Geloof op een laag pitje...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

topkok

Geloof op een laag pitje...

Berichtdoor topkok » 14 apr 2007 00:00

Ik heb eigenlijk een probleem.

Omdat ik nu voor 4 maanden in engeland zit heb ik het moeilijk in mijn geloofsleven. Het staat op een laag pitje. Ik ga naar de kerk. maar mis iets, wat er in Nederland wel is. Ik vind het moeilijk om in mijn 'eentje' te geloven. Zo voelt het eigenlijk. Ik heb op dit moment geen mensen naar wie ik toe kan gaan en mijn hart kan luchten. zoals bijvoorbeeld op een jongerenavond.

Mijn vraag is wat doe jij er aan als je geloof op een laag pitje staat??

Groeten
TeunJan

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 14 apr 2007 10:02

Hoi,

Je geeft eigenlijk zelf al aan waar het "probleem" zit bij jouw. Je hebt niemand om mee over het geloof te praten. Dis is inderdaad heel herkenbaar dat het dan minder word. Kan je niet in de kerk in Engeland je aansluiten bij een jeugdgroep ofzo? Verder is het denk ik heel belangrijk bid om iemand met wie jij je geloofservaringen kan delen in Engeland. Verder weet ik het ook niet zo goed.

Sterkte ermee,
Rianne

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 apr 2007 10:15

Ga op zoek naar een bijbelkring ofzo, het is met een kleine groep toch makkelijker om je geloof te delen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2007 12:43

Sowieso ook bidden en voor je laten bidden. We hebben hier een gebedstopic op het forum, maar ik heb je naam er nog niet bij zien staan. Begin daar eens!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Re: Geloof op een laag pitje...

Berichtdoor Jantjes » 14 apr 2007 12:56

topkok schreef:Ik heb eigenlijk een probleem.

Omdat ik nu voor 4 maanden in engeland zit heb ik het moeilijk in mijn geloofsleven. Het staat op een laag pitje. Ik ga naar de kerk. maar mis iets, wat er in Nederland wel is. Ik vind het moeilijk om in mijn 'eentje' te geloven. Zo voelt het eigenlijk. Ik heb op dit moment geen mensen naar wie ik toe kan gaan en mijn hart kan luchten. zoals bijvoorbeeld op een jongerenavond.

Groeten
TeunJan

Eerlijk gezegd vind ik het maar een beetje vreemd dat je een ander nodig heb voor je geloofsleven. Neem het mij niet kwalijk dat ik het zo zeg, maar ik ben het liefst maar alleen met mijn geloofsleven. Sterker nog een ander breng mij maar in de war en ken ik veelal missen als kiespijn. Het liefst een Bijbel met kantekening van de Statenvertaling (hoewel ik meerdere Bijbels bestudeer) met concordantie en mediteren is voor mij voldoende daar heb ik een ander niet bij nodig dan alleen God Geest waar ik dan ook om smeek of die mij verlichten wil.

Ik kan mij natuurlijk wel voorstellen dat je daarover met anderen eens wil discussiëren maar er zijn veel meningen over geloofslevens die nogal eens botsen. Ik denk dat het de oorzaak is dat ik lever allen ben. Toch raad ik het je aan om te mediteren dan ben je gegarandeerd niet alleen want Gods Geest wil zich verbinden met jou geest zodat jij een zoon van Hem mag worden en indien jij een zoon bent, zo ben jij ook een erfgenaam van God door Christus.

