Kinderen voor het huwelijk.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 08 nov 2003 10:28

trijntjejohanna schreef:mijn vriendin is 1 okt. jl getrouwd.. ze is 19 en nu 37 weken zwanger... ze heeft het lang niet altijd makkelijk.. zij heeft er voor gekozen om wel te trouwen voordat het kind geboren was.. ik denk dat ik zelf rustig af zou wachten tot het kind er is en dan later gaan trouwen.. ik zou niet zo snel een overhaaste stap nemen... trouwen kan toch altijd nog??

Overhaast lijkt me deze stap al niet meer, na 7 maanden kunnen denken. Verder is het gemakkelijker als een kind in een huwelijk word geboren dan ervoor, het scheelt je veel papierrompslomp. Niet dat dit de reden moet zijn om te gaan trouwen maar als je toch besloten hebt om te gaan trouwen is het gewoon handiger.

Sabra schreef:Het is sowieso al vreselijk dom om het tot een zwangerschap te laten komen. Iedereen weet de risico's van geslachtsverkeer. Als je dan zo graag geslachtsverkeer wilt hebben doe het dan veilig, zodat er geen zwangerschap uit kan ontstaan.
Helaas worden reformatorische jongeren weinig verteld over sexualiteit. Zowel ouders als de scholen laten dit onderwerp vaak links liggen, met als gevolg dat veel meisjes zwanger raken.

Dat ben ik niet met je eens, geslachtsverkeer voor het huwelijk is fout, ook als het niet tot een zwangerschap leidt. En veilig, zodat het niet tot een zwangerschap leidt? De kinderen zijn niet te tellen die, ondanks voorbehoedsmiddelen, toch ontstaan zijn.
Een paar weken nadat het bekend was dat zij zwanger was moest zij in haar eentje openbare schuldbelijdenis doen van haar zonde, namelijk dat zij geslachtsverkeer had gehad voor haar huwelijk. Wat hypocriet zeg!

Wat ik dus jammer vindt is dat zij alleen schuldbelijdenis moest doen en niet met de jongen erbij, die is net zo schuldig.
Omdat deze zonde zichtbaar is voor iedereen moest ze schuldbelijdenis afleggen, maar mensen die andere dingen doen die niet zichtbaar zijn voor iedereen, hebben geen last van schuldbelijdenis afleggen voor in de kerk.

Het probleem van vernorgen zonden is dat meestal ook bijna niemand hier wat van af weet en dat zon persoon hier niet op aangesproken kan worden. Als zon persoon hier berouw van krijgt kan die zelf evt naar de kerkenraad of dominee stappen en dus schuldbelijdenis doen.
Ik heb medelijden met al die mensen die ditzelfde moeten ondergaan en
ik hoop van harte voor allen dat zij hier geen blijvende psychologische schade van zullen ondervinden.

Ik denk dat een zwangerschap van voor het huwelijk er dieper ingrijpt dan een schuldbelijdenis. Je mag, als het goed is, ook vergeving ontvangen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 nov 2003 10:33

Memmem schreef:

Wat ik dus jammer vindt is dat zij alleen schuldbelijdenis moest doen en niet met de jongen erbij, die is net zo schuldig.

Die was dus van een andere kerk, en hij had er geen behoefte aan om daar voor in de kerk te staan. Uiteindelijk zijn ze ook wel getrouwd, alleen zijn ze van kerk veranderd.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 08 nov 2003 10:33

Memmem schreef:
trijntjejohanna schreef:mijn vriendin is 1 okt. jl getrouwd.. ze is 19 en nu 37 weken zwanger... ze heeft het lang niet altijd makkelijk.. zij heeft er voor gekozen om wel te trouwen voordat het kind geboren was.. ik denk dat ik zelf rustig af zou wachten tot het kind er is en dan later gaan trouwen.. ik zou niet zo snel een overhaaste stap nemen... trouwen kan toch altijd nog??

Overhaast lijkt me deze stap al niet meer, na 7 maanden kunnen denken. Verder is het gemakkelijker als een kind in een huwelijk word geboren dan ervoor, het scheelt je veel papierrompslomp. Niet dat dit de reden moet zijn om te gaan trouwen maar als je toch besloten hebt om te gaan trouwen is het gewoon handiger.

wel als er na ruim 3 maand pas ontdekt word dat ze zwanger is.....

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 08 nov 2003 13:10

Sabra schreef:
Memmem schreef:

Die was dus van een andere kerk, en hij had er geen behoefte aan om daar voor in de kerk te staan. Uiteindelijk zijn ze ook wel getrouwd, alleen zijn ze van kerk veranderd.

Handige jongen, wel de lusten maar niet de lasten willen dragen. Als hij echt van dat meisje hield was hij bij haar gaan zitten/staan. Ook al deed hij geen schuldbelijdenis.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 08 nov 2003 13:48

Memmem schreef:
Sabra schreef:
Memmem schreef:

Handige jongen, wel de lusten maar niet de lasten willen dragen. Als hij echt van dat meisje hield was hij bij haar gaan zitten/staan. Ook al deed hij geen schuldbelijdenis.

dat vind ik nou ook.... een meisje draagt de gevolgen en wordt daardoor er veel meer op aan gekeken.. de jongen heeft "nergens" last van....

joris

Berichtdoor joris » 08 nov 2003 13:57

Dat is onzin. Een jongen met verantwoordleijkheidsgevoel heeft het misschien wel moeilijker dan het meisje! Hij is zwanger, maar niemand ziet het!

Denk je nu echt dat sex voor een man puur dekhengsten werk is? Waar is het meeleven voor hem? Wie vangt hem op als het vrouwtje de eerste paar weken heel dapper zegt dat ze niets meer met hem te maken wil hebben?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 nov 2003 14:14

trijntjejohanna schreef:dat vind ik nou ook.... een meisje draagt de gevolgen en wordt daardoor er veel meer op aan gekeken.. de jongen heeft "nergens" last van....

Zo fout! het meisje draagt de gevolgen.... en wordt aangekeken.
Als het zo is, dan zit er niet een fout bij dat meisje of die jongen maar bij de gemeente. Als je mensen aankijkt op de zonde die ze hebben gedaan ben je volgens God verkeert bezig. Alle zonde zijn gelijk.
Dar je over de openbare zonde die je doet schuldbeledenis mag doen is goed.

Als het goed is dan is de schuldbeledenis geen gevolg van de zonde. Maar juist een uitweg tot vergeveving van je zonde.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”