een drievoudig snoer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

een drievoudig snoer

Berichtdoor @tlantis » 05 nov 2003 13:55

Even een aantal vragen voor de mensen met een relatie:
Welke plaats geven jullie het geloof in jullie relatie?
Doen jullie samen bijbelstudies?
Bidden jullie samen?
Praten jullie over je geloofsleven? (bekering, tegenslagen, dankbaarheid, enz...)
Belijden jullie elkaar jullie zonden?
Iemand nog tips over hoe je God nog meer een plaats kan geven in je relatie?

Ik ben benieuwd...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: een drievoudig snoer

Berichtdoor Ikke21 » 05 nov 2003 14:00

@tlantis schreef:Even een aantal vragen voor de mensen met een relatie:
Bidden jullie samen?
Praten jullie over je geloofsleven? (bekering, tegenslagen, dankbaarheid, enz...)
Iemand nog tips over hoe je God een plaats kan geven in je relatie?

Ik ben benieuwd...

Hoi,

Mijn vriend en ik praten heel veel over het geloof, we lezen iedere avond uit de bijbel en ons dagboek, daarna bidden we samen.
Het geloof heeft in onze relatie een hele hoge plaats, we vinden het heel erg belangrijk om er samen over te praten.
We zitten nu ook samen op belijdeniscath. ook dit ervaren we als heel fijn.
Dit is al vanaf de 1e dag dat we verkering hebben (zelfs daarvoor hebben we hier al heel veel over gepraat).
Ik vind dat dit ook zo'n hele bijzondere band geeft samen, het zijn niet alleen de alle dagelijkse dingen waar je over kan praten, maar ook de veel belangrijkere dingen, je weet hoe de ander er over denkt, wat je bezig houdt, dat is juist zo belangrijk.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 nov 2003 14:01

Mag je ook antwoord geven als je een relatie had?
Vast wel.

De punten die jou aansneed over een relatie hadden mijn ex en ik ingebouwd in onze relatie. We deden samen een bijbelstudie, we baden samen, praatten over ons geloofsleven. Voor haar was dit belangrijker dan voor mij moet ik zeggen, maar het was wel goed zo.
Het is belangrijk denk ik om dit ook in je relatie te hebben omdat er anders iets gaat scheef groeien en je dit maar moeilijk kunt inhalen. Als paar moet je een eenheid zijn en zeker ook naar God toe. Als dit niet zo is dan ga je relatieproblemen krijgen en daar ken ik wel een aantal voorbeelden van.
Ik zou je dus willens stimuleren om dit ook zeker met je vriend/vriendin te doen. Je groeit zo ook dichter naar elkaar toe en samen dichter naar God toe.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 nov 2003 14:59

Wij bidden samen en met de kinderen en wij zingen samen gospelliedjes, omdat we een gospelband hebben waar we ook regelmatig mee optreden. Toen de kinderen klein waren las ik ze voor het slapen gaan voor uit de kinderbijbel. Maar ik ben fanatieker dan mijn man, ik bid denk ik meer...........

caprice

Berichtdoor caprice » 05 nov 2003 15:05

Mariamagdalena schreef:Wij bidden samen en met de kinderen en wij zingen samen gospelliedjes, omdat we een gospelband hebben waar we ook regelmatig mee optreden. Toen de kinderen klein waren las ik ze voor het slapen gaan voor uit de kinderbijbel. Maar ik ben fanatieker dan mijn man, ik bid denk ik meer...........

Misschien een vreemde vraag, maar zingen jullie nooit psalmen?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 nov 2003 15:10

Nee, psalmen daar houden wij niet zo van en liederen van Johannes de Heer ook niet. Wel opwekkingsliederen en oude Amerikaanse gospels, daar hebben we er 80 van in ons repertoir

caprice

Berichtdoor caprice » 05 nov 2003 15:17

Mariamagdalena schreef:Nee, psalmen daar houden wij niet zo van en liederen van Johannes de Heer ook niet. Wel opwekkingsliederen en oude Amerikaanse gospels, daar hebben we er 80 van in ons repertoir

Bij ons worden opwekkingsliederen te oppervlakkig bevonden. Er wordt nergens gevonden dat de mens een arme zondaar voor God is en alleen uit genade zalig kan worden. (of iets dergelijks).
En met gospel hoef je al helemaal niet aan te komen.

Ben je wel geinteresseerd in de nieuwe psalmberijming?

