Gij vrouwen, zijt uw eigen mannen onderdanig...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

emmertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor emmertje » 10 mei 2007 15:59

idd

en ik denk heel zeker dat het huwelijk een (streven naar!) afspiegeling van Christus en de gemeente is! Ik geloof dat dat ook in de bijbel staat, maar ik weet niet meer waar (shame on me)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 10 mei 2007 16:15

Gerdien B. schreef:Ik denk dat je het onderdanig zijn niet moet zien als: de vrouw is het sloofje van de man. De man heeft namelijk ook zijn verplichtingen naar de vrouw.

Het gaat hier om een afspiegeling tussen Christus en Zijn gemeente is mij altijd verteld. Ik weet alleen niet of dat geheel terecht is. Christus staat boven Zijn gemeente en wijst hen de weg. De man in het huwelijk gaat ook een weg maar als het goed is wel in samen spraak/ samen met zijn vrouw. Je gaat iets samen aan en het lijkt mij niet meer dan logisch dat je beide even veel in te brengen hebt.

Gerdien geeft met haar tekst precies aan wat ik bedoelde met mijn aanhaling van 1 petrus 3 en ook het verschil tussen de SV en de NGB51 van de woordkeuze van in de SV plichten van echtgenoten en in de andere, het huwelijk.
Er is m.i. vroeger (misschien dat het tegenwoordig nog gebeurt) al te veel weggeschoven onder het fragment van onderdanig zijn.

Een huwelijk is iets wat (zoals Gerdien goed wist te verwoorden)je samen aangaat en samen doorleefd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Sofieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sofieke » 10 mei 2007 17:36

Toevallig hadden we het er gister ng op mijn werk over... Ik werk in een vrouwencentrum, hier zijn veel vrouwen die te maken hebben gehad met huiselijk geweld. Kwam bij veel vrouwen veel woede en frustratie los. Veel hadden uit hun omgeving vaak die opmerking naar zich toegehad... Wat een dooddoener in zo'n situatie. M'n collega wees inderdaad ook op het vervolg van de tekst: zoals Christus aan zijn gemeente.....

Te vaak word naar mijn mening net even het stukje: Wees uw mannen onderdanig eruit gelicht zonder naar de hele context te kijken.....
We can love completely, without complete understanding.....

emmertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor emmertje » 10 mei 2007 18:07

ja... zonder godvrezende man gaat het echt niet werken!!

Hoe doet een man dat dan goed? Leidinggeven?
enn... ik vergeet wat: hoe komen bepaalde mannen er dan bij om dat niet goed te doen (agressie, passiviteit, enz.)? Hoe komt dat???

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 10 mei 2007 18:26

emmertje schreef:ja... zonder godvrezende man gaat het echt niet werken!!

enn... ik vergeet wat: hoe komen bepaalde mannen er dan bij om dat niet goed te doen (agressie, passiviteit, enz.)? Hoe komt dat???

Er zijn ook wel mannen die God niet vrezen, die een goed huwelijk hebben hoor.. :? Ik vind het raar dat je op een post over mishandeling reageert met 'zonder godvrezende man gaat het echt niet werken'.

haijes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor haijes » 10 mei 2007 18:39

Ik kan me niet voorstellen, dat Jezus vrouwen onderdanig vindt aan mannen.
Aan wie liet Jezus zich het eerst zien na zijn opstanding? Juist aan de vrouwen.

Opmerkingen dat vrouwen onderdanig zijn aan mannen, daar gaan mijn tenen van krullen.

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 10 mei 2007 18:41

Hippieblijhoofd schreef:

Er zijn ook wel mannen die God niet vrezen, die een goed huwelijk hebben hoor.. :? Ik vind het raar dat je op een post over mishandeling reageert met 'zonder godvrezende man gaat het echt niet werken'.
Misschien mis ik iets, maar wat is 'het'? Wat gaat niet werken zonder godvrezende man?
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

emmertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor emmertje » 10 mei 2007 18:41

Hmm. Je hebt een punt! Ik doe in mijn antwoord in ieder geval 1 aanname die weer een hele ander discussie met zich meebrengt. Ik geloof er wel in, maar het zou me wel een aantal dagen (of decennia) kosten om er een fundamentje onder te krijgen. Te snel geredeneerd denk ik.

emmertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor emmertje » 10 mei 2007 18:45

Debor@ schreef:
Hippieblijhoofd schreef:

Misschien mis ik iets, maar wat is 'het'? Wat gaat niet werken zonder godvrezende man?

onderdanig zijn. bedoelde ik. En.. het was een kort-door-de-bocht redenering. Een te snel gemaakte opmerking. Waarvoor: sorry. :)

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 10 mei 2007 19:07

tante-tortel schreef:Zoals het voor een man moeilijk is om zijn vrouw lief te hebben. Ja hij houd van haar, maar haar openlijk lief te hebben, is een moeilijk punt voor de man.

