God houdt van iedereen even veel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jacobus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jacobus » 06 nov 2002 21:27

Klaas, met grofweg bedoel ik mijn uiteenzetting van de DL en niet de DL zelf.
Verder stel ik met genoegen vast dat je nu poogt vanuit de Bijbel poogt de onjuistheid in de DL aan te tonen. Daar kan ik tenminste wat mee.
Ik ben van plan hier eerst goed over na te denken voordat ik inhoudelijk reageer (want jawel, ik meen al gaten te bespeuren: waarom denk je bijv. dat Rom. 9 alleen voor Israel geldt: het geldt niet alleen voor Jacob en Ezau, maar ook voor de farao, het enige onderscheid wordt gemaakt door 'de werken der wet of die uit het geloof' terwijl verderop de heidnen verkondigd wordt dat het hen net zo kan gaan") Lees ook de profeten uit het OT eens door). Maar ook jouw teksten moet ik nog bestuderen. Dat mag nu niet van mijn vrouw, ze denkt dat ik internetverslaafde wordt. Het zal wel zaterdag worden.

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 06 nov 2002 21:29

Omega schreef:Geloof je dat God almachtig is? Zo nee, dan is dat in strijd met het christelijke geloof. Zo ja, dan weet God dus al vanaf het begin (als er al een begin zou zijn) wie er wel en wie niet christen wordt en wie er wel en wie niet zalig zullen worden. Dat heet uitverkiezing, maar het is dus wat anders dan dat God in den beginne mensen heeft uitgekozen om zalig te worden.

Het lijkt me onverstandig dit te verkondigen als je pretendeert Reformatorisch te zijn. Als je het niet snapt, wees er dan ook niet te stellig over zou ik zeggen.

Ik denk dat de problematiek is terug te voeren op de manier waarop men denkt over de eeuwigheid. Doordat men bij de eeuwigheid een bepaald beeld heeft (wat niet klopt) is men geneigd Gods almacht en uitverkiezing in dat licht te plaatsen. Doorredeneren op iets waarvan men wel toegeven wil dat het hen filosofisch iets te ver gaat. Je ziet dat aan de zinsnede :
dan weet God dus al vanaf het begin (als er al een begin zou zijn)

Waarom uitspraken doen over dingen die je niet snapt?

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 06 nov 2002 21:48

Omega schreef:
[]... weet God dus al vanaf het begin (als er al een begin zou zijn) wie er wel en wie niet christen wordt en wie er wel en wie niet zalig zullen worden. Dat heet uitverkiezing, maar het is dus wat anders dan dat God in den beginne mensen heeft uitgekozen om zalig te worden.

De twist tussen Gomarus en Arminius betrof de manier waarop God de mens het eeuwig heil schenkt. Beide partijen deelden de overtuiging dat God alles in de wereld bepaalt en dat voor hem, die in de eeuwigheid leeft, alles wat gebeurt, gebeurd is en zal gebeuren tegelijkertijd aanwezig is. Beide partijen waren van mening dat de mens na zijn dood hetzij in de hemel, hetzij in de hel terecht komt. Beide partijen deelden tenslotte het protestantse standpunt dat de mens niet door zijn werken, maar alleen door het geloof, dat een geschenk van God is, zalig kan worden.

Het te Dordrecht veroordeelde standpunt van de aanhangers van Arminius luidde dat God eerst voorziet of iemand zijn aanbod van genade zal aanvaarden of verwerpen en dan besluit hem het eeuwig heil te schenken of te onthouden. ‘Eerder’ en ‘later’ hebben hier betrekking op de logische orde van Gods besluiten, niet op een volgorde in de tijd, waar God immers niet aan onderworpen is. Het te Dordrecht vastgestelde en tot orthodoxie verheven standpunt van de volgelingen van Gomarus luidde daarentegen dat God eerst besluit wie hij zalig zal maken, en dan besluit aan die mensen, en aan hen alleen, zijn aanbod van genade te doen. (Ook bij de orthodoxe partij speelde Gods voorzienigheid overigens nog een rol, omdat zij het er onderling niet over eens was of God eerst de val van Adam voorzien had, waardoor de erfzonde in de wereld kwam, en pas daarna de besluiten aangaande de uitverkiezing nam, of dat ook de val van Adam door hem alleen maar als middel van uitvoering voor een al eerder genomen besluit gebruikt werd.)

