TV de deur uit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 05 mei 2007 19:12

Inderdaad het is wat Ladage zegt.

Je hebt tegenwoordig zelfs de kans om voor je een programma kijkt, via internet de mogelijkheden om achtergrond informatie in te winnen over een programma. Dit in tegenstelling van wat je op straat om je netvlies geprikt krijgt en via je oren soms te horen krijgt. Vandaar mijn gebruikte opmerking van het buiten lopen met oogkleppen op.

Als iemand geen televisie in huis wil hebben, prima.! Doe het aub niet op geloofs-gronden en leg ze ook niet op basis van geloofs-gronden op aan medemensen. (Die zijn er namelijk niet.)! Ik ziet het als je zelf onnodig en stelselmatig regels opleggen, die vaak via omwegen weer verruimt worden, door bv te stellen video kijken mag wel of via internet úitzending gemist kijken.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 08 mei 2007 11:15

Harm-J schreef:Inderdaad het is wat Ladage zegt.

Als iemand geen televisie in huis wil hebben, prima.! Doe het aub niet op geloofs-gronden en leg ze ook niet op basis van geloofs-gronden op aan medemensen. (Die zijn er namelijk niet.)! Ik ziet het als je zelf onnodig en stelselmatig regels opleggen, die vaak via omwegen weer verruimt worden, door bv te stellen video kijken mag wel of via internet úitzending gemist kijken.

Geloofsgronden zijn er weldegelijk:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/antwoorden/Drs.M.W.Muilwijk4883.html
Of je het ermee eens bent is een volgende, maar te stellen dat de geloofsgronden er niet zijn en het allemaal maar onnodige stelsmatige regeltjes zijn, gaat wat te kort door de bocht.

Ik denk dat het belangrijk is dat je je realiseert dat het een grijs vlak is. De Bijbel geeft richtlijnen in wat je wel en niet behoort te doen. Deze richtlijnen moeten we zien toe te passen op deze tijd, daar ontstaat een grijs vlak. De één ziet (vrijwel) geen probleem in de tv de ander wel.
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Riska

Berichtdoor Riska » 08 mei 2007 11:32

Die dominee zegt: "Ik stel deze vraag vanuit een bepaalde Bijbeltekst waaraan ik mijn doen en laten probeer te toetsen. Deze tekst staat in 1 Kor 10:31: “Hetzij dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, doe het al tot eer van God?”
Ik vraag mij af of we dan nog leven kunnen. Want is alles wat wij doen tot eer van God? Stop je met internet, vanwege de onvoorstelbare rotzooi die er te zien is? Ik noem maar wat.
Het is net zo'n zaak als dat mensen zeggen: "What would Jesus do"? Ik vind dat dooddoeners. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet respecteer als iemand op grond hiervan zegt geen tv in huis te willen hebben. Als aan de andere kant er ook geen veroordeling is van de mens die wél een tv in huis neemt.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 08 mei 2007 13:24

japio schreef:Geloofsgronden zijn er weldegelijk:
Of je het ermee eens bent is een volgende, maar te stellen dat de geloofsgronden er niet zijn en het allemaal maar onnodige stelsmatige regeltjes zijn, gaat wat te kort door de bocht.

Ik denk dat het belangrijk is dat je je realiseert dat het een grijs vlak is. De Bijbel geeft richtlijnen in wat je wel en niet behoort te doen. Deze richtlijnen moeten we zien toe te passen op deze tijd, daar ontstaat een grijs vlak. De één ziet (vrijwel) geen probleem in de tv de ander wel.

Noem jij onderstaand (tekst uit de link) geloofs gronden?

Ter afsluiting wil ik een paar concrete vragen neerleggen, vooral voor je vriend. Deze vragen zijn toetsstenen of hij werkelijk het voor Gods aangezicht kan verantwoorden een tv te nemen.

-Als je werkelijk een tv wilt, wat zegt de waarschuwing van Paulus uit Romeinen 12:2 jou dan? Word niet gelijk aan de wereld in denken!

-Als je aan tafel gaat bidden “Leidt ons niet in verzoeking”, kun je dan nog met een gerust geweten de tv aanzetten?

-Als je later kinderen krijgt en je belooft dat je hen in de Bijbel zult onderwijzen, kun je dan met een gerust geweten ook een tv in huis hebben?

-Denk je echt dat je een tv nodig hebt: volgens mij kun je best zonder, want alles wat je weten moet, staat ook in de krant.

Tenslotte: overschat jezelf niet! Wij staan machteloos tegenover de duivel en hij zal zeker die tv gebruiken om ons tot zonde te brengen. Ik wil niet pessimistisch zijn, maar als je een tv neemt, zul je op zijn positiefst één van de weinigen zijn die niet of zelf in zonde valt of zijn kinderen in zonde laat vallen: dit laatste zeg ik helaas uit ervaring: ik dank God nog dagelijks dat Hij mij uit die smerige troep heeft getrokken.

