Jantjes schreef:GG-er schreef:En waar is die kennis van jou aan ontleent? Is er een synodale uitspraak hierover of doel je op individuele uitspraken van ambtsdragers?Jantjes schreef:Ik vind er persoonlijk ook nogal toedoen welke sport er bedreven wordt.
Ik weet dat de Ger.Gem sportverenigingen afkeurt op basis van 1Ti 4:8
Er is binnen de Gereformeerde Gemeente geen algeheel verbod voor lidmaatschap van een sportvereniging. Wel wordt er terughoudend mee omgegaan en gewezen op de veelal onchristelijke belevingswereld van sportverenigingen. De tekst uit 1 Tim. wordt in de Gereformeede Gemeente doorgaans anders uitgelegd dan je aangeeft. In jouw uitleg zou het reformatorische onderwijs direct de gymles moeten afschaffen. Je moest eens nagaan uit welk kerkverband de meeste docenten voor lichamelijke oefening in de ref. onderwijs komen. Jawel, ditzelfde genoemde kerkverband. En de predikanten van datzelfde kerkverband zitten als bestuursleden in de sollicatieprocedures van die sportpromotors.
Jantjes, gebruik liever geen kerkverband om je standpunten daarmee kracht bij te zetten. Er zijn in alle reformatorische kerken mensen die menen dat 1 Tim zo moet worden uitgelegd als jij doet. Prima als je dat inhoudelijk aanvoert, maar dan niet onder de vlag van een kerk die dat niet zo zwart/wit heeft uitgesproken. Je veroordeelt daar namelijk al die mensen mee die wel lid zijn van een sportvereniging en zet die tegen hun eigen kerkverband op.
Schaddelee citeert in zijn scriptie twee kerkbodes uit de rechterflank van de gereformeerde gezindte -het kerkblad van een aantal Zeeuwse gereformeerde gemeenten en van de oud gereformeerde gemeente te Hardinxveld-Giessendam- waarin het lidmaatschap van een sportvereniging zonder meer wordt veroordeeld. De sfeer op een sportvereniging is werelds, kerkelijke jongeren ontmoeten er verkeerde vrienden, het gaat allemaal om eer en roem, zaterdagsport is een opstapje naar zondagsport en het begint met ontspanning, maar eindigt met verdwazing, zo redeneert men.
<...>
Gezond
Ook interviewde Liefting voor zijn onderzoek twee predikanten: ds. C. J. Meeuse van de gereformeerde gemeente te Nunspeet en de hervormde ds. D. Heemskerk in Garderen. Zij delen de in het RD genoemde bezwaren tegen topsport. Tegelijk laten ze ruimte voor het recreatief bewegen als gezonde ontspanning.
zie hier verder
http://yord.nl/article/8523?
Tja, zo als in het eerste deel ervaar ik mijn sport niet. Het gaat er niet om roem maar om plezier en ontspanning. Je ontmoet er niet-gelovige vrienden, waar je als christen mee om kan gaan en ze over Hem kan vertellen en wat kan uitstralen. Na 13 jaar sport in een vereniging is er nog geen verdwazing bij mij

In het tweede stuk kan ik me wel goed vinden.