Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2007 18:23

Jantjes schreef:
GG-er schreef:
Jantjes schreef:Ik vind er persoonlijk ook nogal toedoen welke sport er bedreven wordt.
Ik weet dat de Ger.Gem sportverenigingen afkeurt op basis van 1Ti 4:8
En waar is die kennis van jou aan ontleent? Is er een synodale uitspraak hierover of doel je op individuele uitspraken van ambtsdragers?
Er is binnen de Gereformeerde Gemeente geen algeheel verbod voor lidmaatschap van een sportvereniging. Wel wordt er terughoudend mee omgegaan en gewezen op de veelal onchristelijke belevingswereld van sportverenigingen. De tekst uit 1 Tim. wordt in de Gereformeede Gemeente doorgaans anders uitgelegd dan je aangeeft. In jouw uitleg zou het reformatorische onderwijs direct de gymles moeten afschaffen. Je moest eens nagaan uit welk kerkverband de meeste docenten voor lichamelijke oefening in de ref. onderwijs komen. Jawel, ditzelfde genoemde kerkverband. En de predikanten van datzelfde kerkverband zitten als bestuursleden in de sollicatieprocedures van die sportpromotors.
Jantjes, gebruik liever geen kerkverband om je standpunten daarmee kracht bij te zetten. Er zijn in alle reformatorische kerken mensen die menen dat 1 Tim zo moet worden uitgelegd als jij doet. Prima als je dat inhoudelijk aanvoert, maar dan niet onder de vlag van een kerk die dat niet zo zwart/wit heeft uitgesproken. Je veroordeelt daar namelijk al die mensen mee die wel lid zijn van een sportvereniging en zet die tegen hun eigen kerkverband op.

Schaddelee citeert in zijn scriptie twee kerkbodes uit de rechterflank van de gereformeerde gezindte -het kerkblad van een aantal Zeeuwse gereformeerde gemeenten en van de oud gereformeerde gemeente te Hardinxveld-Giessendam- waarin het lidmaatschap van een sportvereniging zonder meer wordt veroordeeld. De sfeer op een sportvereniging is werelds, kerkelijke jongeren ontmoeten er verkeerde vrienden, het gaat allemaal om eer en roem, zaterdagsport is een opstapje naar zondagsport en het begint met ontspanning, maar eindigt met verdwazing, zo redeneert men.
<...>
Gezond
Ook interviewde Liefting voor zijn onderzoek twee predikanten: ds. C. J. Meeuse van de gereformeerde gemeente te Nunspeet en de hervormde ds. D. Heemskerk in Garderen. Zij delen de in het RD genoemde bezwaren tegen topsport. Tegelijk laten ze ruimte voor het recreatief bewegen als gezonde ontspanning.

zie hier verder
http://yord.nl/article/8523?

Tja, zo als in het eerste deel ervaar ik mijn sport niet. Het gaat er niet om roem maar om plezier en ontspanning. Je ontmoet er niet-gelovige vrienden, waar je als christen mee om kan gaan en ze over Hem kan vertellen en wat kan uitstralen. Na 13 jaar sport in een vereniging is er nog geen verdwazing bij mij :)

In het tweede stuk kan ik me wel goed vinden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 17 apr 2007 16:55

ben al een tijdje niet meer wezen forummen en tot mijn verbazing staat de GG nog steeds in de discussie-top 10 :lol:

Volgens mij is de visie van de Gergem er op gebaseerd dat Het Kwaad voornamelijk van buitenaf de mens bedreigt. Van daar dat men hun leden op het hart bindt om vooral niet op plaatsen te komen waar dat vermeende Kwaad in al zijn hevigheid aanwezig is. Bijvoorbeeld de Sportschool, De Disco, Het Strand (?) En haal het niet in het hoofd om Het Kwaad in huis te halen (de tv).

Deze houding leidt bij mij tot twee vragen: 1. waar komt dit idee van daan? Volgens mij is het kwaad niet vooral iets van buitenaf maar van binnenuit. (zie uitspraken van Jezus)
2. Wat levert deze (ont)houding op? Een meter dichterbij God alvast? Op zeg maar een afstand van lichtjaren (zonder de genade) maakt het niet veel uit volgens mij.

En verder: ik denk dat de tekst van Paulus danig uit zijn voegen gerukt wordt als die als enige onderbouwing wordt gebruikt om sport af te wijzen. Te vaak zie ik bij de reformatorischen onder ons een vreemd soort afwijzing van het lichamelijke, terwijl het lichaam toch een tempel wordt genoemd van de heilige geest.
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 17 apr 2007 21:18

Mt 15:19 Want uit het hart komen voort boze bedenkingen (samensprekingen), doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen.

Genoemde tekst leert de Ger.Gem. ook en komt niet alleen van buiten tot een mens.
Maar ook de volgende tekst:
1Jo 5:4 Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld*; en dit is de overwinning, die de wereld overwint, namelijk ons geloof.

*Dat is, in den geestelijken strijd tussen den Geest der wedergeboorte en de wereldse begeerlijkheden en aanlokkingen, waardoor wij tot afwijking van het geloof en overtreding der geboden Gods worden verzocht, houdt het de overhand (kan.SV).

Uit dit idee komt het voort dat de Ger.Gem. leert het kwade niet op te zoeken maar er strijd tegen te voeren en wordt vanbuiten af weldegelijk gevoed, tevens levert die strijd een rijke beloning op zoals in de verbondsbelofte vermeld wordt (…) Uw hart houden mijn woorden vast, onderhoud mijn geboden, en leef ( Spr 4:4).

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 22 apr 2007 08:49

Iemand die in Christus is is een nieuwe schepping. Uit dat hart komen niet in de eerste plaats al die narigheden voort die in Matth. worden genoemd. Wanneer je bij Christus hoort is het veel logischer om er van uit te gaan dat je neigingen en gedachten op Hem zijn afgestemd in plaats van op de satan. Je bent dan ook veel meer en beter in staat om te onderscheiden wat goed en fout is en hoeft niet zo benauwd te zijn dat het kwade sterker zou zijn. Jezus heeft immers overwonnen.Hoor je bij Jezus (maar alleen dan) dan gaan er ineens veel meer deuren open dan je voor mogelijk had gehouden. Het gaat namelijk om een relatie, met Hem. Je kunt heel prima sporten, zingen, dansen, (leven) zonder steeds bang te moeten zijn om het verkeerde te doen. De liefde houdt de angst buiten.
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 22 apr 2007 21:37

medina schreef:Iemand die in Christus is is een nieuwe schepping. Uit dat hart komen niet in de eerste plaats al die narigheden voort die in Matth. worden genoemd. Wanneer je bij Christus hoort is het veel logischer om er van uit te gaan dat je neigingen en gedachten op Hem zijn afgestemd in plaats van op de satan. Je bent dan ook veel meer en beter in staat om te onderscheiden wat goed en fout is en hoeft niet zo benauwd te zijn dat het kwade sterker zou zijn. Jezus heeft immers overwonnen.Hoor je bij Jezus (maar alleen dan) dan gaan er ineens veel meer deuren open dan je voor mogelijk had gehouden. Het gaat namelijk om een relatie, met Hem. Je kunt heel prima sporten, zingen, dansen, (leven) zonder steeds bang te moeten zijn om het verkeerde te doen. De liefde houdt de angst buiten.

Als het GOED is zijn we op Hem afgestemd als we in Christus zijn ingelijfd. Maar we blijven een zondaar, ons hele leven lang! En uit ons eigen menselijke hart komt niets goeds voort, tenzij het ons van de Vader gegeven wordt. We moeten ons leven en denken en doen op Hem afstemmen, maar dat gaat meestal fout. Ondanks dat we soms denken het er goed vanaf gebracht te hebben is het toch nog bevlekt met zonde.
Jezus heeft wel overwonnen, maar dat betekent NIET dat het kwade geen macht meer over ons heeft. Het kwade (lees: de satan) zal ons niet meer kunnen overwinnen in de zin dat hij ons voor eeuwig bij God vandaan trekt, maar hij zal wel telkens weer ons laten zondigen en ons dan influisteren dat wij zo slecht zijn, iedere keer weer de fout in, dat God ons vast niet meer wil hebben. Het betekent niet dat we kunnen doen wat we willen omdat wij zelf wel kunnen uitmaken wat goed en wat niet goed is. We zijn en blijven een zondig mens!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 23 apr 2007 07:41

mooi gezegd race, maar dat is niet wat ik geloof.

Nelson Mandela

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 23 apr 2007 07:54

medina schreef:mooi gezegd race, maar dat is niet wat ik geloof.

Wat geloof je dan? Je maakt me nieuwsgierig... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 23 apr 2007 13:00

Race406 schreef:
medina schreef:Iemand die in Christus is is een nieuwe schepping. Uit dat hart komen niet in de eerste plaats al die narigheden voort die in Matth. worden genoemd. Wanneer je bij Christus hoort is het veel logischer om er van uit te gaan dat je neigingen en gedachten op Hem zijn afgestemd in plaats van op de satan. Je bent dan ook veel meer en beter in staat om te onderscheiden wat goed en fout is en hoeft niet zo benauwd te zijn dat het kwade sterker zou zijn. Jezus heeft immers overwonnen.Hoor je bij Jezus (maar alleen dan) dan gaan er ineens veel meer deuren open dan je voor mogelijk had gehouden. Het gaat namelijk om een relatie, met Hem. Je kunt heel prima sporten, zingen, dansen, (leven) zonder steeds bang te moeten zijn om het verkeerde te doen. De liefde houdt de angst buiten.

Als het GOED is zijn we op Hem afgestemd als we in Christus zijn ingelijfd. Maar we blijven een zondaar, ons hele leven lang! En uit ons eigen menselijke hart komt niets goeds voort, tenzij het ons van de Vader gegeven wordt. We moeten ons leven en denken en doen op Hem afstemmen, maar dat gaat meestal fout. Ondanks dat we soms denken het er goed vanaf gebracht te hebben is het toch nog bevlekt met zonde.
Jezus heeft wel overwonnen, maar dat betekent NIET dat het kwade geen macht meer over ons heeft. Het kwade (lees: de satan) zal ons niet meer kunnen overwinnen in de zin dat hij ons voor eeuwig bij God vandaan trekt, maar hij zal wel telkens weer ons laten zondigen en ons dan influisteren dat wij zo slecht zijn, iedere keer weer de fout in, dat God ons vast niet meer wil hebben. Het betekent niet dat we kunnen doen wat we willen omdat wij zelf wel kunnen uitmaken wat goed en wat niet goed is. We zijn en blijven een zondig mens!

Van harte mee eens @Race406
Dat is niet alleen mooi gezegd maar ook volgens de Bijbelse waarheid.
Paulus zei tegen Timotheus in 2 Ti 4:7-8 Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geeindigd, ik heb het geloof behouden; Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben.

Van de geestelijke strijd wordt een kind des Heeren niet verlost. Als hij een kind des Heeren door wedergeboorte mag worden, wordt hij/zij die strijd bewust en de aanvallen van de vorst der duisternis heviger. Kom daarom niet op plaatsen (dansen, disco en in veel gevallen waar sport activiteiten zijn e.d.) waar die aanvallen van satan sterker worden en je in verleiding gebracht wordt, zeker niet als je de wedergeboorte nog maar pas deelachtig bent.

Als je nog vreemdeling bent van die strijd ben je de wedergeboorte niet deelachtig.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 23 apr 2007 13:32

Jantjes schreef:
Race406 schreef:

Van harte mee eens @Race406
Dat is niet alleen mooi gezegd maar ook volgens de Bijbelse waarheid.
Paulus zei tegen Timotheus in 2 Ti 4:7-8 Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geeindigd, ik heb het geloof behouden; Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben.

Van de geestelijke strijd wordt een kind des Heeren niet verlost. Als hij een kind des Heeren door wedergeboorte mag worden, wordt hij/zij die strijd bewust en de aanvallen van de vorst der duisternis heviger. Kom daarom niet op plaatsen (dansen, disco en in veel gevallen waar sport activiteiten zijn e.d.) waar die aanvallen van satan sterker worden en je in verleiding gebracht wordt, zeker niet als je de wedergeboorte nog maar pas deelachtig bent.

Als je nog vreemdeling bent van die strijd ben je de wedergeboorte niet deelachtig.

We kunnen het wel eens zijn Jantjes... :wink:
Of iemand kan sporten of niet: Een ieder zij in zijn eigen geweten ten volle overtuigd. Als je het maar biddend doet! Kan iemand om zijn geweten niet op een sportvereniging zitten: Prima, daar heb ik respect voor. Maar als iemand dat wel kan, laat hem/haar in de waarde en respecteer dat. Spreek er met elkaar over, maar (ver)oordeel elkaar er niet om. Ik kan jouw redenatie wel volgen Jantjes (al ben ik het niet helemaal met je eens), maar men kan anders tegen die zaken aankijken, getuige de uitgebreide discussie die hierover al plaats heeft gevonden.

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 23 apr 2007 15:41

Wat ik geloof Race is mogelijk helemaal niet zo verschillend van wat jij bedoeld, ik weet het niet.

Ik geloof dat een kind van God zeker op deze aarde herhaaldelijk niet blij zal staan te kijken van de zonden die nog in hem en haar zijn overgebleven. Het gaat namelijk om een proces, waar bij echt sprake is van voortschrijdend inzicht. Het kan zomaar gebeuren dat een kind van God na verloop van tijd "doorkrijgt"als het ware dat een bepaalde gewoonte eigenlijk helemaal niet strookt met zijn of haar "nieuwe leven". Het is de Heilige Geest die ons dit inzicht geeft. Waar ik moeite mee heb is dat door sommigen hier zonder pardon een soort ijzeren regel wordt neergezet die gehouden moet worden. Hou je die niet dan hoor je er niet bij, heb je het licht nog niet gezien, etc. etc. Ik vind dat te gemakkelijk om twee redenen. Het lijkt net asof je 'safe'zit door je in ieder geval maar nooit te vertonen op sportevenementen, dansgelegenheden, etc.etc.
Ik bemerk die houding vaak bij reformatorische mensen, die weliswaar nooit zouden durven beweren een kind van God te zijn, maar dit dan alvast maar doen, of beter gezegd laten. Dan kom je op het punt van mijn eerdere post: stel dàt het wat zou uitmaken in Gods ogen, dan niet meer dan een meter dichter bij Hem, op een afstand van lichtjaren.
We worden niet gered door goed fatsoen, maar door het bloed van Jezus.

Het tweede aspect waarom ik niet meega in deze manier van geloven is dat het voor een kind van God niet per definitie verkeerd hoeft te zijn om te gaan sporten, of te dansen of wat dan ook. Er van uit gaande dat iemand die bij God hoort de beste Leermeester aangaande 'de Weg'
in zijn of haar hart heeft wonen notabene hoeven wij ons niet meer te laten regeren door angst.
Paulus zegt het zelf; "Eerst waren wij slaven van de zonde; je kunt ook zeggen: "verslaafd aan de zonde". Maar nu wij bij God horen heeft de zonde zijn aantrekkingskracht verloren. "
Vind je het geen geweldige gedachte dat je -wanneer je door genade een kind van God bent- alles, maar dan ook alles kunt gaan doen tot eer van God?? Als je hart die nieuwe gerichtheid heeft, dan kun je ook daadwerkelijk alles ten dienste stellen aan die nieuwe gerichtheid!! Dan hoef je niet bang te zijn dat het kwade sterker is, maar dan kun je zelf ervaren wat het is om het "kwade" (dat is nog weer een topic apart, maar goed) te overwinnen met het goede.

Nelson Mandela

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 23 apr 2007 19:56

medina schreef:Wat ik geloof Race is mogelijk helemaal niet zo verschillend van wat jij bedoeld, ik weet het niet.

Ik geloof dat een kind van God zeker op deze aarde herhaaldelijk niet blij zal staan te kijken van de zonden die nog in hem en haar zijn overgebleven. Het gaat namelijk om een proces, waar bij echt sprake is van voortschrijdend inzicht. Het kan zomaar gebeuren dat een kind van God na verloop van tijd "doorkrijgt"als het ware dat een bepaalde gewoonte eigenlijk helemaal niet strookt met zijn of haar "nieuwe leven". Het is de Heilige Geest die ons dit inzicht geeft. Waar ik moeite mee heb is dat door sommigen hier zonder pardon een soort ijzeren regel wordt neergezet die gehouden moet worden. Hou je die niet dan hoor je er niet bij, heb je het licht nog niet gezien, etc. etc. Ik vind dat te gemakkelijk om twee redenen. Het lijkt net asof je 'safe'zit door je in ieder geval maar nooit te vertonen op sportevenementen, dansgelegenheden, etc.etc.
Ik bemerk die houding vaak bij reformatorische mensen, die weliswaar nooit zouden durven beweren een kind van God te zijn, maar dit dan alvast maar doen, of beter gezegd laten. Dan kom je op het punt van mijn eerdere post: stel dàt het wat zou uitmaken in Gods ogen, dan niet meer dan een meter dichter bij Hem, op een afstand van lichtjaren.
We worden niet gered door goed fatsoen, maar door het bloed van Jezus.

Het tweede aspect waarom ik niet meega in deze manier van geloven is dat het voor een kind van God niet per definitie verkeerd hoeft te zijn om te gaan sporten, of te dansen of wat dan ook. Er van uit gaande dat iemand die bij God hoort de beste Leermeester aangaande 'de Weg'
in zijn of haar hart heeft wonen notabene hoeven wij ons niet meer te laten regeren door angst.
Paulus zegt het zelf; "Eerst waren wij slaven van de zonde; je kunt ook zeggen: "verslaafd aan de zonde". Maar nu wij bij God horen heeft de zonde zijn aantrekkingskracht verloren. "
Vind je het geen geweldige gedachte dat je -wanneer je door genade een kind van God bent- alles, maar dan ook alles kunt gaan doen tot eer van God?? Als je hart die nieuwe gerichtheid heeft, dan kun je ook daadwerkelijk alles ten dienste stellen aan die nieuwe gerichtheid!! Dan hoef je niet bang te zijn dat het kwade sterker is, maar dan kun je zelf ervaren wat het is om het "kwade" (dat is nog weer een topic apart, maar goed) te overwinnen met het goede.

OK, zo kan ik het met je eens zijn. Maar bolijf onthouden dat, hoewel Christus in ons woont, we toch ZELF onze verantwoordelijkheid niet mogen en moeten ontlopen! Het is te makkelijk om te zeggen dat Christus in je woont, dus maakt het niet zoveel meer uit, je kunt zelf wel kiezen... Voor je het weet ga je onderuit...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 25 apr 2007 08:22

Race406 schreef:
OK, zo kan ik het met je eens zijn. Maar bolijf onthouden dat, hoewel Christus in ons woont, we toch ZELF onze verantwoordelijkheid niet mogen en moeten ontlopen! Het is te makkelijk om te zeggen dat Christus in je woont, dus maakt het niet zoveel meer uit, je kunt zelf wel kiezen... Voor je het weet ga je onderuit...

Maar dan ben je het toch niet eens met medina, Race406.
Ik weet wel dat de waarheid soms hard kan zijn voor een ander, maar zachte heelmesters maken stinkende wonden.

Het is natuurlijk voor medina ontzettend hard maar zij bedriegt zich zelf voor de eeuwigheid want Paulus heeft nooit gezegd wat medina er van maakt.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 25 apr 2007 09:01

Jantjes schreef:Race406 schreef:

Ik weet wel dat de waarheid soms hard kan zijn voor een ander, maar zachte heelmesters maken stinkende wonden.

Het is natuurlijk voor medina ontzettend hard maar zij bedriegt zich zelf voor de eeuwigheid want Paulus heeft nooit gezegd wat medina er van maakt.

Of zij zich bedriegt voor de eeuwigheid zullen we maar niet gaan bespreken lijkt me... Dat oordeel is niet aan de mensen. Men kan heel best andere principes hebben dan jij of ik. Jij hebt ook heel andere principes dan ik. Maar dat betekent nog niet dat 1 van ons zich bedriegt voor de eeuwigheid! Zo ook met Medina. Nogmaals: Een ieder zij in zijn eigen geweten ten volle overtuigd!

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 25 apr 2007 09:03

Ik ben het geheel met medina eens.
Jantjes schreef:Het is natuurlijk voor medina ontzettend hard maar zij bedriegt zich zelf voor de eeuwigheid want Paulus heeft nooit gezegd wat medina er van maakt.

medina verwoordt haar eigen geloofservaring die hetzelfde is als de mijne. Daarom voel ik mij ook aangesproken.
Jantjes schreef:Als hij een kind des Heeren door wedergeboorte mag worden, wordt hij/zij die strijd bewust en de aanvallen van de vorst der duisternis heviger.

En dat begrijp ik nu ook.... :?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2007 15:27

Jantjes schreef:Race406 schreef:

jantjes gaat even voor god spelen. Jantjes oordeelt hier over de levenden en bepaalt wie er naar de hemel en wie naar de hel gaan. Zet je oogkleppen toch af en wordt wat minder hoogmoedig. God zegt dat ieder die in Christus gelooft eeuwig leven heeft. Dat geldt ook voor mensen die een iets andere leer hebben dan jij. De leer maakt niet zalig maar Christus. En Christus heeft zeker wel verantwoordelijkheden aan ons gegeven, met consequenties. Ga Mattheus 25 maar eens goed doorlezen... en bidt God om wijsheid, af en toe maak je dwaze opmerkingen die niet van Hem komen maar uit je eigen menselijke denken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”