Islamisering van de samenleving?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 13 apr 2007 21:10

Riska schreef:
Optimatus schreef:
Caligula schreef:
Pastafarian schreef:
Wat is hier erg aan dan? Zolang ze er niemand mee lastig vallen moeten ze het helemaal zelf weten, en voor zover ik weet zijn het vooral volwassen vrouwen van een oudere generatie die deze kleding dragen.

Dat is jouw kennis nogal beperkt, daar steeds meer jonge vrouwen gezichtsbedekkende kledij zijn gaan dragen.

Wat er erg aan is? Het is zeer onprettig als je iemands gezicht niet kunt zien, maar slechts de ogen.

Dat is dan jouw probleem. Omdat jij iets vervelend vindt, moeten anderen hun kledinglijn aanpassen? Wat een onzin. Als ik jouw kleding walgelijk vind, doe je dat toch ook niet?

Nou... dat ben ik niet helemaal met je eens. Als je alleen maar ogen ziet, vind ik dat een onveilig gevoel geven. Ik kan daar niks aan doen. Netzogoed als ik bv. ook een integraalhelm verschrikkelijk vind. Ik vind het fijn als ik het gezicht kan zien. Want op zich doet lichaamstaal ook al heel veel.

Wat is daar dan onveilig aan,, je weet toch dat er moslim vrouwen onder zitten..in Saoedi arabie dragen zowat alle vrouwen dat..en daarbij hebben ze gewoon goede banen zoals dokter, gynacoloog

een Burqa zie je hier eigenlijk nooit..dat is gewoon klederdracht van Afghanistan..je ziet vaker een niqaab..dat is een sluier voor het gezicht..met alleen een spleetje bij het oog..dit zie je nog wel eens
Afbeelding

vaandel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vaandel » 13 apr 2007 21:10

Aragorn schreef:Overigens stond erin de laatste Elsevier ook een stuk over Islamisering; met deze discussie in m'n achterhoofd kon ik het niet laten hem te kopen. Meer mensen die het gelezen hebben?

Ik ga het straks of morgen maar eens lezen. Ik hoop toch niet dat onze vlag dat toevoegsel krijgt, zoals op de voorkant staat afgedrukt.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 apr 2007 21:28

Zahra schreef:Wat is daar dan onveilig aan,, je weet toch dat er moslim vrouwen onder zitten

Weet ik dat in alle gevallen? Ht zal allemaal wel, maar het geeft mij een unheimisch gevoel, ik kan dat niet helpen. Ik ben dan ook blij dat ik ze in mijn woonplaats nog niet tegen ben gekomen, dat het allemaal vrouwen zijn die alleen maar een hoofddoek dragen...

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 14 apr 2007 00:35

Optimatus schreef:Dat is dan jouw probleem. Omdat jij iets vervelend vindt, moeten anderen hun kledinglijn aanpassen? Wat een onzin. Als ik jouw kleding walgelijk vind, doe je dat toch ook niet?

Er is natuurlijk een principieel verschil tussen kleding en kleding die de identiteit verhult. Ik snap niet dat iemand die zegt een sociaal wetenschapper te zijn dat onderscheid niet kan maken.

Het heeft dus geenszins met smaak te maken, met iets geheel anders.
Dulce et decorum est pro patria mori

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 14 apr 2007 00:37

zahra schreef:
Wat is daar dan onveilig aan,, je weet toch dat er moslim vrouwen onder zitten..in Saoedi arabie dragen zowat alle vrouwen dat..en daarbij hebben ze gewoon goede banen zoals dokter, gynacoloog

een Burqa zie je hier eigenlijk nooit..dat is gewoon klederdracht van Afghanistan..je ziet vaker een niqaab..dat is een sluier voor het gezicht..met alleen een spleetje bij het oog..dit zie je nog wel eens
Afbeelding

Prima dat ze dat daar doen. Hier hoeft het niet getolereerd te worden. Bovendien kun je ook helemaal niet met zekerheid stellen dat er louter vrouwen schuil gaan onder die kledij.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 14 apr 2007 08:32

Riska schreef:Nou... dat ben ik niet helemaal met je eens. Als je alleen maar ogen ziet, vind ik dat een onveilig gevoel geven.

En waarom zou iemand zich moeten aanpassen omdat jij een onveilig gevoel hebt? Hmm, dit staat er wat hard, maar zo bedoel ik het niet hoor. Het is een oprechte vraag.

Ik kan daar niks aan doen.

Is dat zo? heb je het al geprobeerd?

Netzogoed als ik bv. ook een integraalhelm verschrikkelijk vind. Ik vind het fijn als ik het gezicht kan zien. Want op zich doet lichaamstaal ook al heel veel.

