Moderator: Moderafo's
columbus schreef:helemaal mee eens, waar hoor je het Woord duidelijker dan van God's knechten? (als het goed is tenminste) en ook de juiste boeken zijn aan te bevelen.
Kaw schreef:Mijn tip is dan ook aan de mensen die hier mee worstelen: Vergeet wat de dominee zei en wat je door de kerk geleerd heb. Ga bidden om de Geestelijke wijsheid bij het lezen van de bijbel. En lees dan het evangelie zoals hij beschreven is in de 4 bijbelboeken die hier over spreken. Je zult verstelt staan over de helderheid en de rust die in die woorden te vinden zijn. Ja, zelfs de waarheid, de weg en het leven zul je er in vinden!
The_Pim schreef:Kaw schreef:Mijn tip is dan ook aan de mensen die hier mee worstelen: Vergeet wat de dominee zei en wat je door de kerk geleerd heb. Ga bidden om de Geestelijke wijsheid bij het lezen van de bijbel. En lees dan het evangelie zoals hij beschreven is in de 4 bijbelboeken die hier over spreken. Je zult verstelt staan over de helderheid en de rust die in die woorden te vinden zijn. Ja, zelfs de waarheid, de weg en het leven zul je er in vinden!
Dit vind ik nou niet echt een constructieve tip...... Sterker nog: een niet-bijbelse tip! God spreekt door Zijn knechten tot ons! Als je vragen of onzekerheden hebt over de prediking zijn gebed aan het begin van een kerkdienst en gebed voor de dominee zijn zaken die m.i. Natuurlijk moet je veel in de bijbel lezen, maar niet alleen in 4 bijbelboeken (wat een armoe als je de rest laat liggen!!) en niet in plaats van naar de kerk te gaan.
Mhg,
Pim.
Kaw schreef:En of God tot Zijn knechten tot ons spreekt... Dan zal ik de laatste tijd wel niet altijd een knecht van God horen spreken. Ik heb de afgelopen 1,5 jaar nog nooit het evangelie horen preken in een reformatorische kerk. Alleen maar een bevindelijke weg die eindigt dat men moet smeken of God hun nog wil bekeren. En dat is dus geen evangelie. En ik kan bidden wat ik wil, maar er is geen dominee die er ook maar even aan denkt om nu maar eens het evangelie te preken in de gemeenten waar ik regelmatig kom.
The_Pim schreef:Kaw schreef:En of God tot Zijn knechten tot ons spreekt... Dan zal ik de laatste tijd wel niet altijd een knecht van God horen spreken. Ik heb de afgelopen 1,5 jaar nog nooit het evangelie horen preken in een reformatorische kerk. Alleen maar een bevindelijke weg die eindigt dat men moet smeken of God hun nog wil bekeren. En dat is dus geen evangelie. En ik kan bidden wat ik wil, maar er is geen dominee die er ook maar even aan denkt om nu maar eens het evangelie te preken in de gemeenten waar ik regelmatig kom.
Volgens mij generaliseer je veel te veel! Ik ben het met je eens dat de verschillende dominees het accent verschillend leggen! Maar dat er in reformatorische kerken het Evangelie niet gepredikt wordt is gelukkig niet waar! Maar als jij het niet kan vinden in de predikatie zondags in jouw gemeente. Bid je dan voor je dominee, bid je voor je kerkverband, bid je voor je kritische luisterhouding?
En je kan toch doordeweeks naar een dienst gaan van een dominee waar jij de accentuering beter van vind? (Dus niet ipv je eigen dominee, maar aanvullend!) Ik neem aan dat ik de GG wel als reformatorische kerk kan beschouwen en daar lopen gelukkig nog een heel rijtje dominees rond die het Evangelie in de volle kracht brengen!!
Mhg,
Pim.
Kaw schreef:Ja, een heel rijtje dominees: Vreugdenhil, v.d. Net enz. Het droevige is dat deze dominees door andere dominees als (haast) remonstrants worden beoordeeld en zeer kritisch worden bekeken.
Ik zei "reformatorisch gemeentes waar ik kom", om niet te veel te generaliseren. En een accentverschil brengt niet in eens een evangelie. Het blijft hangen in de eindige bevinding.
Kaw schreef:The_Pim schreef:Kaw schreef:En of God tot Zijn knechten tot ons spreekt... Dan zal ik de laatste tijd wel niet altijd een knecht van God horen spreken. Ik heb de afgelopen 1,5 jaar nog nooit het evangelie horen preken in een reformatorische kerk. Alleen maar een bevindelijke weg die eindigt dat men moet smeken of God hun nog wil bekeren. En dat is dus geen evangelie. En ik kan bidden wat ik wil, maar er is geen dominee die er ook maar even aan denkt om nu maar eens het evangelie te preken in de gemeenten waar ik regelmatig kom.
Volgens mij generaliseer je veel te veel! Ik ben het met je eens dat de verschillende dominees het accent verschillend leggen! Maar dat er in reformatorische kerken het Evangelie niet gepredikt wordt is gelukkig niet waar! Maar als jij het niet kan vinden in de predikatie zondags in jouw gemeente. Bid je dan voor je dominee, bid je voor je kerkverband, bid je voor je kritische luisterhouding?
En je kan toch doordeweeks naar een dienst gaan van een dominee waar jij de accentuering beter van vind? (Dus niet ipv je eigen dominee, maar aanvullend!) Ik neem aan dat ik de GG wel als reformatorische kerk kan beschouwen en daar lopen gelukkig nog een heel rijtje dominees rond die het Evangelie in de volle kracht brengen!!
Mhg,
Pim.
Ja, een heel rijtje dominees: Vreugdenhil, v.d. Net enz. Het droevige is dat deze dominees door andere dominees als (haast) remonstrants worden beoordeeld en zeer kritisch worden bekeken.
Ik zei "reformatorisch gemeentes waar ik kom", om niet te veel te generaliseren. En een accentverschil brengt niet in eens een evangelie. Het blijft hangen in de eindige bevinding.
Kaw schreef:En als ik spreek met jongeren die echt letterlijk en figuurlijk in de put zitten met hun geloof en als ik dan het evangelie vertel over "Komt allen die vermoeit zijn" en "Komt en drinkt van dit Levende Water", dan kan dat niet waar zijn. Zo zijn die jongeren gehersenspoelt. En dan ben ik echt verdrietig.
padvinder schreef:Kaw overdrijft niet, maar beschrijft (helaas) de bittere werkelijkheid. Ik denk dat er inderdaad sprake is van hersenspoeling. Door de nadruk die wordt gelegd op de noodzaak van zondekennis en "ontdekkend licht" worden, denk ik, vele mensen (niet alleen jongeren) weggehouden van de genade in Jezus Christus. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het heel lastig is om te vergeten wat je (soms al jaren) zondag aan zondag wordt ingeprent. De term "hersenspoeling" is hier dan ook zeker op zijn plaats, denk ik.
Kaw schreef:padvinder schreef:Het wachten is op Hem!
Je mag Hem VERwachten. Goddank.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten