is jou geloof in strijd met jou gevoel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 03 nov 2003 19:23

Ik lees in Romeinen 7:

15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde die in mij woont.
18 Want ik weet dat in mij, dat is in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede, dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik hetzelve niet meer, maar de zonde die in mij woont.
21 Zo vindt ik dan deze wet in mij: als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar de inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijd tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank, door Jezus Christus, onze Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.

Hieraan zie ik, dat geloof en gevoel elkaar afwisselen. Het kan dus zo zijn, dat je zondige gevoel je te sterk wordt en de overhand heeft op je geloof.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 nov 2003 07:47

bloempie19 schreef:Ik lees in Romeinen 7:
Hieraan zie ik, dat geloof en gevoel elkaar afwisselen. Het kan dus zo zijn, dat je zondige gevoel je te sterk wordt en de overhand heeft op je geloof.

hey bloempie19

Ik lees het zo:
15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
15 Want hetgeen mijn gevoel doet dat snapt mij geloof niet, hetgeen dat mijn geloof wil wat doet mijn gevoel niet, maar hetgeen mij geloof een hekel aan heeft dat doet mijn gevoel.

16 En indien ik hetgene doe dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe dat zij goed is.

En als ik iets doe wat mijn gevoel zegt en niet mijn wat ik (in geloof) wil, zo stem ik de wet toe dat zij goed is.

17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde die in mij woont.

Ik (in Christus, in het geloof) doe dat niet meer, maar het gevoel(ongeloof) dat in mijn woont.

18 Want ik weet dat in mij, dat is in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.

Want ik weet dat in mij,in mijn vlees(mijn gevoel) geen goed woont; want het goede (geloof/christus) is wel in mij, dat vindt ik niet.

19 Want het goede, dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.

Want het goede dat ik(geloof) wil dat doe ik(gevoel) niet, maar het kwade dat ik(geloof) niet wil dat doe ik(met mijn gevoel)

20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik hetzelve niet meer, maar de zonde die in mij woont.

Indien ik zonde doe, die ik(in christus) niet wil, zod doe ik(in christus, want christus woont altijd in mij) dit niet, maar het gevoel(ongeloof) dat ik nog heb.

sorry moet weg de rest doe ik nog wel
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 04 nov 2003 10:48

Ik begrijp denk ik wel wat je zeggen wilt. (je mag het nog wel verder uitleggen hoor, en als ik je verkeerd begrijp moet je het maar zeggen)
Ik lees dit gedeelte trouwens op dezelfde manier als jij.
Misschien heb ik alleen niet zo duidelijk mijn conclusie neergezet, hoe ik naar dit bijbelgedeelte kijk.

Ik zie het zo: Als je bekeerd bent, dan doe je alleen nog met je zondige 'ik' verkeerde dingen. Als je uit en door God leeft, is het namelijk onmogelijk om te zondigen. Maar zolang we op deze wereld zijn, moeten we strijden tegen ons eigen ik. Tegen ons vlees, zoals het in de bijbel vaak genoemd wordt.

26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.

Op aarde zal het altijd een strijd blijven, om staande te blijven. We moeten vechten tegen duivelse machten, tegen verleidingen van de wereld, maar ook tegen onze eigen wil. Dit lukt alleen met de hulp van God.

Om terug te komen op de vraag: Is jou geloof in strijd met jou gevoel? Moet ik dus zeggen: Ja. Geloof en gevoel zijn twee zaken die tegenover elkaar staan. Natuurlijk zijn er momenten dat je je helemaal verbonden voelt met God, maar dat is niet volmaakt. Pas na dit leven zullen geloof en gevoel volmaakt met elkaar verbonden worden.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 04 nov 2003 10:56

Ik denk wel dat mijn geloof vaak in strijd is met mijn gevoel en ik las hier eerder het stukje uit romeinen 7, mooi stuk vind ik dat altijd trouwens! Maar als ik mijn leven naast romeinen 7 legt, dan kom ik toch tot de conclusie dat het bij mij vaak hetzelfde gaat!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 nov 2003 18:34

bloempie19 schreef:Ik begrijp denk ik wel wat je zeggen wilt. (je mag het nog wel verder uitleggen hoor, en als ik je verkeerd begrijp moet je het maar zeggen)
Ik lees dit gedeelte trouwens op dezelfde manier als jij.
Misschien heb ik alleen niet zo duidelijk mijn conclusie neergezet, hoe ik naar dit bijbelgedeelte kijk.

