JHWH en Allah zijn dezelfde God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 10 nov 2003 17:00

Kaw schreef:
Het van ons is ZEKER NIET CORRUPT iig als je de Bijbel serieus neemt. Het is alleen incompleet. Dat van de Moslims is zeker wel corrupt! Net zoals de Quaran corrupt is: verzamelbakje van tegenstrijdige (Bijbel heeft wel paradoxen maar geen echte tegenstrijdigheden) kreten...

Ik zeg niet dat de bijbel corrupt is, maar wel dat onze dogmatiek ooit eens corrupt blijkt te zijn, omdat er een cultuur en traditieafweging in zit die niet altijd even neutraal zal blijken te zijn. Dit beinvloed ons Godsbeeld in zeer sterke mate. De dominees houden ons een beeld voor die misschien meer met cultuur en traditie van een kerk te maken heeft, dan met een bijbel.[/quote]

I agree, en ze doen het maar al te vaak doelbewust, lijkt bijna op de RK manier van vroeger tov de leken (Latijn gebruiken etc.). Toch is ons Godsbeeld niet echt corrupt denk ik. We hebben een relatief Bijbels Godsbeeld als het goed is. Idd zo met z'n beperkingen en slechts een zeer beperkt deel van Wie de Eeuwige, Heilige, Alamachtige, Rechtvaardige, Liefdevolle (etc. etc.) God is maar dat is niet zo erg: we blijven mensen. Toch helpt de Heilige Geest wel om Hem beter te begrijpen denk ik zo als we daar bewust om vragen...
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 nov 2003 17:02

JopieK schreef:
Kaw schreef:
Het van ons is ZEKER NIET CORRUPT iig als je de Bijbel serieus neemt. Het is alleen incompleet. Dat van de Moslims is zeker wel corrupt! Net zoals de Quaran corrupt is: verzamelbakje van tegenstrijdige (Bijbel heeft wel paradoxen maar geen echte tegenstrijdigheden) kreten...

Ik zeg niet dat de bijbel corrupt is, maar wel dat onze dogmatiek ooit eens corrupt blijkt te zijn, omdat er een cultuur en traditieafweging in zit die niet altijd even neutraal zal blijken te zijn. Dit beinvloed ons Godsbeeld in zeer sterke mate. De dominees houden ons een beeld voor die misschien meer met cultuur en traditie van een kerk te maken heeft, dan met een bijbel.

I agree, en ze doen het maar al te vaak doelbewust, lijkt bijna op de RK manier van vroeger tov de leken (Latijn gebruiken etc.). Toch is ons Godsbeeld niet echt corrupt denk ik. We hebben een relatief Bijbels Godsbeeld als het goed is. Idd zo met z'n beperkingen en slechts een zeer beperkt deel van Wie de Eeuwige, Heilige, Alamachtige, Rechtvaardige, Liefdevolle (etc. etc.) God is maar dat is niet zo erg: we blijven mensen. Toch helpt de Heilige Geest wel om Hem beter te begrijpen denk ik zo als we daar bewust om vragen...[/quote]

Ik geloof dat we het dus met elkaar eens zijn! Mooi! Dan kan ik nu naar huis... :wink:

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 10 nov 2003 17:33

Er is maar één God, deze God laat zich op verschillende manieren kennen. Er zijn een paar miljard mensen die allemaal op hun eigen, persoonlijke manier zin willen geven aan het leven. In alle tijden en culturen komen mensen in aanraking met het Goddelijke. Doch nooit op een volledig zuivere, objectieve manier. Steeds spelen psychologiche kenmerken, cultuur en tijdsgeest een grote rol in de Godservaring. Vanuit die optiek geloof ik dat Allah dezelfde is als JHWH. God blijft immers God, maar de manier hoe we over hem denken en hem willen benaderen is verschillend. Moslims zullen zeer zeker verkeerde elementen uit de Christelijke traditie kunnen opsommen en omgekeerd. Laten we daar voorral naar luisteren want geen enkele religie heeft God zuiver te pakken! JHWH laat zich niet in een hokje duwen en is ongrijpbaar voor de mens!
Afbeelding

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 10 nov 2003 18:13

maar denk je dat een boedhist b.v. zalig kan worden door boedha?
ik denk het niet. neemt niet weg dat ook een boedhist een kind van God kan worden, maar dan schaft hij boedha af en zal zoeken naar de ware God
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 10 nov 2003 18:21

columbus schreef:maar denk je dat een boedhist b.v. zalig kan worden door boedha?
ik denk het niet. neemt niet weg dat ook een boedhist een kind van God kan worden, maar dan schaft hij boedha af en zal zoeken naar de ware God

Boeddha is dan ook niet eens qua filosofie de God van Adam en Abraham, dus lijkt me absoluut niet. En sowieso is het NT er duidelijk over: Er is geen andere Naam gegeven door Wie wij zalig kunnen worden dan de Naam van Jesus Christus.
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 10 nov 2003 18:28

columbus schreef:volgens mij zijn alle godsdiensten, die niet de drie-enig God van het christendom belijden en een andere god vereren, afgodsdiensten.
ik kan er niets anders van maken. en zegt God het niet zelf in zijn Woord?
God of baal, wie de baal ook mag zijn.

Bs'd

Nee, God zegt het niet zelf in zijn woord.

NERGENS in de bijbel, niet in het OT en niet in het NT is een drie-enige God te vinden, dat is een uitvinding van de RK kerk, klakkeloos overgenomen door de reformatie.

En als er geen drie-enige God te vinden is, dan kan er ook niet staan dat alle godsdiensten die niet de drie-enig God van het christendom belijden en een andere god vereren afgodsdiensten zijn.

Eliyahu.

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 10 nov 2003 18:33

columbus schreef:maar dat allah afgeleid is van onze God, dat is zo, maar de god van de Jehova s getuigen is dat ook en die is niet drie-enig. dus ook een afgod.

Bs'd

De drie-eenheid is NERGENS in de bijbel te vinden.

De bijbel leert dat God 1 is, en dus niet 3, en niet 3 in 1.

DUS: Als iemand iets of iemand anders aanbidt dan de enig ware God J-H-W-H die 1 is, dan is hij of zij bezig met AFGODENDIENST.

Eliyahu

"Hoor Israel. J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is 1!" Deut 6:4, Mark 12:28, zie ook Gal 3:20

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 10 nov 2003 18:39

die discussie is al vaker gevoerd op het forum.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 10 nov 2003 18:44

Sabra schreef:
bloempie19 schreef:
Dus de god van de Joden is ook een afgod?? Hun geloven ook niet dat Jezus de Zoon van God is.

Natuurlijk is de G'd van de Joden geen afgod. Zij geloven ook in de drie-eenheid, tenminste het overgrote gedeelte,

Bs'd

Dus niet. Het jodendom gelooft dat God 1 is. Waarom? Omdat dat in de bijbel staat. Hier is een uittreksel van mijn home page:

De Thora leert dat er 1 G.d is, J-H-W-H, die een jaloers G.d is, die geen andere goden naast Hem toestaat. Zie Exodus 20:3 (het hebreeuwse woord kana, vertaald met naijverig, betekent in gewoon nederlands jaloers)

.......G.d's naam, J-H-W-H, komt bijna 7000 keer voor in het Oude Testament. De Nieuwe Vertaling vertaalt dit als "De HERE". Deze G.d is de enige G.d voor de joden, zoals geschreven is in de Hebreeuwse bijbel; "Weet daarom heden en neem het ter harte, dat de HERE de enige G.d is in de hemel daar boven en op de aarde hier beneden, er is geen ander." Deuteronomium 4:39

"Ziet nu, dat Ik, Ik het ben, daar is geen god, behalve Mij." Deuteronomium 32:39

"dat Ik dezelfde ben; voor Mij is er geen god geformeerd en na Mij zal er geen zijn." Jesaja 43:10

"Zo zegt de HERE, de Koning en Verlosser van Israel, de HERE der heerscharen: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen god." Jesaja 44:6

"Ik ben de HERE en er is geen ander." Jesaja 45:18

........Deze joodse G.d is 1, zoals geschreven is; "Hoor Israel: de HERE is onze G.d; de HERE is 1!" Deuteronomium 6:4

Het feit dat G.d 1 is is zo belangrijk dat G.d beveelt om het in het hart te dragen. Het moet ijverig aan de kinderen worden onderwezen, de joden moeten er over praten wanneer ze in hun huizen zitten en wanneer ze onderweg zijn, wanneer ze gaan liggen en wanneer ze opstaan. Ze moeten het als een teken op hun hand binden, en het moet een voorhoofdsband tussen hun ogen zijn, en ze moeten het schrijven op de deurposten van hun huizen en aan hun poorten:

"Hoor, Israël: de HERE is onze God; de HERE is één! Gij zult de HERE, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat. Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn, en gij zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en aan uw poorten."" Deuteronomium 6:4-9

Tot op de dag van vandaag doen de joden dit. Iedere morgen binden zij op hun arm en op hun voorhoofd hun gebedsriemen die bestaan uit zwarte riemen met zwarte leren doosjes, die perkamenten bevatten waarop deze tekst geschreven staat die zegt dat G.d 1 is. Op de deurposten van de huizen van religieuze joden zitten kleine kokertjes of doosjes die ook perkamenten bevatten waarop geschreven staat dat G.d 1 is.

Dus voor het joodse volk is er maar 1 G.d, en die ene G.d is 1.

