japio schreef:Geloofsgronden zijn er weldegelijk:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/antwoorden/Drs.M.W.Muilwijk4883.htmlOf je het ermee eens bent is een volgende, maar te stellen dat de geloofsgronden er niet zijn en het allemaal maar onnodige stelsmatige regeltjes zijn, gaat wat te kort door de bocht.
Ik denk dat het belangrijk is dat je je realiseert dat het een grijs vlak is. De Bijbel geeft richtlijnen in wat je wel en niet behoort te doen. Deze richtlijnen moeten we zien toe te passen op deze tijd, daar ontstaat een grijs vlak. De één ziet (vrijwel) geen probleem in de tv de ander wel.
Noem jij onderstaand (tekst uit de link) geloofs gronden?
Ter afsluiting wil ik een paar concrete vragen neerleggen, vooral voor je vriend. Deze vragen zijn toetsstenen of hij werkelijk het voor Gods aangezicht kan verantwoorden een tv te nemen.
-Als je werkelijk een tv wilt, wat zegt de waarschuwing van Paulus uit Romeinen 12:2 jou dan? Word niet gelijk aan de wereld in denken!
-Als je aan tafel gaat bidden “Leidt ons niet in verzoeking”, kun je dan nog met een gerust geweten de tv aanzetten?
-Als je later kinderen krijgt en je belooft dat je hen in de Bijbel zult onderwijzen, kun je dan met een gerust geweten ook een tv in huis hebben?
-Denk je echt dat je een tv nodig hebt: volgens mij kun je best zonder, want alles wat je weten moet, staat ook in de krant.
Tenslotte: overschat jezelf niet! Wij staan machteloos tegenover de duivel en hij zal zeker die tv gebruiken om ons tot zonde te brengen. Ik wil niet pessimistisch zijn, maar als je een tv neemt, zul je op zijn positiefst één van de weinigen zijn die niet of zelf in zonde valt of zijn kinderen in zonde laat vallen: dit laatste zeg ik helaas uit ervaring: ik dank God nog dagelijks dat Hij mij uit die smerige troep heeft getrokken.
De enige bijbeltekst die Drs.M.W.Muilwijk aanhaalt is:
Ik stel deze vraag vanuit een bepaalde Bijbeltekst waaraan ik mijn doen en laten probeer te toetsen. Deze tekst staat in 1 Kor 10:31: “Hetzij dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, doe het al tot eer van God?”
Sorry, voor mijn woordkeuze, persoonlijk vind ik het een enge man gelet op de teksten die hij gebruikt...! Daarbij, vergelijkt hij de knop van de televisie met de appel van eva, dan komt inderdaad het geen wat Riska al schreef: '
Ik vraag mij af of we dan nog leven kunnen' aan bod. Het geen wat dan gebeurd wijkt naar opleggingen van wetten en regels , de schoonheid van bijbel zal er door ondersneeuwen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.