Sabra schreef:bloempie19 schreef:
Dus de god van de Joden is ook een afgod?? Hun geloven ook niet dat Jezus de Zoon van God is.
Natuurlijk is de G'd van de Joden geen afgod. Zij geloven ook in de drie-eenheid, tenminste het overgrote gedeelte,
Bs'd
Dus niet. Het jodendom gelooft dat God 1 is. Waarom? Omdat dat in de bijbel staat. Hier is een uittreksel van mijn home page:
De Thora leert dat er 1 G.d is, J-H-W-H, die een jaloers G.d is, die geen andere goden naast Hem toestaat. Zie Exodus 20:3 (het hebreeuwse woord kana, vertaald met naijverig, betekent in gewoon nederlands jaloers)
.......G.d's naam, J-H-W-H, komt bijna 7000 keer voor in het Oude Testament. De Nieuwe Vertaling vertaalt dit als "De HERE". Deze G.d is de enige G.d voor de joden, zoals geschreven is in de Hebreeuwse bijbel; "Weet daarom heden en neem het ter harte, dat de HERE de enige G.d is in de hemel daar boven en op de aarde hier beneden, er is geen ander." Deuteronomium 4:39
"Ziet nu, dat Ik, Ik het ben, daar is geen god, behalve Mij." Deuteronomium 32:39
"dat Ik dezelfde ben; voor Mij is er geen god geformeerd en na Mij zal er geen zijn." Jesaja 43:10
"Zo zegt de HERE, de Koning en Verlosser van Israel, de HERE der heerscharen: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen god." Jesaja 44:6
"Ik ben de HERE en er is geen ander." Jesaja 45:18
........Deze joodse G.d is 1, zoals geschreven is; "Hoor Israel: de HERE is onze G.d; de HERE is 1!" Deuteronomium 6:4
Het feit dat G.d 1 is is zo belangrijk dat G.d beveelt om het in het hart te dragen. Het moet ijverig aan de kinderen worden onderwezen, de joden moeten er over praten wanneer ze in hun huizen zitten en wanneer ze onderweg zijn, wanneer ze gaan liggen en wanneer ze opstaan. Ze moeten het als een teken op hun hand binden, en het moet een voorhoofdsband tussen hun ogen zijn, en ze moeten het schrijven op de deurposten van hun huizen en aan hun poorten:
"Hoor, Israël: de HERE is onze God; de HERE is één! Gij zult de HERE, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat. Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn, en gij zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en aan uw poorten."" Deuteronomium 6:4-9
Tot op de dag van vandaag doen de joden dit. Iedere morgen binden zij op hun arm en op hun voorhoofd hun gebedsriemen die bestaan uit zwarte riemen met zwarte leren doosjes, die perkamenten bevatten waarop deze tekst geschreven staat die zegt dat G.d 1 is. Op de deurposten van de huizen van religieuze joden zitten kleine kokertjes of doosjes die ook perkamenten bevatten waarop geschreven staat dat G.d 1 is.
Dus voor het joodse volk is er maar 1 G.d, en die ene G.d is 1.
1 betekent 1. ..Dat is geen twee, geen drie, geen drie in 1, geen twee in 1, maar 1
Als een jood er toe overgaat om te geloven dat God een drie-eenheid is in plaats van 1, dan is hij bezig met afgodendienst, en verdient de doodstraf.
Dat is de opvatting van het orthodox jodendom.
alleen accepteren ze niet dat Jezus de Messias is.
Lees hier waarom niet:
http://www.geocities.com/bergZion
Eliyahu