Islamisering van de samenleving?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 10 apr 2007 19:18

MrSokkie schreef:
zahra schreef:neem gewoon als bron de Koran of Hadieth zelf ..dat zijn toch nog altijd de meest betrouwbare bronnen

Mwa, dat weet ik nog zo net niet. Net zoals alle mensen die zelf de Bijbel gaan lezen en dan overtuigd zijn dat ze meteen begrijpen wat er bedoeld wordt, zo is het ook met de Koran. Ik kan de Koran of de Hadith wel lezen, maar daar zal toch een kader omheen moeten, met de historische en sociale omstandigheden. Wat dat betreft ben ik meer geïnteresseerd in de werken van de Sufi's.

ja dan heb je het over de Hadieth denk ik..

Maar over de Islam zelf is de Koran toch echt wel de meest betrouwbare bron natuurlijk..als je wil weten hoe het geloof in elkaar zit

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 10 apr 2007 19:20

zahra schreef:ja dan heb je het over de Hadieth denk ik..

Maar over de Islam zelf is de Koran toch echt wel de meest betrouwbare bron natuurlijk..als je wil weten hoe het geloof in elkaar zit

Tuurlijk kun je niet zonder de Koran, maar de koran is een heel erg gevaarlijk boek als je niet kennis hebt van de achtergrond van dat boek. Net als de Bijbel trouwens, want het zijn allebei boeken waarvan mensen heel erg snel denken dat ze begrijpen wat er staat, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Ik wil weten waarom er bepaalde dingen in de Koran staan, net zo goed als waarom er bepaalde dingen in de Bijbel staan. En als je de symboliek niet herkent wordt je al gauw op het verkeerde been gezet.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 10 apr 2007 19:27

Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:En om even voort te borduren op het topic: waarom tettert iedereen over islamisering terwijl de West-Europese historie stijf staat van het opdringen van de eigen cultuur op "minderwaardigen" buiten Europa?
Omdat ik van Islamiserng, al dan niet ingebeeld, meer last heb dan van een verwestering van een achterlijk aziatich land.

Wat dat juist niet 1 van de gedachten waarom Nederland, Indonesie niet zonder slag of stoot onafhankelijk heeft laten worden? Omdat wij dachten dat ze ons nodig hadden?

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 10 apr 2007 19:31

MrSokkie schreef:
zahra schreef:ja dan heb je het over de Hadieth denk ik..

Tuurlijk kun je niet zonder de Koran, maar de koran is een heel erg gevaarlijk boek als je niet kennis hebt van de achtergrond van dat boek. Net als de Bijbel trouwens, want het zijn allebei boeken waarvan mensen heel erg snel denken dat ze begrijpen wat er staat, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Ik wil weten waarom er bepaalde dingen in de Koran staan, net zo goed als waarom er bepaalde dingen in de Bijbel staan. En als je de symboliek niet herkent wordt je al gauw op het verkeerde been gezet.

oke dat kan ik begrijpen

Maar ik zelf vind de Koran niet moeilijk te begrijpen..ik heb dan een Koran met Tafsier/uitleg erbij onderaan de tekst...want bij sommige versen is het handig om iets van de achtergrond te weten inderdaad

maar soms luister ik ook naar de Koran in het Arabisch..als het gereticeerd word..dat klinkt echt heel mooi en rustgevend

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 10 apr 2007 19:40

Ben je ook van plan Arabisch te gaan leren? Bij de NHA kan dat voor een prikkie. :wink:

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 10 apr 2007 19:49

Yael schreef:Wat dat juist niet 1 van de gedachten waarom Nederland, Indonesie niet zonder slag of stoot onafhankelijk heeft laten worden? Omdat wij dachten dat ze ons nodig hadden?
Dat zou kunnen. Hoezo?

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 10 apr 2007 20:01

Yael schreef:Ben je ook van plan Arabisch te gaan leren? Bij de NHA kan dat voor een prikkie. :wink:

Arabisch lezen kan ik niet..is echt moeilijk

Maar Arabisch spreek ik wel een beetje..maar ik gebruik ook wel berberse woorden(Marokkaans)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 apr 2007 12:40

Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:En om even voort te borduren op het topic: waarom tettert iedereen over islamisering terwijl de West-Europese historie stijf staat van het opdringen van de eigen cultuur op "minderwaardigen" buiten Europa?
Omdat ik van Islamiserng, al dan niet ingebeeld, meer last heb dan van een verwestering van een achterlijk aziatich land.

Ha, hier spreekt een Man Met Visie. 8)

Hoeveel last heb je eigenlijk ondertussen al van die islamisering?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 apr 2007 20:15

Ik had verwacht dat met het verdwijnen van het klassieke imperialisme ook het misplaatste superioriteitsdenken zou verdwijnen, maar Machiavelli presteert het, samen met Caligula, om als een reliek uit een voltooid verleden tijd op te treden.

Ik denk dat een cultuur waarin kruistochten, inquisitie, Dertigjarige Oorlog, Verdun, transatlantische slavenhandel, pogroms tegen alles wat niet in de pas liep met de dominante cultuur, Auschwitz, Srebrenica en kolonialisme allerminst een superieure cultuur te noemen is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 11 apr 2007 23:00

Optimatus schreef:Ik had verwacht dat met het verdwijnen van het klassieke imperialisme ook het misplaatste superioriteitsdenken zou verdwijnen, maar Machiavelli presteert het, samen met Caligula, om als een reliek uit een voltooid verleden tijd op te treden.

Dank je, schat. Ik hou ook van jouw misplaatse arrogantie, je verheven links-liberale politiek correcte gedachtengoed. Ik zou willen dat ik jou was, lijkt me heerlijk rustig, alleen maar mensen tegenkomen die jouw gelijk bevestigen en nooit eens problemen tegenkomen die voortvloeien uit de 'clash' tussen verschillende culturen. Kom jij overigens ooit uit die studeerkamer?

Optimatus schreef:Ik denk dat een cultuur waarin kruistochten, inquisitie, Dertigjarige Oorlog, Verdun, transatlantische slavenhandel, pogroms tegen alles wat niet in de pas liep met de dominante cultuur, Auschwitz, Srebrenica en kolonialisme allerminst een superieure cultuur te noemen is.
Pff, als ik jou zo hoor zou ik naar Tibet moeten emigreren en hele dagen in een grot moeten mediteren en mijzelf schuldig voelen.
Ja, er zijn een heleboel verschrikkelijke dingen gebeurd in de Europese geschiedenis (net zoals in de geschiedenis van welk willekeurig land), maar dat vlakt niet uit dat er ook geweldige zaken zijn geweest en zijn. Zoiets als godsdienstvrijheid bijvoorbeeld en vrouwen en homo emancipatie, die zou ik graag willen behouden.
Overigens, kolonisatie zie ik niet als iets slechts en Srebrenica zou ik ook niet willen scharen onder zaken die uitvloeien uit de specifiek europese cultuur.-

Aragorn schreef:Hoeveel last heb je eigenlijk ondertussen al van die islamisering?
Niet bijzonder veel, al woon ik natuurlijk ook in een boerengat. :wink: Maar ik zie op school (ROC in Arnhem) wel het een en ander ja.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 apr 2007 04:48

Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:Ik had verwacht dat met het verdwijnen van het klassieke imperialisme ook het misplaatste superioriteitsdenken zou verdwijnen, maar Machiavelli presteert het, samen met Caligula, om als een reliek uit een voltooid verleden tijd op te treden.

Dank je, schat. Ik hou ook van jouw misplaatse arrogantie, je verheven links-liberale politiek correcte gedachtengoed. Ik zou willen dat ik jou was, lijkt me heerlijk rustig, alleen maar mensen tegenkomen die jouw gelijk bevestigen en nooit eens problemen tegenkomen die voortvloeien uit de 'clash' tussen verschillende culturen. Kom jij overigens ooit uit die studeerkamer?

Wellicht niet via het ROC, maar ik zie genoeg van de wereld (en dan niet via de media) en blijkbaar meer dan jij.

Als jij niet wilt inzien dat jij degene bent die hier arrogant andere culturen als achterlijk beschouwt, ben je een eeuw of wat te laat geboren. Helaas zijn er meer met die mening, maar gelet op de vrijheid van meningsuiting heeft ook dat slag mensen dat recht.

Je zou het eens moeten zeggen temidden van een groep die buiten je eigen kleine kringetje valt. Ik denk dat men je keihard uitlacht (en terecht).

Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:Ik denk dat een cultuur waarin kruistochten, inquisitie, Dertigjarige Oorlog, Verdun, transatlantische slavenhandel, pogroms tegen alles wat niet in de pas liep met de dominante cultuur, Auschwitz, Srebrenica en kolonialisme allerminst een superieure cultuur te noemen is.
Pff, als ik jou zo hoor zou ik naar Tibet moeten emigreren en hele dagen in een grot moeten mediteren en mijzelf schuldig voelen.
Ja, er zijn een heleboel verschrikkelijke dingen gebeurd in de Europese geschiedenis (net zoals in de geschiedenis van welk willekeurig land), maar dat vlakt niet uit dat er ook geweldige zaken zijn geweest en zijn. Zoiets als godsdienstvrijheid bijvoorbeeld en vrouwen en homo emancipatie, die zou ik graag willen behouden.
Overigens, kolonisatie zie ik niet als iets slechts en Srebrenica zou ik ook niet willen scharen onder zaken die uitvloeien uit de specifiek europese cultuur.-

Deels een onderwerp voor het topic "emigreren".

Vrouwen- en homo-emancipatie zijn verworvenheden waar Nederland goed aan heeft gedaan.

Kolonisatie was het (al dan niet met geweld) IN BEZIT NEMEN van gebieden van ANDEREN (lees: stelen). Als je dat niet als slechts ziet, prima, maar volgens mij is stelen toch vrij verwerpelijk.

Vraag het maar aan mensen uit landen die gekoloniseerd zijn of zij daar zo blij van zijn geworden. Misschien dat ik de uitroeiingspogingen van de kolonisten in Zuid-Amerika (Indianen) of de Duitsers (Namibië) nog even in herinnering kan brengen.

Ik heb nergens beweerd dat de Europese cultuur minder is dan een andere cultuur, maar het bestempelen van andere culturen als achterlijk is gewoon misplaatst. Als dat als arrogantie wordt gezien of als links-liberaal, dan lijkt me dat eerder een eretitel.

Machiavelli schreef:
Aragorn schreef:Hoeveel last heb je eigenlijk ondertussen al van die islamisering?
Niet bijzonder veel, al woon ik natuurlijk ook in een boerengat. :wink: Maar ik zie op school (ROC in Arnhem) wel het een en ander ja.

Ach, wat een cultuurshock... :mrgreen:

Leve Granvelle en zijn Gueux.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 12 apr 2007 06:32

Optimatus schreef:Wellicht niet via het ROC, maar ik zie genoeg van de wereld (en dan niet via de media) en blijkbaar meer dan jij.

Als jij niet wilt inzien dat jij degene bent die hier arrogant andere culturen als achterlijk beschouwt, ben je een eeuw of wat te laat geboren.

Waarom precies zou ik andere culturen niet achterlijk mogen vinden? :) Ik hoop toch niet dat je elke cultuur evenwaardig vind. Overigens betekent dat absoluut niet dat ik elke andere cultuur als achterlijk beschouw of mensen uit een achterlijke cultuur als achterlijk of minderwaardig zien.

Optimatus schreef:Helaas zijn er meer met die mening, maar gelet op de vrijheid van meningsuiting heeft ook dat slag mensen dat recht.

Fijn he, die westerse cultuur waar we dat recht gewoon hebben. 8)

Optimatus schreef:Je zou het eens moeten zeggen temidden van een groep die buiten je eigen kleine kringetje valt. Ik denk dat men je keihard uitlacht (en terecht).

Gelukkig is die kleine kring van mij dermate gevarieerd dat ik gewend ben om mijn ideeen te bespreken en bediscussieren.

Optimatus schreef:Kolonisatie was het (al dan niet met geweld) IN BEZIT NEMEN van gebieden van ANDEREN (lees: stelen). Als je dat niet als slechts ziet, prima, maar volgens mij is stelen toch vrij verwerpelijk.

Het heeft ons land wel voorspoed gebracht en heeft in gekoloniseerde landen vaak voor welvaart gebracht.