Ik zie het zo: Als je bekeerd bent, dan doe je alleen nog met je zondige 'ik' verkeerde dingen. Als je uit en door God leeft, is het namelijk onmogelijk om te zondigen. Maar zolang we op deze wereld zijn, moeten we strijden tegen ons eigen ik. Tegen ons vlees, zoals het in de bijbel vaak genoemd wordt.

Op aarde zal het altijd een strijd blijven, om staande te blijven. We moeten vechten tegen duivelse machten, tegen verleidingen van de wereld, maar ook tegen onze eigen wil. Dit lukt alleen met de hulp van God.

Om terug te komen op de vraag: Is jou geloof in strijd met jou gevoel? Moet ik dus zeggen: Ja. Geloof en gevoel zijn twee zaken die tegenover elkaar staan. Natuurlijk zijn er momenten dat je je helemaal verbonden voelt met God, maar dat is niet volmaakt. Pas na dit leven zullen geloof en gevoel volmaakt met elkaar verbonden worden.

Oke! ik d8 dat we verder uit elkaar zaten, maar hoe dichter hoe beter! :mrgreen:

Ik ben het alleen met 1 ding nog niet eens, jij zij: "Maar zolang we op deze wereld zijn, moeten we strijden tegen ons eigen ik."
Ik denk dat we juist niet moeten strijden tegen ons eigen ik, stijden tegen onze verkeerde dingen, verkeerde gedachten. Je weet van te voren dat je het gaat verliezen van je oude: ik.

Ik denk dat we dus niet moeten strijden tegen onze oude mens, maar "gewoon" volkomen op Hem vertrouwen, dan hoef je niet te vechten tegen je eigen ik. Echt geloven is je volledig overgeven in vertrouwen aan God. Ik vindt de woorden "eigen ik" ook zo gek klinken, als je wil weten wie je echt bent, en hoe God je bedoelt heeft dan mag je kijken naar Christus. Dus niet vechten tegen je eigen ik, maar vechten/overgeven aan God om je eigen ik terug te krijgen.

Hij maakt jou weer wie je bent.
Hij pakt niks af, maar geeft je wat.
Hij vormt jou hoe Hij jou wil hebben.
Als jij denkt dat je weer wat kwijt raakt van je eigen ik dan heb je het verkeert je krijgt juist wat terug van je eigen ik!

Mischien omschrijven we het anders maar we bedoelen vast het zelfde :roll:

ik hoor et wel

gr.

hijwel

Laugh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laugh » 05 nov 2003 08:13

Maar zolang we op deze wereld zijn, moeten we strijden tegen ons eigen ik. Tegen ons vlees, zoals het in de bijbel vaak genoemd wordt.

Ik ben het met je eens, want hoe makkelijk doen we niet dingen die tegen Gods wil zijn?! Op dat moment komt de oude mens (die onder 'de nieuwe kleding'->hoe is dat vers ookalweer, thess. geloof ik?) zit, boven drijven, want als mens zijn we geneigd tot alle kwaad...
En daar moeten we (met God!!!) tegen strijden..!!!! (en erop vertrouwen dat God dat zal doen; ons bijstaan in de strijd tegen duivel en wereld..)

Of zie ik het verkeerd??
One day I will wipe away every tear from your eyes and will take away every pain you have suffered on this earth.(....)
My question is: Would you be My child?
I am waiting for you...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 nov 2003 20:51

Laugh schreef:Ik ben het met je eens, want hoe makkelijk doen we niet dingen die tegen Gods wil zijn?! Op dat moment komt de oude mens (die onder 'de nieuwe kleding'->hoe is dat vers ookalweer, thess. geloof ik?) zit, boven drijven, want als mens zijn we geneigd tot alle kwaad...
En daar moeten we (met God!!!) tegen strijden..!!!! (en erop vertrouwen dat God dat zal doen; ons bijstaan in de strijd tegen duivel en wereld..)

Of zie ik het verkeerd??

Wat bedoel je met strijden?
Stijden tegen je oude mens, of je overgeven aan God en alles van Hem verwachten?

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 06 nov 2003 18:55

Hijwel schreef:

Mischien omschrijven we het anders maar we bedoelen vast het zelfde

Ik bedoelde niet helemaal hetzelfde, maar ik geloof dat jij gelijk hebt.

Groetjes Bloempie19

P.s.: Sorry dat het ff duurde voor ik reageerde, maar de pc was kapot.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Laugh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laugh » 06 nov 2003 22:28

Wat bedoel je met strijden?
Stijden tegen je oude mens, of je overgeven aan God en alles van Hem verwachten?[/quote]

Ehm, nou in eerste instantie: je oude mens... Maarehm, nu ik hier zit te typen begin ik te twijfelen... Misschien moet ik zelf nog wel strijden tegen mn 'oude mens' (zonde die elke toch weer boven komen drijven etc.) maar misschien hangt dat toch samen met vertrouwen op God, alles aan Hem overgeven...

Want als ik naar mezelf kijk, ik betrap mezelf helaas nog maar al te vaak op zonden, en daar moet ik dan ook echt wel tegen vechten.
Of als er iets gebeurd wat ikzelf graag zo onwijs anders had gezien, dan op het moment dat ik het gewoon ff niet meer trek, me af te vragen 'waarom God??' en dus me niet over te geven aan Zijn Weg en Leiding...

Ja, nu ik het zo bekijk hangt het misschien heel erg samen, of is het idd niet vechten tegen de oude mens, maar knokken om te blijven vertrouwen in God.. IN ALLES (wat heb ik daar trouwens gister een gave (!!!) preek over gehoord... (1 thess. 5:16-18)

Weet je, ik weet het ff niet.... Never mind...

(word waarschijnlijk vervolgd....) :oops:
One day I will wipe away every tear from your eyes and will take away every pain you have suffered on this earth.(....)

I am waiting for you...

Laugh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laugh » 06 nov 2003 22:30

whoo, foutje: tekst was 1 thess. 5: 16-18..
Sorry

I am waiting for you...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 nov 2003 22:34

bloempie19 schreef:Hijwel schreef:

Mischien omschrijven we het anders maar we bedoelen vast het zelfde

Ik bedoelde niet helemaal hetzelfde, maar ik geloof dat jij gelijk hebt.

Groetjes Bloempie19

P.s.: Sorry dat het ff duurde voor ik reageerde, maar de pc was kapot.

geeft niet hoor.... beter een laate reactie dan geen reactie.
En een kapote computer is ook niet alles..

Oke zijn we elkaar weer lekker genaderd! heerlijk! als je mij ook wat moois kan leren moet je dat zeker doen!

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 07 nov 2003 00:45

Laugh gaf al een aardige voorzet. Waar het op neer komt is dat we moeten streven naar de vruchten van de Geest naarmate wij de oude mens afleggen en plaatsmaken voor de nieuwe mens.
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 07 nov 2003 06:33

over het algemeen streeft een plant niet naar vruchten. Ofwel: zorgen dat je in de goede grond staat, de goede bouwstoffen krijgt. En dan komen de vruchten gewoon. Kleinigheidje: tis de vrucht van de Geest, niet de vruchten.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 07 nov 2003 15:57

Als er twee dingen elkaar tegenspreken zijn het wel mijn gevoel en mijn geloof.
Ik ben altijd overtuigd geweest van de volgende uitspraak:
"geloven is overtuigd zijn van zaken die niet te bewijzen zijn"

Ik vind het moeilijk, bewijs is erg belangrijk voor mij. Ik zit ook met ontzettend veel vragen die ik graag eens zou willen stellen aan de hogere macht die er ongetwijfeld is (god, God, what ever). Dit zijn voornamelijk vragen die mij door mijn gevoel te binnen schieten over het geloof. Geloof en gevoel rijmt vaak niet bij mij. Mijn gevoel zegt mij vaak dat er een God is, maar mijn verstand zegt vaak van niet. Mijn geloof vertelt mij echter weer dat mijn gevoel gelijk heeft maar dat ze het verkeerd verwoord, en ga zo maar door.

Ja dus, geloof en gevoel spreken elkaar tegen bij mij...

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 07 nov 2003 16:02

Mijn gevoel en verstand zeggen beide dat er geen God is. Dat gaat dus aardig samen. Maar ik blijf natuurlijk op zoek, tot mijn laatste snik :mrgreen:
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Terug naar “Archief”