Het is duidelijk dat zelfs Arminius de dwaling van Omega krachtig zou hebben veroordeeld. :wink:
CBPVVPDR heeft er een eind aan gemaakt!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 nov 2002 16:33

Niet al te veel Barth lezen, hoor
Barth ken ik alleen van naam. Maar als hij hetzelfde beweert, moet hij de moeite van het lezen waard zijn :wink:

Jacobus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jacobus » 13 nov 2002 00:29

Klaas , er is wel degelijk een verschil tussen menselijke en ‘Goddelijke’ logica. De goddelijke logica is volmaakt en houdt rekening met ieder aspect. De menselijke bevat materiële en menselijke aspecten, is daarin eindig, en is onvermogend t.a.v. het goddelijke. Anders hadden we geen Bijbel nodig. Niettemin kunnen we alleen maar onze logica gebruiken bij het interpreteren van de Bijbelse feiten. Het wezenlijk verstaan daarvan kan alleen door Gods Geest, zoals ik hierboven probeerde duidelijk te maken met de teksten 1: Korinthe 10-12 en Mat. 11)

Uitgaande van onze menselijke mogelijkheden in het onderzoeken van Bijbelse zaken hangt het wel van onze intentie af of een zinnige discussie mogelijk is. Is er niet de intentie om Gods woord als gezaghebbend te beschouwen mbt de inhoud van dat woord, dan heeft discussie voor mij alleen zin in zoverre ik mijn opponenten van de onjuistheid daarvan kan aantonen. De rest beschouw ik op een enkele keer na als gezwets in een bijzonder lege ruimte.

Jouw probleem met de DL dacht ik wel te begrijpen, maar ik wilde eerst eens kijken of je jouw argumenten wil opbouwen uit de Bijbel.

Jouw probleem na een omschrijving van enkele citaten uit de DL:
Tegelijkertijd wordt er in art. 1-5 echter gezegd dat het niet geloven van het evangelie de schuld is van de mens. Deze twee stellingen gaan niet samen. Als God degene is die al dan niet geloof geeft dan is de oorzaak van het niet tot geloof komen gelegen in het feit dat God het geloof niet gegeven heeft. Je kunt wel zeggen dat de mens zelf schuld heeft aan de staat waarin hij zich bevindt en dat hij op basis daarvan onder het oordeel staat, maar je kunt niet zeggen (als God inderdaad zo werkt als de DL beschrijven) dat ze verantwoordelijk zijn voor de afwijking van het evangelie, als God hen in feite de redding nooit heeft aangeboden. Ze hebben nooit de mogelijkheid gehad om te geloven en kunnen daar dus niet op beoordeeld worden.

Als ik het goed vertaal ben je het ermee eens dat het de eigen schuld van de mens is dat hij niet kan geloven aangezien hij zichzelf door de zonde van de mogelijkheid tot geestelijke zaken beroofd heeft. Verder zeg je dat de DL beweren dat God de mens in feite nooit de redding heeft aangeboden, en dat de mens daarom niet schuldig kan worden verklaard. Maar die aanbieding is er volgens de DL wel. zie artikel 2.5; 3.4.8 en 4.4.9. Dat kan ook met vele bijbelteksten bewezen worden. Ik twijfel nu toch weer of ik je wel begrijp, want je zult de DL toch wel gelezen hebben als je ze aanvalt? Graag hier een reactie op voordat ik onnodig bytes verspeel.

Verder jouw opmerking t.a.v. Romeinen 9: 28. Het gaat hier niet alleen om de verkiezing en verwerping van Israel. Hier wordt in algemene termen gesproken om het specifieke geval Israel te verklaren. In vers 6,7 en 8 wordt niet alleen verwezen naar het verkoren deel van Israel, maar ook naar het verkoren deel onder de heidenen. Gaat het niet om de verkiezing? Zie vers 11: Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende. ‘
Een duidelijk bewijs dat het hier en verder wel over de verkiezing gaat. Vervolgens wordt in vers 13 verteld dat God Jacob liefgehad heeft (verkoren heeft) en Ezau gehaat heeft (verworpen). Voor wie nog twijfelt aan verwerping of verkiezing: zie vers 22.. Vers 14 is dan wel opmerkelijk in deze discussie: Is er dan onrechtvaardigheid bij God? Zie ook verder t/m vers 23, Hier spreekt Paulus duidelijk tegen degene die verkiezing en verwerping onrechtvaardig vinden. Spreekt hij alleen tegen degenen die de verkiezing/verwerping van Jacob/Ezau onrechtvaardig vinden? Waarom zou de lezer zou murmureren als het ook hemzelf niet zou betreffen? Zie ook vers 24 en 25.
En waarom verkegen de heidenen de rechtvaardigheid: zie vers 30: door het geloof. Vlgs diverse ander Bijbelplaatsen een geloof alleen verkregen door genade: 2 Tim 1:9.; Filip 2:13; Jacobus 17:18; Joh 15:16/19

