Jo'tje schreef:Op één dag Gen. 1t/m6? Dan doe ik er liever wat langer over

Inderdaad. Het staat mij zelfs al tegen dat er op vereniging, als er een bijboelboek behandeld wordt, meestal zeker 2 hoofdstukken besproken worden. Dat vind ik gewoon te veel. Eén hoofdstuk vind ik genoeg om in één keer te bestuderen.
Ik ben momenteel Genesis 1 aan het doorspitten aan de hand van het
WBC-commentaar op Genesis van de Engelse oudtestamenticus Gordon J. Wenham. Echt superinteressant!

Het is het grondigste commentaar (van de 4) op Genesis wat ik in mijn boekenkast heb staan. Een heel grondige studie dus. Maar dan doe ik bij lange na geen hoofdstuk op een avond. Nee, dan heb ik aan een paar verzen - of soms zelfs 1 vers - al meer dan genoeg! Supergrondige studie dus. Maar tegelijkertijd ook eindeloos interessant.
Dirk schreef:ik merk wel dat het NT meer aanspreekt dan het OT, maar als het OT gaat spreken, blijkt dit vaak dieper te zijn.
Omdat dat accent op het NT mij een paar jaar geleden ging tegenstaan, ben ik tegendraads gaan doen, en bestudeer ik al een paar jaar vooral het OT. Daardoor ben ik veel beter thuis in het OT dan toen. Zoals ik toen van het NT van haast ieder boek wel wat te vertellen wist, zo heb ik dat nu ook met het OT. Er zijn dus flinke gaten opgevuld. En inderdaad, het OT is bij nadere beschouwing absoluut niet minder interessant dan het NT. Ook in het OT staan zeer fundamentele zaken!