Is er nog een weg?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lorit

Berichtdoor lorit » 06 nov 2003 22:10

Nou volgens mij vergeet je niets. Ik weet echter niet goed hoe jij je uitspraak bedoeld. Als je bedoeld dat je dus eerst moet afwachten tot de Heilige Geest in je gaat werken ben ik het niet met je eens. Ik ben het echter wel met je eens dat God alles in ons werkt. Het is God die in ons werkt beide het willen en het werken, maar we moeten wel onze eigen zaligheid "werken".

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 06 nov 2003 22:15

nee, niet afwachten! ik begrijp wat je bedoelt. trouwens wel een punt waar ik mee gezeten hebt en met mij vele anderen.

caprice

Berichtdoor caprice » 06 nov 2003 22:35

columbus schreef:maar dan moet je dat eerst voelen en dat kan alleen de Heilige Geest die in je hart werkt. dor het Woord van God te lezen gaat de Geest werken in je hart. of vergeet ik iets?

Het kan ook door de prediking (genademiddelen).

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 06 nov 2003 22:47

helemaal mee eens, waar hoor je het Woord duidelijker dan van God's knechten? (als het goed is tenminste) en ook de juiste boeken zijn aan te bevelen.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 nov 2003 08:14

columbus schreef:helemaal mee eens, waar hoor je het Woord duidelijker dan van God's knechten? (als het goed is tenminste) en ook de juiste boeken zijn aan te bevelen.

Daar ben ik het dus niet mee eens! Als het goed is zou het zo moeten zijn, maar in de praktijk is alleen het Woord (de Bijbel) uiterst duidelijk.

Mijn tip is dan ook aan de mensen die hier mee worstelen: Vergeet wat de dominee zei en wat je door de kerk geleerd heb. Ga bidden om de Geestelijke wijsheid bij het lezen van de bijbel. En lees dan het evangelie zoals hij beschreven is in de 4 bijbelboeken die hier over spreken. Je zult verstelt staan over de helderheid en de rust die in die woorden te vinden zijn. Ja, zelfs de waarheid, de weg en het leven zul je er in vinden!

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 07 nov 2003 08:31

Kaw schreef:Mijn tip is dan ook aan de mensen die hier mee worstelen: Vergeet wat de dominee zei en wat je door de kerk geleerd heb. Ga bidden om de Geestelijke wijsheid bij het lezen van de bijbel. En lees dan het evangelie zoals hij beschreven is in de 4 bijbelboeken die hier over spreken. Je zult verstelt staan over de helderheid en de rust die in die woorden te vinden zijn. Ja, zelfs de waarheid, de weg en het leven zul je er in vinden!

Dit vind ik nou niet echt een constructieve tip...... Sterker nog: een niet-bijbelse tip! God spreekt door Zijn knechten tot ons! Als je vragen of onzekerheden hebt over de prediking zijn gebed aan het begin van een kerkdienst en gebed voor de dominee zijn zaken die m.i. Natuurlijk moet je veel in de bijbel lezen, maar niet alleen in 4 bijbelboeken (wat een armoe als je de rest laat liggen!!) en niet in plaats van naar de kerk te gaan.

Mhg,
Pim.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 nov 2003 08:37

The_Pim schreef:
Kaw schreef:Mijn tip is dan ook aan de mensen die hier mee worstelen: Vergeet wat de dominee zei en wat je door de kerk geleerd heb. Ga bidden om de Geestelijke wijsheid bij het lezen van de bijbel. En lees dan het evangelie zoals hij beschreven is in de 4 bijbelboeken die hier over spreken. Je zult verstelt staan over de helderheid en de rust die in die woorden te vinden zijn. Ja, zelfs de waarheid, de weg en het leven zul je er in vinden!

Dit vind ik nou niet echt een constructieve tip...... Sterker nog: een niet-bijbelse tip! God spreekt door Zijn knechten tot ons! Als je vragen of onzekerheden hebt over de prediking zijn gebed aan het begin van een kerkdienst en gebed voor de dominee zijn zaken die m.i. Natuurlijk moet je veel in de bijbel lezen, maar niet alleen in 4 bijbelboeken (wat een armoe als je de rest laat liggen!!) en niet in plaats van naar de kerk te gaan.

Mhg,
Pim.

Dan begrijp je mij verkeert. Ik bedoel niet dat je alleen maar 4 bijbelboeken hoeft te lezen, maar het is wel een goed begin.

En of God tot Zijn knechten tot ons spreekt... Dan zal ik de laatste tijd wel niet altijd een knecht van God horen spreken. Ik heb de afgelopen 1,5 jaar nog nooit het evangelie horen preken in een reformatorische kerk. Alleen maar een bevindelijke weg die eindigt dat men moet smeken of God hun nog wil bekeren. En dat is dus geen evangelie. En ik kan bidden wat ik wil, maar er is geen dominee die er ook maar even aan denkt om nu maar eens het evangelie te preken in de gemeenten waar ik regelmatig kom. Het is niet voor niets dat heel veel reformatorische jongeren heel veel weten van vanalles, behalve waar het om gaat: Hoe wordt ik behouden. Dat antwoord vind je alleen in de bijbel.