1 betekent 1. ..Dat is geen twee, geen drie, geen drie in 1, geen twee in 1, maar 1

Als een jood er toe overgaat om te geloven dat God een drie-eenheid is in plaats van 1, dan is hij bezig met afgodendienst, en verdient de doodstraf.

Dat is de opvatting van het orthodox jodendom.

alleen accepteren ze niet dat Jezus de Messias is.

Lees hier waarom niet: http://www.geocities.com/bergZion

Eliyahu

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 10 nov 2003 18:46

Het gaat hier niet over de Goddelijke Drieeenheid. Terug naar het onderwerp aub.

-jopie-
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor -jopie- » 10 nov 2003 20:28

Om eerst maar even te zeggen: er is maar EEN god (laat dat duidelijk zijn ;))

Ik was niet zo verwondert om te lezen dat jullie was opgevallen dat de god van de islam in principe wel errug veel lijkt op onze God (of die van de joden)

Het was mij ookal eerder opgevallen dat er toch wel sterke overeenkomsten tussen islam en jodendom/christendom zijn en ik denk dat ik weet hoe dat komt.

Toen Mohammed (alweer een tijdje geleden) hier ergens rondliep, raakte hij onder de indruk van Christenen en Joden. Hij vond dat hun geloof veel zinnige dingen bevatte. Hoe meer hij zich er in verdiepte, hoe interessanter hij het vond.
Wat er toen precies gebeurde weet ik niet, maar op een gegeven moment ging Mohammed zijn eigen godsdienst 'bouwen'. Hij nam stukken van het Jodendom, van het Christendom, en wat van zijn eigen wijsheden en noemde zijn nieuwe godsdienst Islam.
Dat hij wel erg veel gekopieerd heeft, blijk bijvoorbeeld uit dat de moslims geloven dat ismael de beloofde zoon van Abraham was en dat Ismael geofferd moest worden. In de Bijbel, waar het verhaal een paar duizend :!: jaar eerder in is opgeschreven, staat het (zoals jullie allemaal weten) anders; niet Ismael, maar Isaak was Abrahams beloofde zoon en Isaak moest geofferd worden. Zo zijn er nog meer dingen die zo vreselijk veel op elkaar lijken dat ze gewoon gekopieerd (en vervormd) zijn. (Zo staat er ook dat Jezus nooi aan het kruis gestorven is...)
Maar omdat de Bijbel duizenden jaren eerder is opgeschreven, lijkt het me wel duidelijk welk boek het meest op waarheid berust!

Wat jammer is is dat Mohammed's god een vreselijk streng god is die zich niet aan de mens kenbaar wil maken. Onze God geeft echter wel heel veel om ons en wil niets liever dan dat we Hem kennen. En niet zomaar kennen, maar zoals een vader zijn kinderen kent!
In every single situation God's in control!

joris

Berichtdoor joris » 10 nov 2003 22:37

ik heb spijt van mijn bijdragen in dit item. Ik stop in deze lijn. Ik ken mijn God en ik ben er blij mee. Ik geloof dat er maar een God is. Dat is mijn geloof en mijn relatie met mijn God. De rest laat ik maar aan God over.

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 11 nov 2003 10:29

Heb dit allemaal eens doorgelezen en ik ben blij dat ik geen moslim ben!!!
Heel blij zelfs!!

Als ik moslim was zou ik moeten werken om in de hemel te komen, en nog zou ik niet de zekerheid hebben dat ik er kwam..........
Nu ik Jezus ken heb ik die zekerheid wel en nog helemaal voor niks ook!!

Allah is niet dezelfde als God, en God niet dezelfde als Allah! Gelukkig niet...
He died for me, I life for Him!

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 11 nov 2003 10:33

mirjamvandorp schreef:Heb dit allemaal eens doorgelezen en ik ben blij dat ik geen moslim ben!!!
Heel blij zelfs!!

Als ik moslim was zou ik moeten werken om in de hemel te komen, en nog zou ik niet de zekerheid hebben dat ik er kwam..........

Allah is niet dezelfde als God, en God niet dezelfde als Allah! Gelukkig niet...

De hypercalvinisten op dit forum hebben toch ook geen zekerheid, ze moeten uitverkozen worden...... Ben je niet uitverkozen heb je pech gehad :?
Afbeelding

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 11 nov 2003 10:35

Inspector Morse schreef:
mirjamvandorp schreef:Heb dit allemaal eens doorgelezen en ik ben blij dat ik geen moslim ben!!!
Heel blij zelfs!!

De hypercalvinisten op dit forum hebben toch ook geen zekerheid, ze moeten uitverkozen worden...... Ben je niet uitverkozen heb je pech gehad :?

Zoiets vind ik ook droevig ja maar zo bedoelde ik het niet........als je weet dat Jezus ook voor jou zonden gestorven is dan heb je zekerheid, toch??
He died for me, I life for Him!

Terug naar “Archief”