Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

Ja, natuurlijk!
46
40%
Nee, maar ik wil het nog wel een keer doen...
22
19%
Nee, het interesseert me niet zo. Als het maar in het hart goed zit.
5
4%
Ik ben er nog mee bezig...
43
37%

Totaal aantal stemmen: 116

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 27 apr 2007 11:27

Heb het twee jaar geleden gedaan m.b.v. een soort dagboekje. Daar heette het Soulfood, en ging men uit van een voorgerecht (OT), hoofdgerecht (NT) en toetje (Psalm of Spreuk o.i.d.). Vond het leuk om het op die manier te doen en zo dagelijks verschillende stukken te lezen. Nu kies ik een Bijbelboek uit dat ik dan in z'n geheel lees, en daarna weer een ander boek. Vind dat wel een stuk moeilijker omdat je minder 'afwisseling' hebt, en als je dan bv in Leviticus zit, is de motivatie ook wel een beetje weg :oops:

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 28 apr 2007 15:14

Als het goed is moet er een bijbelleesrooster zijn waarmee je in 1 jaar de hele bijbel hebt gelezen.
Ik bedoel hier niet het "wegstreep" rooster maar bijvoorbeeld, 1 jan - Gen 1 tot 6, 2 jan - Gen 6 tot 11, of zoiets.

Heeft iemand dit voor mij???
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 02 mei 2007 15:37

Zie http://www.rbc.org/odb/odb.shtml: The Bible in one year (onderaan het dagboekstukje)
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

Maaike

Berichtdoor Maaike » 02 mei 2007 15:40

HEt NT heb ik al doorgelezen, het OT is een stuk lastiger :?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 02 mei 2007 16:06

Cornelius schreef:Zie http://www.rbc.org/odb/odb.shtml: The Bible in one year (onderaan het dagboekstukje)

Dan moet ik elke dag op het internet, dat is niet de bedoeling.
Ik wil gewoon zo´n blaadje met een leeskalender.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 02 mei 2007 17:42

Op één dag Gen. 1t/m6? Dan doe ik er liever wat langer over :?
pobody's nerfect

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 02 mei 2007 21:46

Mwah, soms lees ik op een dag zo'n 6 hoofdstukken :D

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 02 mei 2007 22:23

ben ooit ijverig begonnen (ergens tot Job). Toen kreeg ik een dagboek erbij, en dat bood makkelijkere stukken dan Job, dus dat dagboek was algauw interessanter en laagdrempeliger. Dit las ik dan 's avonds. 's Morgens nog wel een poosje geprobeerd om Job verder te lezen, maar ik ben geen ochtendmens....

jaren een dagboek gelezen, waarbij Nu reis ik getroost van McCheynne een van de mooiste was, maar nu al een poos zonder. Eerst redelijk willekeurig gelzen, maar op een dag besefte ik door contact met andere christelijke jongeren dat ik de BIjbel nog nooit helemaal had gelezen. Ben eerst door het NT heengegaan (bijbelboeken in willekeurige volgorde) en ben nu bezig met het OT (idem).

ik merk wel dat het NT meer aanspreekt dan het OT, maar als het OT gaat spreken, blijkt dit vaak dieper te zijn.

O ja, sinds 2001 lees ik uit de driedelige SV met kanttekeningen (ligt idd naast mijn bed). Met kanttekeningen geeft wel meer inzicht in de bedoeling van de tekst. Ik wil dit dan ook iedereen aanraden, om met kanttekeningen te lezen. (of twee vertalingen naast elkaar)
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 mei 2007 09:14

Jo'tje schreef:Op één dag Gen. 1t/m6? Dan doe ik er liever wat langer over :?

Inderdaad. Het staat mij zelfs al tegen dat er op vereniging, als er een bijboelboek behandeld wordt, meestal zeker 2 hoofdstukken besproken worden. Dat vind ik gewoon te veel. Eén hoofdstuk vind ik genoeg om in één keer te bestuderen.
Ik ben momenteel Genesis 1 aan het doorspitten aan de hand van het WBC-commentaar op Genesis van de Engelse oudtestamenticus Gordon J. Wenham. Echt superinteressant! d:)b Het is het grondigste commentaar (van de 4) op Genesis wat ik in mijn boekenkast heb staan. Een heel grondige studie dus. Maar dan doe ik bij lange na geen hoofdstuk op een avond. Nee, dan heb ik aan een paar verzen - of soms zelfs 1 vers - al meer dan genoeg! Supergrondige studie dus. Maar tegelijkertijd ook eindeloos interessant.

Dirk schreef:ik merk wel dat het NT meer aanspreekt dan het OT, maar als het OT gaat spreken, blijkt dit vaak dieper te zijn.

Omdat dat accent op het NT mij een paar jaar geleden ging tegenstaan, ben ik tegendraads gaan doen, en bestudeer ik al een paar jaar vooral het OT. Daardoor ben ik veel beter thuis in het OT dan toen. Zoals ik toen van het NT van haast ieder boek wel wat te vertellen wist, zo heb ik dat nu ook met het OT. Er zijn dus flinke gaten opgevuld. En inderdaad, het OT is bij nadere beschouwing absoluut niet minder interessant dan het NT. Ook in het OT staan zeer fundamentele zaken!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Riska

Berichtdoor Riska » 03 mei 2007 09:43

Er is een tijd geweest dat men ervan uitging dat het NT gelezen kon worden zonder het OT. Op zondagsscholen werd als afscheid het NT uitgereikt, niet de gehele Bijbel.
Gelukkig is het inzicht gekomen dat de beide Testamenten niet zonder elkaar kunnen. Dat veel uit het NT gebaseerd is op wat er in het OT staat.

jootje16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jootje16 » 03 mei 2007 10:00

bij mij thuis lezen we aan tafel de Bijbel echt van kaft tot kaft.
's morgens lees ik uit een dagboek en voor 's avonds ben ik ook begonnen om de bijbel helemaal te lezen. Bij de hoofdstukken die ik niet goed begrijp gebruik ik de kanttekeningen.
Geluk en verdriet liggen dicht naast elkaar...

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 03 mei 2007 12:27

Bij mn ouders waren we bezig met voor de derde keer ofzo van kaft tot kaft. Maar ik moet zeggen dat ik er veel minder van oppikte dan toen ik het zelf begon te doen. Ik ben nu bezig in Koningen. Ik vind het vooral heel waardevol om alles eens helemaal in zn verband te lezen, dus ook eens twee of meer hoofdstukken achter elkaar. Maar soms kom ik iets tegen waarvan ik denk hé... En dan ga ik er wat dieper op in.. Ik ben er mee begonnen toen ik de NBV kreeg op mn 19e verjaardag... Dus inmiddels ben ik al weer 1,5 jaar bezig. Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat ik niet elke avond lees en het ook echt wel eens een week of soms zelfs twee vergeet :oops: Of er 's avonds echt geen tijd meer voor heb. Vooral als ik het een tijdje echt heel druk heb, schiet het er nog wel eens bij in..

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 13 mei 2007 13:02

bezig aan de 3e ronde ;)

Ik heb het zelf niet zo op met dagboekjes, soms hebben die boekjes wel interessante uitleg,maar vaak denk ik ook van daar mag je wel wat dieper op ingaan, of het zijn verhaaltjes die je zelf ook wel kan bedenken.

Nee, ik lees liever de bijbel hoofdstuk voor hoofdstuk door, vooral de verhalen in het oude testament vind ik erg mooi/indrukwekkend, maar juist dan merk je ook hoeveel geduld God met mensen heeft, het ene hoofdstuk loopt Israël masaal bij Hem vandaan en straft Hij ze daarvoor, het volgende hoofdstuk heeft Hij weer medelijden omdat er mensen zijn gaan bidden en hun zwakheid erkennen.

En ik hoor ook regelmatig dat veel stukken in het oude testament maar saai zouden zijn, volgens mij hebben deze mensen dit dan nooit doorgelezen, want veel verhalen kunnen zich meten met hedendaagse spannende lectuur, en er zit maar een enkele weer wat minder vlot leesbare opsommingsteksten tussen, die juist ook weer voor sommige mensen erg interessant zijn.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Rolf

Berichtdoor Rolf » 29 nov 2007 21:18

Bij ons thuis lazen we iedere dag uit de Bijbel.
Dus hebben we toen, nu woon ik niet meer thuis, wel enkele keren de Bijbel helemaal doorgelezen.
Iemand zei eens, telkens ontdek je weer nieuwe dingen, en bergrijp je iets meer.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 30 nov 2007 15:28

Gerdien B. schreef:Bij mijn ouders thuis wordt er aan tafel elke keer een stukje uit de Bijbel gelezen. Alleen hierdoor zijn we al verschillende keren de hele Bijbel door gegaan.
Zelf lees ik net waar ik zin in heb. Bijvoorbeeld wat de dominee voorlas, wat in een (dag)boek staat of door een discussie.
Precies 'tzelfde :).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”