Optimatus schreef:Vraag het maar aan mensen uit landen die gekoloniseerd zijn of zij daar zo blij van zijn geworden. Misschien dat ik de uitroeiingspogingen van de kolonisten in Zuid-Amerika (Indianen) of de Duitsers (Namibië) nog even in herinnering kan brengen.

Dat ik kolonisatie niet per se verkeerd vind wil niet zeggen dat ik dergelijke zaken goedkeur.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 apr 2007 11:25

Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:Wellicht niet via het ROC, maar ik zie genoeg van de wereld (en dan niet via de media) en blijkbaar meer dan jij.

Als jij niet wilt inzien dat jij degene bent die hier arrogant andere culturen als achterlijk beschouwt, ben je een eeuw of wat te laat geboren.

Waarom precies zou ik andere culturen niet achterlijk mogen vinden? :) Ik hoop toch niet dat je elke cultuur evenwaardig vind.

Je mag andere culturen best achterlijk vinden, maar het is nogal onzinnig om vanuit je eigen culturele referentiekader een oordeel te geven over een cultuur die nu eenmaal anders in elkaar zit. Dat is hetzelfde als wanneer je zegt dat Chinezen dom zijn omdat de meesten geen fatsoenlijk Nederlands kunnen schrijven.

Een objectief oordeel over een (andere) cultuur geven is per definitie onmogelijk.

Heavy! Zie je daar gewoon echte hoofddoekjes langskomen? Lijkt me erg moeilijk om mee om te gaan.. :shock:

Overigens valt het me op dat juist mensen uit dorpen waar amper allochtonen zitten er vaak de meeste problemen mee schijnen te hebben.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 apr 2007 14:34

Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:Kolonisatie was het (al dan niet met geweld) IN BEZIT NEMEN van gebieden van ANDEREN (lees: stelen). Als je dat niet als slechts ziet, prima, maar volgens mij is stelen toch vrij verwerpelijk.

Het heeft ons land wel voorspoed gebracht en heeft in gekoloniseerde landen vaak voor welvaart gebracht.

Ten koste van wat? Het Nederlandse spoorwegennet is betaald uit het cultuurstelsel (zoek zelf maar even op wat het is) dat op Java juist grote ellende heeft veroorzaakt. Leuk, die welvaart, maar welvaart die gebaseerd is op diefstal, plundering, uitbuiting en slavernij is geen welvaart waar ik trots op kan zijn.

Het is nu eenmaal gebeurd en valt niet meer terug te draaien, maar dat er nog steeds relieken uit het verleden rondkakelen dat het goed was, is veelzeggend.

Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:Vraag het maar aan mensen uit landen die gekoloniseerd zijn of zij daar zo blij van zijn geworden. Misschien dat ik de uitroeiingspogingen van de kolonisten in Zuid-Amerika (Indianen) of de Duitsers (Namibië) nog even in herinnering kan brengen.

Dat ik kolonisatie niet per se verkeerd vind wil niet zeggen dat ik dergelijke zaken goedkeur.

Jij zou er per se geen probleem mee hebben als Nederland gekoloniseerd wordt op de wijze waarop Nederland andere landen heeft gekoloniseerd?

Ik zou zeggen: lees Max Havelaar eens.

Machiavelli schreef:Waarom precies zou ik andere culturen niet achterlijk mogen vinden? Ik hoop toch niet dat je elke cultuur evenwaardig vind. Overigens betekent dat absoluut niet dat ik elke andere cultuur als achterlijk beschouw of mensen uit een achterlijke cultuur als achterlijk of minderwaardig zien.

Als jij een cultuur achterlijk vindt, beschouw jij je eigen cultuur blijkbaar als superieur. Gelet op de misstanden die onze cultuur heeft veroorzaakt in het recentere en verdere verleden, is een dergelijke houding totaal misplaatst.

Dat ik voor arrogant versleten wordt door iemand die met droge ogen anderen als achterlijk beschouwt en daardoor zelf arrogantie in extremo etaleert, duidt mijns bescheiden inziens op een ernstig verstoorde wereldoriëntatie en leidt tot een sterk verlies aan geloofwaardigheid.

Ik weiger waardeoordelen over andere culturen uit te spreken, temeer omdat ik van geen enkele cultuur de ins en outs volledig ken.

Je had het over vrouwen- en homo-emancipatie. Nu heb ik stellig de indruk dat juist in de reformatorische gezindte deze verworvenheid van de Europese cultuur nu niet bepaald onomstreden is...

Verder is vrijheid van meningsuiting een groot goed, dat ben ik met je eens, maar helaas zijn er steeds meer die deze vrijheid aanwenden om anderen doelbewust te vernederen. Zo'n Wilders is daar een voorbeeld van. Als je vervolgens Wilders op gelijke wijze bestrijdt, ben je plotseling aan het demoniseren. Nou, vooruit dan maar. Ik vind Wilders' uitspraken en ideeën inderdaad demonen in ons democratisch bestel die op alle mogelijke legale wijzen bestreden dienen te worden.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 12 apr 2007 15:55

Optimatus schreef:Ten koste van wat? Het Nederlandse spoorwegennet is betaald uit het cultuurstelsel (zoek zelf maar even op wat het is) dat op Java juist grote ellende heeft veroorzaakt. Leuk, die welvaart, maar welvaart die gebaseerd is op diefstal, plundering, uitbuiting en slavernij is geen welvaart waar ik trots op kan zijn.

Dat mag. Welvaart is per definitie gebaseerd op uitbuiting en ik ga mij niet schamen omdat Nederland in het verleden dingen heeft gedaan die ieder ander land ook zou hebben gedaan.

Optimatus schreef:Jij zou er per se geen probleem mee hebben als Nederland gekoloniseerd wordt op de wijze waarop Nederland andere landen heeft gekoloniseerd?

Jawel, maar dat betekent nog niet dat ik het een probleem vind dat wij dat hebben gedaan. En ja, dat is een dubbele standaard.
Overigens, als wij gekoloniseerd werden door een beschaafder en ontwikkelder volk ben ik geneigd te denken dat die kolonisatie. het beste is voor beide volken op de lange termijn.

Optimatus schreef:Ik zou zeggen: lees Max Havelaar eens.

Dat heb ik al eens gedaan. Vond er niet bijster veel aan.

Optimatus schreef:Als jij een cultuur achterlijk vindt, beschouw jij je eigen cultuur blijkbaar als superieur. Gelet op de misstanden die onze cultuur heeft veroorzaakt in het recentere en verdere verleden, is een dergelijke houding totaal misplaatst.

Als ik kijk naar het heden doen wij het anders verdraaid goed ivm andere landen en culturen. Dat er zwarte pagina's zijn in onze geschiedenis is ontzettend triest en tragisch, maar neemt geenzins weg dat wij het op dit moment gewoon het beste doen.

Optimatus schreef:Dat ik voor arrogant versleten wordt door iemand die met droge ogen anderen als achterlijk beschouwt en daardoor zelf arrogantie in extremo etaleert, duidt mijns bescheiden inziens op een ernstig verstoorde wereldoriëntatie en leidt tot een sterk verlies aan geloofwaardigheid.

Moet ik mij drukmaken over hoe geloofwaardig jij mij vind? :D I-N-T-E-R-N-E-T

Optimatus schreef:Ik weiger waardeoordelen over andere culturen uit te spreken, temeer omdat ik van geen enkele cultuur de ins en outs volledig ken.

Ah, maar van het verleden ken je die wel? Omdat jij geen enkele moeite hebt met het uitspreken van waardeoordelen over het verleden.

Optimatus schreef:Je had het over vrouwen- en homo-emancipatie. Nu heb ik stellig de indruk dat juist in de reformatorische gezindte deze verworvenheid van de Europese cultuur nu niet bepaald onomstreden is...

Dat is inderdaad tragisch, maar volledig irrelevant. Ik begeef mij nauwelijks in de reformatorische gezindte.

Optimatus schreef:Verder is vrijheid van meningsuiting een groot goed, dat ben ik met je eens, maar helaas zijn er steeds meer die deze vrijheid aanwenden om anderen doelbewust te vernederen. Zo'n Wilders is daar een voorbeeld van. Als je vervolgens Wilders op gelijke wijze bestrijdt, ben je plotseling aan het demoniseren. Nou, vooruit dan maar. Ik vind Wilders' uitspraken en ideeën inderdaad demonen in ons democratisch bestel die op alle mogelijke legale wijzen bestreden dienen te worden.
Dat mag hoor.

Terug naar “Archief”