Persoonlijk vind ik dat de psalmen een zeggingskracht hebben die vlijmscherp kan zijn, zeker de berijming van Datheen.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 nov 2003 15:19

Ik vind psalmen wel mooi om te lezen.........

caprice

Berichtdoor caprice » 05 nov 2003 15:24

Mariamagdalena schreef:Ik vind psalmen wel mooi om te lezen.........

Inderdaad, en ook de onberijmde Psalmen.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 nov 2003 15:25

ja

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 nov 2003 15:25

ja oh, het ja is er dubbel in gekomen :oops: :oops:

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 05 nov 2003 17:14

Het geloof is vooral een aangelegenheid van mijzelf. Mijn vrouw gelooft in een God, iets hogers maar is niet gedoopt noch aangesloten bij een kerkgenootschap. Zij is opgevoed in een atheïstische samenleving (Bulgarije). Wel zijn er in haar verleden sporadisch sporen van Islam en Christendom. Haar ouders zijn wel toegetreden tot de Anglicaanse kerk en gedoopt in Londen. Af en toe komt mijn vrouw mee naar een kerkdienst.

Neen. Ook ik hou me niet zoveel bezig met systematische bijbelstudie. Voor Remonstranten is de bijbel "slechts" één van de vele geloofsbronnen.

Bidden jullie samen?

Neen, in huis wordt nooit gezamelijk gebeden. Persoonlijk heb ik wel momenten van individueel gebed.

Ik prat soms over mijn twijfels en heb met mijn vrouw samen het proces doorlopen van mijn overstap van RK naar protestants en nu naar Remonstrants.

Allezinds niet in een Godsdienstige context maar wel een belijden van onze fouten naar elkaar.
Afbeelding

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: een drievoudig snoer

Berichtdoor @tlantis » 06 nov 2003 14:36

Ikke21 schreef:Mijn vriend en ik praten heel veel over het geloof, we lezen iedere avond uit de bijbel en ons dagboek, daarna bidden we samen.
Cool! Maar elke dag? Deel je dan je hele geloofsleven of doe je ook nog aan persoonlijke bijbelstudie\gebed? En zo ja, wat is dan de verhouding tussen de beleving van je geloofsleven met je vriend en persoonlijk?

Sabra schreef:Voor haar was dit belangrijker dan voor mij moet ik zeggen, maar het was wel goed zo.

Mariamagdalena schreef:Maar ik ben fanatieker dan mijn man, ik bid denk ik meer...........

Is het niet moeilijk als een van de twee fanatieker is als de ander? Hoe ga je daar mee om?

Inspector Morse schreef:Het geloof is vooral een aangelegenheid van mijzelf. Mijn vrouw gelooft in een God, iets hogers maar is niet gedoopt noch aangesloten bij een kerkgenootschap.
Dat lijkt me nog al moeilijk. Ik weet niet precies wat je eigen overtuiging is, maar heb je niet het gevoel dat jullie iets heel essentieels in het leven niet kan delen?

Ik realiseer me dat ik veel vragen stel, maar weinig zelf vertel. Ik hecht zelf veel waarden aan bijbelstudie en gebed in mijn relatie, maar wil eerst even met mijn vriendin overleggen voor ik daarover iets op het forum plaats.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 06 nov 2003 14:39

Inspector Morse schreef:
Het geloof is vooral een aangelegenheid van mijzelf. Mijn vrouw gelooft in een God, iets hogers maar is niet gedoopt noch aangesloten bij een kerkgenootschap.
Dat lijkt me nog al moeilijk. Ik weet niet precies wat je eigen overtuiging is, maar heb je niet het gevoel dat jullie iets heel essentieels in het leven niet kan delen?

Ik vind dat niet zo moeilijk hoor. Als vrijzinnig Christen (remonstrants) vind je immers aansluiting bij de post-moderne cultuur. Dit houdt in dat je aanvaard dat er heel verschillende manieren van geloven zijn die op een verschillende manier geuit en beleefd worden.
Afbeelding

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 06 nov 2003 14:40

Hoi,

Als mijn vriend en ik bij elkaar zien, dan lezen en bidden we samen, als we elkaar niet zien dan doen we het alleen, maar vaak praten we (door de telefoon) dan nog wel over hetgeen we gelezen hebben.
En tuurlijk hebben we ook allebei heel persoonlijk een geloofsleven, dat is ook heel belangrijk en ook heel fijn. Maar het is gewoon zo heerlijk dat als ik ergens niet uitkom, iets niet begrijp naar mijn vriend kan gaan en bidden tot God!!

Terug naar “Archief”