Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 apr 2007 17:13

tante-tortel schreef:
Aragorn schreef:
tante-tortel schreef:
LauraC schreef:@tante tortel: sluit het een het andere uit? Als het de Heere had belieft ons 12 kinderen te geven en wij hadden nog geld en tijd en aandacht en verlangen naar een 13e kindje (na de vruchtbare periode), zouden wij dan niet mogen adopteren omdat we zelf kinderen hebben gekregen? Lijkt mij een beetje krom.

Het maakt de wachtlijsten voor mensen die zelf echt geen kinderen kunnen krijgen alleen maar langer! En die moeten soms al zo lang wachten. Als er dan ook mensen met allerlei mooie idealen, waarvan ik echt geloof dat ze oprecht zijn , maar waar niet de enige optie adoptie is, ook kinderen gaan adopteren, vind ik dat niet te begrijpen.

En ik denk ook dat God het zo niet bedoeld heeft.
Voor mij is het zoiets als: ondankbaar zijn dat God je vruchtbaar heeft gemaakt. Weet niet precies hoe ik dat op moet schrijven.

Tsja, je zou ook kunnen zeggen: God heeft je niet voor niets onvruchtbaar gemaakt. Is het dan nodig om toch een kind te nemen? :wink:

Daar ben ik het dan ook volledig mee eens! Zonder knipoog.

Meen je dat serieus??

ONvruchtbaar zijn is volgens mij een gevolg van de zonde. En net zoals ziektes ook een gevolg van zonden zijn, doe je daar ook alles aan om maar te genezen. Tertwijl je ook dan kunt denken: God heeft mij deze ziekte 'gegeven' (bij wijze van dan), dus ik berust erin.
God heeft een mens ook niet voor niets moedergevoelens gegeven (tenminste, aan veel vrouwen ;) ). Net zoals een mens met een ziekte wilskracht heeft om door te gaan, en er alles aan wil doen om beter te worden, wil een vrouw met moedergevoelens graag een kind. Lijkt mij tenminste.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 apr 2007 17:18

tante-tortel schreef:
Aragorn schreef:
tante-tortel schreef:
LauraC schreef:@tante tortel: sluit het een het andere uit? Als het de Heere had belieft ons 12 kinderen te geven en wij hadden nog geld en tijd en aandacht en verlangen naar een 13e kindje (na de vruchtbare periode), zouden wij dan niet mogen adopteren omdat we zelf kinderen hebben gekregen? Lijkt mij een beetje krom.

Het maakt de wachtlijsten voor mensen die zelf echt geen kinderen kunnen krijgen alleen maar langer! En die moeten soms al zo lang wachten. Als er dan ook mensen met allerlei mooie idealen, waarvan ik echt geloof dat ze oprecht zijn , maar waar niet de enige optie adoptie is, ook kinderen gaan adopteren, vind ik dat niet te begrijpen.

En ik denk ook dat God het zo niet bedoeld heeft.
Voor mij is het zoiets als: ondankbaar zijn dat God je vruchtbaar heeft gemaakt. Weet niet precies hoe ik dat op moet schrijven.

Tsja, je zou ook kunnen zeggen: God heeft je niet voor niets onvruchtbaar gemaakt. Is het dan nodig om toch een kind te nemen? :wink:

Oh, dus eigenlijk zouden er helemaal geen kinderen geadopteerd moeten worden?

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 24 apr 2007 17:47

Met wat voor iemand heb ik eigenlijk van doen? Ik borrel van binnen om zulke belachelijke uitspraken!
Je voelt jezelf zeker wel zwaar gezegend ten op zichte van anderen?!
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 24 apr 2007 17:54

Even tussendoor: onderstaand stukje stond van de week bij ons op de kalender.

In een schoolklas werd gepraat over een foto van een gezin. Eén jongetje op de foto had een andere kleur haar dan de andere gezinsleden. Eén van de kinderen opperde dat het jongetje geadopteerd was, waarop een meisje zei: 'Ik weet alles van adoptie, want ik ben zelf geadopteerd.' 'Wat betekent dat, als je geadopteerd bent?' vroeg een ander kind. 'Dat betekent', zei het meisje, 'dat je in je mama's hart bent gegroeid in plaats van in haar buik.'

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 24 apr 2007 18:33

Haai schreef:Even tussendoor: onderstaand stukje stond van de week bij ons op de kalender.

In een schoolklas werd gepraat over een foto van een gezin. Eén jongetje op de foto had een andere kleur haar dan de andere gezinsleden. Eén van de kinderen opperde dat het jongetje geadopteerd was, waarop een meisje zei: 'Ik weet alles van adoptie, want ik ben zelf geadopteerd.' 'Wat betekent dat, als je geadopteerd bent?' vroeg een ander kind. 'Dat betekent', zei het meisje, 'dat je in je mama's hart bent gegroeid in plaats van in haar buik.'

