Onvoorwaardelijk aanbod van genade onder vuur.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Onvoorwaardelijk aanbod van genade onder vuur.

Berichtdoor Kaw » 05 nov 2003 10:05

Saambinder schreef:
Onvoorwaardelijk

Waarom gaan we vrij uitvoerig op dit punt in? Omdat een andere zaak hiermee in verband staat. De initiatiefnemers van de Jongerenavonden hebben verklaard dat alleen predikanten die een 'onvoorwaardelijk aanbod van genade' prediken welkom zijn op de avonden. Onder het woord onvoorwaardelijk zet het organiserend comité een streep; blijkbaar is het een belangrijk woord. Laten we eens nagaan wat ermee wordt bedoeld.

Voor alle duidelijk willen we stellen dat onze gemeenten, in het spoor van de vaderen, altijd hebben geleerd dat het genadeverbond onvoorwaardelijk is. Ds. G.H. Kersten spreekt in zijn dogmatiek over de 'troostvolle leer van het onvoorwaardelijk verbond der genade'. W á Brakel schreef in zijn Redelijke Godsdienst: 'Aangezien het een genadeverbond is, worden alle voorwaarden aan de zijde van de mens volstrekt uitgesloten.' De troost voor Gods Kerk is dat Christus aan alle voorwaarde heeft voldaan, opdat zij, eeuwig wonder! - de beloften van het genadeverbond deelachtig zouden worden.

Als het comité jongerenavonden met zoveel nadruk spreekt over het onvoorwaardelijk aanbod van genade, blijkt daar echter een afkeer achter te zitten tegen een zogeheten voorwaardelijke prediking. Zo heet een prediking waarin als voorwaarde voor de genade een bepaalde maat van zondekennis wordt aangewezen.

Hier rijst een vraag die we maar moeilijk van ons af kunnen zetten. Als eenvoudig vanuit de Schrift wordt aangewezen in welke weg van overtuiging de Heilige Geest plaats maakt voor Christus, heet dat dan ook al een voorwaardelijke prediking? Uit de lezingen tijdens de jongerenavonden krijgen we de indruk van wel. Laten we een voorbeeld noemen: Als in Psalm 51:19 staat dat de offeranden Gods een gebroken geest en een gebroken en verslagen hart zijn, als vanuit de grondtaal blijkt dat een verslagen hart een verbrijzeld hart is, als uit de verzen 3 tot 7 van dezelfde Psalm blijkt hoe God het hart van David heeft verbrijzeld, als ons oog er op valt dat in vers 19 niet staat dat een verslagen hart een offer' Gods is maar de offeranden Gods, als de Psalm ons dus leert dat alle offeranden Gods een verbroken en verslagen hart zijn, mogen we dan zeggen dat de Heere al Zijn kinderen de lessen uit Psalm 51 leert, waarbij de Heere vrij is in welke trap of mate Hij het onderwijs geeft.

Of is dit ook voorwaardelijke prediking? Velen in onze dagen zeggen van wel. Wij menen dat dit een prediking naar de Schrift is, ja, dat het Gods bevel is om deze lessen de gemeente voor te houden, zoals Psalm 51 vanaf de tempelpleinen aan het volk van Israël is voorgehouden toen de opperzangmeester de psalm aanhief.

Het comité jongerenavonden hecht zeer aan een onvoorwaardelijk aanbod van genade, zo zagen we. Maar toch noemde een van de predikanten in zijn lezing het geloof 'de enige voorwaarde. 'Wonderlijke zaak.

Onvoorwaardelijk en toch een voorwaarde. En wel het geloof als voorwaarde. Dat lijkt sprekend op de dwaling van het neonomianisme, die in de achttiende eeuw in Engeland zijn duizenden versloeg. God stelde, zo stelt de neonomiaan, in het werkverbond een wet. Het werkverbond is verbroken, maar nu stelt God in het genadeverbond een nieuwe wet: gelooft het Evangelie. De gereformeerde vaderen hebben hiertegenover met kracht staande gehouden dat het genadeverbond geen voorwaarden kent. Of, met de woorden van ds. G.H. Kersten, het zou toch geen Genadeverbond zijn, zo maar één enige voorwaarde aan de bondgenoten zelf werd gesteld? (Heidelbergse Catechismus, blz. 31).

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 nov 2003 10:27

H.C. schreef:Zondag 23: Hoe bent u rechtvaardig voor God?

Antwoord Alleen door waar geloof in Jezus Christus.
Al klaagt mijn geweten mij aan, dat ik tegen alle geboden van God zwaar gezondigd en geen daarvan gehouden heb en dat ik nog altijd uit ben op elk kwaad, toch schenkt God mij, zonder enige verdienste van mijn kant, alleen uit genade, de volkomen voldoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus. Hij rekent mij die toe, alsof ik nooit zonde had gehad of gedaan, ja, alsof ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht had die Christus voor mij volbracht heeft.
Aan deze weldaad heb ik alleen deel, als ik die met een gelovig hart aanneem.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 05 nov 2003 10:46

Volgens mij is dit geoon zo'n anti jongerendag avond. Eerst zeggen dat het klopt dat het genadeaanbod onvoorwaardelijk moet zijn, maar als de jongerendinges dat als voorwaarde stelt aan de predikanten is dat toch ineens fout. Spreken ze nou zichzelf harstikke tegen of ligt dat aan mij?

Verder vind ik dat over dat onvoorwaardelijk in deze context weinig te zeggen valt, je moet geloven, maar of dat voorwaardelijk of onvoorwaardelijk is ligt eraan hoe je het definieert: Als antwoord op de oproep tot bekering of als gave Gods. Volgens mij is het beide dus kun je het zowel voorwaardelijk (de 1e) als onvoorwaardelijk (De 2e) zien. Persoonlijk noem ik het liever onvoorwaardelijk omdat er geen 1. aanziens des persoons is, 2. geen bepaalde mate van zondebesef vereist is 3. Niemand zonder Gods hulp kan geloven. Maar voor de rest vind ik het een beetje zo'n definitie gevecht.

Moraal van het verhaal: ik vind niet dat ze bij de jongerenavonden iets verkeerd doen.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 nov 2003 10:53

1) Wat is het genadeverbond en hoe krijg ik daar deel aan?
2) Verleent God genade op basis van ons verbrijzeld hart of is ons verbrijzeld hart een gevolg van Gods genade?
3) Wordt het niet tijd dat de Saambinder haar naam veranderd?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 nov 2003 10:59

Klaas schreef:1) Wat is het genadeverbond en hoe krijg ik daar deel aan?

Zie zondag 23.
Klaas schreef:2) Verleent God genade op basis van ons verbrijzeld hart of is ons verbrijzeld hart een gevolg van Gods genade?

Een gevolg van God's genade. Zonder God's genade zouden wij de wil niet bezitten om... Je weet wel. Dan is het geen vrije genade, maar genade met als voorwaarde dat we onze doodsstaat werken tot genade.
Klaas schreef:3) Wordt het niet tijd dat de Saambinder haar naam veranderd?

Waar in? Wetsbinder?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 nov 2003 11:01

KAW:
Zie zondag 23.

Er wordt daar wel gesproken over genade maar niet over een genadeverbond. Wat houdt dat precies in?

KAW:
Waar in? Wetsbinder?

Verstrooier?

Klaas

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 nov 2003 11:06

Klaas schreef:KAW:
Zie zondag 23.

Er wordt daar wel gesproken over genade maar niet over een genadeverbond. Wat houdt dat precies in?

KAW:
Waar in? Wetsbinder?

Verstrooier?

Klaas

Het verbond dat Christus gesloten heeft om het wetsverbond te vervullen, opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Het genadeverbond is de vervulling van de eis van het wetverbond. Je kunt hier deel aan hebben als je dit met een gelovig hart aanneemt.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 nov 2003 11:21

KAW:
Het verbond dat Christus gesloten heeft om het wetsverbond te vervullen, opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Het genadeverbond is de vervulling van de eis van het wetverbond.

Eerlijk gezegd lijkt dit nog het meest op orakeltaal. No offense, maar het wordt er niet duidelijker op ;-) Volgens mij stierf Christus om het wetsverbond te vervullen. In hoeverre is dat dan een verbond sluiten? En met wie sloot Hij dat verbond? Wat is precies de inhoud van dat verbond?

KAW:
Je kunt hier deel aan hebben als je dit met een gelovig hart aanneemt.

Is dit jouw visie of die van de Saambinder? Dat laatste kan ik me nl. niet voorstellen. Ik kan toch niets aannemen? Een gelovig hart moet me gegeven worden etc etc, Om hier een gefundeerde mening over te kunnen vormen wil ik graag begrijpen wat de schrijver van het artikel bedoeld met de genoemde term(en). Wellicht dat iemand die het er wél mee eens is dat beter uit kan leggen ;-)

Klaas

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 nov 2003 11:29

Het verbond dat Christus gesloten heeft om het wetsverbond te vervullen, opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Het genadeverbond is de vervulling van de eis van het wetverbond.

Eerlijk gezegd lijkt dit nog het meest op orakeltaal. No offense, maar het wordt er niet duidelijker op ;-) Volgens mij stierf Christus om het wetsverbond te vervullen. In hoeverre is dat dan een verbond sluiten? En met wie sloot Hij dat verbond? Wat is precies de inhoud van dat verbond?

Bij het laatste avondmaal sloot Hij een nieuw verbond. Het nieuwe verbond, het "genadeverbond" is gebaseert op kwijtschelding van je schuld door Jezus als je Hem daarom vraagt. Dit vragen moet gebeuren met het geloof dat Jezus dit kan doen. Zijn aanbod van genade, dus het genadeverbond, wordt aan iedereen aangeboden die het te horen of te lezen krijgt. Iedereen die daar een beroep op doet zal vergeving krijgen.

Je kunt hier deel aan hebben als je dit met een gelovig hart aanneemt.

Is dit jouw visie of die van de Saambinder? Dat laatste kan ik me nl. niet voorstellen. Ik kan toch niets aannemen? Een gelovig hart moet me gegeven worden etc etc, Om hier een gefundeerde mening over te kunnen vormen wil ik graag begrijpen wat de schrijver van het artikel bedoeld met de genoemde term(en). Wellicht dat iemand die het er wél mee eens is dat beter uit kan leggen ;-)

Klaas

Dit is de visie van zondag 23 en ook mijn visie.

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 05 nov 2003 11:59

Kaw schreef:Bij het laatste avondmaal sloot Hij een nieuw verbond.

Volgens mij was dat niet bij het laatste avondmaal, maar op het moment dat Adam en Eva uit het Paradijs verdreven werden toen ze het werkverbond verbroken hadden. Anders was er in die tussenliggende periode geen verbond geweest.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 nov 2003 12:10

Johnny_Camaro schreef:

Volgens mij was dat niet bij het laatste avondmaal, maar op het moment dat Adam en Eva uit het Paradijs verdreven werden toen ze het werkverbond verbroken hadden. Anders was er in die tussenliggende periode geen verbond geweest.

God beloofde in de bekende tekst: "Hiel en kop vermorzelen" dat Hij uitkomst zal bieden voor de mens.
Met Abraham richte God de eerste keer een verbond op. Dit was het werkverbond.

Lucas 22:20 Desgelijks ook den drinkbeker na het avondmaal, zeggende: Deze drinkbeker is het nieuwe testament in Mijn bloed, hetwelk voor u vergoten wordt.
Jezus richt hier een nieuw verbond op, namelijk het genadeverbond.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 nov 2003 12:13

Kaw schreef:
Johnny_Camaro schreef:

God beloofde in de bekende tekst: "Hiel en kop vermorzelen" dat Hij uitkomst zal bieden voor de mens.

Lucas 22:20 Desgelijks ook den drinkbeker na het avondmaal, zeggende: Deze drinkbeker is het nieuwe testament in Mijn bloed, hetwelk voor u vergoten wordt.
Jezus richt hier een nieuw verbond op, namelijk het genadeverbond.

Maar wat doet het er toe waar en wanneer God Zijn verbonden sloot. Het gaat er om dat je overtuigt wordt van de noodzaak om deel te hebben aan Jezus' verlossing werk.

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 05 nov 2003 12:19

Kaw schreef:
Johnny_Camaro schreef:

Wat dat betreft verschillen we waarschijnlijk van mening

Het werkverbond is volgens mij met Adam opgericht, omdat hij nog zuiver was en ook niet de erfzonden had. Daardoor kon hij zich aan het werkverbond houden. Maar toen de val er was werden hij als hoofd van het verbond samen met Eva uit het Paradijs verdreven. Daarna werd het genadeverbond opgericht. Volgens mij was dat de tekst: Ik zal vijandschap zetten tussen uw zaad en tussen haar zaad.... etc.
In deze tekst wordt de belofte gegeven van de Zaligmaker Jezus Christus die geboren zou worden.

[/quote]
Jezus richt hier een nieuw verbond op, namelijk het genadeverbond.[/quote]

In deze tekst wordt aangegeven dat het bloed nu echt vergoten wordt, wat voorheen symbolisch door middel van een offer vergoten werd.

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 05 nov 2003 12:21

Kaw schreef:Maar wat doet het er toe waar en wanneer God Zijn verbonden sloot. Het gaat er om dat je overtuigt wordt van de noodzaak om deel te hebben aan Jezus' verlossing werk.

Dat ben ik helemaal met je eens!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 nov 2003 12:24

Johnny_Camaro schreef:
Kaw schreef:Maar wat doet het er toe waar en wanneer God Zijn verbonden sloot. Het gaat er om dat je overtuigt wordt van de noodzaak om deel te hebben aan Jezus' verlossing werk.

Dat ben ik helemaal met je eens!

Dat was overigens geen kritiek op jou, maar meer een soort van schizo-zelfkritiek.

Ik verval namelijk snel in dingen waar dominee's ook last van hebben. Namelijk dat de zorg om het behoud van de naaste verandert in komma$%^#peep#%#peep##^@peep$^#$erij. ;)

Terug naar “Archief”