Jantjes schreef:topkok schreef:Ik heb eigenlijk een probleem.
Omdat ik nu voor 4 maanden in engeland zit heb ik het moeilijk in mijn geloofsleven. Het staat op een laag pitje. Ik ga naar de kerk. maar mis iets, wat er in Nederland wel is. Ik vind het moeilijk om in mijn 'eentje' te geloven. Zo voelt het eigenlijk. Ik heb op dit moment geen mensen naar wie ik toe kan gaan en mijn hart kan luchten. zoals bijvoorbeeld op een jongerenavond.
Mijn vraag is wat doe jij er aan als je geloof op een laag pitje staat??
Groeten
TeunJan
Eerlijk gezegd vind ik het maar een beetje vreemd dat je een ander nodig heb voor je geloofsleven. Neem het mij niet kwalijk dat ik het zo zeg, maar ik ben het liefst maar alleen met mijn geloofsleven. Sterker nog een ander breng mij maar in de war en ken ik veelal missen als kiespijn. Het liefst een Bijbel met kantekening van de Statenvertaling (hoewel ik meerdere Bijbels bestudeer) met concordantie en mediteren is voor mij voldoende daar heb ik een ander niet bij nodig dan alleen God Geest waar ik dan ook om smeek of die mij verlichten wil.
Ik kan mij natuurlijk wel voorstellen dat je daarover met anderen eens wil discussiëren maar er zijn veel meningen over geloofslevens die nogal eens botsen. Ik denk dat het de oorzaak is dat ik lever allen ben. Toch raad ik het je aan om te mediteren dan ben je gegarandeerd niet alleen want Gods Geest wil zich verbinden met jou geest zodat jij een zoon van Hem mag worden en indien jij een zoon bent, zo ben jij ook een erfgenaam van God door Christus.
Een rijker leven is er niet, dan ga jij niet naar Christus maar komt Christus bij jou.
En waar denk je dat de kerk voor is? Weet je wat de woorden gemeente en gemeenschap, die niet voor niets zoeel op elkaar lijken, betekenen? De hand kan niet tegen de voet zeggen: Ik heb je niet nodig. En jij zegt hier glashard: Ik snap niet waarom je (hand) de ander (voet) nodig hebt. God geeft juist mensen om je heen, om je te troosten, te helpen, te bemoedigen, met je te bidden, zeker ook als jij er moeite mee hebt of het niet kan. En jij mag dat aan je medebroeders en zusters doen. De kerk is een groep waarin mensen contact hebben, samen dingen doen, elkaar aanvullen en elkaar helpen. Alleen zijn mensen vaak te trots om zelf hulp te vragen van anderen. God helpt... maar Hij gebruikt daar mensen om je heen voor. Je hebt ze heel hard nodig. Zie 1 Kor 12 en talloze andere plaatsen in de Bijbel.
Nogal postmodern, de manier van geloven die jij promoot... lekker zelf... met God, dat wel.... maar de rest moet zich er niet mee bemoeien.