De enige bijbeltekst die Drs.M.W.Muilwijk aanhaalt is:

Ik stel deze vraag vanuit een bepaalde Bijbeltekst waaraan ik mijn doen en laten probeer te toetsen. Deze tekst staat in 1 Kor 10:31: “Hetzij dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, doe het al tot eer van God?”

Sorry, voor mijn woordkeuze, persoonlijk vind ik het een enge man gelet op de teksten die hij gebruikt...! Daarbij, vergelijkt hij de knop van de televisie met de appel van eva, dan komt inderdaad het geen wat Riska al schreef: 'Ik vraag mij af of we dan nog leven kunnen' aan bod. Het geen wat dan gebeurd wijkt naar opleggingen van wetten en regels , de schoonheid van bijbel zal er door ondersneeuwen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 mei 2007 15:54

Ik vind de vergelijking van de appel en tv wel erg ver gezocht.

Dit is puur een discussie van: ik vind het wel kunnen en zoek daar teksten bij en de ander zegt: ik vind dat niet kunnen en zoekt daar ook ijverig teksten bij.
Waarom lees je toch zo bar weinig dat mensen aan God hebben gevraagd of ze een tv in huis mochten hebben ja of te nee?
De teksten die ik tot nu toe tegen ben gekomen hebben mij niet weerhouden om een tv in huis te halen.
De tv staat mijn persoonlijke realtie met God niet in de weg. Dat doen eerder de mensen die bij elk punt met de vinger gaan zwaaien en met de Bijbel beginnen te strooien.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2007 18:37

japio schreef:

UIteraard, als iemand geen tv heeft en dat tot Gods eer doet, prima. Alleen de uitleg is wel heel makkelijk. Wordt niet wereldgelijkvormig. Rijdt die dominee dan ook geen auto? Gaat hij niet naar de supermarkt? Loopt hij op zijn handen in plaats van op zijn benen? Dat doet de wereld toch ook? Bij iets wat volgens iemand niet mag wordt deze tekst wel heel makkelijk aangehaald. Wel bij de tv, niet bij radio. Das toch selectief (met alle respect voor deze dominee overigens) maar deze vragen hou ik dan wel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 15 mei 2007 16:52

Marnix schreef:
japio schreef:

UIteraard, als iemand geen tv heeft en dat tot Gods eer doet, prima. Alleen de uitleg is wel heel makkelijk. Wordt niet wereldgelijkvormig. Rijdt die dominee dan ook geen auto? Gaat hij niet naar de supermarkt? Loopt hij op zijn handen in plaats van op zijn benen? Dat doet de wereld toch ook? Bij iets wat volgens iemand niet mag wordt deze tekst wel heel makkelijk aangehaald. Wel bij de tv, niet bij radio. Das toch selectief (met alle respect voor deze dominee overigens) maar deze vragen hou ik dan wel.

Het was niet mijn intentie om te stellen dat een tv om geloofsgronden absoluut niet mag, vandaar het stukje over het grijze gebied. Het ging mij erom dat er wel degelijk geloofsgronden (kunnen) zijn.....en daarom had ik het stukje van drs Muilwijk erbij gezet....Door het grijze gebied zijn deze geloofsgronden ook wel weer te bediscuseren (zoals blijkt) maar het is te kort door de bocht om te zeggen dat ze er niet zijn....en het dus maar allemaal stelselmatig regeltjes opleggen is....
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 19 mei 2007 17:53

gisteren weer iemand gesproken die afgekickt is van regelmatig tv kijken naar vrijwel geen tv meer kijken, en zegt dat ze nu pas merkt niks te missen.

2 week terug, een jonge moeder die erachter kwam dat de tv overdag wat meer uitzetten en samen met haar kind spelen vele malen waardevoller is dan het kind alleen laten spelen, hoewel met toezicht.

Raar eigenlijk dat zoveel mensen niet door hebben dat ze urenlang naar een ballon lucht zitten te kijken.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 mei 2007 08:00

spacy schreef:gisteren weer iemand gesproken die afgekickt is van regelmatig tv kijken naar vrijwel geen tv meer kijken, en zegt dat ze nu pas merkt niks te missen.

2 week terug, een jonge moeder die erachter kwam dat de tv overdag wat meer uitzetten en samen met haar kind spelen vele malen waardevoller is dan het kind alleen laten spelen, hoewel met toezicht.

Raar eigenlijk dat zoveel mensen niet door hebben dat ze urenlang naar een ballon lucht zitten te kijken.

