Machiavelli schreef:Optimatus schreef:Aha, dus volgens jou is het dus geoorloofd iets te doen als anderen het ook doen?
Niet per se, al wordt de begrijpelijkheid en aanvaardbaarheid natuurlijk wel groter.
Niet per se, dus er zijn gevallen waarin het wel zo is?
Machiavelli schreef:Optimatus schreef:Blij dat je toegeeft dat je een dubbele standaard hanteert. Blij ook dat je het door hebt. Hanteer je die standaard buiten i-n-t-e-r-n-e-t ook?
Soms wel, soms niet, hangt van de situatie af. Net zoals dat het geval is op internet.
En dan ben ik links-liberaal? Ik zie jou niet anders doen dan gelijk krullen van Thom de Graaf in de wind wapperen...
Machiavelli schreef:Optimatus schreef:Het gaat er niet om of je het een plezierig boek vindt, het gaat erom of je iets begrijpt van de materie.
Daar hoef ik Max Havelaar niet voor te lezen hoor en ik begin het idee te krijgen dat je, in jouw ogen, slechts iets van de materie begrijp als je het met jou eens bent.
Doorgaans ben ik het met Yael totaal oneens als het gaat om Israel en de politiek van Israel jegens de Arabische wereld, maar ik heb het idee dat zij, even als Sabra overigens, over veel meer kennis inzake Israel beschikt dan ik, vermoedelijk, ooit zal beschikken.
Er zijn ook mensen die veel weten van de gereformeerde gezindte en deze kennis op heldere en hoffelijke wijze weten te tonen. Ik ben het niet met ze eens op principiële gronden, maar hun kennis overtreft in deze de mijne.
Dus nee, het idee dat in jou op komt borrelen, is niet overeenkomstig met de werkelijkheid.
Machiavelli schreef:Optimatus schreef:Zo? Dus onze standaarden zijn de hoogste? Op welke grond denk jij dat vast te kunnen stellen?
Oh, dat zijn verschrikkelijke subjectieve gronden als welvaart, de rechten die je hier hebt en natuurlijk dat ik mij hier best prettig en op mijn gemak voel.
Tja, maar wat geeft jou dan het recht om andere culturen minderwaardig te vinden?
Machiavelli schreef:Optimatus schreef:Vindt met dt graag.
Sorry.
Vier weestgegroetjes en een rondje om de kerk
Machiavelli schreef:Optimatus schreef:Op zich hoef je je daar niet druk over te maken, ik vraag me alleen af in hoeverre jij buiten internet geloofwaardig bent tegenover anderen.
Ah, dat zul je aan de mensen moeten vragen die buiten internet met mij te maken hebben.
Vind je het heel erg dat ik blij ben een studie sociale wetenschappen te hebben afgesloten en dat ik voorlopig geen SPSS meer wil zien?
Machiavelli schreef:Optimatus schreef:Vanuit de huidige Europese standaarden en gewapend met een grote kennis van diverse tijdvakken in de historie van diverse Europese landen - heb ik inderdaad geen enkele moeite om dergelijke oordelen uit te spreken. Ik bekritiseer dus de historie van landen die een zekere overeenkomst met elkaar hebben in zowel heden als verleden omdat ik over een redelijk grote kennis van de Europese geschiedenis heb, althans, over diverse tijdvakken, namelijk die tijdvakken die mij interesseren (delen van de Middeleeuwen en de periode 1800 - heden).
Maar alle ins en outs ken ook jij niet. Wanneer heb je genoeg kennis om oordelen uit te mogen spreken? Wie bepaalt dat dan? Op welke gronden?
Ik vind het schijnheilig om te veronderstellen dat andere culturen achterlijk zijn omdat zij bepaalde vrijheden al dan niet zouden hebben. Daar gaat het om. Immers, wat men thans de islam aanwrijft, namelijk overheersingsdrang, is door het christelijke Europa ook eeuwenlang bedreven. Is het geloofwaardig om te zeggen "dat mag niet" terwijl je het zelf ook doet of recentelijk hebt gedaan?
Machiavelli schreef:Optimatus schreef:Dat zeg ik ook niet.
Wat fijn, ik zal er een ice-tea op drinken.
Vulgusthee
Machiavelli schreef:Al zou het van jou niet mogen, dan nog.

Laat je niet zo opf...en door iemand op internet zeg. Dit is bedoeld ter ontspanning hoor.[/quote]
Ik ben enorm ontspannen.
Caligula schreef:Optimatus schreef:
Aha, dus volgens jou is het dus geoorloofd iets te doen als anderen het ook doen?
Dus jij hebt grote problemen met de ontwikkeling van welvaart op grond van uitbuiting van anderen? Waarom verhuis je dan niet naar een land dat haar welvaart op andere wijze heeft weten te bewerkstelligen?
Toch, het niveau stijgt per tegenstander. Ichtus blonk uit in stupiditeiten, Caligula kan niet lezen en Machiavelli slaat in elk geval stevig terug.
Als ons soldatenlaarsje goed gelezen zou hebben, had het kunnen zien dat ik in een eerdere posting schreef dat, kort gezegd, gedane zaken geen keer nemen. Dus dat hele gemannelijklid over verhuizen is niet aan de orde.
Caligula schreef:Optimatus schreef:Het gaat er niet om of je het een plezierig boek vindt, het gaat erom of je iets begrijpt van de materie.
Ik begrijp niet waarom jij hierover moeilijk doet. Uitbuiting is iets dat hoort bij de mensheid. Degene die het meest ontwikkeld is heerst, degenen die minder is ontwikkeld wordt overheerst.
Ik ben benieuwd hoe hard jij piept wanneer jij wordt uitgebuit. Je gilt om het hardst dat uitbuiting bij de mensheid hoort, maar zodra jouw eigen vrijheid in het geding is, o nee, dan is geen huis te groot om jouw protesten te vullen.
Uitbuiting is - in christelijk perspectief althans - verwerpelijk.
Caligula schreef:Optimatus schreef:Zo? Dus onze standaarden zijn de hoogste? Op welke grond denk jij dat vast te kunnen stellen?
Dat is niet objectief vast te stellen, maar onze standaarden waarborgen individuele vrijheden en dat is een groot goed.
Dat klopt. Dat ben ik met je eens.
Caligula schreef:Optimatus schreef:Op zich hoef je je daar niet druk over te maken, ik vraag me alleen af in hoeverre jij buiten internet geloofwaardig bent tegenover anderen.
In hoeverre geldt dit voor ons allen?
Verklaar je nader.
Caligula schreef:Optimatus schreef:Vanuit de huidige Europese standaarden en gewapend met een grote kennis van diverse tijdvakken in de historie van diverse Europese landen - heb ik inderdaad geen enkele moeite om dergelijke oordelen uit te spreken. Ik bekritiseer dus de historie van landen die een zekere overeenkomst met elkaar hebben in zowel heden als verleden omdat ik over een redelijk grote kennis van de Europese geschiedenis heb, althans, over diverse tijdvakken, namelijk die tijdvakken die mij interesseren (delen van de Middeleeuwen en de periode 1800 - heden).
Dus? Horen wij opeens tot het minder goede gedeelte van de mensheid?
Dat is een onzinconclusie. Dat heb ik ook niet gezegd en dat zeg ik ook niet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.