Berichtdoor Jacobus » 13 nov 2002 22:37
Surfer:
Er kan sprake zijn van een voortgaande ontwikkeling van inzicht in de Bijbel, en de DL zijn zeker niet absolut en het einde van alle tegenspraak. Maar de Bijbel is voor mij wel absoluut en het einde van alle tegenspraak. Voor jou niet. Voor zover jij je argumenten niet wil baseren op de Bijbel vind ik een discussie zinloos omdat er geen basis is voor een discussie. Ik vind argumenten die niet gegrond zijn op de Bijbel nl. onzinnig en dat zeg ik niet omdat ik wil kleineren of grieven, maar omdat ik dat werkelijk vind, zoals ik hiervoor al uitgelegd heb.
Ik zal een poging doen bewijsmateriaal uit de Bijbel halen die aantonen dat de inhoud van de Bijbel van kracht is voor verleden, heden en toekomst, voor eeuwig:
2 Tim 2:15/16 En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is.
Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
2 Petr 1: 19-21
En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten.
20 Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;
21 Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.
Het is dus een Goddelijke openbaring, de leer van Paulus in de Romeinenbrief! Het zijn geen ideeen van Paulus maar ze zijn door God aan Paulus overgegeven.
Ef 1:13
Rom 16: 25,26
Joh 17:17
En de Bijbel is zelf verder heel duidelijk over verdergaande openbaringen Galaten 1:8
Daar er geen ander is; maar er zijn sommigen, die u ontroeren, en het Evangelie van Christus willen verkeren.
8 Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.
9 Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt
Zie ook openbaringen 22:18/19.
En nog vele andere bijbelteksten kunnen hier aangehaald worden.
Jouw opmerking dat een wedergeboren mens de waarheid niet in ongerechtigheid ten onder houdt: dat mag ik hopen en als het goed is heb je hierin gelijk. Maar voor hij tot het geloof kwam deed hij dat wel: leest Romeinen 1, 2 en 3 met Romeinen 3: 5: Indien nu onze (dat zegt Paulus,als gelovige) ongerechtigheid Gods gerechtigheid bevestigt, wat zullen wij zeggen? Is God onrechtvaardig, als Hij toorn over ons brengt? (Ik spreek naar den mens.) en Romeinen3:23/24: Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is. (hier zijn trouwens ook nog veel meer bewijzen van uit de Bijbel te halen).
Ik lees ook jouw antwoord aan Omega: Goed te zien dat je hier wel bijbelteksten aandraagt! Nee die teksten staan er niet voor niets. Dat is om iedereen die het hoort tot bekering te roepen. Maar ik begrijp niet dat je dan de veelvuldige bewijzen uit de Bijbel voor de uitverkiezing, die er echt niet staan om niet gelezen te worden, aan de kant schuift. Wil je bewijzen hebben dat ook voor Christus de uitverkiezing een belangrijke rol speelde?
Dat is niet moeilijk: Joh 15:16 :
Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.
Joh 13:17/18.
En er zijn echt veel meer teksten, maar moet ik die ook nog noemen?
THE KEIMPE:
Heb je vers 11 bekeken? En vers 11--23? Kun jij daar zelf een verklaring voor geven? Je kan je wel beroepen op een uitleg die je gehoord heb maar daar wat moeten we daar nu mee in deze discussie? Ik kan me beroepen op Calvijn, Zwingli, A Brakel, Comrie, Spurgeon, hedendaagse bijbelgetrouwe theologen en vele, vele anderen (overigens heb ik Spurgeon hierover niet gelezen maar ik durf hem hier wel te noemen, als het niet zo is dan hoor ik dat graag van iemand die dat in de kast heeft staan). En tenslotte kan ik mij baseren op mijn eigen verkregen gezonde verstand bij de interpretatie van dit bijbeldeel. (Als je alleen dat laatste eens probeert?) Maar als ik bij dat alles geen uitleg geef dan komen we snel op een welles/nietes niveau.
Met jouw ‘middenstuk’ ben ik het helemaal eens. Met je stelling ook. Alleen durf ik daaraan toe te voegen: zo iemand is uitverkoren.
Jouw uitspraak over de dubbele predestinatie: De bijbel zegt dat het Gods welbehagen is. Maar ik ga nu herhalen. Ik heb hiervoor al diverse bewijzen uit de Bijbel genoemd.
En nu poneer ik ook een stelling:
Alle argumenten die gebuikt worden om Bijbelse zaken te verklaren, die niet onderbouwd worden uit de Bijbel zelf, zijn non-argumenten, ofwel, het is onzin.
Ik groet u.