Foute klassieke muziek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Foute klassieke muziek

Berichtdoor Gershwin » 07 nov 2003 12:40

Omdat er al afdoende gepraat is over het al dan niet fout zijn van het gros van de seculiere muziek, leek het me interessant nu de klassieke muziek voor het voetlicht te brengen. Benieuwd welke klassieke muziek volgens jullie om welke reden fout is. Tip: als je dit topic op zich onzinnig vindt, moet je vooral niet reageren :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 07 nov 2003 13:46

Ik denk dat refo's met een gerust geweten geen Ave Maria's, roomse missen etc. kunnen luisteren.
En als je naar achtergronden gaat kijken, vallen Wagner en Stravinsky geloof ik af... (en misschien paganini :wink: )
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 nov 2003 13:50

lizzz schreef:Ik denk dat refo's met een gerust geweten geen Ave Maria's, roomse missen etc. kunnen luisteren.
En als je naar achtergronden gaat kijken, vallen Wagner en Stravinsky geloof ik af... (en misschien paganini :wink: )

Wereldse opera's komen daar nog bij.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 07 nov 2003 13:52

Carmina Burana van Orff is erg fout (parodie op mis, in teken van lust). Wagner is natuurlijk heel erg fout, al schrijft hij wel stukken over geweldige personen :)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 07 nov 2003 14:37

en trouwens, bij seculiere muziek wordt vaak gezegd dat je het niet mag luisteren, omdat als het niet vóór God is, tegen Hem is, en dat neutrale muziek is niet tot Zijn eer geschreven.
Valt dan ook niet een groot deel van de klassieke componisten af...?

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 07 nov 2003 15:20

de ring der nebulingen van een vriend van hitler
de messiah, hier worden bijbelteksten (jahaa!) gezongen! dit geld ook voor al die maffe passions (Maffe Teus etc). Als Rammstein het had gezongen was het spotten geweest
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 07 nov 2003 15:24

ring= van wagner
the messiah van händel is wel goed, ik neem tenminste aan dat we niks tegen het zingen van bijbelteksten hebben?
Ook psalmen zijn (berijmd) gezongen bijbelteksten...
Passionen mogen denk ik ook wel... Misschien niet allemaal (het zou maar rooms zijn)
Idd als rammstein het zong, maar niet gecomponeerd door een christen... Als Rammstein SaMa teksten zong, zou ik me ook even bedenken.

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 07 nov 2003 15:28

die ja! is goed fout! haha
hap hap hap, maar die mensen die het zingen menen die het wel? is het wel tot Godz eer? In al het kwade zit iets goeds, en anders om ook volgens lizzz (of je ziet het er in.)
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 07 nov 2003 15:31

trek me heel even terug uit discussie :)

caprice

Berichtdoor caprice » 08 nov 2003 12:17

Klassieke muziek waarin solo gezongen wordt. Op zich misschien niet fout, maar het ligt wel fout in het gehoor (bij mij). :?

Gerrit2

Berichtdoor Gerrit2 » 08 nov 2003 17:30

Misschien wat solfège lessen nemen. Is goed voor je gehoor. Of anders een keer wel net die éne goede uitvoering kopen. :shock:

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 08 nov 2003 17:31

:shock:
Verklaar u nader... 'fout in het gehoor liggend'?
Als je daarmee 'niet mooi in esthetische zin' bedoelt, laat maar, dat lijkt me niet het topic (dan zou het 'welke klassieke muziek is lelijk' heten). Maar als je in morele zin iets wilt zeggen over een bepaalde instrumentcombinatie (1stem+instrumenten), ben ik erg benieuwd.

Enne... Roomse missen fout? :shock: Zoudn we die nou wel helemaal bij 't grof vuil zetten? Zoals daar zijn:
- het credo
- gloria (lofzang)
- kyrie (schuldbelijdenis)
...
Wat is het probleem?
Luister en huiver niet: www.listen.to/earswideopen

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 08 nov 2003 20:57

nou, voor mij persoonlijk niet veel.
Maar er zijn vrij veel mensen die alles wat rk is niet goed vinden, en wel roomse muziek luisteren. Dat lijkt me inconsequent.

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 08 nov 2003 21:05

Nou, ik kan me voorstellen dat je thelogische bezwaren hebt tegen een deel van de RK leer. Maar een genuanceerde protestant zal er ook de overeenkomsten met zijn eigen theologie zien; dito met die missen. En trouwens, wat te doen met de mis van 'protestantse heilige' :wink: Johann Sebastian B?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 10 nov 2003 08:35

Melodious Tonk schreef:Nou, ik kan me voorstellen dat je thelogische bezwaren hebt tegen een deel van de RK leer. Maar een genuanceerde protestant zal er ook de overeenkomsten met zijn eigen theologie zien; dito met die missen. En trouwens, wat te doen met de mis van 'protestantse heilige' :wink: Johann Sebastian B?

OP de tekst van de Hohe Messe kan absoluut niks worden ingebracht.
Bach heeft het waarschijnlijk nooit geschreven om het uit te voeren. Het probleem met deze mis was namelijk dat hij voor zowel de RK als de Lutherse kerk niet aanvaardbaar was om verschillende redenenen (Stijl en inhoud.)
Waarschijnlijk heeft hij deze mis aan het einde van zijn leven geschreven om zijn werk nog eens samen te vatten. En misschien ook wel om nog eens te benadrukken wat hij nou precies geloofde.

Overingens ben ik het niet eens met zowel de vorm en de inhoud van de lutherse mis als de RK mis. (dat is een andere discussie)
Maar ik vraag met af of je er niet naar mag luisteren. DAt lijkt me wat ver gezocht. Zeker omdat de inhoudt volledig reformatorisch is. Ik geloof niet dat het brein achter Bach de satan was. Ik ben er van overtuigt van niet.

Soli De Gloria
Jesu Juva

deze woorden waren vaak te vinden op de partituren van Bach.

Best Skoezie

je schrijft:
de ring der nebulingen van een vriend van hitler
de messiah, hier worden bijbelteksten (jahaa!) gezongen! dit geld ook voor al die maffe passions (Maffe Teus etc). Als Rammstein het had gezongen was het spotten geweest

mag ik zo vrij zij even te vertalen.

maffe passions, Maffe lijdensgeschiedenissen van Christus.........

Ik mag toch wel hopen dat je het verschil ziet tussen vloeken en de Messiah. Inderdaad als rammstein de Messiah zou uitvoeren dat zou er een groot wonder moeten gebeuren. Of het is ranzig spotten.

Als er 2 soorten mensen zijn. Onbekeerden en bekeerden mensen. Dan zouden alleen de bekeerden mensen bijbelteksten mogen citeren/zingen?

met vrgr

JacohH

Terug naar “Archief”