Maar het past niet om anderen te veroordelen.
Los daarvan, ik plaats vraagtekens bij het feit dat menselijke tradities gelovigen van het Avondmaal afhouden.
Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Ik kom wel eens in een gereformeerde gemeente en daar gaat het er echt zo aan toe. Over rollen in het stof en het kruipen in een kippenhok en zo.
Sorry hoor, maar met geloof in God heeft dat weinig meer van doen. Eerder met godsdienstwaanzin.
Optimatus schreef:Maar het past niet om anderen te veroordelen.
En daar kun je rustig het woord dwaling op toepassen, als het gaat om waarom niet aangaan. Want je tot God bekeren, zeg je tegen God en zijn gemeente als je daar belijdenis van doet, toch?Gerdien B. schreef:Het vreemde is dat nog niemand in al die 26 jaar binnen de refo wereld mij heeft kunnen uitleggen waarom het zo zit. Nog niemand heeft mij met de Bijbel kunnen overtuigen dat het Gods bedoeling is dat het zo gevierd moet worden.
Gerdien B. schreef:Je kan wel aan komen met formuleiren e.d., maar die izjn niet de Bijbel.
Prima als de formulieren je op weg helpen in je geloof, maar hang er niet je geloof aan op. Dat komt namelijk wel zo over dat het gehel Avondmaal gebeuren enkel en alleen gebasseerd is op het Avondmaalsformulier. Het formulier is alleen maar een middel om een Avondmala te vieren en niet DE manier om het te doen.
Als je naar de Bijbel gaat dan staat er nergens dat Jezus het Avondmaal heeft ingesteld voor een bepaalde groep christenen. De Bijbel is het Boek waar uit we leven. Dat er formulieren bij zijn gemaakt ter ondersteuning van kerkdiensten is moi, maar het is niet de Bijbel. Het blijft de intepretatie van de mensen die dit zo gemaakt hebben.
Het vreemde is dat nog niemand in al die 26 jaar binnen de refo wereld mij heeft kunnen uitleggen waarom het zo zit. Nog niemand heeft mij met de Bijbel kunnen overtuigen dat het Gods bedoeling is dat het zo gevierd moet worden.
Hier zijn ook teksten aangedragen maar die izjn uit zijn verband gehaald en mij daarbij extra versterkt in mijn standpunten.
André schreef:En daar kun je rustig het woord dwaling op toepassen, als het gaat om waarom niet aangaan.Gerdien B. schreef:Het vreemde is dat nog niemand in al die 26 jaar binnen de refo wereld mij heeft kunnen uitleggen waarom het zo zit. Nog niemand heeft mij met de Bijbel kunnen overtuigen dat het Gods bedoeling is dat het zo gevierd moet worden.
Want je tot God bekeren, zeg je tegen God en zijn gemeente als je daar belijdenis van doet, toch?
Maar er schijnt iets bijzonders te moeten gebeuren in je leven, tsja, hoe dat Bijbels te onderbouwen is, ik heb geen flauw idee.
Ook niet na 3 jaar te lezen op dit forum en er een topic over geopend te hebben een jaartje terug.
Boekenlezer schreef:In Deuteronomium 30:6 lees ik de belofte dat God de harten zal besnijden.
André schreef:Boekenlezer schreef:In Deuteronomium 30:6 lees ik de belofte dat God de harten zal besnijden.
Ben ik te progressief en postmodern als ik daar de doop voor in de plaats lees nu?
Mm, omdat je schreef:Boekenlezer schreef:André schreef:Boekenlezer schreef:In Deuteronomium 30:6 lees ik de belofte dat God de harten zal besnijden.
Ben ik te progressief en postmodern als ik daar de doop voor in de plaats lees nu?
Uh, nee, dat denk ik niet.
Je bedoelt: dat God het hart zal dopen?
Ik vind je vraag trouwens nogal vaag gesteld. Ik heb hem al eerder gezien deze middag - kon even niet reageren omdat mijn netwerkverbinding eruit lag - maar ik wist niet goed waarop je nou precies doelde met je vraag.
In de tekst wordt gesproken over de figuurlijke besnijdenis. Want de besnijdenis had een betekenis, en juist om die betekenis ging het.
Datzelfde kan van de doop gezegd worden.
Toen bedacht ik me: hoezo ernstig?God spreekt ons aan op onze verantwoordelijkheid, om je te houden aan Zijn onderwijs, Zijn geboden. Dat moeten wel ernstig nemen.
Maar dat is het enige niet. In Deuteronomium 30:6 lees ik de belofte dat God de harten zal besnijden.
Boekenlezer schreef:Gerdien B. schreef:Je kan wel aan komen met formuleiren e.d., maar die izjn niet de Bijbel.
Prima als de formulieren je op weg helpen in je geloof, maar hang er niet je geloof aan op. Dat komt namelijk wel zo over dat het gehel Avondmaal gebeuren enkel en alleen gebasseerd is op het Avondmaalsformulier. Het formulier is alleen maar een middel om een Avondmala te vieren en niet DE manier om het te doen.
Als je naar de Bijbel gaat dan staat er nergens dat Jezus het Avondmaal heeft ingesteld voor een bepaalde groep christenen. De Bijbel is het Boek waar uit we leven. Dat er formulieren bij zijn gemaakt ter ondersteuning van kerkdiensten is moi, maar het is niet de Bijbel. Het blijft de intepretatie van de mensen die dit zo gemaakt hebben.
Het vreemde is dat nog niemand in al die 26 jaar binnen de refo wereld mij heeft kunnen uitleggen waarom het zo zit. Nog niemand heeft mij met de Bijbel kunnen overtuigen dat het Gods bedoeling is dat het zo gevierd moet worden.
Hier zijn ook teksten aangedragen maar die izjn uit zijn verband gehaald en mij daarbij extra versterkt in mijn standpunten.
Ik denk dat je de uitleg in je kerk en de manier van omgaan ermee niet te automatisch met het avondmaalsformulier moet vereenzelvigen. Er zijn toch uitgebreide studies verschenen om aan te tonen dat dat nogal eens niet het geval is? Ik denk aan K. van der Zwaag en J. Blaauwendraad. (In het verleden kwamen zij en de onderwerpen die ermee samenhangen nogal vaak aan de orde. Nu lijkt het heel anders te zijn, en lijken de rechts-bevindelijken zich terug getrokken te hebben. Jammer!)
Jij komt op mij nogal eens over als iemand met een reactiehouding. Jouw kerk heeft jou tegen de borst gestuit, en daarmee staat dan je hele vertrouwen in de gereformeerde traditie onder druk. Dat is jammer, want dat zijn toch echt twee onderscheiden zaken. Of laat ik het nauwkeuriger zeggen: de gereformeerde traditie is waarschijnlijk veel veelkleuriger en veelzijdiger dan het beeld wat jij er van hebt.
Ik zal in mijn verhalen ook nogal eens erg lijken op een zware Ger.Gemmer. Dat ben ik echter niet. Het is een bepaalde kant van mijn denken zoals ik me uit, en ik belicht niet altijd dezelfde zaken. Die 'zware' kant die je bij mij tegenkomt hangt zonder twijfel samen met het ernstige deel van mijn karakter, wat ik heb.
Gerdien B. schreef:je kan het zo zien, maar ik ben eerder op zoek naar wat nu de waarheid is. elke kerk denkt de waarheid in pacht te hebben. ik kerk op moment in 5 verschillende kerekn. Dan ga je over de verschillen nadenken.
Ik kan wel op mijn opvoeding afgaan maar dat is niet goed. Ik meot afgaan op wat de Bijbel ons leert. Daardoor komen al deze vragen bij mij op.
Datde GerGem ook goede dingen heeft ben ik emt je eens. Ik zie ook steeds meer dat echt elke kerk voor en nadelen heeft. De perfecte kerk is hier niet op aarde. Daarom moeten we juist alles wat in een kerk geleerd wordt toetsen aan de Bijbel. Dus ook het Avondmaal
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten