Lijkt me belangrijk dat de situatie zoals ze nu is als uitgangspositie genomen word. Bedoel terug naar de grenzen van voor 1967 is in dat licht gewoon niet realistisch.
Toen ik een tijdje in Jerusalem was zei een vriendin weleens als we ergens reden met de auto dit is zgn. bezet gebied. (oa.
Gilo) 't Zou gewoon absurd zijn dat weg te gaan geven aan de Palestijnen. Iedergeval
het stadion van Beitar Jerusalem staat volgens mij wel op Israelisch grondgebied.
Mocht er werkelijk een Palestijnse staat komen, wat niet uit te sluiten is, en de Joden die dan binnen de grenzen van die staat vallen weg moeten. (Vergelijkbaar met de Gazastrook en Noord Samaria).
Mag er dan van de Israelische regering verwacht worden dat er dan voor de verdreven Joodse bewoners genoeg opvang is in Israel zelf. Volgens mij hebben nl. de Gush Katif evacuees nog niet allemaal een normaal onderkomen.
Wie weet wordt het veiligheidshek wel de uiteindelijke grens. (Ookal beweerde Israel toendertijd dat, dat niet zou gebeuren). Betekend ook gelijk een gedeeld Jerusalem. Bij Talpiot en ook als je richting de Zionsberg gaat is dat veiligheidsbarriere goed te zien.
Ik zie geen oplossing die voor beide partijen helemaal acceptabel zal zijn.
Ik hoop op vrede. Ik hoop dat die er (snel) zal komen zodat (zeker) de volgende generatie daar in vrede kan leven. (Ja ik hoop dat de Messias snel terugkomt). Ik geloof niet in land voor vrede. Maar goed er zal vast wel een keer een Israelische regering opstaan die het allemaal beu is en alle betwiste gebieden teruggeeft. Olmert lijkt er wel toebereid maar is niet bepaald populair in Israel.
Iedergeval Israel is een land waar het prima is om te vertoeven.