Wauw.

miepjuh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor miepjuh » 24 apr 2007 18:35

Haai schreef:Even tussendoor: onderstaand stukje stond van de week bij ons op de kalender.

Heel mooi! :!:

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 24 apr 2007 20:45

@Galateia:

In het artikel waar ik al eerder over postte gaat het juist over special need. De secretaris van de Adoptievereniging Gereformeerde Gezindte (www.avgg.nl) zegt daarin: Natuurlijk wil God kracht geven maar je weet ook dat je krachten eindig zijn. Iemand die een hernia heeft gehad weet ook dat hij niet zwaarder dan 10 kilo moet tillen. Dan kun je dus beter niet gaan voor een kindje met een handicap waarbij je veel en zwaar moet tillen.

in een het artikel uit Groter Groeien stonden nog deze website's: www.adoptie.nl en www.kinderwens.nl

misschien hebben jullie hier nog iets aan.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 25 apr 2007 09:35

tante-tortel schreef:
Aragorn schreef:Voor mij is het zoiets als: ondankbaar zijn dat God je vruchtbaar heeft gemaakt. Weet niet precies hoe ik dat op moet schrijven.

Daar ben ik het dan ook volledig mee eens! Zonder knipoog.[/quote]

Toen ik hier voor het eerst op dit topic kwam, dacht ik dat het (gedeeltelijk) was om mensen die adoptie overwogen te adviseren en te steunen, niet om ze de grond in te trappen en te veroordelen :? Ik vind ook dat tante-tortel erg kort door de bocht gaat...en dat doet me pijn, zeker ook omdat ik in ons huwelijk niet de onvruchtbare ben, en ik wel gewoon gezonde moedergevoelens heb.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 apr 2007 09:45

LauraC schreef:Toen ik hier voor het eerst op dit topic kwam, dacht ik dat het (gedeeltelijk) was om mensen die adoptie overwogen te adviseren en te steunen, niet om ze de grond in te trappen en te veroordelen :? Ik vind ook dat tante-tortel erg kort door de bocht gaat...en dat doet me pijn, zeker ook omdat ik in ons huwelijk niet de onvruchtbare ben, en ik wel gewoon gezonde moedergevoelens heb.

LauraC, ik vind de manier van reageren van tante-tortel ook vaak kwetsend. Trek je op aan de andere reacties!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 apr 2007 09:50

Galateia schreef:Idealen? Wat een vreemde omschrijving! Een kindje adopteer je niet uit idealen, maar gewoon om dezelfde reden als waarom mensen graag biologische kinderen willen. Ik denk dat dat voor mensen die echt tegen zijn, of het echt niet kunnen begrijpen, gewoon moeilijk te vatten is.

Beetje als ideaal kan je dat toch wel omschrijven? Voor mijzelf tenminste is het wel een ideaal, een wensdroom! Een wensdroom om kindjes die dat nodig hebben een beter leven te geven!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 apr 2007 09:53

Galateia schreef:
rosalie83 schreef:Hey Galateia, hoe denk jij over special need?

Dat is een hele goede vraag, die ons bijzonder bezighoudt.
En dan moet ik heel eerlijk zijn. Mijn man zou er zo voor gaan, elk kindje heeft immers zorg nodig. Special need of niet. Voor mij ligt het iets anders. Ik worstel er heel erg mee. Dingen als hazenlippen enzo, dat is allemaal ok. Maar echte levensbedreigende ziektes, daar zou ik - denk ik - niet mee om kunnen gaan. Ik ben echt bang, dat ik te zwak ben, dat ik instort, dat ik geen goede moeder zou zijn. Dat ik verander in een wrak. Als ik mijn eigen kind zou moeten zien lijden. Als ik dat al van te voren weet. Kan ik dat wel aan?!?!?!?!?! Nou, ik denk het niet.

En dan natuurlijk wat al eerder gezegd is: als ik zelf een kindje op de wereld zou zetten met een levensbedreigende ziekte? Wat dan? Nou, simpel, dan zou dat kindje alle zorg, liefde en aandacht krijgen. En ik zou er aan kapot gaan. Net zoals ik er bij mijn adoptiekindje aan kapot zou gaan.

Zo moeilijk he, want wat KIES je dan. Je hebt een keuze: een gezond kindje of een 'special need'. Wat zou ik kiezen als ik kon kiezen als ik zwanger zou zijn? Een gezond kindje. Is een ongezond kindje dan niet welkom? Jawel, maar kan ik daar vrijwillig voor kiezen?

Zoals je ziet/leest, doet dit onderwerp me heel veel. Ik voel me namelijk slecht en egoistisch, wanneer ik de papieren in moet vullen en bewust bepaalde 'special needs' = de levensbedreigende ziektes (niet de eenvoudige handicaps als vingers of hazenlip... ofzo, maar echt HIV, hartziektes, etc.) uitsluit. Wat zou ik me in en in slecht voelen...

Maar wat zou ik er aan onderdoor gaan. Mijn man en ik hebben er veel over gebeden. Er is daar een kindje. Ons kindje. Misschien is het zelfs al wel geboren. Zo'n mooi klein, lief, kindje. Daar ergens in Afrika.

We zullen waarschijnlijk in beginsel kiezen voor een gezond kindje. Maar ook met een gezond kindje kan achteraf van alles mis zijn. Alleen God weet dat.

Pff, wat moeilijk.

Het is inderdaad heel moeilijk! Want als je zwanger bent en je krijgt een gehandicapt kindje, dan krijg je die 'gewoon'. Maar als je gaat adopteren, dan kies je dus echt voor een gehandicapt kindje en dat is wel heel heftig! Maar ook de adoptiebureaus gaat er niet zo maar ff makkelijk mee om hoor! En je weet ook van te voren welk kindje met wat voor handicap je krijgt. Op het moment dat je open staat voor special need en je krijgt een kindje 'aangeboden', dan kan je dan ja of nee zeggen. Klinkt misschien hard, maar heel nuchter gezien: je moet het aan kunnen, maar het moet ook financieel kunnen! Operaties, aanpassingen, etc kosten ook het nodige!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 25 apr 2007 09:58

Kende een stel dat twee meisje adopteerden, waarvan ze wisten dat er een special needs was. Toen ze in Nederland aankwamen, bleek dat het wel heel erge special needs was. Maar ze hebben haar zo goed verzorgd en zelfs nog een derde kindje geadopteerd. Zij hadden ook zoiets van: in haar geboorteland zou ze zeker zijn gestorven onder onmenselijke toestanden, wij geven haar hier tenminste liefde en een goed einde. Zo bewonderingswaardig! Maar ook niet voor iedereen weggelegd, ik zou het erg moeilijk vinden.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 apr 2007 10:00

LauraC schreef:Kende een stel dat twee meisje adopteerden, waarvan ze wisten dat er een special needs was. Toen ze in Nederland aankwamen, bleek dat het wel heel erge special needs was. Maar ze hebben haar zo goed verzorgd en zelfs nog een derde kindje geadopteerd. Zij hadden ook zoiets van: in haar geboorteland zou ze zeker zijn gestorven onder onmenselijke toestanden, wij geven haar hier tenminste liefde en een goed einde. Zo bewonderingswaardig! Maar ook niet voor iedereen weggelegd, ik zou het erg moeilijk vinden.

Ze wisten van te voren niet wat voor handicap de kindjes hadden!? Ik heb begrepen dat je dat van te voren altijd weet!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 25 apr 2007 10:03

rosalie83 schreef:
LauraC schreef:Kende een stel dat twee meisje adopteerden, waarvan ze wisten dat er een special needs was. Toen ze in Nederland aankwamen, bleek dat het wel heel erge special needs was. Maar ze hebben haar zo goed verzorgd en zelfs nog een derde kindje geadopteerd. Zij hadden ook zoiets van: in haar geboorteland zou ze zeker zijn gestorven onder onmenselijke toestanden, wij geven haar hier tenminste liefde en een goed einde. Zo bewonderingswaardig! Maar ook niet voor iedereen weggelegd, ik zou het erg moeilijk vinden.

Ze wisten van te voren niet wat voor handicap de kindjes hadden!? Ik heb begrepen dat je dat van te voren altijd weet!

Er was 1 gezond kindje en 1 ziek, waarvan de zieke dus (naar ik heb begrepen) zieker was dan ze dachten. Ik denk dat dit vooral kwam omdat ze daar was geinfecteerd met MRSA, wat het tehuis dus niet wist...maar dat is eigenlijk het enige dat ik ervan weet. 't Is namelijk al een tijd geleden en ik was best jong. Sorry :?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 apr 2007 10:14

LauraC schreef:
rosalie83 schreef:

Er was 1 gezond kindje en 1 ziek, waarvan de zieke dus (naar ik heb begrepen) zieker was dan ze dachten. Ik denk dat dit vooral kwam omdat ze daar was geinfecteerd met MRSA, wat het tehuis dus niet wist...maar dat is eigenlijk het enige dat ik ervan weet. 't Is namelijk al een tijd geleden en ik was best jong. Sorry :?

Geen sorry! ;)
Maar dat kan dus inderdaad gebeuren ja. Best lastig hoor! Maar ja, dat kan met een gezond kindje dan ook gebeuren. Hoe dan ook, je weet nooit precies hoe het zal lopen, wat voor kindje je gaat krijgen.

Terug naar “Archief”