Overspel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 21 apr 2007 16:38

Toch nog ff een opmerking wat misschien wat verder terug gaat in de discussie maar wat ik wel ff wilde delen.

Soms is het wat wij aanzien voor lust, geen morele zwakheid, maar gewoon testosteron. Zijn we dan niet verantwoordelijk om dat te beheersen, natuurlijk wel!
Wat al eerder genoemd is, is de tekst uit Mattheus 5:28:
'Iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd'. Wat de Heer niet zei was: "Als je een mooie vrouw ziet en een innerlijke aantrekkingskracht voelt, dan heb je gezondigd!'
Een aantrekkelijke vrouw waarnemen en daarop emotioneel reageren is geen lust! Het is de tweede keer kijken, bedoeld om haar met je ogen te volgen, die overspelig is. Stel je iemand voor die door de stad rijdt om boodschappen te doen. Hij was te druk om in de gaten te hebben dat de tijd om te luchen al voorbij was. Wat gebeurt er als hij in de buurt komt van een restaurant o.i.d. en de geuren van eten hem overweldigen?? De reactie is onmiddelijk spontaan. Zijn maag knort, hij krijgt speeksel in zijn mond en moet slikken. Een gevoel van zwakheid overspoelt hem. Hij kan bezwijken of hij kan doorrijden, maar hij kan niet beheersen wat er op dat moment in zijn lichaam gebeurt. Waar hij wel controle over heeft, is hoe hij erop reageert.
Hoewel de behoefte aan seks (anders dan voedsel) niet noodzakelijk is om te kunnen overleven, is ze sterk verbonden met de diepe behoefte aan liefde. En dat heeft dan wel weer met overleven te maken. In schaamte en schuld te voelen over een eerste aantrekkingskracht is net zo zinloos als jezelf veroordelen voor het hebben van honger om één uur 's middags. Hoe je op het eerste gevoel van aantrekking reageert en wat je er mee doet, bepaalt de moraliteit van je keuze.

enne man kan je natuurlijk net zo goed omruilen voor vrouw :wink:
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2007 16:46

*petje af voor -petje af-* :P

Zoiets bedoelde ik ook te zeggen maar heb het niet zo duidelijk geformuleerd.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 apr 2007 10:09

Mooi gezegd!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 apr 2007 10:52

tante-tortel schreef:
MissF schreef:
tante-tortel schreef:Met het gevaar dat dit verwijdert wordt i.v.m. off topic .
Man O.F er staat nog iets voor de tekst die je aangaf en dat is dit:
3 En er kwamen Farizeeën tot Hem om Hem te verzoeken, en zij zeiden: Is het geoorloofd zijn vrouw weg te zenden om allerlei redenen? 4 Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? 5 En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. 6 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet. 7 Zij zeiden tot Hem: Waarom heeft Mozes dan bevolen een scheidbrief te geven en haar (daarmede) weg te zenden? 8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft u met het oog op de hardheid uwer harten toegestaan uw vrouwen weg te zenden, maar van den beginne is het zo niet geweest.

Er blijft dus staan: scheidde de mens niet! Kan ook eigenlijk niet, want wat één is kun je ook niet meer scheiden. Dan krijg je twee helften.
Bij de reden die mozes als "geoorloofd" scheiden aangaf staat: de hardheid uwer harten. Er kon geen vergeving zijn, geen heling van wat gebroken was, er was hardheid in het hart, daarom mocht er gescheiden worden.
Maar er blijft staan: Wat God samengevoegd heeft scheidde de mens niet.

Tja, weetje, zulk soort dingen zijn van de zijlijn altijd zo simpel te benoemen, en met bijbelteksten smijten is dan zo simpel.
Ik kan erg blij zijn met mijn ouders, die nog steeds erg veel om elkaar geven, en dus niet zullen scheiden. Maar helaas ken ik ook mensen in mijn omgeving die wel gescheiden zijn. En niet altijd omdat er overspel was, maar wel om ruzies, om geestelijke mishandelingen.
En idd, de Bijbel is er helder over: wat God bij elkaar bracht mag een mens niet scheiden. Maar toch vind ik dat er situaties zijn, waarin mensen zo enorm lijden onder het huwelijk van henzelf of van ouders, dat ik echt niet ga zeggen tegen hen: let op he, de Bijbel zegt: je mag niet scheiden!