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 07 nov 2003 09:00

Kaw schreef:En of God tot Zijn knechten tot ons spreekt... Dan zal ik de laatste tijd wel niet altijd een knecht van God horen spreken. Ik heb de afgelopen 1,5 jaar nog nooit het evangelie horen preken in een reformatorische kerk. Alleen maar een bevindelijke weg die eindigt dat men moet smeken of God hun nog wil bekeren. En dat is dus geen evangelie. En ik kan bidden wat ik wil, maar er is geen dominee die er ook maar even aan denkt om nu maar eens het evangelie te preken in de gemeenten waar ik regelmatig kom.

Volgens mij generaliseer je veel te veel! Ik ben het met je eens dat de verschillende dominees het accent verschillend leggen! Maar dat er in reformatorische kerken het Evangelie niet gepredikt wordt is gelukkig niet waar! Maar als jij het niet kan vinden in de predikatie zondags in jouw gemeente. Bid je dan voor je dominee, bid je voor je kerkverband, bid je voor je kritische luisterhouding?

En je kan toch doordeweeks naar een dienst gaan van een dominee waar jij de accentuering beter van vind? (Dus niet ipv je eigen dominee, maar aanvullend!) Ik neem aan dat ik de GG wel als reformatorische kerk kan beschouwen en daar lopen gelukkig nog een heel rijtje dominees rond die het Evangelie in de volle kracht brengen!!

Mhg,
Pim.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 nov 2003 09:03

The_Pim schreef:
Kaw schreef:En of God tot Zijn knechten tot ons spreekt... Dan zal ik de laatste tijd wel niet altijd een knecht van God horen spreken. Ik heb de afgelopen 1,5 jaar nog nooit het evangelie horen preken in een reformatorische kerk. Alleen maar een bevindelijke weg die eindigt dat men moet smeken of God hun nog wil bekeren. En dat is dus geen evangelie. En ik kan bidden wat ik wil, maar er is geen dominee die er ook maar even aan denkt om nu maar eens het evangelie te preken in de gemeenten waar ik regelmatig kom.

Volgens mij generaliseer je veel te veel! Ik ben het met je eens dat de verschillende dominees het accent verschillend leggen! Maar dat er in reformatorische kerken het Evangelie niet gepredikt wordt is gelukkig niet waar! Maar als jij het niet kan vinden in de predikatie zondags in jouw gemeente. Bid je dan voor je dominee, bid je voor je kerkverband, bid je voor je kritische luisterhouding?

En je kan toch doordeweeks naar een dienst gaan van een dominee waar jij de accentuering beter van vind? (Dus niet ipv je eigen dominee, maar aanvullend!) Ik neem aan dat ik de GG wel als reformatorische kerk kan beschouwen en daar lopen gelukkig nog een heel rijtje dominees rond die het Evangelie in de volle kracht brengen!!

Mhg,
Pim.

Ja, een heel rijtje dominees: Vreugdenhil, v.d. Net enz. Het droevige is dat deze dominees door andere dominees als (haast) remonstrants worden beoordeeld en zeer kritisch worden bekeken.
Ik zei "reformatorisch gemeentes waar ik kom", om niet te veel te generaliseren. En een accentverschil brengt niet in eens een evangelie. Het blijft hangen in de eindige bevinding.

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 07 nov 2003 09:14

Kaw schreef:Ja, een heel rijtje dominees: Vreugdenhil, v.d. Net enz. Het droevige is dat deze dominees door andere dominees als (haast) remonstrants worden beoordeeld en zeer kritisch worden bekeken.
Ik zei "reformatorisch gemeentes waar ik kom", om niet te veel te generaliseren. En een accentverschil brengt niet in eens een evangelie. Het blijft hangen in de eindige bevinding.

Je kan toch zorgen dat je dan doordeweeks naar een dienst gaat van 'het bekende rijtje'? Dat rijtje kan je overigens aanvullen met nog een paar hoor!! Bijv. een ds Tanis brengt ook het volle Evangelie, maar ik houd er niet zo van hier namen te gaan noemen.

Nu nogmaals de vraag (die je ook voor je zelf kan beantwoorden, maar het gaat er mij om dat je daar niet omheen mag stappen): weet God van je verdriet over de prediking? Bid je voor je predikanten? Of zijn we alleen maar kritisch en geldt voor ons in discussies: hete hoofden, koude harten?

Mhg,
Pim.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 nov 2003 09:25

Kaw schreef:
The_Pim schreef:

Mhg,
Pim.

Ja, een heel rijtje dominees: Vreugdenhil, v.d. Net enz. Het droevige is dat deze dominees door andere dominees als (haast) remonstrants worden beoordeeld en zeer kritisch worden bekeken.

Ik bid voor de dominees. Ik praat met de dominees. Ik ben niet boos, maar bezorgt. Zo sprak ik laatst met een ger. gem. dominee en vroeg hem uit te leggen hoe hij bij bepaalde tekstuitleggingen kwam die niemand dan alleen hij zo opvat. Hij zei letterlijk dat de bijbel geen encyclopedie is en dat een dominee als knecht van God de macht gekregen heeft om die te interpreteren zoals hij dat nodig acht. Voorbeeldje: Jezus was 1 van de 2 engelen die Lot bezochten in Sodom en Gomorra.
Hij zei ook dat preken over Jezus onnodig is, omdat dit niemand redt. Alleen het offer van een gebroken hart kan God behagen en daarom preekte hij alleen daarover.
En als ik spreek met jongeren die echt letterlijk en figuurlijk in de put zitten met hun geloof en als ik dan het evangelie vertel over "Komt allen die vermoeit zijn" en "Komt en drinkt van dit Levende Water", dan kan dat niet waar zijn. Zo zijn die jongeren gehersenspoelt. En dan ben ik echt verdrietig.

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 07 nov 2003 15:20

Kaw schreef:En als ik spreek met jongeren die echt letterlijk en figuurlijk in de put zitten met hun geloof en als ik dan het evangelie vertel over "Komt allen die vermoeit zijn" en "Komt en drinkt van dit Levende Water", dan kan dat niet waar zijn. Zo zijn die jongeren gehersenspoelt. En dan ben ik echt verdrietig.

Kaw overdrijft niet, maar beschrijft (helaas) de bittere werkelijkheid. Ik denk dat er inderdaad sprake is van hersenspoeling. Door de nadruk die wordt gelegd op de noodzaak van zondekennis en "ontdekkend licht" worden, denk ik, vele mensen (niet alleen jongeren) weggehouden van de genade in Jezus Christus. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het heel lastig is om te vergeten wat je (soms al jaren) zondag aan zondag wordt ingeprent. De term "hersenspoeling" is hier dan ook zeker op zijn plaats, denk ik.

Als ik met jongeren uit mijn eigen gemeente praat, merk ik dat ze inderdaad een hoop theoretische kennis hebben (over hoe God "al Zijn volk bekeert", hoe "het" zou moeten gaan), maar ze haken af zodra het persoonlijk wordt. Weinigen hebben een levende relatie met God (ik steek mijn hand ook in eigen boezem).

Maar inmiddels begin ik erachter te komen (m.b.v. andere Refowebbers, daarom waarschuwt onze dominee ook zo tegen Refoweb :lol: ) dat de dominee ook maar een mens is en er helemaal naast kan zitten.
Wat Kaw zegt is waar: in alle verwarring kom je denk ik uiteindelijk bij de Bijbel zelf uit. God is de enige die orde in de chaos (van onze gedachten, maar ook van kerkelijk Nederland) kan scheppen. Het wachten is op Hem!
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 nov 2003 15:24

padvinder schreef:Het wachten is op Hem!

Je mag Hem VERwachten. Goddank.

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 07 nov 2003 15:35

padvinder schreef:Kaw overdrijft niet, maar beschrijft (helaas) de bittere werkelijkheid. Ik denk dat er inderdaad sprake is van hersenspoeling. Door de nadruk die wordt gelegd op de noodzaak van zondekennis en "ontdekkend licht" worden, denk ik, vele mensen (niet alleen jongeren) weggehouden van de genade in Jezus Christus. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het heel lastig is om te vergeten wat je (soms al jaren) zondag aan zondag wordt ingeprent. De term "hersenspoeling" is hier dan ook zeker op zijn plaats, denk ik.

We moeten oppassen persoonlijke situaties niet te generaliseren en toe te passen op 'de reformatorische kerken' (weet je hoeveel dat er zijn?). Ik vind het nog steeds niet goed dat hier op een 'refo'forum geadviseerd wordt 'te vergeten wat de dominee zei en wat de kerk geleerd heeft'. Je hebt kans dat die dominees mee werken aan de vragenrubriek van Refoweb. Beetje krom he?

Ik herken overigens veel in jullie gevoelens en beschrijvingen, maar je moet daar m.i. anders mee omgaan en vooral op een forum wat door mensen gelezen wordt die je niet kent en waarvan je niet weet wat men er mee doet!!

Mhg,
Pim.

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 07 nov 2003 15:43

Kaw schreef:
padvinder schreef:Het wachten is op Hem!

Je mag Hem VERwachten. Goddank.

:mrgreen: Dat bedoelde ik ook, Kaw (ik had al VERwacht dat iemand daar op zou reageren.
Maar dan voelen we elkaar weer helemaal aan :lol: !)

Niet lijdzaam afwachten, maar biddend en gelovig verwachten!
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Terug naar “Archief”