Is er nog een weg?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 nov 2003 15:45

Ik bedoelde niet letterlijk vergeten, maar een soort van vergeten is soms nodig om de Bijbel in zijn eigen perspectief te kunnen lezen.

En dominees tegen hun schenen schoppen is schijnbaar mijn hobbie. :(

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 07 nov 2003 15:56

The_Pim schreef:We moeten oppassen persoonlijke situaties niet te generaliseren en toe te passen op 'de reformatorische kerken' (weet je hoeveel dat er zijn?).

Daar kan ik met een oprecht hart amen op zeggen :D
Ik had het trouwens ook niet over "de reformatorische kerken" (heb ik die woorden gebruikt?) maar ik denk dat ik niet generaliseer als ik zeg dat het in een groot deel van in ieder geval de gergem (waar ik zelf ook (nog wel) lid van ben) zo toegaat, enkele uitzonderingen zoals Kaw die noemde (en nog enkele andere) daargelaten. Ik houd ook niet van namen noemen, maar ik denk dat ze op twee handen te tellen zijn.

Ik vind het nog steeds niet goed dat hier op een 'refo'forum geadviseerd wordt 'te vergeten wat de dominee zei en wat de kerk geleerd heeft'.

Als je hoort wat onze dominee de gemeente te vertellen heeft, kon je nog wel eens van mening veranderen :cry: ...

Je hebt kans dat die dominees mee werken aan de vragenrubriek van Refoweb. Beetje krom he?

Nou, één ding staat vast: mijn dominee werkt in ieder geval niet mee aan de vragenrubriek van Refoweb! :lol:
Hij waarschuwt zelfs tegen "Refoweb" ("notabene met een eigen "refoweb-pastor", jongelui, houd je er verre van!").

Ik herken overigens veel in jullie gevoelens en beschrijvingen, maar je moet daar m.i. anders mee omgaan en vooral op een forum wat door mensen gelezen wordt die je niet kent en waarvan je niet weet wat men er mee doet!!

Enige terughoudendheid in acht nemen kan denk ik nooit kwaad.
Maar het fijne van dit forum vind ik ook juist dat je ontdekt dat er mensen zijn die met dezelfde zaken als jij problemen hebben. En daar openhartig over praten kan dan heel erg opluchten!
Juist omdat het betrekkelijk anoniem is kan dat denk ik weinig kwaad.
Laatst gewijzigd door padvinder op 07 nov 2003 16:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 07 nov 2003 16:08

Padvinder,

De terminologie 'reformatorische kerken' werd gebruikt door Kaw. Door in deze termen te zeggen dat je maar snel moet vergeten wat de ds zegt etc. generaliseren we m.i. teveel!!

Verder ben ik niet bang voor onze anonimiteit, maar als 'refo'forum draag je wat uit. Als jongeren, die misschien onzeker zijn over bepaalde zaken, dit lezen is dat denk ik niet goed voor ze. Dit is zulke ongezouten kritiek, dat het weinig constructief meer is. Stel je voor dat de jongeren zo gaan denken: laat die ds maar l*llen, ik trek mijn eigen lijntje wel. Zou niet goed wezen he! Misschien bedoelt Kaw het allemaal niet zo, maar als hij post dat 'dominees tegen de schenen schoppen zijn/haar hobby is', dan is hij/zij niet goed bezig denk ik! Als ik ouder was van een surfende tiener en ik zou dit soort geluiden horen over 'refo'web dan zou ik ook wat terughoudender zijn.

Mhg,
Pim.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 nov 2003 16:15

The_Pim schreef:Padvinder,

De terminologie 'reformatorische kerken' werd gebruikt door Kaw. Door in deze termen te zeggen dat je maar snel moet vergeten wat de ds zegt etc. generaliseren we m.i. teveel!!

Verder ben ik niet bang voor onze anonimiteit, maar als 'refo'forum draag je wat uit. Als jongeren, die misschien onzeker zijn over bepaalde zaken, dit lezen is dat denk ik niet goed voor ze. Dit is zulke ongezouten kritiek, dat het weinig constructief meer is. Stel je voor dat de jongeren zo gaan denken: laat die ds maar l*llen, ik trek mijn eigen lijntje wel. Zou niet goed wezen he! Misschien bedoelt Kaw het allemaal niet zo, maar als hij post dat 'dominees tegen de schenen schoppen zijn/haar hobby is', dan is hij/zij niet goed bezig denk ik! Als ik ouder was van een surfende tiener en ik zou dit soort geluiden horen over 'refo'web dan zou ik ook wat terughoudender zijn.

Mhg,
Pim.

Ik noemde de ref. kerken omdat ik me niet wilde versmallen tot de ger. gem. Dit in verband met het verleden en klachten dat ik geen kerkverband op de schopstoel mocht zetten. Ik heb toen beloofd om dat niet meer te doen en in algemene zin te spreken over eventuele misstanden.
Ik spreek hier dan over misstanden, die wel of niet, aanwezig kunnen zijn in een kerk. De lezer kan dan zelf beoordelen of dit ook voor zijn gemeente geldt.

En dominees voor de schenen schoppen is niet mijn hobby, maar vele dominees waar ik dan mee praat vatten dat wel zo op. Ze nemen mijn opmerkingen niet serieus. De laatste wilde me zelfs een H.C. boekje geven omdat ik eerst maar eens iets af moest weten van de kerkleer. Ik heb toen de eerste 5 vraag en antwoorden opgenoemt om hem te kunnen overtuigen.

En ik vind het op zijn zachtst gezegt geen eigen lijntjes trekken als ik de bijbel probeer te volgen.

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 07 nov 2003 16:21

Kaw,

Laten we maar proberen on-topic te gaan. Volgens mij trek je eigen lijntjes voor wat betreft jouw tips hoe om te gaan met Gods knechten. Als jij problemen heb met jouw dominee is het denk ik beter het in die context te plaatsen en niet anderen 'op te hitsen' tegen hun dominees, want dat is het toch in feite?

Mhg,
Pim

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 nov 2003 16:30

The_Pim schreef:Kaw,

Laten we maar proberen on-topic te gaan. Volgens mij trek je eigen lijntjes voor wat betreft jouw tips hoe om te gaan met Gods knechten. Als jij problemen heb met jouw dominee is het denk ik beter het in die context te plaatsen en niet anderen 'op te hitsen' tegen hun dominees, want dat is het toch in feite?

Mhg,
Pim

Iemand die het allemaal niet meer weet met zijn geloof, kan het beste eens proberen of hij antwoorden op zijn vragen kan vinden in de bijbel.

Ik wil niemand ophitsen tegen een dominee en naar mijn idee doe ik dat ook niet. Maar als de bijbel iets zegt, wat de dominee niet waar vind, of andersom, dan kies ik partij voor de bijbel en daar pleitte ik als het ware ook voor in deze topic.

Ik wil niemand kerkloosheid aanpraten, want het is niet goed om je buiten de kudde schapen te stellen, maar ik mag toch wel vragen stellen over de herders die de kudde misschien wel naar een afgrond helpen? Ik heb de laatste tijd echt soms dat ik de herder niet versta, omdat het niet de stem is van de Herder uit de bijbel.

Indien je me verwijdt dat ik op een onbijbelse manier werk en denk, kom dan met concrete punten.

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 07 nov 2003 16:34

Pim, mag ik het hier even publiekelijk opnemen voor Kaw?
Volgens mij ben jij echt de enige hier die met een probleem zit, Kaw niet.
Kaw heeft geen problemen met "zijn dominee", het probleem dat hij schetst wordt algemeen herkend op dit Refoweb, verschillende jongeren hebben met een probleem te kampen, dat is iets wat duidelijk is.
Dat is geen persoonlijk probleem van Kaw, maar inmiddels ook een kerkelijk probleem waar (gelukkig) dikke boeken over worden geschreven en studiedagen over gehouden worden.
Kaw "hitst" niemand op en volgens mij zijn we ook geen domme sponsjes.
Als ik zijn post hierboven weer lees, kan ik het er alleen maar mee eens zijn!

Mhg,
padvinder.
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 07 nov 2003 16:49

Kaw schreef:Daar ben ik het dus niet mee eens! Als het goed is zou het zo moeten zijn, maar in de praktijk is alleen het Woord (de Bijbel) uiterst duidelijk.

Mijn tip is dan ook aan de mensen die hier mee worstelen: Vergeet wat de dominee zei en wat je door de kerk geleerd heb. Ga bidden om de Geestelijke wijsheid bij het lezen van de bijbel. En lees dan het evangelie zoals hij beschreven is in de 4 bijbelboeken die hier over spreken. Je zult verstelt staan over de helderheid en de rust die in die woorden te vinden zijn. Ja, zelfs de waarheid, de weg en het leven zul je er in vinden!

Padvinder,

Dit (bovenstaande) is de aanleiding tot de discussie en met mijn afsluitende (?) opmerking wilde ik zeggen dat ik deze 'tip' te kort door de bocht vind. Blijkbaar zijn jullie het daar niet mee eens, ok. Maar dan niet gaan zeggen dat ik hier de enige ben met een probleem, dat slaat nergens op!

Kaw,

Dit vind ik niet zo bijbels.....

En of God tot Zijn knechten tot ons spreekt... Dan zal ik de laatste tijd wel niet altijd een knecht van God horen spreken. Ik heb de afgelopen 1,5 jaar nog nooit het evangelie horen preken in een reformatorische kerk. Alleen maar een bevindelijke weg die eindigt dat men moet smeken of God hun nog wil bekeren. En dat is dus geen evangelie. En ik kan bidden wat ik wil, maar er is geen dominee die er ook maar even aan denkt om nu maar eens het evangelie te preken in de gemeenten waar ik regelmatig kom.

Later nuanceer je dat weer door te zeggen dat je je herder soms niet verstaat. Dat is wel wat anders dan wat je bovenstaand zegt!!

Mhg,
Pim.[/quote]

marle
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor marle » 07 nov 2003 17:02

Ondertekst spreekt voorzich, denk ik.

Lees daarom eens Johannes 6 over het Levende Brood. Dat ons verteld dat er nog echt een weg is.
Die tot mij komt die zal Ik geenzins uitwerpen. (Joh. 6:37b)

joris

Berichtdoor joris » 07 nov 2003 20:01

Ik heb ook regelmatig geschreven dat je het verhaal van je dominee moet vergeten en de bijbel moet gaan lezen. En ik sta daar nog steeds achter. Ik hoor/lees regelmatig dat bjbelstudies binnen de gemeente al ontmoedigd worden! Dat heeft helemaal niets meer te maken met de drang die de eerste gemeenten hadden om God te leren kennen. En dan zeg ik: vergeet wat die dominee zegt. En dan durf ik ook te zeggen: ik ben bang dat hij GOd niet kent.

In vin dde tekst in 1 johannes ongelooflijk sprekend, die noem ik hier heel vaak maar op de een of andere manier wordt daar nooit op gereageert: Volmaakte liefde sluit angst uit. Angst hangt samen met straf en wie angst heeft, leeft niet ten volle uit de liefde. 1 joh 4:18. als ik dan terug mag grijpen nu op de eerste posting van Kaw in dit item dan zie ik daar alleen angst. ik ken kaw denk ik geod genoeg om te weten dat dit niet zijn angst is, maar de angst die hij herkent in andere gemeenten die hij bezoekt. Angst knijpt af, liefde geeft ruimte.

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 07 nov 2003 20:42

joris schreef:Ik hoor/lees regelmatig dat bjbelstudies binnen de gemeente al ontmoedigd worden! Dat heeft helemaal niets meer te maken met de drang die de eerste gemeenten hadden om God te leren kennen. En dan zeg ik: vergeet wat die dominee zegt. En dan durf ik ook te zeggen: ik ben bang dat hij GOd niet kent.

Laten we wel wezen, in hoeveel gemeenten is dit het geval???? Gaan we nu over een paar uitzonderingetjes een heel algemeen verhaal ophangen??

Mhg,
Pim.

joris

Berichtdoor joris » 07 nov 2003 21:29

The_Pim schreef:
joris schreef:Ik hoor/lees regelmatig dat bjbelstudies binnen de gemeente al ontmoedigd worden! Dat heeft helemaal niets meer te maken met de drang die de eerste gemeenten hadden om God te leren kennen. En dan zeg ik: vergeet wat die dominee zegt. En dan durf ik ook te zeggen: ik ben bang dat hij GOd niet kent.

Laten we wel wezen, in hoeveel gemeenten is dit het geval???? Gaan we nu over een paar uitzonderingetjes een heel algemeen verhaal ophangen??

Mhg,
Pim.
nee dat doe ik niet. Ik schrijf dat als ik dat hoor, dat ik dan zeg....In dat specifieke geval dus.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 nov 2003 11:59

The_Pim schreef:Kaw,

Dit vind ik niet zo bijbels.....

En of God tot Zijn knechten tot ons spreekt... Dan zal ik de laatste tijd wel niet altijd een knecht van God horen spreken. Ik heb de afgelopen 1,5 jaar nog nooit het evangelie horen preken in een reformatorische kerk. Alleen maar een bevindelijke weg die eindigt dat men moet smeken of God hun nog wil bekeren. En dat is dus geen evangelie. En ik kan bidden wat ik wil, maar er is geen dominee die er ook maar even aan denkt om nu maar eens het evangelie te preken in de gemeenten waar ik regelmatig kom.

Later nuanceer je dat weer door te zeggen dat je je herder soms niet verstaat. Dat is wel wat anders dan wat je bovenstaand zegt!!

Mhg,
Pim.

Ik heb werkelijk in de afgelopen 1,5 jaar geen evangelie gehoord. En soms hoor ik de dominee's iets zeggen wat totaal tegen de bijbel indruist en dat bedoelde ik van die herders waarvan ik de stem niet herken.

Iedere dominee die ik hoor vertelt dat we stervende liggen in de woestijn. Dat we gebeten zijn door de giftige slangen van onze eigen zonden en dat we een dokter nodig hebben.
Maar niemand heeft in die 1,5 jaar verteld over de koperen slang die God heeft gemaakt, waar je alleen maar naar hoeft te kijken om beter te worden.

Ik heb preken gehoord over de vader die eigenlijk eerst naar de verloren zoon ging, voordat de zoon tot de vader besloot te gaan. Over de 99 schapen die farizeeërs waren, ondanks dat ze de Herder volgden. Over "Wat moeten wij doen mannen, broeders?" waarop de dominee zei dat we maar moesten bidden of God ons nog wilde bekeren. Over dat "alleen uit geloof bent u behouden", heel iets anders betekende dan dat het ging over geloof. Dat (i.v.m. zondag 23) niemand het geloof kan aannemen, alsof je een cadeautje aanpakt. enz. enz.

En dit zijn geen incidenten. Ik heb verschillende dominees gehoord in verschillende gemeenten. Ik ben met een Daniëlkamp meegeweest, waar jongeren uit heel Nederland in vertegenwoordigt waren. Ik heb gezien wat de prediking bij hun heeft aangericht. Elke keer vertelt men weer dat het slechts incidenten zijn en dat het elders beter is, maar als ik dan elders kwam, kreeg ik steeds weer het zelfde verhaal te horen.

Natuurlijk zijn er gelukkig vele uitzonderingen, maar ik ben wel geneigd te denken dat die inmiddels uitzonderingen zijn, waarbij het curatorium denkt dat ze die fouten (de toelating van deze dominees) de volgende keer niet meer mogen maken.

Terug naar “Archief”