Ga dan alsjeblieft uit elkaar en zorg dat je gelukig wordt.

En ik weet dat jij het hier niet mee eens zult zijn, omdat je de Bijbel erg strikt wilt nemen, maar ik denk dat het lastig is om zo strak te blijven als je er zelf ooit eens in zit.

Jij was toch degene die mij nogal vooringenomen vond en vond dat ik wel erg makkelijk dingen aannam, en daardoor veroordelend ben?
Misschien goed om eens naar jezelf te gaan kijken?
Want hoe weet je dat ik het makkelijk vind? Hoe weet je dat het voor ons niet lastig is geweest? Hoe weet jij dat wij het zelf nooit bij de hand hebben gehad?

Verder kun je wel uit elkaar gaan, maar dan houd dat in de je verder ongehuwd zult behoren te blijven. Ook dat is dan Bijbels gezien juist.

Ik kan me niet herinneren dat ik dat heb gezegd, maar oke.
Ik geef alleen aan, dat ik het, idd, een beetje irritant vind, dat bepaalde meningen zo gebracht worden als feiten, en dan lekker een bijbeltekst erin meenemen, en dan is je mening opeens een feit. Dat bedoel ik niet alleen naar jou, maar in het algemeen.
En soms is het ook zo dat de Bijbel duidelijk is, maar mijns inziens echt lang niet altijd. En daar heb ik wel eens moeite mee.
Ik heb ook lekker simpel praten, ik heb een erg gelukkig leventje. Maar doordat ik om mij heen ook anders zie, heb ik wel geleerd om dingen wat te nuanceren, ipv meteen met de bijbel te gooien, en dingen te veroordelen. Er zijn wel vaak mensen bij betrokken, met gevoelens en gedachten. En dan is het opeens niet meer zo simpel om met je hand op de bijbel te zeggen dat iets fout is.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 apr 2007 11:35

Marcus 10:11-12 schreef:Hij zei tegen hen: ‘Wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel; en als zij haar man verstoot en met een ander trouwt, pleegt zij overspel.’
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 24 apr 2007 12:03

Ik zie een verschil tussen geestelijk overspel en lichamelijk overspel.

Geestelijk overspel: geen vertrouwelijke gesprekken meer met elkaar (kunnen) voeren, ofwel je leven delen, maar wel met een ander.

lichamelijk overspel: je lichaam delen met een ander.

En als ik trouw met een man hoop ik dat hij het niet erg vind dat als we samen film kijken en ik zeg: goh, wat een knappe vent. Want dat is dan nu eenmaal zo en verder heel platonisdch dus geen bedreiging voor een relatie lijkt me. Ik heb er ook begrip voor dat mannen nu eenmaal wat anders in elkaar steken dan vrouwen en dus sneller reageren. EN daarbij sluit ik me aan bij petje-af. Mijn man mag van mij best een vrouw heel mooi vinden en er even naar kijken als hij mij maar het allermooist vindt :mrgreen:

MOcht mijn man overspel plegen, zowel geestelijk als lichaamlijk, mag hij wat mij betreft uit mijn leven verdwijnen. Want dan heeft hij onze trouwbelofte verbroken, een belofte die vooral voor God toch heilig is. En leef ik liever alleen dan met iemand die niet met mij leeft.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 24 apr 2007 12:15

Een kennis van ons zei altijd: Mijn man mag best buiten de deur honger krijgen, als hij maar thuis komt eten :mrgreen:

André

Berichtdoor André » 24 apr 2007 12:16

meschianza schreef:Ik zie een verschil tussen geestelijk overspel en lichamelijk overspel.