En vervolgens 13:48: Als nu de heidenen [dit] hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Heeren; en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.
Volgens jou staat er niet dat de rest in staat van gemene ellende achter bleef. In welke staat dan wel? Inderdaad, dat is een stuk menselijke logica van mij maar ik heb nergens gezegd dat dat niet mag zolang het gebaseerd is op de Bijbel. Zie in dit verband ook Rom 11:7; 1 Tess 5:9.’ Openbaring 13:8; openbaring 17:8; Lukas 10: 20Joh 10:26-29.

Wat betreft de teksten die jij noemt:

Matt 18:14 ‘Alzo is de wil niet, uws Vaders, Die in de hemelen is, dat een van deze kleinen verloren ga.’ Met de kleinen worden de kinderen van God bedoeld: zie vers 6 en verder.

1 Tim. 2:4 ‘4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.’ Dit kan twee betekenissen hebben: met allerlei mensen wordt bedoeld mensen van allerlei soort en stand zoals in vers 2 omschreven. Een andere mogelijkheid: God heeft geen lust in de dood van de goddeloze maar hierin, dat hij zich bekere. Hierin ligt het genoegen van God in een ieder die leeft naar zijn wil. Daarom wordt het evangelie verkondigd. Het is in ieder geval niet Gods besluit dat alle mensen zalig worden.

Voor het waarom: Romeinen 11: 36, natdat eerst de uitverkiezing aan het licht gekomen is: Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen. Zie ook bijv. Ef 1:5-9.

Ik ben benieuwd naar reacties.
Gegroet.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 nov 2002 10:33

Een duidelijk bewijs dat het hier en verder wel over de verkiezing gaat. Vervolgens wordt in vers 13 verteld dat God Jacob liefgehad heeft (verkoren heeft) en Ezau gehaat heeft (verworpen).
zeer discutabele interpretatie. Er staat niet dat God Jacob heeft verkoren en Ezau niet. In dat geval zou Ezau geen enkele kans gehad hebben, vanaf dat hij geboren werd. Dit is een godsbeeld waarin uitgegaan wordt van een willekeurige, onrechtvaardige god.
Er staat wel dat God Jakob heeft liefgehad en Ezau gehaat. Maar is dat niet veeleer omdat Jakob God zocht, en Ezau niet?? Dat is duidelijk uit Genesis te halen. En Ezau heeft heel goed geweten wie God was, daar zal zijn vader Izaak voor gezorgd hebben.

Verkiezing is, in de geldende interpretatie, een uitvinding van de beperkte, menselijke geest. Het bestaan van verkiezing zou God's liefde volstrekt willekeurig maken. Mensen die Hem zoeken zouden geen kans maken omdat Hij ze volstrekt oninteressant zou vinden. Om wat voor reden dan ook.

Wat is nu het hele nut van het dogma verkiezing? Wie kan mij dat eens duidelijk maken??

Ik kan verkiezing alleen zien als iets waarover een wedergeboren mens zich verblijd vanwege de speciale aandacht die God aan hem besteed heeft. Anderen leven in duisternis, en God heeft jou tot het Licht gebracht. In dat opzicht kun je je verkoren voelen.
In dat opzicht ben kan ik het eens zijn met Arthur dat verkiezing blijk geeft van God's vastheid.
Maar de boodschap van liefde en genade gaat uit naar ALLEN!
Laatst gewijzigd door surfer op 13 nov 2002 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 13 nov 2002 10:33

Klaas schreef:
De DL leren echter overduidelijk dat God actief het geloof aan bepaalde mensen wel en aan andere mensen niet geeft. Daar behoef je het wat mij betreft niet mee eens te zijn (ik ben het er ook niet mee eens), maar span dan niet de DL toch voor je karretje.

