JHWH en Allah zijn dezelfde God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bloempie
Majoor
Majoor

JHWH en Allah zijn dezelfde God

Berichtdoor bloempie » 08 nov 2003 00:23

Ik heb wel eens gesprekken met moslims over het geloof, maar vind het moeilijk om te zeggen dat God en Allah niet dezelfde zijn. (In de stelling noem ik God JHWH, omdat dat de Naam van God is, net zoals Allah een naam is)
Als het over Jezus gaat is het nog wel makkelijk te begrijpen, zijn we het ook met elkaar eens, dat de geloven niet op een lijn liggen.
Maar als we terug gaan naar de tijd van Abraham, dan kun je lezen, dat God zal zorgen dat uit Abraham een groot volk komt. Maar Ismael is ook de zoon van Abraham. En daar is een groot volk uit voort gekomen, waaronder de moslims vallen. Uit Izak zijn de Joden voortgekomen.
Maar als je hier dus naar kijkt, dan heeft God uit Ismael ook een groot volk gemaakt. Dit geloven de moslims ook. Dan is het toch eigenlijk vroeger wel dezelfde god(sdienst) geweest? Later zijn er dingen veranderd in de leer, maar als we naar de oorsprong kijken van de Ismaelieten, dan is er toch eigenlijk geen verschil?

Het is misschien een vage vraag, maar ik kan het niet beter onder woorden brengen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

caprice

Berichtdoor caprice » 08 nov 2003 04:19

De Islam is een vermenging van heidendom, Christendom en Jodendom.

Aangezien Mohammedanen zeggen dat God geen Zoon heeft, hebben ze dus een andere God.

joris

Berichtdoor joris » 08 nov 2003 08:51

watch out!

Islam betekent: vrede. Zijn dezelfde letters als SHALOM. Maar die vrede wordt meestal omgezet in wraak. Over lijken gaan om vrede te bereiken.
Hoezo wolf in schaapslkeren?

allah en Jaweh zijn niet dezelfde. Ook Ismael wist donders goed wie God was. Het hele systeem is anders. GOds systeem is gebasseerd op liefde en vertrouwen.De Islam is gebasseerd op angst en woede, wantrouwen.

Voor alle goden moeten de aanhangers hard werken om het einddoel te bereiken. Voor onze GOd niet! Hij geeft het je als je er om vraagt. Daarom geloven moslims niet dat Jezus God was. Hoe kan eenGod nu mens zijn? Ja toch! Wij gelovne namelijk in liefde, dus geloven we ook dat God ons zo heef t liefgehad datHij mens is geworden zodat wij Hem zouden kunnen begrijpen.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 08 nov 2003 09:35

Islam betekent: vrede. Zijn dezelfde letters als SHALOM. Maar die vrede wordt meestal omgezet in wraak. Over lijken gaan om vrede te bereiken.
Hoezo wolf in schaapslkeren?

allah en Jaweh zijn niet dezelfde. Ook Ismael wist donders goed wie God was. Het hele systeem is anders. GOds systeem is gebasseerd op liefde en vertrouwen.De Islam is gebasseerd op angst en woede, wantrouwen

Is dit een Islam-afzeikdraadje, of weet je zoveel van de Islam dat je dit zo stellig kunt zeggen?

Islam is een vermenging van heidendom, Christendom en Jodendom.

Aangezien Mohammedanen zeggen dat God geen Zoon heeft, hebben ze dus een andere God.

Snap ik niet helemaal, volgens mij hebben we net gesteld dat zowel islamieten als christenen beide bidden tot de god van Abraham\Ibrahim. Waarom kijk je dan naar mohammed en jezus?

joris

Berichtdoor joris » 08 nov 2003 10:01

Zojuist is een nieuw boek van David Pawson verschenen onder de titel ‘De uitdaging van de islam voor christenen’. Dit boek is de belangrijkste en wellicht meest ontnuchterende profetische boodschap die David Pawson ooit heeft gebracht. Moreel verval en uitholling van het besef van de ultieme waarheid hebben in Groot-Brittannië een geestelijk vacuüm geschapen. Pawson gelooft dat de islam beter is toegerust om dat vacuüm op te vullen dan de kerk, en dat het daarbij aannemelijk is dat het in de toekomst ’s lands grootste religie wordt. Dit boek doet de achtergronden van Pawsons beweringen uit de doeken en beschrijft een positieve blauwdruk voor het antwoord van de kerk. Christenen moeten de drie kwaliteiten die het christendom uniek maken - realiteit, relatie en rechtvaardigheid - opnieuw ontdekken en in de huidige samenleving bekendmaken.

