Melodious Tonk schreef:Nou, ik kan me voorstellen dat je thelogische bezwaren hebt tegen een deel van de RK leer. Maar een genuanceerde protestant zal er ook de overeenkomsten met zijn eigen theologie zien; dito met die missen. En trouwens, wat te doen met de mis van 'protestantse heilige'

Johann Sebastian B?
OP de tekst van de Hohe Messe kan absoluut niks worden ingebracht.
Bach heeft het waarschijnlijk nooit geschreven om het uit te voeren. Het probleem met deze mis was namelijk dat hij voor zowel de RK als de Lutherse kerk niet aanvaardbaar was om verschillende redenenen (Stijl en inhoud.)
Waarschijnlijk heeft hij deze mis aan het einde van zijn leven geschreven om zijn werk nog eens samen te vatten. En misschien ook wel om nog eens te benadrukken wat hij nou precies geloofde.
Overingens ben ik het niet eens met zowel de vorm en de inhoud van de lutherse mis als de RK mis. (dat is een andere discussie)
Maar ik vraag met af of je er niet naar mag luisteren. DAt lijkt me wat ver gezocht. Zeker omdat de inhoudt volledig reformatorisch is. Ik geloof niet dat het brein achter Bach de satan was. Ik ben er van overtuigt van niet.
Soli De Gloria
Jesu Juva
deze woorden waren vaak te vinden op de partituren van Bach.
Best Skoezie
je schrijft:
de ring der nebulingen van een vriend van hitler
de messiah, hier worden bijbelteksten (jahaa!) gezongen! dit geld ook voor al die maffe passions (Maffe Teus etc). Als Rammstein het had gezongen was het spotten geweest
mag ik zo vrij zij even te vertalen.
maffe passions, Maffe lijdensgeschiedenissen van Christus.........
Ik mag toch wel hopen dat je het verschil ziet tussen vloeken en de Messiah. Inderdaad als rammstein de Messiah zou uitvoeren dat zou er een groot wonder moeten gebeuren. Of het is ranzig spotten.
Als er 2 soorten mensen zijn. Onbekeerden en bekeerden mensen. Dan zouden alleen de bekeerden mensen bijbelteksten mogen citeren/zingen?
met vrgr
JacohH