Ja, ik denk dat dit hier wel past. Ik kan wel een heel nieuw topic -
dat woord heb ik dan toch maar besloten om te gebruiken aangezien ik er feitelijk niet om heen kan, hoewel het geen Nederlands woord is - openen, en dat is een goede manier om op te blijven vallen als onderwerp. Maar ik doe het dan toch maar hier.
Wat is kenmerkend voor het christelijk gereformeerd-zijn? „Schriftuurlijke, confessioneel-bevindelijke prediking”, zegt ds. A. K. Wallet resoluut. „De beloften worden aan iedereen aangeboden, maar ze dienen wel beoefend en in die weg vervuld te worden. Dat laatste is het bevindelijke element: hoe kóm ik tot Christus.”Uit:
Om de eenheid van belofte en beleving
Dat las ik vandaag.
Met de zin "De beloften worden aan iedereen aangeboden, maar ze dienen wel beoefend en in die weg vervuld te worden" kan ik van harte en met warmte mee instemmen. Er is geen plaats voor automatisme. Daar waarschuwde Johannes ook al voor, zie
Mattheüs 3:
8-9.
Maar dan die zin achter de dubbele punt: "hoe kóm ik tot Christus?"
Ik vraag me bij die laatste vraag toch een beetje af: is dat een goede vraag? Verdraagt zich dat wel met wat de Bijbel ons leert? Ik heb het naar mijn idee anders geleerd. Niet omdat een kerk mij dat zo verteld heeft, maar vanuit bijbelstudie.
Zet bijvoorbeeld Paulus niet juist in, dat wij van Christus zíjn? Ik denk bijvoorbeeld aan
Efeziërs 1. Voor de gemeente in Korinthe, waar nogal wat aan de hand was, maakt hij daarin geen uitzondering, zie
1 Korinthiërs 1:
1-9. Hoewel hij er zelfs toe komt om hen als vleselijk te typeren (
1 Korinthiërs 3:
3-4)!
Dat is een lijn, die er niet toen pas was, maar die al in het Oude Testament bestaat. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het opschrift boven de 10 geboden (
Exodus 20:
2). In Deuteronomium spreekt de HEERE constant over zichzelf als
JHWH Elohechem (letterlijk: JHWH, jullie God), of
JHWH Elohekha (letterlijk: JHWH, jouw God).
Het is de lijn van Gods verbond, zoals JHWH dat al met Abraham sloot (
Genesis 17). Die lijn is ook tot in de Cathechismus zo doorgetrokken. Die zet namelijk in met het eigendom zijn van Jezus Christus.
God is de eerste. Er is in de eerste plaats dus een lijn van boven naar beneden: God maakte in Christus ons zijn eigendom. Dat is iets wat al gebeurd is. Dat is wat de Bijbel ons met grote nadruk leert.
Is daarmee alles gezegd? Nee, want nu vraagt JHWH van ons gehoorzaamheid aan zijn verbond. Dat deed Hij bij Israël, dat doet Hij vandaag bij zijn kerk. Ook dat is een lijn die gewoon doorloopt. Dus niks geen automatisme!
(Sorry dat de Gergemmers dat in hun onwetendheid dan noemen: van Gods genadeverbond een werkverbond maken. Ik ben er niet van onder de indruk. Volgens mij is dit namelijk niet te vangen in een zwart-wit-simplisme, waarin wet en genade radicaal tegenover elkaar geplaatst worden.)
Volgens mij appeleren veel bevindelijken volgens mij echter op het gevoelsmatige, het ervaren. Alsof het (bijna) alleen daarom zou draaien. Terwijl de Bijbel meer een beroep doet op gehoorzaamheid aan Gods verbondsonderwijs, zoals Hij die in de Torah gegeven heeft. Ook al heeft die Torah dan een wat andere vorm dan de Torah van het Oude Testament (vanwege die verbondsvernieuwing gedurende de heilsgeschiedenis). Maar het is een lijn die je gewoon ziet doorlopen in het Nieuwe Testament, als je goed leest: gehoorzaamheid aan Gods geboden.
In het door mij bekritiseerde zinnetje zie ik de mens aan het werk, die wil opklimmen tot God, als het erop aankomt. De uitgesproken vraag is immers: hoe kóm ik tot Christus? Toe maar!
Dat gaat niet slechts in tegen de bijbelse lijn die ik net belicht heb, dat wordt zelfs verboden door de Bijbel zelf! (Zie
Romeinen 10:
6-9)
(Zo zou ik het 4 jaar geleden denk nooit gezegd hebben, zoals ik het nu gedaan heb. Het zou niet eens in mij opkomen om dat ene laatste zinnetje van dat artikel te bekritseren. Maar ja, wat wist ik toen van de eerste paar boeken van de Bijbel af? Zoveel wordt/werd er immers niet uit gepreekt. I.i.g. niet zo dat de fundamentele lijnen duidelijk voor ogen getekend worden. Dus heb je daarin huiswerk als je daarmee vertrouwd wilt raken.
Wat dat betreft zijn er bij mij sinds die tijd behoorlijk wat veranderingen opgetreden.)