Net alsof daarboven iemand is die precies nagaat wat wij allemaal geloven en welke geloofsbelijdenissen wij hebben aanvaard

Moderator: Moderafo's
Storyteller schreef:Heel goed, Morse.
En met dat idee, dat Jezus een levenshouding verkondigde, kan je zeggen dat het verliezen van je geloof in Jezus niet eens hoeft te bestaan om christen te zijn. Je kan het ook gewoon met Hem eens zijn.
Inspector Morse schreef:Wie het met Jezus eens is gelooft al in het Goddelijke!!!!![]()
Net alsof daarboven iemand is die precies nagaat wat wij allemaal geloven en welke geloofsbelijdenissen wij hebben aanvaard![]()
Inspector Morse schreef:Wel beste Kaw, het zal je misschien verwonderen maar ik als vrijzinnig christen heb Jezus aanvaard als mijn zaligmaker en verlosser!!!
Hij is de weg en de zin van mijn leven en heeft ervoor gezorgd dat ik weet wat ECHT leven is.
Maar ik heb hem dogmatisch niet aangenomen als God.
Inspector Morse schreef:Kijk Kaw, het is ook een beetje een taalspel. Hij is natuurlijk mijn verlosser omdat hij als mens een heilvol leven heeft geleid. Hij is uiteraard niet letterlijk voor mij gestorven. Hij is gestorven als grote voorbeeld en ethisch voorbeeld! Maar daardoor heeft het goddelijke zich wel onmiskenbaar geopenbaard.
Math. 3: 16 En Jezus, gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water: en ziet, de hemelen werden Hem geopend, en hij zag den Geest Gods nederdalen, gelijk eenduive, en op Hem komen. 17 En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!
padvinder schreef:Observatie 1: ik geloofde niet meer in God, maar hoewel ik er niet 100% zeker van ben dat Hij wel bestaat, ben ik er ook niet 100% zeker van dat Hij niet bestaat. Dus nu ben ik weer op zoek naar Hem. Ik weet niet of ik momenteel wel of niet geloof.
padvinder schreef:Als ik het goed heb, ben je volgens mij een existentialist (ik wil je niet in een hokje plaatsen, maar zo is het geloof ik wel).
Kijk, jij stopt op een gegeven moment gewoon met redeneren: "zo is het, zo zit de mens in elkaar, dat is een bruut feit." Maar ik blijf dan doorvragen.
Mijn vraag aan jou is: waartoe dienen de levens van al die mensen afzonderlijk, die allemaal een prettig en aangenaam leven leiden, maar op een gegeven moment toch allemaal doodgaan?
Als we allemaal alleen voor het genot leven, maar allemaal toch een keer doodgaan, dan kun je zeggen: "dan gaat het mij erom om zoveel mogelijk plezier in het leven te genieten voordat ik doodga", maar uiteindelijk maakt het niet uit, want de teller staat aan het einde voor iedereen gelijk.
Je spreekt jezelf trouwens ook tegen nu, want je zegt: "dingen kunnen geen doel op zichzelf zijn". Mensen wel dan? "Dingen kunnen alleen een doel, een waarde, voor iets of voor iemand zijn." Dus het doel van ons leven is dat we als mens voor elkaar van waarde zijn? Ik geef toe, heel waardevol, maar toch kan ik dit ook niet serieus als doel op zich zien.
(...) maar ik hoop toch echt dat ik ooit nog achter Het Doel kom, en dat God zich aan mij openbaart.
Of zo iemand bestaat lijkt me twijfelachtig, maar indien wel dan heb ik geen flauw idee welk doel hij beoogt.
Nee dat is niet wat ik bedoel. Misschien heb ik het gebrekkig geformuleerd, dus ik zal het nog eens proberen:
De zin "X is een doel", zonder enige context, is volstrekt betekenisloos. Net als "X is mooi", of "X is waardevol". Want dingen zijn niet op zich zelf mooi, waardevol, of een doel.
Een doel, of schoonheid, of waarde is geen eigenschap van object X, maar verwijst naar een relatie tussen object X en een beoordeler/waarnemer (Pietje). Dus: de uitdrukking "het doel van ons leven", zonder verdere context, valt, samen met uitdrukkingen als "de waarde van deze steen" of "de schoonheid van dit schilderij" in dezelfde categorie waar ook uitdrukkingen als "vierkante cirkel" en "getrouwde vrijgezel" in vallen. Ze zijn betekenisloos. Want de beoordeler ontbreekt.
Pas zodra een beoordeler toegevoegd wordt, krijgen bovenstaande uitdrukkingen betekenis: "Het doel van ons leven, voor de marsmannetjes die ons bestaan veroorzaakt hebben", of "de waarde/schoonheid van deze steen, voor Pietje". Daar kan iets bij voorgesteld worden.
En "het doel van ons leven, voor ons"?. Deze formulering heeft nog een aantal andere problemen.
In de eerste plaats is ons bestaan niet door ons veroorzaakt, en kan dus nooit ons middel zijn om een door ons gesteld doel te bereiken.
Dus in die zin is de uitdrukking nog steeds absurd: Zo'n doel kán onmogelijk bestaan. Maar indien we toestaan dat met die uitdrukking ook bedoeld kan worden "(wat is) het doel van ons in leven blijven, voor ons", of "wat is het doel in het leven, voor ons" dan is dat probleem verholpen.
In de tweede plaats impliceert deze formulering dat we met z'n allen één en hetzelfde doel hebben ('het' doel), en dat we met z'n allen verantwoordelijk zijn voor 'ons' gemeenschappelijke (blijven) bestaan. Maar dat hoeft niet helemaal niet. In principe kan iedereen verschillende doelen hebben.
Dus komen we uit bij de volgende formulering: "(wat zijn) de doelen van onze levens, voor ons", of "(wat is) mijn doel in mijn leven". Die formulering is betekenisvol, en die vraag kan ieder voor zich eenvoudig beantwoorden.
Ik probeer me voor te stellen dat God zich aan mij openbaart en zegt: "Mijn doel voor jouw bestaan is X". Als X toevallig iets is dat ik ontzettend waardevol vind, maar waar ik nog nooit aan gedacht heb, zou ik waarschijnlijk aangenaam verrast zijn. Maar als ik zelf al bedacht had dat mijn bestaan tot dat resultaat X zou leiden, zou ik me alleen maar afvragen of hij ook nog iets nieuws zou gaan vertellen. Als X toevallig iets is waar ik volstrekt geen waarde aan hecht, zou ik ongeïnteresserd mijn schouders ophalen.
Ruben Hadders schreef: Dat je geloof kunt verliezen, blijkt o.a. uit de uitspraak van Paulus: 'Ik heb de goede strijd gestreden en het geloof behouden...'.
Frost schreef:Hoi padvinder,
ik kom later wel met een uitgebreidere reaktie, maar ik wil eerst proberen de kern van ons verschil van inzicht te vinden.
Ten eerste: spreken over ´de zin van iets´ kán alleen maar als er sprake is van een zingever, of meerdere zingevers, voor wíe iets zin kan hebben. En dus dat bij de vraag 'wat is de zin van het leven' altijd duidelijk gemaakt moet worden voor welke zingever(s) je die vraag aan het onderzoeken bent. Bijvoorbeeld, voor jezelf, voor de mensheid, voor een God, of voor alle levende wezens etc.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten