Vanmorgen gingen mijn gedachten er weer eens over (uiteraard).
Een portie nuchterheid lijkt mij ook wel op zijn plaats. Als je alle adviezen moet gaan opvolgen die te vinden zijn op de pagina's waarnaar mijn openingspost verwijst, kom je volgens mij ook in een levenswijze terecht waarbij je nog strenger bent dan het orthodoxe Jodendom. En dat lijkt mij ook niet de bedoeling.
Zo kan ik natuurlijk veel broodbeleg gaan weren waarin suiker zit. Heb ik niet zo'n bezwaar tegen, want ik ben toch al niet zo'n zoetkauwer. (In koffie en thee gebruik ik al geen suiker, gewoon omdat ik dat niet eens echt lekker vind daarin. Wat mij betreft dus volstrekt overbodig.) Ik houd vooral van worst, kaas (in diverse soorten) en ei op brood. Dan zou je denken: dan zit je wel goed. Niet dus, want kijk je op de eerste link van die Google-pagina, dan kom je daar een
tirade tegen tegen melk en alles wat daarmee samenhangt. Ja, sorry hoor! Maar ik was echt niet van plan om vervolgens ook nog eens af te gaan zien van al die heerlijke kaassoorten! Krijg nou de klere! Of ik voortaan droog brood wil gaan eten, daar gaat het dan op neer komen. Ik dacht het even niet!
Toen ik op mijzelf ging wonen, had ik zoiets van: 'ik ben toch al gezond, dus ga ik niet scrupuleus doen met gezonde dingen. Ik neem gewoon lekker volle melk in plaats van halfvolle melk, als ik melk nodig heb.'
Een dergelijke 'losheid' heeft ook wel wat. Je moet ook een beetje kunnen blijven genieten. Je gaat echt niet gelijk dood als je gewoon onbekommerd eet. En gezond leven doe ik al: ik zorg voor voldoende lichaamsbeweging, en wat mijn eten betreft kan het ook veel ongezonder, ik rook niet. Ik doe het denk ik zo slecht niet vergeleken met veel andere landgenoten.
Ik ben nog niet van plan om af te gaan zien van mijn Corn Flakes (waarin al suiker zit volgens de ingrediëntenopgave) in melk, met wat eigenhandig toegevoegde suiker voor de smaak. Er moet ook wat te genieten over blijven.