'De uitdaging van de islam voor christenen' is verplichte lectuur voor elke christen. Hoewel Pawson deze profetische boodschap in eerste instantie aan zijn eigen volksgenoten richt, kunnen wij als West-Europeanen het ons niet veroorloven de inhoud ervan naast ons neer te leggen. David Pawson heeft een reizende bediening onder kerkleiders in Groot-Brittannië en overzee. Hij heeft veel boeken op zijn naam staan, waaronder 'De normale christelijke geboorte', 'Jezus doopt in één heilige Geest' en 'Wanneer Jezus terugkomt'. Met zijn heldere exegese en compromisloze trouw aan de Schrift wordt hij alom beschouwd als een van de beste bijbelleraren in Groot-Brittannië. ‘De uitdaging van de islam voor christenen' kost € 11,35 en is te bestellen via de [url]Shop[/url].
van http://www.opwekking.nl

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 08 nov 2003 11:09

Maar hebben de islamieten een andere leer of een andere god?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

joris

Berichtdoor joris » 08 nov 2003 11:22

volgens mij kent de Islam het begrip Genade niet, en daar draait het christendom om.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 08 nov 2003 11:28

Maar dat is geen antwoord op mijn vraag.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

caprice

Berichtdoor caprice » 08 nov 2003 12:04

bloempie19 schreef:Maar hebben de islamieten een andere leer of een andere god?

Een andere leer, dat is logisch, maar ook een andere God, want als wij hun god vergelijken met onze God zijn er toch heel wat verschillen, bijvoorbeeld zoals ik al noemde: bij de moslims heeft God geen Zoon.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 nov 2003 13:24

Ik denk dat Allah dezelfde is als onze God. Alleen moslims hebben een andere leer.

joris

Berichtdoor joris » 08 nov 2003 13:54

Lalage schreef:Ik denk dat Allah dezelfde is als onze God. Alleen moslims hebben een andere leer.
ik geloof niet in een God met een leer. De God van de bijbel heeft geen leer. De God van de bijbel geeft een LEVEN!!!! JE mag leven met God, niet leren met God.

Een leer is :dogma uitgewerkt in praktische regels.

We mogen God ademen, we mogen God uitademen, we mogen LEVEN met HEm!

kan je niet leven met God? Dan is het niet onze God.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 08 nov 2003 14:02

Oke, laat ik het zo stellen: Christenen en moslims hebben dezelfde God, maar ze dienen Hem op een verschillende manier.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 08 nov 2003 22:45

Beider godsdiensten zouden door openbaring van leer vanuit hogerhand zijn gekomen. Verschilt de leer en/of de chronologie van bekende geschiedenissen substantieel met elkaar, dan toont de deze discrepantie al aan dat de oorsprong van beider leren anders is. Voor mij is het duidelijk: Paulus zei:
"Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt." (Gal.1:8)"

Mohammed ontving zijn leer, vlgs het verhaal van de Engel Gabriel, maar moest zijn gezicht verbergen, zodat hij de engel niet zou zien. In het Oude Testament hoefde men dit alleen te doen als G-d zelf verscheen. Maar niet voor een engel. Dit geeft te denken . . .

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 09 nov 2003 12:42

bloempie19 schreef:Oke, laat ik het zo stellen: Christenen en moslims hebben dezelfde God, maar ze dienen Hem op een verschillende manier.

Het is eenvoudiger dan we denken.....de Islam erkent Jezus niet als Zoon van God, maar als een profeet.

Lezen we de Bijbel in 1Joh:

1Jo 4:2 Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;

1Jo 5:1 Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren; en een iegelijk, die liefheeft Dengene, Die geboren heeft, die heeft ook lief dengene, die uit Hem geboren is.

1Jo 5:5 Wie is het, die de wereld overwint, dan die gelooft, dat Jezus is de Zoon van God?

Het lijkt me duidelijk dat er in de Islam over een andere god wordt gesproken dan.

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dit op alle manieren willen ontkennen, over hen zegt Johannes:

1Jo 4:15 Zo wie beleden zal hebben, dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God.

Blijf dus dicht bij God leven, opdat hij je zal zegenen.....

Tom

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 09 nov 2003 16:12

Het woord Allah komt van het oorspronkelijke bijbels woord Elohim.

Elohim werd afgekort met Eloh, Eloh werd Allah.

Allah wordt op een leugenachtige manier afgebeeld in de koran, Allah is zoals hij in de bijbel wordt omschreven.

Ik beschouw de allah van vandaag als een afgod, in ieder geval vanuit de hoedanigheid waarin hij zich manifesteerd in de koran.

Enkele van de laatste woorden van de grondlegger van het christendom en van de islam.

JEZUS: "Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen." Lucas 23:34. (Dit zei hij toen hij aan het kruis stierf op Golgotha nadat hij verraden en op geen legitieme grond ter dood veroordeeld was).

MOHAMMED: “Moge Allah de joden en christenen vervloeken want zij bouwden plaatsen van aanbidding nabij de graven van de profeten.” (Mohammed werd jaren eerder vergiftigd en dit vergif had langzamerhand zijn gevolg. Hij zei dit toen hij stierf in de armen van zijn vrouw Aïsja). Boechari, deel 1, #427.

Hij zijn hun sterfwoorden, woorden die het einde van hun levens zullen markeren. Christus vraagt God om zijn vijanden te vergeven, terwijl Mohammed een bittere vervloeking uitspreekt tegen degenen die zijn overtuiging van profeetschap verwierpen. Zou het niet gepaster voor Mohammed zijn om Allah te vragen de christenen en de joden op het rechte pad te leiden toen hij aan het sterven was?
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Terug naar “Archief”