.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 mar 2007 18:33

Is de CU conservatief dan? :|

Overigens is theocratie een staatsvorm en als je je christelijke ideeën via democratische politiek probeert te verspreiden is dat dus geen theocratie. Zowel SGP als CU zijn dus gewoon democratisch en niet theocratisch.

Boer Piet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Boer Piet » 19 mar 2007 13:28

Aragorn schreef:Is de CU conservatief dan? :|

In reformatorische ogen niet, maar als ik de krant lees, en ook als ik met niet-christenen spreek, dan wordt CU als een zeer christelijke (=constervatieve) partij gezien.
Dus dan bedoel ik met name het homo-, abortus en euthenasie standpunt van de CU.
De meeste ideeën zijn niet nieuw, maar niemand kent de oude.

huibert-jan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor huibert-jan » 19 mar 2007 14:51

Je moet wel kijken in welk referentie kader de CU conservatief is. In mijn referentie kader is dat zeker het geval, ook in kranten lees je erover idd. Maar als je kijkt hoe sommige mensen aankijken tegen samenwerking met andere politieke partijen, vrouwenstandpunt (daar heb je hem weer :lol: ) en andere standpunten dan zien ze de CU juist weer als progressief christelijk.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 18 mei 2007 17:54

huibert-jan schreef:Je moet wel kijken in welk referentie kader de CU conservatief is. In mijn referentie kader is dat zeker het geval, ook in kranten lees je erover idd. Maar als je kijkt hoe sommige mensen aankijken tegen samenwerking met andere politieke partijen, vrouwenstandpunt (daar heb je hem weer :lol: ) en andere standpunten dan zien ze de CU juist weer als progressief christelijk.

De christeunie is niet progressief christelijk maar hebben een eigen koers en dat is christelijk sociaal,een nieuwe vorm van politiek voeren.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2007 18:46

Wat is daar nieuw aan?

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 18 mei 2007 18:51

Aragorn schreef:Wat is daar nieuw aan?

Als het niet nieuw is dan moet een andere partij het dus ook al doen,ik kan niet bedenken wie.De cda dus niet dat is meer een partij van alle gelovigen.Niet dat slecht is hoor.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 21 mei 2007 14:13

Er zijn toch meer partijen (geweest) die pretenderen "christelijke en sociale politiek" te beoefenen? De SGP en het CDA stellen dat toch ook, evenals de voorlopers van de CU en het CDA dat stelden?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Riska

Berichtdoor Riska » 21 mei 2007 14:21

LeChat schreef:Er zijn toch meer partijen (geweest) die pretenderen "christelijke en sociale politiek" te beoefenen? De SGP en het CDA stellen dat toch ook, evenals de voorlopers van de CU en het CDA dat stelden?

Precies, de ARP - bloedgroep van CDA - was ook een partij die voor haar standpunten uitkwam.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 21 mei 2007 15:48

Riska schreef:
LeChat schreef:Er zijn toch meer partijen (geweest) die pretenderen "christelijke en sociale politiek" te beoefenen? De SGP en het CDA stellen dat toch ook, evenals de voorlopers van de CU en het CDA dat stelden?

Precies, de ARP - bloedgroep van CDA - was ook een partij die voor haar standpunten uitkwam.

Christelijk sociaal wil niet zeggen over standpunten uitvoeren,het gaat over christelijke politiek bedrijven met ook veel oog met de gene wie dat niet is.Cda is dat in mijn optiek niet want anders gingen ze niet met de vvd in zee.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 21 mei 2007 16:28

kirdneh schreef:Christelijk sociaal wil niet zeggen over standpunten uitvoeren,het gaat over christelijke politiek bedrijven met ook veel oog met de gene wie dat niet is.Cda is dat in mijn optiek niet want anders gingen ze niet met de vvd in zee.
:mrgreen: Tja, je formuleert het zelf al mooi: in mijn optiek.
In de optiek van wat extreem-linkse SP'ers zal de CU geen 'sociale politiek' bedrijven. Kwestie van gezichtspunt.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 21 mei 2007 16:32

Machiavelli schreef:
kirdneh schreef:Christelijk sociaal wil niet zeggen over standpunten uitvoeren,het gaat over christelijke politiek bedrijven met ook veel oog met de gene wie dat niet is.Cda is dat in mijn optiek niet want anders gingen ze niet met de vvd in zee.
:mrgreen: Tja, je formuleert het zelf al mooi: in mijn optiek.
In de optiek van wat extreem-linkse SP'ers zal de CU geen 'sociale politiek' bedrijven. Kwestie van gezichtspunt.

Geeft ik toch toe, in mijn optiek spreek ik nu.Maar dan wil ik wel graag weten wat die sp ers dan daar mee bedoelen en hoe ze dat anders zien.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 mei 2007 17:00

kirdneh schreef:
Riska schreef:

Christelijk sociaal wil niet zeggen over standpunten uitvoeren,het gaat over christelijke politiek bedrijven met ook veel oog met de gene wie dat niet is.Cda is dat in mijn optiek niet want anders gingen ze niet met de vvd in zee.

De ARP heeft dan ook totaal anders geregeerd dan het CDA ooit...

Terug naar “Archief”