Suiker is vergif?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Suiker is vergif?

Berichtdoor Boekenlezer » 18 apr 2007 20:36

Ik hoorde gisteren van een collega dat suiker de ergste gifstof is die we binnenkrijgen, en dat het in heel veel eten zit.

Ik heb eens watop internet gezocht: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=sui ... eken&meta=
En ja, daar wordt suiker inderdaad stevig afgekraakt.
Ik heb me er eigenlijk nog nooit druk over gemaakt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 18 apr 2007 21:00

oeh, dan moet ik toch echt eens leren om koffie lekker te vinden zónder een-niet-nader-te-benoemen-aantal suikerklontjes erin.. :shock:

hermanmulder

Berichtdoor hermanmulder » 18 apr 2007 21:06

Elk voordeel heeft zn nadeel.... :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 apr 2007 21:07

Inderdaad, vooral geraffineerde suiker (dus suikerklontjes enzo) schijnen slecht te zijn. Maar ik vind het met toch vaak net iets beter te drinken dan zonder..

Het schijnt ook dat als je stopt met al die suiker je het op een gegeven moment echt smerig gaat vinden. Normaal gesproken zitten er natuurlijk ook helemaal niet zoveel zoetstoffen in je eten als nu kunstmatig gebeurt.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 apr 2007 22:05

Het schijnt ook dat als je stopt met al die suiker je het op een gegeven moment echt smerig gaat vinden.

Dus eigenlijk is het gewoon verslavend. :) behalve dat je wel iets aan suiker moet binnenkrijgen, anders gaat het ook niet goed volgens mij. In fruit zitten goede suikers volgens mij.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 apr 2007 22:08

Eh, of het echt (lichamelijk) verslavend is weet ik niet, maar dat zou best kunnen ja. In ieder geval treedt er wel een soort smaakvervlakking op wat zoetigheid betreft: als je bewust minder suiker eet heb je ook veel minder nodig om iets minder zoets te kunnen waarderen.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 18 apr 2007 22:30

Oh, maar Boekenlezer, dat is al oud nieuws :)

Bij mijn weten zit er in witte suiker echt helemaal niets goeds. Als je al suiker gebruikt, gebruik dan liever honing of druivensuiker.

En ach, we worden nog steeds ouder dan 200 jaar geleden dus ik maak me er niet zo druk om :oops:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 apr 2007 06:34

Fruitsuikers zijn inderdaad niet erg. Ik drink m'n koffie tegenwoordig zwart of met melk, 't gaat best goed (zolang het niet van die hele ranzige koffie is). Het is gewoon even wennen, net zoals je aan koffie in het algemeen moet wennen ;)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 apr 2007 08:28

Klopt wel ja, suiker zet zich in je lichaam om in gif. Brrr...! Je kan ook een zoetje in je koffie of thee doen als je het echt niet lekker vindt zonder een beetje zoetigheid. En je kan ook vloeibaar zoetstof gebruiken in plaats van suiker!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 apr 2007 09:28

Dat doet me denken aan die discussie of zoetstoffen slecht zijn voor je gezondheid. Een tijdje terug hoorde je overal berichten dat zoetstoffen, en dan met name aspartaam, zelfs kankerverwekkend zouden zijn.
Dat is slechts het geval als je enorme hoeveelheden zou gaan gebruiken. Zie ook hier.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 apr 2007 09:31

Te veel is nooit goed!

Dat is ook met mensen die denken, ik ga light dranken gebruiken, dat is minder slecht. Maar als je die in grote hoeveelheden gaat drinken is het net zo slecht als suiker!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 19 apr 2007 11:39

Ik gebruik al jaren geen suiker meer, krijg dus alleen suiker binnen dat in het voedsel zit, 'k heb alleen suiker in huis voor degenen die bij me komen, dan nog doe ik langer dan een jaar met een pak suiker, steeds minder mensen willen suiker in de koffie of thee.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 apr 2007 11:45

Vanmorgen gingen mijn gedachten er weer eens over (uiteraard).
Een portie nuchterheid lijkt mij ook wel op zijn plaats. Als je alle adviezen moet gaan opvolgen die te vinden zijn op de pagina's waarnaar mijn openingspost verwijst, kom je volgens mij ook in een levenswijze terecht waarbij je nog strenger bent dan het orthodoxe Jodendom. En dat lijkt mij ook niet de bedoeling.
Zo kan ik natuurlijk veel broodbeleg gaan weren waarin suiker zit. Heb ik niet zo'n bezwaar tegen, want ik ben toch al niet zo'n zoetkauwer. (In koffie en thee gebruik ik al geen suiker, gewoon omdat ik dat niet eens echt lekker vind daarin. Wat mij betreft dus volstrekt overbodig.) Ik houd vooral van worst, kaas (in diverse soorten) en ei op brood. Dan zou je denken: dan zit je wel goed. Niet dus, want kijk je op de eerste link van die Google-pagina, dan kom je daar een tirade tegen tegen melk en alles wat daarmee samenhangt. Ja, sorry hoor! Maar ik was echt niet van plan om vervolgens ook nog eens af te gaan zien van al die heerlijke kaassoorten! Krijg nou de klere! Of ik voortaan droog brood wil gaan eten, daar gaat het dan op neer komen. Ik dacht het even niet!

Toen ik op mijzelf ging wonen, had ik zoiets van: 'ik ben toch al gezond, dus ga ik niet scrupuleus doen met gezonde dingen. Ik neem gewoon lekker volle melk in plaats van halfvolle melk, als ik melk nodig heb.'
Een dergelijke 'losheid' heeft ook wel wat. Je moet ook een beetje kunnen blijven genieten. Je gaat echt niet gelijk dood als je gewoon onbekommerd eet. En gezond leven doe ik al: ik zorg voor voldoende lichaamsbeweging, en wat mijn eten betreft kan het ook veel ongezonder, ik rook niet. Ik doe het denk ik zo slecht niet vergeleken met veel andere landgenoten.
Ik ben nog niet van plan om af te gaan zien van mijn Corn Flakes (waarin al suiker zit volgens de ingrediëntenopgave) in melk, met wat eigenhandig toegevoegde suiker voor de smaak. Er moet ook wat te genieten over blijven.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 19 apr 2007 15:27

Aragorn schreef:Het schijnt ook dat als je stopt met al die suiker je het op een gegeven moment echt smerig gaat vinden.

Dit klopt idd. Ik ben het levende bewijs.
Ik gruw van alles wat zoet is...!
Sinds ik ander half jaar geleden ben begonnen met lijnen heb ik een drastische ommekeer wat smaak betreft gemaakt. Waar ik me heel erg over verbaas.
Ik ben opeens van een enorme zoetekauw naar de hartige kant gegaan, en idd vind ik nu veel dingen te zoet dus niet lekker. Denk aan vruchtendranken, jam, en al de zoete dingen. Dus idd klopt het dat je het smerig gaat vinden. Also me
Wel heel vreemd is het hoor, voor jezelf en de omgeving. Maar ook best lekker :wink:
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2007 12:35

ha, ik drink mijn koffie zwart en eet nooi zoet beleg op brood. Alleen af en toe een koek... en sportdrinks en marsen tijdens het sporten :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”