Beargumentatie refo-ouders naar hun kinderen toe...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 26 apr 2007 14:15

Lalage schreef:Wij waren vroeger Nederlands gereformeerd en hadden vrijgemaakt gereformeerde buren en op een dag vroeg het buurmeisje waarom zij niet buiten de tuin mocht spelen en de buurkinderen (wij dus) wel. Toen antwoordde haar moeder: 'Zij zijn minder gereformeerd' :mrgreen:

:schaterlach:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 apr 2007 14:24

Op zondag achter het hek spelen, vreselijk was dat, door de week speelde ik altijd met een hele groep kinderen uit de buurt, die stonden dan op zondag aan de andere kant van het hek, en snapten net zo min als ik waarom ik niet mee mocht :roll:

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 26 apr 2007 14:27

Cisca, herkenbaar!

Bij mij thuis is het vooral mijn moeder geweest die ons regels oplegde, mijn vade rook wel maar minder. Dingen mochten gewoon niet, een waarom werd of niet op gereageerd, of met gewoon, of met het 'argument' dat het gewoon zo is en dat we niet alles hoeven te weten.

En dat is nu nog zo. Dingen mogen gewoon niet, of gebeuren op een bepaalde manier, uitleg krijg ik niet en ik heb alles zelf uit moeten vinden. Ik vind dat echt heel jammer, mocht ik kinderen krijgen hoop ik echt dat ik het anders ga doen!

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 26 apr 2007 16:02

Dat 'buiten de tuin' spelen is bij ons wel uitgelegd, trouwens.
Was geloof ik vooral omdat mijn broers altijd smerig werden wanneer ze buiten gingen spelen, vaak vergaten ze de tijd, dat soort dingen. Dan was mijn moeder op zondag bezig met er voor te zorgen dat al d'r kinderen er weer netjes uitzagen voordat we naar de kerk gingen, en daar had ze geen zin in. En het mocht ook niet omdat de zondag zo'n gezins-dag was, waarbij iedereen thuis was enzo, en dan wilden ze liever niet dat iedereen de hele middag van huis weg was. Mijn ouders gingen ook wel eens een eind wandelen met iedereen, op zondag fijn naar het bos. Maar sinds ze verhuist zijn naar een minder bosrijke omgeving (20 jaar geleden) doen ze dat niet meer, want stél je voor: éérst een eind met de auto rijden om in het bos te kunnen gaan wandelen, dáár is de zondag niet voor bedoeld! :shock:

Ik zie het trouwens ook wel weer terugkomen soms, wat Ansje ook een beetje schijnt te hebben (als ik me vergis, zeg je het maar hoor). Dat ook wat jongere mensen zich gewoon aan tradities houden omdat ze dat zo gewend zijn. Zo wil mijn ene schoonzus (best hippe meid verder) níet op zondag zwemmen en zonnebaden bij de ijssel. En daar heeft ze dan al wel discussies met mijn broer over gehad, en ze kan het ook niet goed beargumenteren, maar voor haar voelt dat als 'fout'.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 26 apr 2007 16:46

Cisca schreef:Op zondag achter het hek spelen, vreselijk was dat, door de week speelde ik altijd met een hele groep kinderen uit de buurt, die stonden dan op zondag aan de andere kant van het hek, en snapten net zo min als ik waarom ik niet mee mocht :roll:

Ik heb het je wel eens verteld, maar zelfs binnen het hek werd/wordt hier al moeilijk. Maar dat heeft denk ik ook wel met de dorpscultuur te maken hier, op zondag is het hier mierestil en het halve dorp zit in dezelfde kerk. (de rest van de week is/was hier ook niets te beleven)

PC enz. is ook uit den boze.

man_on_fire schreef:Ik kan me in principe best vinden in argumenten van mn ouders, ook al denk ik er zelf anders over. Maar dan begrijp je in iedergeval waaróm ze vinden dat je iets niet moet doen. Omdat dat voor hun zelf moeilijk ligt.
Dat ik het later wel gewoon zou doen is een ander verhaal.

Voor een groot deel kan ik het hier ook wel begrijpen, mijn ouders willen de (oorspronkelijk hervormde) traditie van mijn opa aan moederskant voortzetten (ondanks dat ik anders dan mijn opa geloof -hij is thuislezer en vindt bijv. ds. Mallan al te links- is hij wel een van de weinige di-hard refo's waar ik wél echt respect voor kan opbrengen, hij doet echt wat met z'n geloof alhoewel het niet mijn ding is, mijn andere opa is eerder anti-christelijk en de bijbehorende oma interesseert het weinig, maar is wel cool 8) ). In elk geval heb ik mijn eigen interpretatie aan de uiterlijke en innerlijke dingen van het geloof gegeven. Het hoort er wel bij, maar het moet niet overheersen anders heeft je geloof weinig of geen inhoud vind ik.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 26 apr 2007 16:54

Ansje schreef:
JialiKelly schreef:Dus Ansje, je hebt geen idee waarom het niet zou mogen, geeft zelf als argument dat het hele Joodse volk vroeger op de been was op de sabbat, maar je hebt voor je zoontje wel de regel dat hij ook niet buiten mag spelen?
Denk je dan wel dat het een goede traditie is, of doe je het omdat je het zo gewend was? Zomaar wat dingen die ik me dan afvraag :)

Precies! Ik heb geen idee waarom het niet zou mogen.
En wat m'n zoontje betreft, die hou ik niet binnen, maar wel binnen het hek zegmaar. En dat probeer ik nu nog maar even vol te houden. Ook om geen boze of verontwaardigde gezichten van anderen over me heen te krijgen hoor. Niet dat andere mensen bepalen wat ik moet doen of welke regels goed zijn, maar gewoon om niet aanstootgevend te zijn.
En zo lang dat nog lukt, doe ik het zo.
Maar........een argumentatie heb ik dus niet, en niemand niet eigenlijk, want ik heb zo en passant eens mensen gevraagd wat zij er van vinden...en die weten ook niet waarom het niet zou mogen... :roll:
Als een kind 3 is en hij rijdt zondags met een driewielertje in de tuin, dan is alles goed. Zodra het kind wat ouder wordt en rondjes wil fietsen, dan komt er ineens commentaar dat dat niet zou mogen, en daar zie ik het verschil dan niet van...
Waarom het ene wel en het andere niet??
Maar dat kan aan mij liggen natuurlijk... :?

Als ik eens een gok mag doen.
Misschien mocht het niet vanwege het "maar gij geheel anders".
Laten zien dat jij de zondag anders waardeert/invult dan de rest van het dorp.
Ik kan me daar wel wat bij voorstellen, op voorwaarde dat er dan ook echt een andere invulling wordt gegeven.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 apr 2007 17:45

Wij mochten vroegah ook niet buiten de poort spelen, maar de reden was helemaal niet dat het niet mocht van de bijbel of dat we dan vies werden, maar heel gewoon, omdat mijn ouders het dan heerlijk vonden dat er eens gee twintig kids in huis en in de tuin liepen. Lekker een dagje rust in de tuin, de enige dag dat ik met mijn zus speelde.
En we vonden het zelf heeeerlijk! maar het scheelde dat op het pleintje/speeltuintje dat achter onze achteruin lag, bijna niemand buiten de poort mocht spelen, ik geloof allemaal om dezelfde reden. Bij zo'n speeltuintje is het nu eenmaal zo dat alle kids met elkaar spelen en bij elkaar pover de vloer komen.

Toen we naar Rhenen verhuisden, hadden we geen speeltuintje meer, en alleen een brandgangetje achter onze tuin, dus speelden mijn broertje en zusje gewoon buiten, want buiten spelen was voor, en daar hadden mijn ouders of wij dan totaal geen last van.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 27 apr 2007 10:49

Goede zaak als mensen wat betreft wat wel of niet kan op zondag, gevoelsmatig redeneren, ook al hebben ze niet direct argumenten. Geeft aan dat ze een geweten hebben en bewust zijn van een grijs gebied.

nonno
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor nonno » 27 apr 2007 11:38

Herkenbaar dat er amper beargumenteerd wordt.

Wat betreft de zondagen. Ook hier mochten we niet buiten het hek. Nou vond ik het soms wel eens jammer, maar in onze oude woonplaats hadden we een redelijke tuin, dus konden we ons wel vermaken. Verder hadden we vaak ook 'smiddags kerk, dus was je toch midden op de middag in de kerk.
Andere kant wel een beetje vreemd, want weggaan naar een vriendinnetje uit de kerk mocht dan weer wel.
Computeren mochten/mogen we nog niet. Waarom? Voor de tijd van internet en msn (;)) zaten we achter de pc voor óf spelletjes óf school, en op zondag hoorde je niet met je schoolwerk bezig te gaan, en je kan je best een dag vermaken zónder de pc, dus geen gecomputer op zondag.

Toch zijn het niet alleen de zondagse dingen die niet beargumenteerd worden. Eerder had ik er een grote strijd mee met mn ouders (vader vooral), omdat 'hij het zo gewend was'. Daarnaast was het vaak (en ik hoorde het van de week weer): 'ik hoef niet overal argumenten voor te hebben'.
Ik vind het af en toe zeer frustrerend. Helemaal omdat je naarmate je ouder wordt je eigen dingen uitkiest, eigen weg gaat, en er van jou wordt verwacht dat je alles maar navolgt, óf het zelf wèl beargumenteerd.
Nouja, na een flink gesprek is er wel meer toegevelijkheid/begrip gekomen. Das dan weer prettig.
"zonder mannen aten we de hele dag moorkoppen"

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 27 apr 2007 11:55

JialiKelly schreef:Dus Ansje, je hebt geen idee waarom het niet zou mogen, geeft zelf als argument dat het hele Joodse volk vroeger op de been was op de sabbat, maar je hebt voor je zoontje wel de regel dat hij ook niet buiten mag spelen?
Denk je dan wel dat het een goede traditie is, of doe je het omdat je het zo gewend was? Zomaar wat dingen die ik me dan afvraag :)

Nah, het Joodse volk hield zich wel aan de zogenaamde sabbatsreis. :)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 27 apr 2007 12:15

Wullimpie schreef:Als ik eens een gok mag doen.
Ik kan me daar wel wat bij voorstellen, op voorwaarde dat er dan ook echt een andere invulling wordt gegeven.

Toch blijft het vreemd, iets wat op zondag niet kan, kan door de week dan eigenlijk ook niet.
Als men dingen op zondag als zonde ziet, zijn ze dat op andere dagen ook, dat geldt tevens voor het "maar gij geheel anders".

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 27 apr 2007 12:26

Cisca schreef:
Wullimpie schreef:Als ik eens een gok mag doen.

Toch blijft het vreemd, iets wat op zondag niet kan, kan door de week dan eigenlijk ook niet.
Als men dingen op zondag als zonde ziet, zijn ze dat op andere dagen ook, dat geldt tevens voor het "maar gij geheel anders".

Ja, exact! Dat wilde ik ook gaan zeggen toen ik dat van 'gij geheel anders' las. Wat niet 'mag', mag nooit, niet op zondag en niet doordeweeks. En wat wel 'door de beugel' kan, mag altijd.

André

Berichtdoor André » 27 apr 2007 13:17

*Denkt na*

Wat ik me nog kan herinneren is dat we op zondag geen tv keken, met als reden dat je 6 dagen in de week tv kon kijken en dat we dan onze aandacht wat bewuster op Gods rustdag konden vestigen.
Btw tv was Ned. 1,2 WDR, NDR, ARD en ZDF :)
We gingen bijvoorbeeld wel als het warm was aan het eind van de zondag middag met de auto naar een recreatieplas zwemmen.
Ik heb me zondags niet belemmerd gevoeld ofzo.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 27 apr 2007 14:01

André schreef:*Denkt na*

Wat ik me nog kan herinneren is dat we op zondag geen tv keken, met als reden dat je 6 dagen in de week tv kon kijken en dat we dan onze aandacht wat bewuster op Gods rustdag konden vestigen.

Daar zit wat in, maar ik kijk ook doordeweeks niet elke dag tv, omdat ik vind dat ik ook doordeweeks 's avonds mijn tijd voor God kan gebruiken. Dus ja? Het is maar net wat je zelf kunt verantwoorden. Maar belangrijk is dat je het in elk geval kunt beargumenteren voor jezelf of belangrijker nog, naar je kinderen.

André

Berichtdoor André » 27 apr 2007 14:12

rosalie83 schreef:
André schreef:*Denkt na*

Daar zit wat in, maar ik kijk ook doordeweeks niet elke dag tv, omdat ik vind dat ik ook doordeweeks 's avonds mijn tijd voor God kan gebruiken. Dus ja? Het is maar net wat je zelf kunt verantwoorden. Maar belangrijk is dat je het in elk geval kunt beargumenteren voor jezelf of belangrijker nog, naar je kinderen.
Precies, mijn kinderen kunnen heel wat meer pulp bekijken als dat wij vroeger konden.
En daarbij ook nog een PC, die er toen nog niet was.
Ik kijk zelf trouwens nog maar enkele keren per maand tv, dan is het meestal het journaal. 8)

Terug naar “Archief”