En dominees tegen hun schenen schoppen is schijnbaar mijn hobbie.

Moderator: Moderafo's
The_Pim schreef:We moeten oppassen persoonlijke situaties niet te generaliseren en toe te passen op 'de reformatorische kerken' (weet je hoeveel dat er zijn?).
Ik vind het nog steeds niet goed dat hier op een 'refo'forum geadviseerd wordt 'te vergeten wat de dominee zei en wat de kerk geleerd heeft'.
Je hebt kans dat die dominees mee werken aan de vragenrubriek van Refoweb. Beetje krom he?
Ik herken overigens veel in jullie gevoelens en beschrijvingen, maar je moet daar m.i. anders mee omgaan en vooral op een forum wat door mensen gelezen wordt die je niet kent en waarvan je niet weet wat men er mee doet!!
The_Pim schreef:Padvinder,
De terminologie 'reformatorische kerken' werd gebruikt door Kaw. Door in deze termen te zeggen dat je maar snel moet vergeten wat de ds zegt etc. generaliseren we m.i. teveel!!
Verder ben ik niet bang voor onze anonimiteit, maar als 'refo'forum draag je wat uit. Als jongeren, die misschien onzeker zijn over bepaalde zaken, dit lezen is dat denk ik niet goed voor ze. Dit is zulke ongezouten kritiek, dat het weinig constructief meer is. Stel je voor dat de jongeren zo gaan denken: laat die ds maar l*llen, ik trek mijn eigen lijntje wel. Zou niet goed wezen he! Misschien bedoelt Kaw het allemaal niet zo, maar als hij post dat 'dominees tegen de schenen schoppen zijn/haar hobby is', dan is hij/zij niet goed bezig denk ik! Als ik ouder was van een surfende tiener en ik zou dit soort geluiden horen over 'refo'web dan zou ik ook wat terughoudender zijn.
Mhg,
Pim.
The_Pim schreef:Kaw,
Laten we maar proberen on-topic te gaan. Volgens mij trek je eigen lijntjes voor wat betreft jouw tips hoe om te gaan met Gods knechten. Als jij problemen heb met jouw dominee is het denk ik beter het in die context te plaatsen en niet anderen 'op te hitsen' tegen hun dominees, want dat is het toch in feite?
Mhg,
Pim
Kaw schreef:Daar ben ik het dus niet mee eens! Als het goed is zou het zo moeten zijn, maar in de praktijk is alleen het Woord (de Bijbel) uiterst duidelijk.
Mijn tip is dan ook aan de mensen die hier mee worstelen: Vergeet wat de dominee zei en wat je door de kerk geleerd heb. Ga bidden om de Geestelijke wijsheid bij het lezen van de bijbel. En lees dan het evangelie zoals hij beschreven is in de 4 bijbelboeken die hier over spreken. Je zult verstelt staan over de helderheid en de rust die in die woorden te vinden zijn. Ja, zelfs de waarheid, de weg en het leven zul je er in vinden!
En of God tot Zijn knechten tot ons spreekt... Dan zal ik de laatste tijd wel niet altijd een knecht van God horen spreken. Ik heb de afgelopen 1,5 jaar nog nooit het evangelie horen preken in een reformatorische kerk. Alleen maar een bevindelijke weg die eindigt dat men moet smeken of God hun nog wil bekeren. En dat is dus geen evangelie. En ik kan bidden wat ik wil, maar er is geen dominee die er ook maar even aan denkt om nu maar eens het evangelie te preken in de gemeenten waar ik regelmatig kom.
joris schreef:Ik hoor/lees regelmatig dat bjbelstudies binnen de gemeente al ontmoedigd worden! Dat heeft helemaal niets meer te maken met de drang die de eerste gemeenten hadden om God te leren kennen. En dan zeg ik: vergeet wat die dominee zegt. En dan durf ik ook te zeggen: ik ben bang dat hij GOd niet kent.
nee dat doe ik niet. Ik schrijf dat als ik dat hoor, dat ik dan zeg....In dat specifieke geval dus.The_Pim schreef:joris schreef:Ik hoor/lees regelmatig dat bjbelstudies binnen de gemeente al ontmoedigd worden! Dat heeft helemaal niets meer te maken met de drang die de eerste gemeenten hadden om God te leren kennen. En dan zeg ik: vergeet wat die dominee zegt. En dan durf ik ook te zeggen: ik ben bang dat hij GOd niet kent.
Laten we wel wezen, in hoeveel gemeenten is dit het geval???? Gaan we nu over een paar uitzonderingetjes een heel algemeen verhaal ophangen??
Mhg,
Pim.
The_Pim schreef:Kaw,
Dit vind ik niet zo bijbels.....En of God tot Zijn knechten tot ons spreekt... Dan zal ik de laatste tijd wel niet altijd een knecht van God horen spreken. Ik heb de afgelopen 1,5 jaar nog nooit het evangelie horen preken in een reformatorische kerk. Alleen maar een bevindelijke weg die eindigt dat men moet smeken of God hun nog wil bekeren. En dat is dus geen evangelie. En ik kan bidden wat ik wil, maar er is geen dominee die er ook maar even aan denkt om nu maar eens het evangelie te preken in de gemeenten waar ik regelmatig kom.
Later nuanceer je dat weer door te zeggen dat je je herder soms niet verstaat. Dat is wel wat anders dan wat je bovenstaand zegt!!
Mhg,
Pim.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten