Ik heb wel eens gesprekken met moslims over het geloof, maar vind het moeilijk om te zeggen dat God en Allah niet dezelfde zijn. (In de stelling noem ik God JHWH, omdat dat de Naam van God is, net zoals Allah een naam is)
Als het over Jezus gaat is het nog wel makkelijk te begrijpen, zijn we het ook met elkaar eens, dat de geloven niet op een lijn liggen.
Maar als we terug gaan naar de tijd van Abraham, dan kun je lezen, dat God zal zorgen dat uit Abraham een groot volk komt. Maar Ismael is ook de zoon van Abraham. En daar is een groot volk uit voort gekomen, waaronder de moslims vallen. Uit Izak zijn de Joden voortgekomen.
Maar als je hier dus naar kijkt, dan heeft God uit Ismael ook een groot volk gemaakt. Dit geloven de moslims ook. Dan is het toch eigenlijk vroeger wel dezelfde god(sdienst) geweest? Later zijn er dingen veranderd in de leer, maar als we naar de oorsprong kijken van de Ismaelieten, dan is er toch eigenlijk geen verschil?
Het is misschien een vage vraag, maar ik kan het niet beter onder woorden brengen.