Islamisering van de samenleving?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 apr 2007 23:03

Maar die pluriformiteit wordt nogal eens verdrongen door een zeer eenzijdige beeldvorming en dat is waar ik nu al een hele tijd tegen probeer te ageren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2007 23:05

Optimatus schreef:Maar die pluriformiteit wordt nogal eens verdrongen door een zeer eenzijdige beeldvorming en dat is waar ik nu al een hele tijd tegen probeer te ageren.

Dat is waar, en terecht dat je daartegen ageert natuurlijk. :)

Maar dan moet je vervolgens niet in dezelfde valkuil stappen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 apr 2007 23:11

Daar heb je gelijk in.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 14 apr 2007 23:14

Optimatus schreef:Maar die pluriformiteit wordt nogal eens verdrongen door een zeer eenzijdige beeldvorming en dat is waar ik nu al een hele tijd tegen probeer te ageren.
Wordt er een zo eenzijdig beeld geschetst? Volgens mij valt dat nog wel mee.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 apr 2007 07:10

Machiavelli schreef:
Wordt er een zo eenzijdig beeld geschetst? Volgens mij valt dat nog wel mee.

Nee, dat valt niet mee. Het is echt een heel eenzijdig beeld.
Er is een groep radicale moslims, - of die zich moslim noemen - die terroristische aanslagen pleegt. Maar het grote gros van de moslimbewoners in Nederland staat daar verre van af.
Er zit een grote angst in voor de islam.
Maar laten we even heel vlakbij bv. in de geschiedenis kijken. Dan zijn christenen - of zij die zich zo noemen - geen haar beter. Ik denk aan het geweld in Ierland, wat nu eindelijk een beetje tot rust lijkt te komen. Daar was je je leven niet veilig, omdat je 'toevallig' tot de andere groep behoorde.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 apr 2007 08:33

zahra schreef:In de Koran staat verder wel duidelijk wat bedekt moet worden, de vrouw moet met een hijab/arabisch woord voor omslagdoek/hoofddoek, haar boezem bedekken, verder moet alles bedekt zijn..dus geen blote benen..

Was die hele hoofddoek geen interpretatiekwestie? Er staat volgens mij ergens in de Koran of Hadith dat een vrouw haar juwelen alleen mag tonen aan haar man, en dat wordt geinterpreteerd als haar haar, dus een hoofddoek, of het was een vertaalfout, dat kan ook natuurlijk.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 apr 2007 08:36

Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:Juist. Maar dezer dagen is het vooral

moslim = terrorist

wat de klok slaat. Dat stoort me.
Och, niemand beweert dat alle moslims terroristen zijn, helaas zijn de terroristen waar wij het meeste van te vrezen wel bijna allemaal moslims.

even off-topic, maar wel eens van het Animal Liberation Front gehoord? Allemaal keurig nette blanke westerse terroristen hoor.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 15 apr 2007 10:10

Optimatus schreef:Een film over een zekere horeca-instelling?

Nee, The Interpreter :wink:

rafaell

Berichtdoor rafaell » 15 apr 2007 12:26

Inderdaad. Als er mensen wandaden plegen in naam van een godsdienst dan wordt er snel gezegd dat de meeste aanhangers van die godsdienst het afkeuren en dat bijvoorbeeld 'de islam' (andere godsdienst invullen kan ook) sowieso niet bestaat. Op het moment dat er iets positiefs over een religie te zeggen valt dan wordt er dan wel weer gegeneraliseerd naar de hele religie 8-)

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 15 apr 2007 18:27

Maar er wordt me altijd net iets te snel gezegd 'dat is niet de islam'.....dat gaat ook weer een beetje uit de zin van Riska 'of die zich moslim noemen', dat suggereert ook weer een beetje dat bagatelliseren. Er worden toch terroristische aanslagen gepleegd door mensen die de islam praktiseren, en vanuit de arabische wereld komt dat toch behoorlijk wat steun voor zulke praktijken vandaan. Of in ieder geval hult men zich in stilzwijgen.
Daarmee is niet gezegd dat je elke moslims kunt aankijken op de daden van een andere moslim. Zéker niet! Máár je kunt niet zeggen dat het geen deel van de islam is, en daarmee het probleem ontkennen. Want de botsing bestaat wel degelijk.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Riska

Berichtdoor Riska » 15 apr 2007 18:50

Ik bedoelde niet te zeggen dat het geen terroristen zijn die tot de islam behoren.
Ik bagatelliseer niks. Het is en blijft verschrikkelijk dat er terroristische aanslagen worden gepleegd en/of voorbereid.
Maar ik weiger ten ene male dat aan álle islamieten toe te dichten. In mijn woonplaats staan de islamieten er niet achter, sterker, ze veroordelen het. Ik merk wel dat er toenemende angst is, dat de hele autochtone bevolking zich tegen hen keert. Er is een periode geweest - voor 9 september 2001, dat ze zich meer thuisvoelden dan nu...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 apr 2007 13:18

Riska schreef:Nee, dat valt niet mee. Het is echt een heel eenzijdig beeld.
Er is een groep radicale moslims, - of die zich moslim noemen - die terroristische aanslagen pleegt. Maar het grote gros van de moslimbewoners in Nederland staat daar verre van af.

Dat is een uitgangspunt dat niet bepaald is onderbouwd. Natuurlijk sympathiek om hiervan uit te gaan, maar het is allerminst een zekerheidje.

Er zit een grote angst in voor de islam.

Dat lijkt mij ook niet gek, gezien het feit dat elke dag elk nieuwskanaal wel melding weet te maken van terreur dat wordt uitgeoefend door moslims.

Bovendien nemen andere moslims hier te weinig afstand van. Hierdoor wordt de gedachte versterkt dat men het er wel mee eens is.

Maar laten we even heel vlakbij bv. in de geschiedenis kijken. Dan zijn christenen - of zij die zich zo noemen - geen haar beter. Ik denk aan het geweld in Ierland, wat nu eindelijk een beetje tot rust lijkt te komen. Daar was je je leven niet veilig, omdat je 'toevallig' tot de andere groep behoorde.

Dit voorbeeld valt natuurlijk in het niet bij al die terreur die door moslims of in naar van de islam wordt uitgeoefend.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 apr 2007 13:36

Sabra schreef:Bovendien nemen andere moslims hier te weinig afstand van. Hierdoor wordt de gedachte versterkt dat men het er wel mee eens is.

Het zou belachelijk zijn als bij elke aanslag weer moet worden gezegd: "Wij zijn het daar niet mee eens."

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 apr 2007 13:40

Optimatus schreef:
Sabra schreef:Bovendien nemen andere moslims hier te weinig afstand van. Hierdoor wordt de gedachte versterkt dat men het er wel mee eens is.

Het zou belachelijk zijn als bij elke aanslag weer moet worden gezegd: "Wij zijn het daar niet mee eens."

Misschien denkt Nederland dat elke moslim het er mee eens is, omdat de hersens van de meeste Nederlanders doorspekt is met angst voor de islam.

Hebben wij wel eens specifiek gevraagd wat zij er echt van vinden?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 apr 2007 13:43

Ik heb het er incidenteel wel eens over gehad, maar ik voel er weinig voor - sterker nog, helemaal NIETS voor - om bij elke aanslag weer om distantiëring te bedelen. Dat is de snelste weg naar een grote irritatie en daar heb ik geen zin in.

Ik vraag toch ook niet elke jood wat hij of zij van de Israelische politiek vindt of aan elke Amerikaan of hij voor of tegen Bush is?

Terug naar “Archief”