weinig avondmaalgangers in de gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 mei 2007 09:40

Maar het past niet om anderen te veroordelen.

Los daarvan, ik plaats vraagtekens bij het feit dat menselijke tradities gelovigen van het Avondmaal afhouden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 mei 2007 09:41

Optimatus schreef:Ik kom wel eens in een gereformeerde gemeente en daar gaat het er echt zo aan toe. Over rollen in het stof en het kruipen in een kippenhok en zo.

Sorry hoor, maar met geloof in God heeft dat weinig meer van doen. Eerder met godsdienstwaanzin.

Maar is het ook te concluderen uit de bijdrage van mij, waarop jij reageerde? Ik lees wel eens e.e.a., en dat verhaal over de duivel is deels gebaseerd op kennis die ik al had, en deels ook op wat ik de laatste tijd aan het lezen ben. En dat is niet van een Ger.Gem.-predikant.
Hadden Jezus en de apostelen misschien ook een scherpte die jou niet aanstaat?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 mei 2007 09:44

Volgens mij is de scherpte van Christus een andere scherpte dan die van veroordelende gereformeerden.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 mei 2007 09:44

Optimatus schreef:Maar het past niet om anderen te veroordelen.

Het serieus nemen van de christelijke boodschap noopt wel eens om de alarmbel te luiden.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 19 mei 2007 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 mei 2007 09:45

Dat is heel iets anders dan anderen veroordelen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 mei 2007 10:53

Misschien is het nuchtere commentaar op deze discussie van een derde persoon eens handig. Het lijkt mij best interessant om eens het commentaar te beluisteren van iemand met een echt gereformeerde opvatting, die ook eens wat positiefs over mij kan zeggen.
Wij kunnen wel eindeloos doordiscussiëren. Maar dat heeft volgens mij weinig nut. Volgens mij krijgt dat het karakter van een loopgravenoorlog, waarin we krampachtig in onze posities zitten ingegraven. Een loopgravenoorlog, waarin we er puur op uit zijn om elkaar onderuit te halen. Dat werkt alleen maar wrok, en dat is nergens nuttig voor. Daarom discussieer ik ook niet meer eindeloos door tot mijn energie helemaal op is om te discussiëren, zoals ik in het verleden deed. Ik kies er dan voor om wat anders nuttigs te gaan doen, wat opbouwender is.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 mei 2007 11:04

Je kan wel aan komen met formuleiren e.d., maar die izjn niet de Bijbel.
Prima als de formulieren je op weg helpen in je geloof, maar hang er niet je geloof aan op. Dat komt namelijk wel zo over dat het gehel Avondmaal gebeuren enkel en alleen gebasseerd is op het Avondmaalsformulier. Het formulier is alleen maar een middel om een Avondmala te vieren en niet DE manier om het te doen.
Als je naar de Bijbel gaat dan staat er nergens dat Jezus het Avondmaal heeft ingesteld voor een bepaalde groep christenen. De Bijbel is het Boek waar uit we leven. Dat er formulieren bij zijn gemaakt ter ondersteuning van kerkdiensten is moi, maar het is niet de Bijbel. Het blijft de intepretatie van de mensen die dit zo gemaakt hebben.

Het vreemde is dat nog niemand in al die 26 jaar binnen de refo wereld mij heeft kunnen uitleggen waarom het zo zit. Nog niemand heeft mij met de Bijbel kunnen overtuigen dat het Gods bedoeling is dat het zo gevierd moet worden.
Hier zijn ook teksten aangedragen maar die izjn uit zijn verband gehaald en mij daarbij extra versterkt in mijn standpunten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

André

Berichtdoor André » 19 mei 2007 13:09

Gerdien B. schreef:Het vreemde is dat nog niemand in al die 26 jaar binnen de refo wereld mij heeft kunnen uitleggen waarom het zo zit. Nog niemand heeft mij met de Bijbel kunnen overtuigen dat het Gods bedoeling is dat het zo gevierd moet worden.
En daar kun je rustig het woord dwaling op toepassen, als het gaat om waarom niet aangaan. Want je tot God bekeren, zeg je tegen God en zijn gemeente als je daar belijdenis van doet, toch?
Maar er schijnt iets bijzonders te moeten gebeuren in je leven, tsja, hoe dat Bijbels te onderbouwen is, ik heb geen flauw idee.
Ook niet na 3 jaar te lezen op dit forum en er een topic over geopend te hebben een jaartje terug. :roll:

Edit: en nee ik ben niet arrogant, maar het bedroefd me wel.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 mei 2007 13:36

Gerdien B. schreef:Je kan wel aan komen met formuleiren e.d., maar die izjn niet de Bijbel.
Prima als de formulieren je op weg helpen in je geloof, maar hang er niet je geloof aan op. Dat komt namelijk wel zo over dat het gehel Avondmaal gebeuren enkel en alleen gebasseerd is op het Avondmaalsformulier. Het formulier is alleen maar een middel om een Avondmala te vieren en niet DE manier om het te doen.
Als je naar de Bijbel gaat dan staat er nergens dat Jezus het Avondmaal heeft ingesteld voor een bepaalde groep christenen. De Bijbel is het Boek waar uit we leven. Dat er formulieren bij zijn gemaakt ter ondersteuning van kerkdiensten is moi, maar het is niet de Bijbel. Het blijft de intepretatie van de mensen die dit zo gemaakt hebben.

Het vreemde is dat nog niemand in al die 26 jaar binnen de refo wereld mij heeft kunnen uitleggen waarom het zo zit. Nog niemand heeft mij met de Bijbel kunnen overtuigen dat het Gods bedoeling is dat het zo gevierd moet worden.
Hier zijn ook teksten aangedragen maar die izjn uit zijn verband gehaald en mij daarbij extra versterkt in mijn standpunten.

Ik denk dat je de uitleg in je kerk en de manier van omgaan ermee niet te automatisch met het avondmaalsformulier moet vereenzelvigen. Er zijn toch uitgebreide studies verschenen om aan te tonen dat dat nogal eens niet het geval is? Ik denk aan K. van der Zwaag en J. Blaauwendraad. (In het verleden kwamen zij en de onderwerpen die ermee samenhangen nogal vaak aan de orde. Nu lijkt het heel anders te zijn, en lijken de rechts-bevindelijken zich terug getrokken te hebben. Jammer!)
Jij komt op mij nogal eens over als iemand met een reactiehouding. Jouw kerk heeft jou tegen de borst gestuit, en daarmee staat dan je hele vertrouwen in de gereformeerde traditie onder druk. Dat is jammer, want dat zijn toch echt twee onderscheiden zaken. Of laat ik het nauwkeuriger zeggen: de gereformeerde traditie is waarschijnlijk veel veelkleuriger en veelzijdiger dan het beeld wat jij er van hebt.
Ik zal in mijn verhalen ook nogal eens erg lijken op een zware Ger.Gemmer. Dat ben ik echter niet. Het is een bepaalde kant van mijn denken zoals ik me uit, en ik belicht niet altijd dezelfde zaken. Die 'zware' kant die je bij mij tegenkomt hangt zonder twijfel samen met het ernstige deel van mijn karakter, wat ik heb.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 mei 2007 13:52

André schreef:
Gerdien B. schreef:Het vreemde is dat nog niemand in al die 26 jaar binnen de refo wereld mij heeft kunnen uitleggen waarom het zo zit. Nog niemand heeft mij met de Bijbel kunnen overtuigen dat het Gods bedoeling is dat het zo gevierd moet worden.
En daar kun je rustig het woord dwaling op toepassen, als het gaat om waarom niet aangaan.

Dit is niet kwaad bedoeld, hoor, wat ik nu ga zeggen.
Maar wat mij een beetje tegen staat is dit: dit kun je hier rustig zeggen, want die mensen waarover je het hebt verdedigen zich toch niet. Die hebben dit forum toch al lang geleden verlaten, om het voor eeuwig links te laten liggen, zo is mijn indruk. (En misschien hebben de artikelen in de Wachter Sions daar ook aan meegewerkt?)
Maar als ik zoiets zeg van een meer vrijzinnige manier van denken, dan is de kritiek niet van de lucht, en word ik van alle kanten onder zwaar bombardementsvuur gelegd, zelfs op deze religie-fora waar niet iedereen mag komen. Wat dat betreft zijn die vrijzinnigen assertief zat.
Ik bedoel dit nu niet zozeer als kritiek op jou, hoor, André. Want het is niet zo dat wat jij hier nu stelt, dat mij dat dwars zit. Wat mij dwars zit, is dat als bijvoorbeeld ik me erg orthodox opstel, dat ik dan zo onder vuur wordt genomen door andere forummers dan jij.

