Optimatus schreef:Ten koste van wat? Het Nederlandse spoorwegennet is betaald uit het cultuurstelsel (zoek zelf maar even op wat het is) dat op Java juist grote ellende heeft veroorzaakt. Leuk, die welvaart, maar welvaart die gebaseerd is op diefstal, plundering, uitbuiting en slavernij is geen welvaart waar ik trots op kan zijn.
Dat mag. Welvaart is per definitie gebaseerd op uitbuiting en ik ga mij niet schamen omdat Nederland in het verleden dingen heeft gedaan die ieder ander land ook zou hebben gedaan.
Optimatus schreef:Jij zou er per se geen probleem mee hebben als Nederland gekoloniseerd wordt op de wijze waarop Nederland andere landen heeft gekoloniseerd?
Jawel, maar dat betekent nog niet dat ik het een probleem vind dat wij dat hebben gedaan. En ja, dat is een dubbele standaard.
Overigens, als wij gekoloniseerd werden door een beschaafder en ontwikkelder volk ben ik geneigd te denken dat die kolonisatie. het beste is voor beide volken op de lange termijn.
Optimatus schreef:Ik zou zeggen: lees Max Havelaar eens.
Dat heb ik al eens gedaan. Vond er niet bijster veel aan.
Optimatus schreef:Als jij een cultuur achterlijk vindt, beschouw jij je eigen cultuur blijkbaar als superieur. Gelet op de misstanden die onze cultuur heeft veroorzaakt in het recentere en verdere verleden, is een dergelijke houding totaal misplaatst.
Als ik kijk naar het heden doen wij het anders verdraaid goed ivm andere landen en culturen. Dat er zwarte pagina's zijn in onze geschiedenis is ontzettend triest en tragisch, maar neemt geenzins weg dat wij het op dit moment gewoon het beste doen.
Optimatus schreef:Dat ik voor arrogant versleten wordt door iemand die met droge ogen anderen als achterlijk beschouwt en daardoor zelf arrogantie in extremo etaleert, duidt mijns bescheiden inziens op een ernstig verstoorde wereldoriëntatie en leidt tot een sterk verlies aan geloofwaardigheid.
Moet ik mij drukmaken over hoe geloofwaardig jij mij vind?

I-N-T-E-R-N-E-T
Optimatus schreef:Ik weiger waardeoordelen over andere culturen uit te spreken, temeer omdat ik van geen enkele cultuur de ins en outs volledig ken.
Ah, maar van het verleden ken je die wel? Omdat jij geen enkele moeite hebt met het uitspreken van waardeoordelen over het verleden.
Optimatus schreef:Je had het over vrouwen- en homo-emancipatie. Nu heb ik stellig de indruk dat juist in de reformatorische gezindte deze verworvenheid van de Europese cultuur nu niet bepaald onomstreden is...
Dat is inderdaad tragisch, maar volledig irrelevant. Ik begeef mij nauwelijks in de reformatorische gezindte.
Optimatus schreef:Verder is vrijheid van meningsuiting een groot goed, dat ben ik met je eens, maar helaas zijn er steeds meer die deze vrijheid aanwenden om anderen doelbewust te vernederen. Zo'n Wilders is daar een voorbeeld van. Als je vervolgens Wilders op gelijke wijze bestrijdt, ben je plotseling aan het demoniseren. Nou, vooruit dan maar. Ik vind Wilders' uitspraken en ideeën inderdaad demonen in ons democratisch bestel die op alle mogelijke legale wijzen bestreden dienen te worden.
Dat mag hoor.