Natuurlijk is er sprake van een verkiezende genade vooraf. Diverse schriftplaatsen wijzen daarop. Maar dat is, zoals ik al eerder schreef, geen selectieve uitverkiezing. Dat kan ik namelijk nergens terugvinden. Ook de Dordtse Leerregels zijn daar niet stellig in. Ook artikel 9 van hoofdstuk 1 is m.i. voor tweeërlei uitleg vatbaar.

Eelco schreef:
Het is duidelijk dat zelfs Arminius de dwaling van Omega krachtig zou hebben veroordeeld.

Verbaasd me niks. Mijn standpunt ligt dan ook wat dichter bij Gomarus. Overigens zou Gomarus er waarschijnlijk ook niet geheel mee eens zijn geweest. Indien de uitverkiezing geen weten vooraf is (om het maar even te versimpelen) is dat wel in strijd met Handelingen 15:18.

Het lijkt me onverstandig dit te verkondigen als je pretendeert Reformatorisch te zijn. Als je het niet snapt, wees er dan ook niet te stellig over zou ik zeggen.

Ingewikkelde kwesties moet je soms wat vereenvoudigen ;-) Bovendien zijn er tal van reformatorische Arminianen. Maar misschien dat jij nog wat kunt zeggen over de selectiecriteria voor een uitverkiezing of is er soms sprake van een willekeurigheid?

De twist tussen Gomarus en Arminius betrof de manier waarop God de mens het eeuwig heil schenkt.

Volgens mij ging het onder meer ook over de strijd of de uitverkiezing onherroepelijk is.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Jacobus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jacobus » 13 nov 2002 11:23

Surfer: zie vers 11 zoals aangegeven. Hoe kan je dan ontkennen dat het niet over de verkiezing gaat.

Verkiezing is geen menselijke uitvinding. De Bijbel is ermee doordrenkt. En waar het omgaat? Om Gods welbehagen. Over jouw rechtvaardigheid, de mijne en die van alle mensen in het algemeen heb ik niet zo'n hoge dunk: Rom 1: 8 'Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid, en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden.'

De paradox mbt de menselijke schuld heb ik geprobeerd uit te leggen maar is blijkbaar bij jou niet overgekomen. Maar het belangrijkste: wil je een groot deel van de Bijbel schrappen omdat jij het onrechtvaardig vindt?

Ik geloof ook niet dat ik veel problemen heb met het stuk van Arthur, of met jouw bewering dat voor de mens zelf de verkiezing eerst na het tot geloof komen een echt wezenlijke rol gaat spelen. Maar in de discussie met Klaas ging het daar niet over. Het ging over de al dan niet juiste interpretatie van de DL mbt verkiezing.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 nov 2002 11:44

Jacobus,
Ik denk dat mijn punt/probleem vooral ligt bij het feit hoe de term 'verkiezing' uitgelegd wordt in de reformatorische interpretatie van de geloofsleer.

Over jouw rechtvaardigheid, de mijne en die van alle mensen in het algemeen heb ik niet zo'n hoge dunk: Rom 1: 8 'Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid, en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden.'
maar de bedoeling is toch wel dat het in het leven van een mens anders gaat worden. God's rechtvaardigheid wordt in een mens geboren!
Het is onjuist om te stellen dat een wedergeboren mens de waarheid ten onder houdt. Dan zou hij namelijk niet wedergeboren zijn geworden. Wel kan zijn zicht op de waarheid zeer beperkt.

De paradox mbt de menselijke schuld heb ik geprobeerd uit te leggen maar is blijkbaar bij jou niet overgekomen. Maar het belangrijkste: wil je een groot deel van de Bijbel schrappen omdat jij het onrechtvaardig vindt?
De schuldvraag vindt ik veel minder wezenlijk dat de vraag of aan de oproep tot geloof wordt gehoor gegeven. Dat wil zeggen: het is mijns inziens een belangrijk, begeleidend verschijnsel maar niet de kern van het geloof. Zeker niet.

Ik wil niets van de Bijbel schrappen, wel wil ik aandacht voor het feit dat iedere interpretatie niet anders dan gedeeltelijk kan zijn. Het is onjuist om te veronderstellen dat Paulus alle zicht had op God in zijn opvattingen over de 'verkiezing'. De openbaring van God over zichzelf aan mensen gaat door tot vandaag en tot in eeuwigheid. Dat geeft voluit de ruimte voor voortschrijdend inzicht. De zuiverheid van onze intenties zijn hierin ook belangrijker dan letterlijke overname van 'een vertaling' van God's Woord.

De Dordse Leerregels moeten niet worden gezien als einde van alle tegenspraak en als 'de' zuivere weergave van wat God van ons wil. Dan ga je inderdaad ook voorbij aan de menselijke factor.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 nov 2002 13:37

"De meerdere zal de mindere dienen"
"Jakob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat"
(Rom. 9)

Wat houdt dit haten in? Ik hoorde pas de uitleg, kweet helaas niet van wie, dat hiermee bedoeld wordt: op een tweede plaats gezet. Het zegt niets, maar dan ook niets over de uitverkiezing.

m.i. gaan er twee discussie door elkaar heen hiervoor.
1) Is de verkiezing op grond van voorgezien geloof, of is het geloof een gave op grond van de verkiezing?
2) Is er een enkele of een dubbele uitverkiezing?

Die laatste vraag is cruciaal voor onze levenshouding.
Stel, er is een dubbele uitverkiezing: dan heeft God dus van te voren, voor de schepping, de mensen als een soort van pot met knikkers gesorteerd: Jij wel, jij niet, jij ook niet, jij wel... etc. Dat geeft aanleiding om zorgeloos en moedeloos te worden, je kan er nix aan doen, tis je eigen schuld niet eens...

Maar nu de enkele uitverkiezing: God heeft de val van de mens voorzien, en omdat Hij nu volgens Zijn eigen recht niet anders kon dat de mens verdoemen heeft hij een weg geopend in Zijn Zoon. Die heeft Hij verdoemd, zodat degenen aan wie Hij het geloof zou schenken weer in genade aangenomen kunnen worden. Als mens ben je hier uitgeredeneerd, wij hebben gezondigd, niets verdient. En nu is God zo goed om mensen te verkiezen tot de zaligheid.
Waarom worden sommige wel uitverkoren en anderen niet? Allen hebben ze gezondigd, allen verdienen ze Zijn eeuwige straf, dus degenen die verloren gaan hebben geen reden tot klagen, anders dan het klagen over hun eigen zonde! En die wel uitverkoren zijn? Die kunnen niet anders dan roemen in Hem die voor hun zonde betaalde!

Vanuit Gods alwetendheid weet Hij wie Hij het geloof geeft, al vanaf het eerste begin. Voor ons mensen is dit echter verborgen, en het wordt ons in de tijd geopenbaard.

Ik durf de stelling neer te zetten dat:
Wanneer iemand het bericht zou krijgen niet uitverkoren te zijn, dan zou God hem nog aannemen als hij zich tot God wendt.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 nov 2002 17:14

Vanuit Gods alwetendheid weet Hij wie Hij het geloof geeft, al vanaf het eerste begin. Voor ons mensen is dit echter verborgen, en het wordt ons in de tijd geopenbaard.
toch zal een mens ook actief moeten reageren op het aanbod van God's liefde. Het geloof wordt je niet opgedrongen door God!

2) Is er een enkele of een dubbele uitverkiezing?

Die laatste vraag is cruciaal voor onze levenshouding.
niet voor mijn levenshouding. Ik lees de Bijbel, ik zie daar staan 'Wendt u tot mij toe, alle gij einden der aarde en wordt behouden'. Waar is hier de uitverkiezing in de traditionele uitleg?
Ik zie ook: 'Mijn zoon, mijn dochter, geef Mij uw hart'. Overigens typisch dat God een niet-wedergeboren mens (?) aanspreekt met de intieme benaming: mijn zoon, mijn dochter. Maar dat terzijde.
Ik zie Jezus in het NT tot mensen zeggen: Volg mij! Zonder voorwaarden.
Ik lees over mensen die verloren blijven liggen omdat 'ze de duisternis liever gehad hebben dan het licht'. Opnieuw, geen uitverkiezing. Christus is het vleesgeworden evangelie, maar in al Zijn uitspraken heb ik niets over uitverkiezing gezien in de ter discussie staande manier van uitleg. Maar ik kan iets over het hoofd gezien hebben. In dat geval: corrigeer mij.

Maar als je er goed over doordenkt, zie je hoe krom die hele gecreeerde uitverkiezingstheorie is. Terwijl het Evangelie uitblinkt in eenvoud. Als we discussieren over de neiging God te willen narekenen, dan heb je in deze uitverkiezingstheorie een uitstekend voorbeeld van die neiging.