Een rijker leven is er niet, dan ga jij niet naar Christus maar komt Christus bij jou.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 14 apr 2007 13:05

Ik begrijp topkok wel. Ik heb ook vaak van die tijden dat mijn geloof op een laag pitje staat, of dat ik een bepaald gevoel mis. Dat kan zeer zeker ook komen omdat je voorje gevoel "alleen" in het geloof staat. Ik heb eerlijk gezegd meer aan een paar hele goede gesprekken met andere mensen die informeel beginnen (luchtig dus) en steeds meer een serieuzere vorm krijgen, dan aan het constant blijven bestuderen van de Bijbel op mijn eigen kamer (wat ik sowieso niet vaak doe, en nee, dat is idd niet goed). Dan kom ik er vaak niet uit. Waar Jantjes behoefte heeft aan het "alleen beleven" van zijn geloof hecht ik veel waarde om het met vrienden/bekenden te beleven. Dat maakt mij iig sterker.

Ik ben een tijdje terug weer eens naar een jeugdkerk geweest. Daar wordt dan wel veel op je gevoel in gepraat, maar ook komt er een hele goede boodschap naar voren, daarnaast is er gelegenheid om God te prijzen zoals je dat zelf wil. Dat doet me echt goed (binnenkort ga ik zeker weer).

Maar bovenal blijft staan; bidden. Vraag erom, en je zult het krijgen. Niet meteen, maar.. je krijgt het!

Succes en sterkte topkok! Gelukkig is er zoiets als Internet, zodat je niet helemaal alleen bent.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 apr 2007 17:32

Christen zijn kun je amper alleen, Jantes. Daar zijn zeker wel andere mensen bij nodig! En niet om te discussieren, maar om elkaar aan te moedigen!
En dat mis je denk ik, TJ. En das logisch. Dus moet je voor jezelf gaan kijken: of je zoekt een jeugdgroep daar, of je probeert zelf meer discipline ofzo in te bouwen, bijv meer stille tijd elke dag (i.v.m. je erg drukke leven daar ;) )

Of je moet maar gewoon snel naar huis komen, dan kunnen we weer eens in real life kletsen ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 apr 2007 13:09

In de bijbel staat toch ook dat je elkaar nodig hebt, dat je elkaar kunt bemoedigen in geloof enzo.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 apr 2007 14:08

Lalage schreef:In de bijbel staat toch ook dat je elkaar nodig hebt, dat je elkaar kunt bemoedigen in geloof enzo.

Precies... het is óók een van de redenen om regelmatig naar de kerk te gaan. Geloof moet gevoed worden en niet alleen door zelfstudie van de bijbel. En net als samen een maaltijd nuttigen (alleen is maar ongezellig) is het goed als je je samen voedt ook in het geloof.
Ik kan alleen maar zeggen TJ, dat het wel weer goed komt. Probeer tenminste tot een stukje Bijbellezen te komen of een gebed - hoe kort ook. Natuurlijk is het zo mogelijk aansluiten bij een jongerengroep goed, maar als dat niet kan...
Probeer maar te vertrouwen op de belofte van God dat Hij niet loslaat het werk dat Zijn hand begon... dus Hij laat ook jou niet los...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 apr 2007 15:29

Probeer ook is te mailen of te msnen met mensen over het geloof. Je hebt daar internet zo te zien tot je beschikking. Probeer die middelen dan aan te grijpen om toch het gesprek met mensen over God aan te gaan. Met je vrienden bijvoorbeeld.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Geloof op een laag pitje...

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2007 20:31

Jantjes schreef:
topkok schreef:Ik heb eigenlijk een probleem.

Groeten
TeunJan

Eerlijk gezegd vind ik het maar een beetje vreemd dat je een ander nodig heb voor je geloofsleven. Neem het mij niet kwalijk dat ik het zo zeg, maar ik ben het liefst maar alleen met mijn geloofsleven. Sterker nog een ander breng mij maar in de war en ken ik veelal missen als kiespijn. Het liefst een Bijbel met kantekening van de Statenvertaling (hoewel ik meerdere Bijbels bestudeer) met concordantie en mediteren is voor mij voldoende daar heb ik een ander niet bij nodig dan alleen God Geest waar ik dan ook om smeek of die mij verlichten wil.

