Verwerpen van God???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 nov 2003 13:56

Een belangrijk verschil: Nietsche is al lang dood, terwijl Kuitert nog springlevend is :)

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 06 nov 2003 14:03

Nietsche heeft natuurlijk wel voor een deel gelijk. Vele Christenen vluchten elke zondag naar hun kerken om daar in extase te geraken maar doen eigenlijk niets aan het kwaad/onrecht in de wereld. Het moet nu net lukken dat we zondag een preek over onderandere Nietsche hadden in onze kerk. Onze dominee zei dat we niet teveel moeten vertoeven in de bergen om dicht bij God te komen maar moeten afdalen naar de laaglanden des levens om daar van God's licht te getuigen!

Wat betreft Kuitert, dat is een gereformeerd (synodaal) theoloog die eigenlijk de vrijzinnigheid in bredere gereformeerde kring heeft binnengebracht. Als Remonstrant moet ik eigenlijk niet zoveel hebben van Kuitert. De man poogt nu dingen als het warm water te verkopen die echte vrijzinnige geloofsgemeenschappen al heel lang hebben bestudeerd.

Een interview met Kuitert:

Interview met H.M. Kuitert naar aanleiding van het verschijnen van ‘Kennismaken met Kuitert’ in november 1999

Schrijven ordent de chaos

De orthodoxie spreekt in termen die passen in de wereld van 1600

Ik zou het wel jammer vinden als ook de christelijke cultuur verdween

Ik ben zo gereformeerd als het maar kan

Nieuwe bundel met kern van Kuiterts theologie

‘Aan het eind van het leven moet alles kloppen’

door Douwine Zoutman

Ter gelegenheid van zijn vijfenzeventigste verjaardag verscheen bij Ten Have: Kennismaken met Kuitert, een bundel waarin de gereformeerde theoloog prof.dr. H.M. Kuitert in negen hoofdstukken de kern van zijn theologie heeft samengevat. Het boek wordt ingeleid door zijn leerling - en Kuitertkenner - dr. Martien Brinkman. Ook de introducties van de thema’s met verwijzingen naar andere boeken van Kuitert zijn van zijn hand. Op de laatste pagina’s van het boek vertrouwt Kuitert zichzelf in een auto-interview toe, welke vragen er nog zijn blijven liggen.
‘In die “uitzwaai” staat waarmee ik denk verder te gaan,’ verklaart hij. `En dat is de vraag waarom mensen er een geloof op nahouden. Ja, het is de aftrap voor een volgend boek. Maar ik ben wat bescheidener geworden met mijn toezeggingen. Je weet niet of je voldoende energie hebt om een boek af te maken.’
Aan oud worden zitten een hoop voordelen, maar ook nadelen, aldus Kuitert. `En de nadelen gaan je steeds meer bezitten. Als ik Schepper was geweest, had ik dat anders geregeld. De afbraak lijkt me vervelend. In mijn familie komt dan wel geen dementie voor, maar ik vind het geen prettige gedachte dat de familie, zoals in De moeder van Nicolien van Voskuil, opgelucht ademhaalt als je doodgaat.’

U voelt wel voor de Drionpil?

`Ja, dat is een principiële overweging. Ik heb daar vaak met Drion over gesproken. Maar, afgezien van de praktische bezwaren, ik weet dat ik vanuit deze stoel makkelijk kan praten. Wanneer is het moment dat je die pil gebruikt?’
`Ik houd mij niet zo bezig met het maken van de balans van mijn leven. Ik denk er wel aan wat mijn laatste boeken hebben uitgewerkt. Al die vriendelijke, eerlijke gelovigen, wat heb ik ze ontnomen? Nee, ik krabbel niet terug. Als ik mijn boeken weer zou schrijven, zou ik het zelfs nog wat duidelijker zeggen. Ik heb ook voor veel mensen onder woorden gebracht wat ze onbewust al wisten. Een wat dubbel gevoel dus. Ik schrijf graag; ik zou het niet graag opgeven. Door te schrijven kan ik beter onderkennen wat er aan de hand is. Inderdaad: Schrijven ordent de chaos.’

Deze week werd u genomineerd voor de “Trouw”-publieksprijs.

`Ach. Het is zoals Voskuil eens zei. “De paarden krijgen een rozet in hun manen, maar daar merken ze niets van. Dat doen de eigenaren.” Zo’n prijs is leuk voor de uitgever. Nee, nee, dat bedoel ik niet blasé. Natuurlijk ben ik blij met de erkenning. Dat vind ik ook van de NPB-Opzoomerprijs die ik onlangs ontving. Hoewel ik de scepsis uit de vrijzinnige hoek best begrijp. De problemen die ik in mijn boeken aan de orde stel, zien vrijzinnigen al tweehonderd jaar onder ogen. Ik zeg hun dus niets nieuws. Maar als ze het zo goed weten, waarom schrijven ze het dan niet op voor mensen van deze tijd? Er zal altijd behoefte blijven aan boeken waarin de orthodoxe zienswijze geanalyseerd wordt. Orthodoxie en vrijzinnigheid houden elkaar in stand. Maar ik denk dat uiteindelijk die hele terminologie zijn waarde verliest. Zover je kunt nagaan, lijkt de leerstellige orthodoxie ten dode opgeschreven. Dat wordt zoiets als de Amish, maar dan in het spirituele vlak, en dat kan nooit de bedoeling van het geloof in God zijn. De orthodoxie zal wel blijven bestaan, maar zij zal hoe langer hoe meer een aparte sector in het bestaan van mensen worden, zonder reële binding met de werkelijke wereld van techniek, economie en ideologie. Daar heeft de orthodoxie geen woord voor. Zij spreekt in termen die passen in de wereld van - op zijn best - zestienhonderd. De orthodoxie heeft het godsbeeld van de landbouwgod van Israël. Denk aan de boeren die nooit op zondag zullen werken, omdat God dan boos wordt. Dat is typisch iets voor de landbouwer om dat te denken. Dat wil overigens niet zeggen dat de orthodoxie zich van 17e-eeuwse methoden bedient. Ook de EO heeft de meest moderne media in huis. Maar wat ze via die media vertellen, dat is om je tenen bij te krommen.’

Maar de EO weet jongeren te bereiken. Hoe zit dat eigenlijk met uw boeken?

`Dat hangt er helemaal vanaf in welke streek je je bevindt. Ik denk dat jongeren in de randstad überhaupt geen boeken over religie lezen, maar als ik buiten de randstad over mijn werk spreek, komen er wel jongeren. Maar in het algemeen kun je zeggen dat jongeren er geen boodschap aan hebben en dat kan ik volledig begrijpen. Die hebben andere dingen aan hun kop dan God. Ze moeten vrijen en zo. En dat is vreselijk belangrijk; God komt later wel weer. De kerk is er voor de ouderen. In heel veel Europese kerken zitten alleen maar oude mensen.’
`Wat mij vooral intrigeert is, hoe onze kinderen en de kinderen van onze kinderen bezig zullen zijn met de christelijke erfenis. Daarin moeten we hen volstrekt vrijlaten. Anders bakken ze er niks van. Al die strategieën om mensen binnen de kerken te houden, en al die vooroordelen; dat is helemaal verschrikkelijk. Als de bisschoppen kinderen hadden, zagen ze hun eigen kinderen uit de kerk lopen. Maar ze hebben geen kinderen. Dus ze weten niet wat dat is. Dat is toch mooi?: “Bisschoppen hebben geen kinderen!”’
`Verder denkend, in het spoor van Richard Rothe, lijkt het me geen onmogelijkheid dat de kerk zich tot cultuur zal ontpoppen. Hoe dat zal gaan, weten alleen de nieuwe generaties. Maar ik vind het verdwijnen van de kerk geen doembeeld. Ik zou het wel jammer vinden als ook de christelijke cultuur verdween. Dat zou ik een verlies van menszijn vinden. Maar de kerk is er niet voor nodig om die cultuur in stand te houden. Dat kunnen ook andere groepen of bewegingen doen, gemeenschappen die door de dominantie van de kerk nooit een goede kans hebben gekregen. Natuurlijk krijg je eerst heel wilde dingen, maar die zijn altijd een begeleidend verschijnsel van de kerk geweest. Maar ach, dat gaat wel weer weg.’

Het is met de kerk ook: Opgaan, blinken en verzinken?

`Niet alleen met de kerk. Als je je nou voorstelt dat onze wereld nog eens duizend, tweeduizend, drieduizend jaar voortbestaat. Dan kan dat blinken en verzinken zelfs voor het christendom gelden. Het christendom is er goed beschouwd nog maar heel kort. Maar als het verdwijnt, heeft het wel zijn bijdrage geleverd aan het menszijn van de mensheid. Dat is iets waar ik mijn hand voor in het vuur steek. Ja, je zou dat kunnen vergelijken met de bijdrage die Plato heeft geleverd, of het jodendom.

Stel, u schrijft, in navolging van Abel Herzberg, brieven aan uw kleinzoon. Wat zou daar in staan?

`Daar heb ik nog nooit over nagedacht... Ik zou hem mee willen geven dat je de verantwoordelijkheid voor wat je doet, op je moet nemen. Dat betekent, dat je ook naar de oorsprong en de gevolgen van je handelen moet kijken. Dat je niet de verantwoordelijkheid ontloopt voor wat je handelen uitwerkt naar je medemensen. Dus daar zit af en toe zelfkritiek in, af en toe moed, en natuurlijk schaamte over jezelf, schuldig worden. En dan komt daar de christelijke religie naar voren, die weet van schuld die niet het laatste woord heeft. Dat heet dan vergeving en verzoening. Ik zou dat niet verder uitleggen. Hoe dat zit, moet hij zelf zien. Want ook de christelijke aankleding daarvan is er maar een. Als ik zeg: “Vergeving en verzoening”, dan kan hij zeggen: “Waar haal ik dat in godsnaam vandaan?”’

Het zou u niet uitmaken of uw kleinkinderen bij het boeddhisme, de islam of het christendom uitkomen?

`Nou, dat zou me wel uitmaken. Maar niet in absolute zin. Ik zou niet graag willen dat mijn kleinkinderen een achterlijke christen werden, of een achterlijke moslim. Maar een progressieve moslim, of een progressieve christen, dat zou ik best vinden.’

U zou hun niet vertellen wat u zelf aan hoop en verwachting heeft gehad?

`Als ze dat mij zouden vragen, zou ik dat doen. Maar ik heb de laatste dertig jaar mijn grote verwachtingspatronen aanzienlijk gereduceerd. Je hoeft maar te kijken naar Rwanda, Tsjetsjenië, Joegoslavië, Noord-Ierland, Libanon. Als je naar de realiteit kijkt, worden die grote projecten van verwachting en hoop de bodem ingeslagen. Er zijn christenen die zeggen: “Ja, maar dat is het juist. Alle verwachtingen zijn, zoals Theo de Boer dat noemt, contrafactisch.” Maar dan zeg ik: “Dat hebben we van de marxisten geleerd. Die zeiden ook: Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw.” Ik denk dat je daarmee de ogen voor wat er vandaag aan ellende is, dichtsmeert. Mijn mate van verwachting en hoop is kleiner: Wat je vandaag kunt doen, is niet meer dan de aarde een beetje minder hel maken.’
`Ik denk dat een heleboel dufheid en murwheid samenhangt met de grote teleurstelling dat die grote visioenen niet uitgekomen zijn. Wat dat betreft had Willem de Zwijger het beter bekeken. “Je hoeft niet het gevoel te hebben te slagen om toch iets te ondernemen,” zei hij. Christenen moeten realo’s zijn. De geschiedenis heeft geleerd dat die grote visioenen alleen maar bloed worden. Ik denk dat heel veel mensen dat ook wel door hebben, maar dat ze geen alternatief hebben. Mijn alternatief zou het verantwoordelijkheidsbesef zijn. De Schepper en zijn schepsel, zeg maar. Ja, dat klinkt wel wat gereformeerd. Maar ik ben ook zo gereformeerd als het maar kan.’

Dat wordt niet altijd positief gewaardeerd, netzomin als uw analyserende manier van theologiseren.

`In de theologie is de vraag van “Wat zeggen we eigenlijk?”, altijd aan de orde gesteld. Maar de analyse werd toegepast op de innerlijke consistentie van de leerstellingen van de kerk. Wat ik wil, is die leerstellingen aan de ervaring blootstellen. Ik wil weten wat mensen daarvan in hun ervaringsbestaan merken en wat zij ermee kunnen. Mijn analyse is dus een kritische analyse vanuit een bepaalde hoek, vanuit de vraag naar het functioneren van de geloofsvoorstellingen. Veel mensen vinden dat een negatieve manier van analyseren. Maar ik vind: Als je je daar vanaf maakt, bloedt de zaak dood. Je kunt je niet meer verantwoorden waarom je wat gelooft. En die verantwoording vind ik onopgeefbaar om niet in een buitenissige en populaire religieuze programmatiek terecht te komen.’

U brengt dus toch beperkingen aan in de keuze van uw kleinkinderen.

`Ja, toch wel. Ik wil alles goed nakijken vanuit de vraag: “Wat heeft de kerk er in het verleden mee bedoeld, en kan ik dat met een eerlijk geweten nog bedoelen?” Dat vind ik de beperking die je mag vragen. Als je dat niet durft, dan kan alles. En ik vind niet dat alles kan. Vandaar mijn voorkeur voor analyse, en ik snap eigenlijk niet goed wat iemand daar op tegen kan hebben.’ Het rationele aspect? `Dat rationele heeft te maken met communicatie; dat is iets heel anders dan rationalisme. Het rationalisme vind dat alles stamt uit je verstand, en dat is beslist niet zo. “Alles over boven, komt van beneden”, veronderstelt wel een “boven” waar alles vandaan komt. Maar je verstand moet je wel gebruiken om je af te vragen of dit of dat wel van “boven” gekomen zal zijn. Met die achtergrond wil ik analyseren. Je moet je verstand gebruiken om helder te kunnen zijn in je communicatie, om niet in de mist van je eigen woorden en zinnen ten onder te gaan en anderen ten onder laten gaan.’

Als u in uw brief aan uw kleinzoon ook een lijstje met aanbevolen literatuur zou opnemen, zou daar dan de bijbel op te vinden zijn?

`Zeker ook de bijbel, maar dan primair als literatuur. Dat rondstrooien met bijbels, zoals dat in China en de Sovjet Unie gebeurt, is een volstrekte slag in de lucht. De bijbel kan, om de thematiek ervan te vinden, niet zonder uitleggers, begeleiders. Geldt ook voor de koran, die van mij ook op het lijstje mag. Verder zeker Plato’s Phaedo (leert je de dood onder ogen te zien), De Toverberg van Thomas Mann, waaruit hij kan leren wat mensen zijn, net als uit Dostojewski’s De Gebroeders Karamazov. En om niet te idealistisch over mensen te denken The Sanctuary van Faulkner. En van Herman Melville, Moby Dick, het verhaal van de achtervolging van een ongrijpbare walvis, of is het: van God? En allicht de gedichten van Achterberg, begrepen of niet begrepen.’

Behalve dat u graag schrijft en leest, geniet u van uw tuin in Friesland. Valt er nog meer te genieten?

`Als ik me vrij wil voelen, moet ik naar die tuin. Ik voel mij daar Adam (= aardmannetje). Ik zit daar in de aarde als een aardmannetje. Dat vind ik heerlijk. En ik fiets de laatste jaren graag. We zoeken mooie paadjes op, zo tussen Friesland en Groningen; daar geniet ik onuitsprekelijk van. En van muziek kan ik helemaal genieten. Hoewel dat genieten bij muziek vaak emotie is. Muziek emotioneert enorm. Dat kan Bach wezen of Mahler of Richard Strauss met zijn hobo-concert. Nee, daar kan ik de tranen van in mijn ogen krijgen. Dat komt ook door de techniek. Bij Bach is dat heel duidelijk. Sommige cantates zitten zo perfect in elkaar. Techniek kan emotie maken. Hoor Edith Mathis maar eens Jachzet Gott zingen!’
`Als ik een mooie zondagmorgen wil hebben, zet ik de Schübler-koralen van Bach op. Dat is zeer geruststellende muziek. En ook daar is weer die perfecte techniek. Alles klopt. En dat het klopt is voor mij zeer belangrijk. Het moet kloppen. Aan het eind van het leven moet alles kloppen. Ja, ik wil zo lang mogelijk grip op de dingen hebben.’

Dat duidt op onzekerheid.

`Dat kan wel, ja. Er is ook alle reden onzeker te zijn in deze wereld. Wat er allemaal gebeuren kan, dat is met geen pen te beschrijven. Je kunt over straat lopen en ineens een enorm gedonder horen en dan gaat er een auto over je heen. Dat gebeurt duizenden mensen per dag.’

En religie is een middel om aan die onzerheid te ontsnappen?

`Voilà, de slang bijt in zijn staart. Waarom doen mensen aan religie? Is religie om gerustgesteld te worden? Ik betwijfel het. Maar dat grip willen hebben, klopt heel goed. Regie. De regie hebben over waar je mee bezig bent en in die zin over je leven. En tegelijk weten dat het niet kan. Maar wat je wel kan, moet je doen, vind ik. Het is niet een ander die mij in de sloot gooit. Ik ben het zelf die erin springt. Ik wil zo lang mogelijk staan voor wat ik zelf doe.’

(uit: Inzage – boekenmagazine van J.H. Kok b.v.)
Afbeelding

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 06 nov 2003 14:07

Zijn er hier ook mensen die het met Kuitert eens zijn?

En is hij niet een gevaar voor het Christendom? (de kerken)

joris

Berichtdoor joris » 06 nov 2003 14:15

Ikke21 schreef:Zijn er hier ook mensen die het met Kuitert eens zijn?

dat vind ik geen relevante vraag. De kerken leven al teveel in angst. Vlgens mij is een handiger vraag: levert zijn theorie gevaar op voor mijn persoonlijke relatie met God?

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 06 nov 2003 14:17

Ikke21 schreef:Zijn er hier ook mensen die het met Kuitert eens zijn?

Voor mij zijn er twee grote vrijzinnige theologen in Nederland:

Kuitert
Anne van der Meyden

Het mag duidelijk zijn dat ik de tweede verkies. Natuurlijk ben ik het met heel veel van Kuitert eens maar zijn eindconclusie kan ik niet delen. Kuitert heeft gezocht naar de kern van religie en is tot het niets uitgekomen. Het zijn voor hem allemaal menselijke bedenksel die enkel waarde hebben indien ze tot liefde leiden.

Van der Meyden is een ander type theoloog. Afkomstig uit de Christelijk gereformeerde hoek maar nu te situeren bij de Vrijzinig Hervormden en de Nederlandse Protestanten Bond. Bij Van der Meyden blijft er nog heel wat over om in te geloven maar hij stelt de menselijke keuze en communicatie centraal. Misschien kan onderstaande lezing van van der Meyden jullie doen kennis maken met deze markante theoloog:

De kerk van de toekomst

Eind oktober was er door de SoW-werkgroep Missionaire Gemeenteopbouw een bijzondere avond georganiseerd in Winterswijk. Niet voor de plaatselijke kerk of gemeente, maar voor heel de Achterhoek. Er kwamen ruim 160 mensen op af.
Spreker was prof. dr. Anne van der Meiden, bekend van diverse boeken over geloven, maar vooral ook bekend als warm pleitbezorger van het houden van kerkdiensten in de streektaal.

Van der Meiden begon zijn inleiding met een vluchtige levensschets en kwam al gauw terecht bij de communicatiewetenschappen. Zijn leven lang heeft hij zich ingezet om de combinatie theologie en communicatie met elkaar te verbinden.
Om te communiceren maakt de kerk gebruik van het maken van propaganda. Dat laatste komt van het Latijnse woord propagare dat stekken betekent. In de streektaal zeggen mensen die iets op anderen willen overdragen: "Ik stek ’t oe tusken de oor’n" en daarmee bedoelen ze: daar moet het opgroeien. Wat we als kerk zien is dat alles wat we stekken, niet opgroeit zoals we het willen, het probleem is dat het juist anders opgroeit. Anders – want wat vader en moeder leerden is een andere waarheid dan die wij zelf aanhangen. Dat is ook een andere waarheid dan die van onze kinderen. Onze ouders, onze kinderen, wijzelf, wij beschikken nu eenmaal over andere genen. Daarom is geloven in elke generatie weer anders. Geloven is pluriform want de waarheid wordt vertaald in pluriformiteit.

Kansen voor de kerk
Welke kansen liggen er voor de kerken in de Achterhoek? Wat moeten de kerken dan doen? Het is een ‘technische’ vraag. Als je zegt "Dat moet de Heilige Geest doen", aldus Van der Meiden, "dan kun je het hele spul wel dichtdoen. De Geest doet niets alleen, het proces verloopt via de mensenmond. Wij zijn instrument. God heeft de mensen nodig." Het betekent dat, wat je ook wilt doen, je het concreet moet doen.
De gemeenten zijn zeer verschillend. Soms op enkele kilometers afstand van elkaar, blijken kerken totaal anders het geloof te beleven. Hoe komt het dat de ene gemeente bloeit en floreert en de andere ingeslapen is? Dat ligt voor een groot deel aan de trekkers, de voormannen en de voorvrouwen.

Zoals het vroeger was …
Het gaat Van der Meiden om drie dingen rondom de vraag naar ons kerk-zijn en het geloof in de streektaal: de analyse van het probleem, de diagnose die leidt tot oplossing van het probleem en de therapie om gezond weer verder te gaan. Drie punten, en daarmee is Van der Meiden even een ouderwetse dominee, al noemt hij het niet zelf. Zoals het daarbij vroeger ook ging: de meeste aandacht gaat uit naar het eerste punt en achteraf vraag je jezelf af: maar wat is de therapie dan? Die zit voor een goede luisteraars verweven in de analyse en in de diagnose.
De kerk is niet meer vanzelfsprekend. Het alleenvertoningsrecht van de kerk is in de loop van de geschiedenis veranderd. Steeds meer mensen zoeken het buiten de kerk. Daar kunnen we het moeilijk mee hebben. Kerken kunnen mopperen nu ze niet meer de enige uitdeelplaats (van het heil) zijn. De vanzelfsprekendheid van de kerken spreekt niet meer vanzelf. Mensen hebben de kerk niet meer nodig, er zijn genoeg alternatieven. De kerk is een vanzelfsprekende positie kwijtgeraakt.
Van der Meiden gaat in op het product dat de kerken hebben. Dat zijn de diensten op zondag. Daar komt een bepaald publiek op af. Maar mensen roepen veel te snel ach en wee: de kerken stromen leeg en je ziet alleen maar grijze koppen in de kerkbanken.

Niet zo berustend praten!
Grijs is normaal, daar is niets mis mee. Grijs ben je zo’n 40 jaar van je leven, dus is het flauwekul om zoiets te zeggen. Waar stromen de kerken leeg? Grote gebieden van ons land kennen dat verschijnsel helemaal niet. Wélke streek, wélke plaats? Nederland is sterk verdeeld.
Hij houdt niet van dit soort uitspraken en maakt zich boos over het neerwaartse praten, terwijl vergeten wordt wat de kerken elk weekend te bieden hebben: 1,4 miljoen mensen die iets met die kerk hebben. "We moeten ophouden met dat soort redeneringen. Kijk nou toch eens naar wat er is, dat is vreselijk veel!"

Altijd vernieuwen
De kerk kan en doet veel, maar als we de kerk als patiënt gaan zien, moeten we oppassen, als we pilletjes slikken om stress de baas te blijven, dan zijn we verkeerd bezig, als we ons depressief uitdrukken over de kerk, dan wordt het nooit wat, "ook niet als je vernieuwt".
Je moet vernieuwen, omdat je in het product gelooft. Je moet je niet vastbijten in het bewaren van het oude. Van der Meiden noemt ze vitrine-christenen, de mensen die wars zijn van vernieuwingen, die de belijdenisgeschriften van de 17e eeuw bewaken en koesteren, die de kerk zien als de kerk van de Reformatie. Hij heeft die houding nooit kunnen begrijpen: "De kerk van de Reformatie werd toch steeds opgeroepen om altijd te reformeren? Als je niet bereid bent te reformeren, houd dan op met het gebruik van het woordje gereformeerd", houdt hij de aanwezigen voor. "Je moet niet zeuren dat het niet werkt als je niet vernieuwt, want het werkt wél."

De streektaal vindt meer ingang
In de loop van het vele jaren preken in het Twents heeft hij de nodige ervaring opgedaan. Die diensten leveren 200% meer opkomst op. Veel buitenkerkelijken. Het gebruik van de moedertaal zorgt ervoor dat je de dingen anders, scherper kunt zeggen dan in het Nederlands. Je hebt uitdrukkingen die je in het Nederlands niet kunt verwoorden. De gevoelswaarde in de streektaal brengt de boodschap dichter bij de mensen. De streektaal maakt het mogelijk dat we desacramentaliseren, omdat we de mensen zo bereiken. Het boerenplat wordt steeds meer op begrafenissen en bruiloften gebruikt. Gêne voor het gebruik van de streektaal is goeddeels verdwenen. De kerk heeft een praktisch instrument in handen om mensen te bereiken: de streektaal!

Pluriformiteit: een sleutelwoord
Welke kansen heeft de kerk in de Achterhoek? Heel veel. Maar het is wel van belang te beseffen dat pluriformiteit zich kan ontwikkelen. De rooms-katholieke spiritualiteit, de bevindelijke bonders, de strakke gereformeerden, doe die dingen niet zélf, maak pluriformiteit tot iets dat legitiem aanwezig mag zijn binnen de eigen kerkgemeente, zorg ervoor dat je een aanbod van geloven hebt, een veelkleurigheid in de stijl waarin je de boodschap brengt. Voor de een is het nu eenmaal anders dan voor de ander. Pluriformiteit is geen reden tot zuchten, maar een zegen; je moet er gebruik van maken. Kerken moeten actief de boer op om bijv. allianties te sluiten met groepen die weer andere grotere groepen kunnen bereiken. "Doe aan projectmatige oecumene", zo houdt hij zijn gehoor voor.
In de kerken is nog niet zoveel (na)gedacht over de vraag welke mensen het best passen bij welk product. De kerk van de toekomst heeft een breed scala van producten. Je ziet het om je heen: musicals, ‘kerk en kunst-bijeenkomsten’, leerhuizen, etc. Het evangelie vraagt om verschillende belevingen. Vinden de mensen het niet in de kerk, dan zoeken ze het elders.

Niet naar de mens
Het evangelie is niet naar de mens. "Nee," zegt Van der Meiden, "die mens weet zelf wat-ie gelooft. Niets staat tussen u en Gods Woord. U bent zelf verantwoordelijk, u bent een vrij mens, maar als u gelooft … bent u dienstbaar."
Wat heb je als kerk te bieden en stap daar eens mee naar de Volksuniversiteit, naar Passage, naar …" Mensen zoeken naar inkleding en vormgeving van hun geloof. Wat hebben wij te bieden? Wij mogen niet onderschatten wat mensen zoeken. Het product is er. We gaan als kerken een geweldige tijd tegemoet, overal vind je nieuwe initiatieven. "Wees een dankbaar en optimistisch mens! Zo niet, dan heb je het aan jezelf te danken."
De avond werd afgesloten met een aantal vragen. Vragen die helaas buiten dit artikel vallen, maar ik ga met die vragen de boer op en in het voorjaar kom ik erop terug … met uw antwoorden.
Afbeelding

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 06 nov 2003 14:32

vind fijn dat er zoveelr eacties zijn, maar willen jullie aub bij Nietzsche blijven???

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 06 nov 2003 14:45

Nietzsche is de grondlegger van het postmodernisme geweest (weet je wat postmodernisme is?)

Tip: probeer zo'n theorie niet met rationele argumenten te weerleggen. Lukt je niet. Je kunt niet bewijzen dat God wel bestaat, je kunt alleen zeggen: "hoe weet jij dat Hij niet bestaat" en "ik geloof dat Hij wel bestaat".
>>> "Het geloof nu, is een vaste grond der dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet".

Zelf ben ik een tijdlang hardnekkig postmodernist geweest (het houdt natuurlijk nog meer in, maar kortgezegd kwam het hierop neer "ik zie God niet, dus Hij bestaat niet"). Ik stopte met bidden en bijbellezen en ging dus inderdaad steeds minder van Hem merken.
Maar op een gegeven moment bevredigde dat me niet meer, intellectueel en gevoelsmatig gezien. Want je blijft met vragen rondlopen zoals Andreas Poetin die hierboven stelde.
>>> "Waar komen we vandaan?"
>>> "Waar gaan we naar toe?"
>>> "Waarom zou datgene wat je met een mens deelt geen illusie zijn en datgene wat je met God deelt wel?"

Ook het postmodernisme heeft hier geen bevredigend antwoord op, al zal een postmodernist volhouden van wel. Ik heb hier een hele discussie over lopen met Frost en Storyteller onder de topic "Stelling: verliezen van je geloof overkomt je" (pagina 3/4, moet je lezen, misschien heb je er wat aan). Frost en Storyteller zijn allebei niet (meer gelovig) en gaan dus antwoorden geven als "De zin van het leven is voor ieder mens verschillend" "Ieder mens moet zelf zin geven aan het leven" enz.
Maar daar kom je (ik althans) er niet mee. Het doel van het leven in algemene zin blijft onbeantwoord (Frost beweert dat die vraag niet gesteld kan worden, maar laten we dat even buiten beschouwing laten). Dus bid ik of God, zoals iemand hierboven zei "het geloof in mijn hart legt". Ik ben er nog lang niet uit, maar één ding weet ik wel: zomin als je kunt bewijzen dat God wél bestaat, zo kun je óók niet bewijzen dat Hij níet bestaat. Laat je dat dus ook niet aanpraten.
God Zelf is de enige die Zich kan bewijzen! Het wachten is op Hem. En dat is, m.i. ook het enige dat je tegen een ongelovige/postmodernist kunt zeggen.
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 nov 2003 15:00

Ik ben niet echt thuis in filosofen, maar volgens mij is Nietzsche niet de grondlegger van het postmodernisme.

Het postmodernisme is een reactie op het modernisme, en daar weet ik ook niet het fijne van.

Ik denk dat Kierkegaard de filosoof is die momenteel nog het meeste invloed heeft op het gedrag van mensen. Hij is de grondlegger van het moderne existentialisme.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 06 nov 2003 15:03

paprikameisje2 schreef:
surfer schreef:je kan je ook afvragen: hoe kan Nietsche zijn beweringen hard maken ipv hoe kan ik ze ontzenuwen.

ik moet ze juist beargumetneren, maar het lukt mij niet iets zinnigs te verwoorden.

Misschien kan dit je helpen? www.answersingenesis.org

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 06 nov 2003 15:16

Sabra schreef:Ik ben niet echt thuis in filosofen, maar volgens mij is Nietzsche niet de grondlegger van het postmodernisme.

Dat is anders wel wat ik drie jaar lang geleerd heb, op school... :mrgreen:

Het postmodernisme is een reactie op het modernisme, en daar weet ik ook niet het fijne van.

Het postmodernisme is inderdaad een reactie op het modernisme, maar het modernisme begon bij Nietzsche, en wat het postmodernisme nu leert, is ook allemaal terug te vinden bij Nietzsche.
Postmodernisme en Nietzsche in het kort: "er zijn geen absolute (voor iedereen geldende) normen en waarheden".
Nietzsche was het zo eens met zijn eigen leer, dat hij in een gekkenhuis eindigde...

Ik denk dat Kierkegaard de filosoof is die momenteel nog het meeste invloed heeft op het gedrag van mensen. Hij is de grondlegger van het moderne existentialisme.

De huidige tijdgeest is volgens mij een mengeling van verschillende elementen: postmodernisme, existentialisme, hedonisme (doel van het leven is het maximaliseren van aangename en het minimaliseren van onaangename ervaringen/gevoelens) e.v.a.
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 06 nov 2003 17:59

Hier wordt post-modernisme wel heel erg negatief benaderd! Ik vind deze denkwijze net heel positief en bovenal bevrijdend. Ik ga enkel in op wat het voor de godsdienst betekent. Remonstranten stellen dat enkel dat Godsbeeld dat jou persoonlijk raakt van belang is. Op zich is dat een heel bevrijdend denken want het maakt ons vrij van de tereur van het dogma. Velen hebben de kerken verlaten omdat ze zich niet meer konden vinden in het dogma. Maar dit waren echt niet allemaal ongelovigen! Het postmodernisme zoekt terug aansluiting bij die mensen. Het post-modernistisch Christendom zegt dat geloof per definitie subjectief beleefd wordt. Vandaar dat het voor iedereen toch weer net iets anders ligt. Voor Remonstranten betekent dit in de praktijk:

De Remonstrantse Broederschap is dus geen belijdeniskerk. Maar de Broederschap is wel een belijdende kerk. Zij getuigt in haar beginselverklaring van haar verbondenheid met het evangelie, zij beweegt zich "in het spoor der schriften" en laat zich leiden door de gestalte van Jezus Christus in de wijze waarop zij God eert en dient. Dit alles zonder dwang om een bepaalde interpretatie van de bijbel als enige te accepteren of uit te spreken dat remonstranten de ware kerk zijn. De vrijheid en verdraagzaamheid uit de beginselverklaring staan garant voor ruimte en openheid. Maar het gaat wel om een ruimte waarin zich mensen bevinden die belijden dat zij zich herkennen in het evangelie en dat zij in de gestalte van Jezus Christus iets van de god hebben ervaren die zij willen dienen.
Afbeelding

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 07 nov 2003 15:38

Inspector Morse schreef:Hier wordt post-modernisme wel heel erg negatief benaderd! Ik vind deze denkwijze net heel positief en bovenal bevrijdend.

Misschien komt dat omdat ik, zoals gezegd, zelf een tijdlang postmodernist ben geweest. Ik las niet meer in de Bijbel, bad niet meer tot God, want God "was een verzinsel van mensen die het leven niet aankonden, voor hen relevant maar voor mij niet". En nog steeds worstel ik met de vraag: "Wat is waarheid"?

Ik denk, als ervarings-deskundige :lol: inderdaad te mogen zeggen dat het post-modernisme heel gevaarlijk is en niet negatief genoeg benaderd kan worden (hier zullen ongetwijfeld weer genoeg reacties op komen :D leuk juist, daar is een forum ook voor, maar let wel: ik zeg niet dat postmodernisten negatief benaderd moeten worden, integendeel, maar het postmodernisme wèl!)

Het postmodernisme stelt dat er geen absolute waarheden en normen zijn.
God is dus ook niet absoluut. Als jij behoefte aan Hem hebt, moet je vooral in Hem geloven! Prima, als je je daar lekkerder door voelt, zou je wel gek zijn als je dan niet in Hem geloofde. Maar het is alleen jouw eigen, persoonlijke waarheid. Het bestaan van God wordt dus afhankelijk gemaakt van de mens. Het relativeert, het ontkent het absolute en exclusieve karakter van de waarheid in God.
En ik denk dat we dat niet gevaarlijk genoeg kunnen vinden.

joris

Berichtdoor joris » 07 nov 2003 20:19

ik vin dhet geen wonder hoor dat je God niet kan vinden als je zo moeilijk denkt. God is daar namelijk te simpel voor denk ik.

Terug naar “Archief”