Dit volg ik niet helemaal, ben ik bang. Waarom is het moeilijk? Ik vind het persoonlijk niet zo moeilijk; het is meer zo dat ik er in het leven van alle dag regelmatig te weinig bij stilsta om die liefde ook daadwerkelijk te laten voelen. Of bedoel je dat ook?

Gerdien B. schreef:De man in het huwelijk gaat ook een weg maar als het goed is wel in samen spraak/ samen met zijn vrouw. Je gaat iets samen aan en het lijkt mij niet meer dan logisch dat je beide even veel in te brengen hebt.

Daar kan ik me wel in vinden. Ik krijg soms echter wel de indruk dat van mannen verwacht wordt dat zij een soort van voortrekkersrol vervullen. Zij dienen de richting te bepalen die je als gezin inslaat, vooral als het gaat om de invulling van geloof en principes. Maar persoonlijk ervaar ik dat een wisselwerking tussen man en vrouw (d.w.z. beiden hebben een even zware stem) bevredigender is.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 mei 2007 19:26

haijes schreef:Ik kan me niet voorstellen, dat Jezus vrouwen onderdanig vindt aan mannen.
Aan wie liet Jezus zich het eerst zien na zijn opstanding? Juist aan de vrouwen.

Opmerkingen dat vrouwen onderdanig zijn aan mannen, daar gaan mijn tenen van krullen.

helemaal mee eens!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 mei 2007 19:26

Misschien is dat het wel:
Zoals Christus het gezicht van het gezin is, zo is de man het van het gezin?

ik zie het meer als dat de man en vrouw juist door God bij elkaar zijn gebracht om er SAMEN een mooi en gelukkig huwelijk van te maken. En eventueel een veilig nest voor de kinderen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 10 mei 2007 19:57

ik vind het ook best lastig. Ik ben het hierin wel met GerdienB eens. Je gaat samen je huwelijk aan. En als christen ben je beide nederig naar elkaar toe toch?! Je houdt van elkaar en dan heb je alles voor de ander over. Tuurlijk is dat een beetje makkelijk geredeneerd, want er zijn altijd wel meningsverschillen...over de meest uiteenlopende zaken.
Maar ik vind niet dat ik meer onderdanig aan mijn man moet zijn als mijn man aan mij. Wij staan op gelijke hoogte van elkaar, er niet boven en er niet onder, en dat wil ik graag zou houden!

Ik weet wel dat de dominee met ons trouwen het formulier voorlas en daarin mij 'huisvrouw' noemde. Na de dienst kreeg ik als vraag wat daar dan onder verstaan werd, of ik in de meest letterlijke zin zijn huisslaaf was geworden. Ik heb toen maar hetzelfde antwoord gegeven als hier...wij staan naast elkaar.
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 mei 2007 20:13

-petje af- schreef:...'huisvrouw'...

Dat is dus wat in één van de nieuwe formulieren niet staat. Want dat is een term die gewoon niet klopt. Staat ook niet in de bijbel!

Sofieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sofieke » 10 mei 2007 21:15

Gerdien B. schreef:Misschien is dat het wel:
Zoals Christus het gezicht van het gezin is, zo is de man het van het gezin?

ik zie het meer als dat de man en vrouw juist door God bij elkaar zijn gebracht om er SAMEN een mooi en gelukkig huwelijk van te maken. En eventueel een veilig nest voor de kinderen.

Ja, ja!!! Inderdaad!

Mannen kunnen ertoe komen door onmacht. Meestal is het een patroon dat ontwikkeld is. De vrouw vertoond bepaald gedrag, en daarop reageerd de man met agressie. Overigens doen vrouqwen het ook hoor. Meestal wil de mishandelaar ook niet mishandelen of slaan, vind dit zelf ook vreselijk en beloofd steeds weer opnieuw beterschap, waardoor zo'n situatie vaak ook lang blijft bestaan. Maar steeds opnieuw raakt men toch weer in een situatie beland waarbij het weer gebeurd....
We can love completely, without complete understanding.....

Terug naar “Archief”