Ik kan mij natuurlijk wel voorstellen dat je daarover met anderen eens wil discussiëren maar er zijn veel meningen over geloofslevens die nogal eens botsen. Ik denk dat het de oorzaak is dat ik lever allen ben. Toch raad ik het je aan om te mediteren dan ben je gegarandeerd niet alleen want Gods Geest wil zich verbinden met jou geest zodat jij een zoon van Hem mag worden en indien jij een zoon bent, zo ben jij ook een erfgenaam van God door Christus.

Een rijker leven is er niet, dan ga jij niet naar Christus maar komt Christus bij jou.

En waar denk je dat de kerk voor is? Weet je wat de woorden gemeente en gemeenschap, die niet voor niets zoeel op elkaar lijken, betekenen? De hand kan niet tegen de voet zeggen: Ik heb je niet nodig. En jij zegt hier glashard: Ik snap niet waarom je (hand) de ander (voet) nodig hebt. God geeft juist mensen om je heen, om je te troosten, te helpen, te bemoedigen, met je te bidden, zeker ook als jij er moeite mee hebt of het niet kan. En jij mag dat aan je medebroeders en zusters doen. De kerk is een groep waarin mensen contact hebben, samen dingen doen, elkaar aanvullen en elkaar helpen. Alleen zijn mensen vaak te trots om zelf hulp te vragen van anderen. God helpt... maar Hij gebruikt daar mensen om je heen voor. Je hebt ze heel hard nodig. Zie 1 Kor 12 en talloze andere plaatsen in de Bijbel.

Nogal postmodern, de manier van geloven die jij promoot... lekker zelf... met God, dat wel.... maar de rest moet zich er niet mee bemoeien.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 15 apr 2007 21:57

Ik stem er volledig mee in Marnix, maar ik kan me best voorstellen dat sommige mensen niet veel steun ervaren van een gemeente. Ik heb ook hele periodes dat ik in de kerk zit, maar mezelf afvraag waarom ik er zit. Plichtmatig gedrag, het moet maar, dat soort dingen. Uiteraard begint een betere kerkgang bij jezelf, maar ik ben wel eens in kerken geweest waar ik weinig warmte voelde. Op zo'n moment kan de gemeente zichzelf aardig tegenwerken.

Let wel; ik beweer niet dat de gemeente waar ik nu zit geen warmte uitstraalt, maar ik heb vaak meer aan goede gesprekken met vrienden. Dat haalt me soms echt uit een dip. En ik moet zeggen; dat gebeurt vaker dan na een preek die enorm aansprak.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 apr 2007 06:22

Het gaat dan ook niet om de kerk, maar om de Kerk en dat is alle christenen bij elkaar.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 apr 2007 06:29

Lalage schreef:Het gaat dan ook niet om de kerk, maar om de Kerk en dat is alle christenen bij elkaar.

Precies...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2007 09:33

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Ik stem er volledig mee in Marnix, maar ik kan me best voorstellen dat sommige mensen niet veel steun ervaren van een gemeente. Ik heb ook hele periodes dat ik in de kerk zit, maar mezelf afvraag waarom ik er zit. Plichtmatig gedrag, het moet maar, dat soort dingen. Uiteraard begint een betere kerkgang bij jezelf, maar ik ben wel eens in kerken geweest waar ik weinig warmte voelde. Op zo'n moment kan de gemeente zichzelf aardig tegenwerken.

Let wel; ik beweer niet dat de gemeente waar ik nu zit geen warmte uitstraalt, maar ik heb vaak meer aan goede gesprekken met vrienden. Dat haalt me soms echt uit een dip. En ik moet zeggen; dat gebeurt vaker dan na een preek die enorm aansprak.

Dat kan, herkenbaar... het ging mij om het punt dat je geloven niet alleen doet, ook niet alleen met God.... God geeft mensen om je heen... dat de kerk hierin vaak faalt is een trieste zaak, goed als men zich daarover gaat bezinnen.

Terug naar “Archief”