Het grote Israel/Palestina topic Deel 1

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Het grote Israel/Palestina topic Deel 1

Berichtdoor Machiavelli » 16 apr 2007 11:12

Goed, om te voorkomen dat elk topic met Israel of terrorisme erin verzandt in een Israel/Palestina topic hier een apart draadje.

Spui hier dus je ideeen hoe het conflict opgelost kan worden, of het uberhaupt opgelost kan worden en wie de grotere schurk van de twee is.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 apr 2007 11:49

Prima topic, alleen omdat het geen actualiteit is maar iets wat gewoon blijft doorspelen heb ik het verplaatst naar Algemeen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 apr 2007 12:24

De oplossing (in theorie): Israel minus Jeruzalem en binnen de grenzen van voor 1967. Palestina minus Jeruzalem en omvattend de Westoever en Gaza.
Jeruzalem als geestelijk grondgebied à la het Vaticaan, bestuurd door een aantal geestelijken van de drie grote monotheïstische godsdiensten.

Leuke theorie, maar of het er ooit van komt? Ik denk het niet.

BJ, misschien kan dit topic naar politiek?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 apr 2007 12:28

De oplossing? Ze moeten gewoon hun religieuze en politieke leiders afzetten, die muur slopen en samen jointjes gaan roken en dadels verkopen. :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 apr 2007 12:34

Jij wilt dus een soort Hippieël en Paddostina?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 apr 2007 12:36

Bijvoorbeeld. :) Peace man! zon10

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 16 apr 2007 21:58

Optimatus schreef:De oplossing (in theorie): Israel minus Jeruzalem en binnen de grenzen van voor 1967. Palestina minus Jeruzalem en omvattend de Westoever en Gaza.
Jeruzalem als geestelijk grondgebied à la het Vaticaan, bestuurd door een aantal geestelijken van de drie grote monotheïstische godsdiensten.

Leuke theorie, maar of het er ooit van komt? Ik denk het niet.

Lijkt me idd een utopie: Als er NU vrede zou komen wanneer teruggegaan wordt naar de situatie van voor ´67, waarom kon er TOEN, toen de situatie was zoals men nu wil creëren geen vrede zijn?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 apr 2007 22:04

Zinloze vraag. We leven nu en we gaan naar te toekomst, het heeft geen enkele zin om te blijven terugkijken.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 17 apr 2007 15:34

Optimatus schreef:Zinloze vraag. We leven nu en we gaan naar te toekomst, het heeft geen enkele zin om te blijven terugkijken.

Dat lijkt mij zeker geen zinloze vraag. Als het toen niet goed ging, waarom zou het vandaag de dag wel goed gaan? Wie kijkt hier trouwens terug....jij wil een situatie van voor 1967.
Afbeelding

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 17 apr 2007 15:37

leer van fouten uit het verleden, om dingen vandaag te doen, zodat het goed gaat in de toekomst...
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 apr 2007 15:52

reform schreef:
Optimatus schreef:Zinloze vraag. We leven nu en we gaan naar te toekomst, het heeft geen enkele zin om te blijven terugkijken.

Dat lijkt mij zeker geen zinloze vraag. Als het toen niet goed ging, waarom zou het vandaag de dag wel goed gaan? Wie kijkt hier trouwens terug....jij wil een situatie van voor 1967.

Ik heb gezegd dat de grenzen van voor 1967 een idee zouden kunnen zijn. Ik wil niet terug naar de SITUATIE van voor 1967.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 17 apr 2007 16:18

Optimatus schreef:Ik heb gezegd dat de grenzen van voor 1967 een idee zouden kunnen zijn. Ik wil niet terug naar de SITUATIE van voor 1967.
Volgens mij wordt Israel met die grenzen wel heel erg kwetsbaar.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 apr 2007 17:56

Lijkt me belangrijk dat de situatie zoals ze nu is als uitgangspositie genomen word. Bedoel terug naar de grenzen van voor 1967 is in dat licht gewoon niet realistisch.
Toen ik een tijdje in Jerusalem was zei een vriendin weleens als we ergens reden met de auto dit is zgn. bezet gebied. (oa. Gilo) 't Zou gewoon absurd zijn dat weg te gaan geven aan de Palestijnen. Iedergeval het stadion van Beitar Jerusalem staat volgens mij wel op Israelisch grondgebied. 8)

Mocht er werkelijk een Palestijnse staat komen, wat niet uit te sluiten is, en de Joden die dan binnen de grenzen van die staat vallen weg moeten. (Vergelijkbaar met de Gazastrook en Noord Samaria).
Mag er dan van de Israelische regering verwacht worden dat er dan voor de verdreven Joodse bewoners genoeg opvang is in Israel zelf. Volgens mij hebben nl. de Gush Katif evacuees nog niet allemaal een normaal onderkomen.
Wie weet wordt het veiligheidshek wel de uiteindelijke grens. (Ookal beweerde Israel toendertijd dat, dat niet zou gebeuren). Betekend ook gelijk een gedeeld Jerusalem. Bij Talpiot en ook als je richting de Zionsberg gaat is dat veiligheidsbarriere goed te zien.

Ik zie geen oplossing die voor beide partijen helemaal acceptabel zal zijn.
Ik hoop op vrede. Ik hoop dat die er (snel) zal komen zodat (zeker) de volgende generatie daar in vrede kan leven. (Ja ik hoop dat de Messias snel terugkomt). Ik geloof niet in land voor vrede. Maar goed er zal vast wel een keer een Israelische regering opstaan die het allemaal beu is en alle betwiste gebieden teruggeeft. Olmert lijkt er wel toebereid maar is niet bepaald populair in Israel.

Iedergeval Israel is een land waar het prima is om te vertoeven. d:)b
Laatst gewijzigd door Yael op 17 apr 2007 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 17 apr 2007 18:48

Naar Theo Maassen; keppeltjes af, borrelnootjes erin en met z'n allen gezellig vreten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 apr 2007 21:49

Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:Ik heb gezegd dat de grenzen van voor 1967 een idee zouden kunnen zijn. Ik wil niet terug naar de SITUATIE van voor 1967.
Volgens mij wordt Israel met die grenzen wel heel erg kwetsbaar.

Tja... Palestina in twee delen is ook niet alles hè...
Een andere optie zou één staat, twee deelstaten kunnen zijn, maar of dat een succes wordt, ik waag het te betwijfelen.

Terug naar “Archief”