Natuurlijk is het fijn als je iemands gezicht kan zien. Maar dat is iets wat we graag zouden willen, niet iets noodzakelijks. Kijk, ik vind een burqa pas een probleem als de draagster het ding weigert af te doen bij bijvoorbeeld identificatie of iets dergelijks, ervan uitgaande dat de burqa vrijwillig en doordacht gedragen wordt.

Ik zag een tijd geleden een documentaire op de NMO over een Amerikaanse universitair docente die een hoofddoek droeg. Toen haar daar naar werd gevraagd zag ze er echt geen probleem mee. Even afdoen was geen probleem als je er gewoon naar vraagt. Die vrouw straalde voor mij een ontspannenheid uit met haar geloof die ik alle gelovigen -Christenen, Moslims, Taoisten, etc. toewens.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 apr 2007 09:54

Kijk, als iemand verpakt in textiel me probeert aan te spreken, dan heb ik een legitimatie om deze persoon te vragen het gelaat te tonen. Hij/zij mag dragen wat hij/zij wil, maar het is nog altijd aan mij om mijn eigen reactie te bepalen.

Ik kijk liever in een gezicht en ik neig er niet naar te praten tegen lappen stof. Als de lap stof dat maar vaak genoeg ervaart, hoop ik dat de lap stof toch nog even nadenkt alvorens gehandhaafd te blijven.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 apr 2007 09:56

Caligula schreef:
Optimatus schreef:Dat is dan jouw probleem. Omdat jij iets vervelend vindt, moeten anderen hun kledinglijn aanpassen? Wat een onzin. Als ik jouw kleding walgelijk vind, doe je dat toch ook niet?

Er is natuurlijk een principieel verschil tussen kleding en kleding die de identiteit verhult. Ik snap niet dat iemand die zegt een sociaal wetenschapper te zijn dat onderscheid niet kan maken.

Wie bepaald dan straks wie wat wel of niet mag dragen?
De moslim mannen mogen hun jurken niet meer aan, de moslim vrouwen mogen ook al niet aan trekken wat ze willen. Straks gaan we de reformatorische vrouwen dwingen om in broek te gaan lopen ipv in een rok.
Ik ben niet pro rok, maar ik bepaal toch echt wel zelf wat ik aantrek of niet en zo zie ik dat ook met de kledingstyle van de moslims. Zij mogen ook zelf weten wat ze aantrekken.

Dat ik ook liever het hele gezicht zie ipv alleen de ogen, dat ligt bij mij. Ik kan daarom niet mensen gaan dwingen andere kleren an te trekken omdat ik mij daar prettiger bij voel. Dan voelt de ander zich er waarschijnlijk minder prettig bij.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 14 apr 2007 09:58

Gerdien B. schreef:
Wie bepaald dan straks wie wat wel of niet mag dragen?
De moslim mannen mogen hun jurken niet meer aan, de moslim vrouwen mogen ook al niet aan trekken wat ze willen. Straks gaan we de reformatorische vrouwen dwingen om in broek te gaan lopen ipv in een rok.
Ik ben niet pro rok, maar ik bepaal toch echt wel zelf wat ik aantrek of niet en zo zie ik dat ook met de kledingstyle van de moslims. Zij mogen ook zelf weten wat ze aantrekken.

Dat ik ook liever het hele gezicht zie ipv alleen de ogen, dat ligt bij mij. Ik kan daarom niet mensen gaan dwingen andere kleren an te trekken omdat ik mij daar prettiger bij voel. Dan voelt de ander zich er waarschijnlijk minder prettig bij.
Een rok verbegt mijn identiteit niet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 apr 2007 10:00

Caligula schreef:

Je hebt al vaker aangetoond dingen niet te snappen, dus ik verbaas me niet over het feit dat je dit ook niet snapt.

Het feit dat een lap stof je identiteit verbergt, is jammer voor die identiteit. Als iemand daarvoor kiest, dan moet dat kunnen. Als een bevoegd persoon dan naar een ID bewijs vraagt, dan zal de lap stof verplicht zijn hieraan gehoor te geven. De Nederlandse wet is immers duidelijk: ID-plicht = ID-plicht en in deze heeft de lap stof het nakijken. Als de lap stof verder de hele dag gedragen wil worden, valt dat onder de individuele vrijheid - en daar waren de heren Mac en Cal toch zo trots op, want die waarden van vrijheid waren zo superieur?

Of gelden westerse waarden alleen voor een select gezelschap?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 14 apr 2007 11:00

Gerdien B. schreef:De moslim mannen mogen hun jurken niet meer aan, de moslim vrouwen mogen ook al niet aan trekken wat ze willen. Straks gaan we de reformatorische vrouwen dwingen om in broek te gaan lopen ipv in een rok.

Waarom draaf jij zo door? Ik pleit nergens voor het invoeren van unisex-kleding of een verbod op het dragen van bepaalde gewaden of kledingstukken die niet indentiteitverhullend zijn.

Gezichtsbedekkende, d.w.z. identiteitverhullende kledij is wat anders dan een rok o.i.d.

Dat is dan de consequentie van hen die besluiten in een ander land te leven waar het niet op prijs wordt gesteld dat je je gezich bedekt. Enige vorm van aanpassing hunnerzijds zou niet verkeerd zijn. Voorlopig ben ik hier de boeman omdat ik van immigranten eis dat zij waarden van onze cultuur dienen te aanvaarden.
Laatst gewijzigd door Caligula op 14 apr 2007 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 14 apr 2007 11:05

Optimatus schreef:
Je hebt al vaker aangetoond dingen niet te snappen, dus ik verbaas me niet over het feit dat je dit ook niet snapt.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat juist jij degene bent waarbij zaken niet geheel doordringen. Maar gezien je nogal verontwaardigde en enigszins gefrustreerde reactie op alles wat in jouw ogen schijnbaar minder begripvol is jegens de islamitische medemens dan jij jezelf acht, vind ik ook deze opmerking niet verbazingwekkend.

Het feit dat een lap stof je identiteit verbergt, is jammer voor die identiteit. Als iemand daarvoor kiest, dan moet dat kunnen. Als een bevoegd persoon dan naar een ID bewijs vraagt, dan zal de lap stof verplicht zijn hieraan gehoor te geven.

De lap stof zal dan wel moeten verdwijnen, anders is de identiteit niet vast te stellen.

De Nederlandse wet is immers duidelijk: ID-plicht = ID-plicht en in deze heeft de lap stof het nakijken. Als de lap stof verder de hele dag gedragen wil worden, valt dat onder de individuele vrijheid - en daar waren de heren Mac en Cal toch zo trots op, want die waarden van vrijheid waren zo superieur?

Dat is nog maar de vraag, die voormalig minister van Justitie ook in het openbaar heeft gesteld.

Ik ben trots op de vrijheden die wij hier kennen, echter ik zeg nergens dat er sprake is van een ongelimiteerde vrijheid.

Of gelden westerse waarden alleen voor een select gezelschap?

Niet relevante opmerking.

Pastafarian
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pastafarian » 14 apr 2007 11:12

Wat een ongeloofelijk gezeik hier... (pardon my french) Dus als ik het goed begrijp zou het feit dat enkelen het "vervelend" vinden om een aantal personen niet in het gezicht kunnen kijken de reden moeten zijn om een hele groep mensen hun vrijheid op geloofsuiting te ontnemen? Ik kan wel het reeds aangehaalde voorbeeld van de rok aanhalen, maar volgens julllie "verbergt die de identiteit niet". Een zonnebril dan, die zorgt ervoor dat je niet in de ogen kan kijken, waar ik persoonlijk ook weer es geen probleem mee heb, maar ik kan me voorstellen dat als je je aan burqa's ergert dat zonnebrillen ook reden voor hartverzakkingen kunnen zijn. Wat een onzin zeg. Een beetje respect voor de gewoontes van een andere cultuur aub.

PS het bestempelen van vrouwen in burqa's als "de lap stof" vind ik nou ook niet echt de manier om over dit onderwerp te praten.
"The Bible is like a person, and if you torture it long enough, you can get it to say almost anything you’d like it to say"
--Rev. Dr. Francis H. Wade

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 apr 2007 11:46

Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:Volgens mij zit je geloof nog altijd in je hart en niet in je textiel.
Klopt, neemt niet weg dat kleding en uiterlijk wel wat kan zeggen over hoe jij dat geloof beleeft.

Dan valt er voor nudisten weinig te beleven 8)

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 14 apr 2007 11:51

Pastafarian schreef:Wat een ongeloofelijk gezeik hier... (pardon my french) Dus als ik het goed begrijp zou het feit dat enkelen het "vervelend" vinden om een aantal personen niet in het gezicht kunnen kijken de reden moeten zijn om een hele groep mensen hun vrijheid op geloofsuiting te ontnemen?

Het is maar aan welk recht of welke plicht je meer belang toekent. Daarom is bovenstaand citaat ook nogal ongenuanceerd.

Een beetje respect voor de gewoontes van een andere cultuur aub.

Dat kun je ook zeggen tegen de dames die van mening zijn of door hun man verplicht worden dergelijke gezichtsbedekkende kledij te dragen. Toon een beetje respect voor de cultuur waar je gastvrij wordt opgenomen en toon je gezicht.

Terug naar “Archief”