Want je tot God bekeren, zeg je tegen God en zijn gemeente als je daar belijdenis van doet, toch?
Maar er schijnt iets bijzonders te moeten gebeuren in je leven, tsja, hoe dat Bijbels te onderbouwen is, ik heb geen flauw idee.
Ook niet na 3 jaar te lezen op dit forum en er een topic over geopend te hebben een jaartje terug. :roll:

Ik weet niet of ik toen ook bijdragen aan die discussie heb geleverd.
Wat er moet gebeuren in je leven? Ik heb een stukje terug het gehad over wedergeboorte. Alleen vult iedere gereformeerde dat weer net anders in, wat daar allemaal onder valt.

God spreekt ons aan op onze verantwoordelijkheid, om je te houden aan Zijn onderwijs, Zijn geboden. Dat moeten wel ernstig nemen.
Maar dat is het enige niet. In Deuteronomium 30:6 lees ik de belofte dat God de harten zal besnijden.

André

Berichtdoor André » 19 mei 2007 13:59

Boekenlezer schreef:In Deuteronomium 30:6 lees ik de belofte dat God de harten zal besnijden.

Ben ik te progressief en postmodern als ik daar de doop voor in de plaats lees nu?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 mei 2007 16:41

André schreef:
Boekenlezer schreef:In Deuteronomium 30:6 lees ik de belofte dat God de harten zal besnijden.

Ben ik te progressief en postmodern als ik daar de doop voor in de plaats lees nu?

Uh, nee, dat denk ik niet.
Je bedoelt: dat God het hart zal dopen?
Ik vind je vraag trouwens nogal vaag gesteld. Ik heb hem al eerder gezien deze middag - kon even niet reageren omdat mijn netwerkverbinding eruit lag - maar ik wist niet goed waarop je nou precies doelde met je vraag.
In de tekst wordt gesproken over de figuurlijke besnijdenis. Want de besnijdenis had een betekenis, en juist om die betekenis ging het.
Datzelfde kan van de doop gezegd worden.

André

Berichtdoor André » 19 mei 2007 17:24

Boekenlezer schreef:
André schreef:

Uh, nee, dat denk ik niet.
Je bedoelt: dat God het hart zal dopen?
Ik vind je vraag trouwens nogal vaag gesteld. Ik heb hem al eerder gezien deze middag - kon even niet reageren omdat mijn netwerkverbinding eruit lag - maar ik wist niet goed waarop je nou precies doelde met je vraag.
In de tekst wordt gesproken over de figuurlijke besnijdenis. Want de besnijdenis had een betekenis, en juist om die betekenis ging het.
Datzelfde kan van de doop gezegd worden.
Mm, omdat je schreef:
God spreekt ons aan op onze verantwoordelijkheid, om je te houden aan Zijn onderwijs, Zijn geboden. Dat moeten wel ernstig nemen.
Maar dat is het enige niet. In Deuteronomium 30:6 lees ik de belofte dat God de harten zal besnijden.
Toen bedacht ik me: hoezo ernstig?
Je mag toch 'gewoon' blij zijn dat je de besnijdenis (OT) en doop (NT) van God mag ontvangen?
Maar laat ik niet verder offtopic gaan, want het topic is blijkbaar voor de doelgroep al ingewikkeld genoeg. (doelgroep, zie topicstart)

En ja, soms kan ik vaag zijn schijnt :roll:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 mei 2007 20:32

Boekenlezer schreef:
Gerdien B. schreef:Je kan wel aan komen met formuleiren e.d., maar die izjn niet de Bijbel.

Ik denk dat je de uitleg in je kerk en de manier van omgaan ermee niet te automatisch met het avondmaalsformulier moet vereenzelvigen. Er zijn toch uitgebreide studies verschenen om aan te tonen dat dat nogal eens niet het geval is? Ik denk aan K. van der Zwaag en J. Blaauwendraad. (In het verleden kwamen zij en de onderwerpen die ermee samenhangen nogal vaak aan de orde. Nu lijkt het heel anders te zijn, en lijken de rechts-bevindelijken zich terug getrokken te hebben. Jammer!)
Jij komt op mij nogal eens over als iemand met een reactiehouding. Jouw kerk heeft jou tegen de borst gestuit, en daarmee staat dan je hele vertrouwen in de gereformeerde traditie onder druk. Dat is jammer, want dat zijn toch echt twee onderscheiden zaken. Of laat ik het nauwkeuriger zeggen: de gereformeerde traditie is waarschijnlijk veel veelkleuriger en veelzijdiger dan het beeld wat jij er van hebt.
Ik zal in mijn verhalen ook nogal eens erg lijken op een zware Ger.Gemmer. Dat ben ik echter niet. Het is een bepaalde kant van mijn denken zoals ik me uit, en ik belicht niet altijd dezelfde zaken. Die 'zware' kant die je bij mij tegenkomt hangt zonder twijfel samen met het ernstige deel van mijn karakter, wat ik heb.

je kan het zo zien, maar ik ben eerder op zoek naar wat nu de waarheid is. elke kerk denkt de waarheid in pacht te hebben. ik kerk op moment in 5 verschillende kerekn. Dan ga je over de verschillen nadenken.
Ik kan wel op mijn opvoeding afgaan maar dat is niet goed. Ik meot afgaan op wat de Bijbel ons leert. Daardoor komen al deze vragen bij mij op.

Datde GerGem ook goede dingen heeft ben ik emt je eens. Ik zie ook steeds meer dat echt elke kerk voor en nadelen heeft. De perfecte kerk is hier niet op aarde. Daarom moeten we juist alles wat in een kerk geleerd wordt toetsen aan de Bijbel. Dus ook het Avondmaal
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 mei 2007 22:02

Gerdien B. schreef:je kan het zo zien, maar ik ben eerder op zoek naar wat nu de waarheid is. elke kerk denkt de waarheid in pacht te hebben. ik kerk op moment in 5 verschillende kerekn. Dan ga je over de verschillen nadenken.
Ik kan wel op mijn opvoeding afgaan maar dat is niet goed. Ik meot afgaan op wat de Bijbel ons leert. Daardoor komen al deze vragen bij mij op.

Datde GerGem ook goede dingen heeft ben ik emt je eens. Ik zie ook steeds meer dat echt elke kerk voor en nadelen heeft. De perfecte kerk is hier niet op aarde. Daarom moeten we juist alles wat in een kerk geleerd wordt toetsen aan de Bijbel. Dus ook het Avondmaal

Dat klinkt niet ongezond wat je zegt. Ik herken dat ook volop.
Het gaat jou er dus om, om de waarheid te willen weten. Toen ik 17 jaar was begon ik mij dat ook af te vragen. Vanaf toen stond ik aan het begin van een groot onderzoeksproject, om het zo even te zeggen.
Nu ben ik ouder, 34 (17x2 dus). Ik heb dus aardig wat jaartjes achter de rug van zoeken, proeven/uitproberen, onderzoeken.
Wat vooral hoog bij mij in het vaandel stond, was de bijbelstudie. Dat was voor mij immers dé bron van kennis der waarheid. Door de loop van de tijd heen heb ik mijn bijbelstudiemethoden verder ontwikkeld, tot het niveau van nu: de tekst in de grondtaal lezen, met commentaren van experts erbij. En zo heb ik een bepaalde kennis opgebouwd, en een bepaald beeld van wat de Bijbel zegt.
Wat kerken betreft heb ik vooral geroken aan bijna alles in de gereformeerde gezindte, een klein beetje Rooms-Katholieke Kerk ook, en wat meer Oosters-Orthodox. De evangelischen heb ik me nooit zo serieus in verdiept, daar is het nooit zo erg van gekomen. Uiteindelijk ben ik mij toch het meeste thuis gaan voelen in de gereformeerde traditie. Dat heeft vooral ook te maken met: het hooghouden van het Woord van God (sola scriptura). Maar dan graag wel in een doorleefde vorm: het bevindelijke. Zo ben ik tot een bevindelijk-gereformeerd mens geworden. Van huis uit heb ik dat bevindelijke niet zo mee. Dus ik ben ik dat opzicht nogal authentiek. Bij het bevindelijke gaat het mij nadrukkelijk niet om zielenknijperij en zwaar doen, maar om het doorleefde geloof.

Terug naar “Archief”