Geestelijk overspel: geen vertrouwelijke gesprekken meer met elkaar (kunnen) voeren, ofwel je leven delen, maar wel met een ander.
Ik zou me kunnen voorstellen dat dit een moeilijke stelling is voor mensen die bijvoorbeeld 25 relatietherapie sessies hebben gehad (praten met een ander wat je bezighoud) en daarna toch ieder huns weegs gaan.

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 24 apr 2007 12:24

Maar er zullen toch vaak wel onderwerpen zijn die je misschien niet direct met je man zal delen en wat gewoon makkelijker is met een ander.
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

Laughy

Berichtdoor Laughy » 24 apr 2007 12:27

-petje af- schreef:

Maar er zullen toch vaak wel onderwerpen zijn die je misschien niet direct met je man zal delen en wat gewoon makkelijker is met een ander.

verschillende onderwerpen wel ja, maar als je niks geen vertrouwelijke gesprekken meer met je man/vrouw hebt, en alles met anderen, lijkt er mij iets verkeerd zitten..

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 24 apr 2007 13:07

Laughy schreef:
-petje af- schreef:

verschillende onderwerpen wel ja, maar als je niks geen vertrouwelijke gesprekken meer met je man/vrouw hebt, en alles met anderen, lijkt er mij iets verkeerd zitten..

Ja dat bedoel ik. Natuurlijk zijn er onderwerpen die je bijvoorbeld wel met je moeder bespreekt of met je vriendinnen en niet met je man. Het is natuurlijk ook mogelijk dat een man en vrouw het (een periode) heel moeilijk vind om over diepere zaken te spreken. Maar ik bedoel dus wanneer mijn man langs mij heen leeft, mij hooguit vertelt hoe eht op zn werk was en dat hij graag nieuwe sokken wilt. Maar vervolgens wel met de buurvrouw of een (vrouwelijke) collega spreekt over zijn gevoelens, wensen en dromen e.d.

Soms wordt er heel zwaar getild aan lichamelijk overspel, maar als mij bovenstaande zou overkomen, zou ik denk ik net zo gekwetst zijn.

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 24 apr 2007 13:10

Maar je schrijft ook dat wanneer er sprake is van overspel je meteen de pijp aan maarten geeft en er mee kapt!
Wat voor inhoud geeft je dan zelf nog aan je huwelijk?
Ik weet ook wel dat ik eerst dacht als het voorkomt in mijn huwelijk dan is het afgelopen, maar nu ben ik wel in gaan zien dat het zo niet werkt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 apr 2007 13:12

-petje af- schreef:

Wat dan bijvoorbeeld?

meschianza schreef:Soms wordt er heel zwaar getild aan lichamelijk overspel, maar als mij bovenstaande zou overkomen, zou ik denk ik net zo gekwetst zijn.

Inderdaad, misschien nog wel meer ook.

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 24 apr 2007 13:15

Wat dan bijvoorbeeld?

Ik zit nu heel hard na te denken.... :roll:

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 24 apr 2007 13:20

-petje af- schreef:Maar je schrijft ook dat wanneer er sprake is van overspel je meteen de pijp aan maarten geeft en er mee kapt!
Wat voor inhoud geeft je dan zelf nog aan je huwelijk?
Ik weet ook wel dat ik eerst dacht als het voorkomt in mijn huwelijk dan is het afgelopen, maar nu ben ik wel in gaan zien dat het zo niet werkt.

Ik denk dat ik er wel mee zou kappen ja in zo;n geval. Ik ben er zeker voor om te vechten voor een huwelijk, soms lijkt scheiden zo gemakkelijk te gaan. e moet ook realistisch blijven, we zijn allemaal mensen die grote fouten maken, elkaars vertrouwen schenden en elkaar kwetsen. Maar in geval van overspel, vind ik het dieper gaan. Ik vind dat bijna een soort heiligschennis. Ik zie het huwelijk ook als een verbond.
Ik zal hem kunnen vergeven, maar ik zal hem niet meer vertrouwen. En dat lijkt me toch wel het nodig wanneer je je leven aan iemand 'geeft'.

EN ik kan prima voor mij zelf zorgen, dus dat is het probleem niet.

Terug naar “Archief”