Voor kinderen is te veel beeldscherm sowieso niet goed. Voor de ontwikkeling o.a. Het lijkt me logisch dat samen iets met je kind doen of hem naar buiten in de zandbak 'schoppen' veel gezonder is! Maar daarmee zeg ik dan weer niet dat een half uurtje tv of computer per dag kwaad kan! Integendeel. Ook dat is voor de ontwikkeling goed. Hangt er wel vanaf wat je je kind laat kijken of spelen natuurlijk. Kwestie van er zelf de hand in houden.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 20 mei 2007 13:40

spacy schreef:gisteren weer iemand gesproken die afgekickt is van regelmatig tv kijken naar vrijwel geen tv meer kijken, en zegt dat ze nu pas merkt niks te missen.

Misschien dat hij/zij nu wel meer naar uitzending gemist op de pc kijkt? :mrgreen:

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 20 mei 2007 15:43

Harm-J schreef:

Misschien dat hij/zij nu wel meer naar uitzending gemist op de pc kijkt? :mrgreen:

ach dan hebben we in elk geval een gezonde dosis selectief kijken erbij gewonnen he :D
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 20 mei 2007 18:06

spacy schreef:ach dan hebben we in elk geval een gezonde dosis selectief kijken erbij gewonnen he :D

:mrgreen:

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 01 jun 2007 07:22

Ik kan zo een hele rij met geloofsgronden aan voeren waarom tv kijken niet kan.
Als ik alleen al de tien geboden in acht wil nemen.

De films en programma's zijn doordrenkt met zaken als: vloeken, overspel, naakt, bloot, werelds vermaak.
En als je die dingen niet wil zien en denkt ik zoek eerst op wat ik wel wil en kan kijken komt er tussen door reclame met een blote man of vrouw voor één of anders iets waar ik de link met ontkleed niet kan leggen.
Door zulke dingen gaan we het ook steeds gewoner vinden.

Was het vroeger nog mogelijk het naaktstrand te ontlopen, en op plaatsen te komen waar men gewoon met topje aan het strand lag, tegenwordig ben je bijzonder als je dat doet. En liggen we gewoon tussen de half blote vrouwen en kijken er niet meer van op.

Om dan gelijk te zeggen dat je dan niets meer kunt doen is erg overtrokken. Er is nog genoeg te doen, alleen willen we dat nog wel?
Kunnen we dat nog wel?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 01 jun 2007 07:51

Wat ik er nog wel wil bij aantekenen is het volgende:
Als mensen bewust kiezen om geen tv in huis te nemen dat verwacht ik dat het ook een bewuste keuze is.
Hun eigen keuze en niet die van een kerkenraad die anders zegt dat jij je kind niet mag dopen b.v.
Dan verwacht ik ook dat je er echt niet één hebt. Ook niet op zolder weggestopt in de kast.
Dan vraagt dat om ook erg consequent te zijn, dus als je dan het nieuws uit de krant haald dan ook geen telegraaf in huis, geen weekend of story en zeker niet de leesmap. Ook al leg je dan de verkeerde bladen op de kast.
Dit zeg ik omdat ik mee heb gemaakt dat er mensen waren die geen tv aansluiting hadden vanuit geloofsovertuiging, zeiden ze.
Welke overtuiging was niet helemaal duidelijk want ze lieten wel Baantjer opnemen en keken die gewoon. En nog meer films die wij al niet keken op de tv.
Toen ik zei dat ik dat niet begreep omdat er juist in Baantjer enorm gevloekt wordt en dat voor ons een reden is om niet te kijken werd mij op het hart gedrukt dat er in baantjer geoorloofd gevloekt werd. Toen ik daarop me afvroeg wannneer het geoorloofd vloeken is dan was het antwoord: met een reden!
Kijk, dan heb je niet zelf bewust gekozen om geen tv aansluiting te nemen. Dan doe je dat uit angst voor???????

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 01 jun 2007 08:27

We hebben tegenwoordig wel tv omdat mijn man thuis wel tv had en zn discovery miste.. Overdag staat het apparaat nooit aan en hij staat op zolder omdat ik zo'n oerlelijke kast niet in mn kamer wil hebben. We zouden m in een kast kunnen zetten maar het is nogal een groot ding en de kamer staat al vol met twee boxen.

De programma's waar ik dan naar kijk zijn eigenlijk CSI en House en af een toe een film. Verder zit ik achter de computer die ernaast staat en kijk ik met een half oog naar de dingen die mn man wilt zien. Voornamelijk discovery dingen en hij vind programma's leuk als Herman's helden en de smaakpolitie. En dat was het dan wel zo'n beetje geloof ik. Ik heb er geen last van hoewel ik eerst absoluut niet wilde dat tie in huis kwam. Ik was bang voor mezelf, maar het valt mee. 8)

Terug naar “Archief”