En het nut ervan? Zelden gebruikt tot eer van God. Maar meer als twistpunt, wat mensen (kerken) uit elkaar drijft. En als oorzaak van ontmoediging van mensen die God willen zoeken. En als 'rechtvaardiging' voor mensen die dat niet willen, 'want als ik niet uitverkoren ben dan heeft het toch geen zin'
Aan de vruchten wordt de boom gekend.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 13 nov 2002 20:24

Ik durf de stelling neer te zetten dat:
Wanneer iemand het bericht zou krijgen niet uitverkoren te zijn, dan zou God hem nog aannemen als hij zich tot God wendt.

Volgens de Dordtse leerregels is de uitverkiezing eeuwig en onveranderlijk. Maar zou een alwetende God met dit aspect in Zijn uitverkiezende genade geen rekening hebben gehouden?
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Jacobus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jacobus » 13 nov 2002 22:37

Surfer:
Er kan sprake zijn van een voortgaande ontwikkeling van inzicht in de Bijbel, en de DL zijn zeker niet absolut en het einde van alle tegenspraak. Maar de Bijbel is voor mij wel absoluut en het einde van alle tegenspraak. Voor jou niet. Voor zover jij je argumenten niet wil baseren op de Bijbel vind ik een discussie zinloos omdat er geen basis is voor een discussie. Ik vind argumenten die niet gegrond zijn op de Bijbel nl. onzinnig en dat zeg ik niet omdat ik wil kleineren of grieven, maar omdat ik dat werkelijk vind, zoals ik hiervoor al uitgelegd heb.

Ik zal een poging doen bewijsmateriaal uit de Bijbel halen die aantonen dat de inhoud van de Bijbel van kracht is voor verleden, heden en toekomst, voor eeuwig:
2 Tim 2:15/16 En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is.
Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

2 Petr 1: 19-21
En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten.
20 Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;
21 Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.

Het is dus een Goddelijke openbaring, de leer van Paulus in de Romeinenbrief! Het zijn geen ideeen van Paulus maar ze zijn door God aan Paulus overgegeven.

Ef 1:13
Rom 16: 25,26
Joh 17:17

En de Bijbel is zelf verder heel duidelijk over verdergaande openbaringen Galaten 1:8
Daar er geen ander is; maar er zijn sommigen, die u ontroeren, en het Evangelie van Christus willen verkeren.
8 Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.
9 Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt

Zie ook openbaringen 22:18/19.
En nog vele andere bijbelteksten kunnen hier aangehaald worden.

Jouw opmerking dat een wedergeboren mens de waarheid niet in ongerechtigheid ten onder houdt: dat mag ik hopen en als het goed is heb je hierin gelijk. Maar voor hij tot het geloof kwam deed hij dat wel: leest Romeinen 1, 2 en 3 met Romeinen 3: 5: Indien nu onze (dat zegt Paulus,als gelovige) ongerechtigheid Gods gerechtigheid bevestigt, wat zullen wij zeggen? Is God onrechtvaardig, als Hij toorn over ons brengt? (Ik spreek naar den mens.) en Romeinen3:23/24: Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is. (hier zijn trouwens ook nog veel meer bewijzen van uit de Bijbel te halen).

Ik lees ook jouw antwoord aan Omega: Goed te zien dat je hier wel bijbelteksten aandraagt! Nee die teksten staan er niet voor niets. Dat is om iedereen die het hoort tot bekering te roepen. Maar ik begrijp niet dat je dan de veelvuldige bewijzen uit de Bijbel voor de uitverkiezing, die er echt niet staan om niet gelezen te worden, aan de kant schuift. Wil je bewijzen hebben dat ook voor Christus de uitverkiezing een belangrijke rol speelde?

Dat is niet moeilijk: Joh 15:16 :

Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.

Joh 13:17/18.
En er zijn echt veel meer teksten, maar moet ik die ook nog noemen?

THE KEIMPE:
Heb je vers 11 bekeken? En vers 11--23? Kun jij daar zelf een verklaring voor geven? Je kan je wel beroepen op een uitleg die je gehoord heb maar daar wat moeten we daar nu mee in deze discussie? Ik kan me beroepen op Calvijn, Zwingli, A Brakel, Comrie, Spurgeon, hedendaagse bijbelgetrouwe theologen en vele, vele anderen (overigens heb ik Spurgeon hierover niet gelezen maar ik durf hem hier wel te noemen, als het niet zo is dan hoor ik dat graag van iemand die dat in de kast heeft staan). En tenslotte kan ik mij baseren op mijn eigen verkregen gezonde verstand bij de interpretatie van dit bijbeldeel. (Als je alleen dat laatste eens probeert?) Maar als ik bij dat alles geen uitleg geef dan komen we snel op een welles/nietes niveau.

Met jouw ‘middenstuk’ ben ik het helemaal eens. Met je stelling ook. Alleen durf ik daaraan toe te voegen: zo iemand is uitverkoren.

Jouw uitspraak over de dubbele predestinatie: De bijbel zegt dat het Gods welbehagen is. Maar ik ga nu herhalen. Ik heb hiervoor al diverse bewijzen uit de Bijbel genoemd.

En nu poneer ik ook een stelling:

Alle argumenten die gebuikt worden om Bijbelse zaken te verklaren, die niet onderbouwd worden uit de Bijbel zelf, zijn non-argumenten, ofwel, het is onzin.

Ik groet u.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 nov 2002 15:35

Jakobus,

Het woord uitverkiezing komt meerdere malen in de Bijbel voor. Dat ontken ik niet. Je geeft inderdaad een tekst uit 1 van de Evangelien waarin het woord ook voorkomt. Je citeert uit een gebed voor de discipelen. Die waren inderdaad 'uitverkoren', in die zin dat Christus ze speciaal uitgekozen heeft om het Evangelie te verkondigen. En anderen niet.
Maar dat rechtvaardigt niet de interpretatie als zouden sommige mensen in aanmerking komen voor genade en anderen niet. Dat blijkt namelijk nergens uit de 4 evangelien.
'Komt allen die vermoeit en belast zijt ], en Ik zal u rustgeven'.

Mijn vraag is nu ook: leg mij eens uit waarom mensen een zo zwaar accent op de uitverkiezing leggen. Aangezien dat mensen zeker niet naar Christus leidt. Daar ben ik van overtuigd.
En wat moet je denken van een leerstelling die mensen verhinderd naar God te komen? Zou zo'n interpretatie dan echt door God geinspireerd zijn?
En zou God dan willen dat zo'n leerstelling een cruciale plaats in de evangelieverkondiging krijgt?

Het lijkt me meer dat we hier juist onze menselijke maatstaven aan God opdringen. Wij kiezen tamelijk willekeurig mensen die we wel of niet leuk vinden. Of ze dat objectief gezien ook zijn, valt vaak te betwijfelen.
Ik heb goede redenen om aan te nemen dat bij God zeker geen sprake is van willekeur. Dat zou Zijn Goddelijkheid twijfelachtig maken. Dan kun je niet goedmaken door te spreken over Zijn vrijmacht. Want dan stel je dat God niet rechtvaardig hoeft te zijn omdat Hij toch de almachtige is.

Maar de Bijbel is voor mij wel absoluut en het einde van alle tegenspraak. Voor jou niet.
nee, ik heb het over de interpretatie van de Bijbelse boodschap. Probeer me nu niet ten onrechte in deze hoek te duwen.

20 Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;
21 Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.
dit zijn inderdaad sterke teksten. Maar je weet ook dat de schrijvers van het NT een completer zicht hadden op God dan de schrijvers van het OT. Terwijl de schrijvers van het OT net zo goed door de Heilige Geest gedreven waren.

Daar er geen ander is; maar er zijn sommigen, die u ontroeren, en het Evangelie van Christus willen verkeren.
8 Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.
9 Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt
Zeker. Maar dacht je dat ik dit deed? Zeker niet!
En lees dit ook in de context, waarbij er mensen waren die bijvoorbeeld leerden dat je gerust kon zondigen, aangezien de zonden toch vergeven waren. Dat soort dingen.

Mijn stelling:
als uitverkiezing al een item is, dan is het alleen een item voor wedergeboren mensen. En dan ook nog in die zin dat God ons al liefhad voordat wij Hem liefhadden. Dat God altijd al Zijn oog op ons had.

Als dat de interpretatie van het woord uitverkiezing is, dan sta ik daar volledig achter.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 nov 2002 16:06

als uitverkiezing al een item is, dan is het alleen een item voor wedergeboren mensen. En dan ook nog in die zin dat God ons al liefhad voordat wij Hem liefhadden. Dat God altijd al Zijn oog op ons had.

Een mooie formulering surfer!

Roemen in de uitverkiezing! God had ons ons lief voordat wij hem liefhadden.

Terug naar “Archief”