Onvoorwaardelijke liefde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2007 15:42

tinos schreef:Wellicht is er vaak een egoïstisch motief, dat hoeft niet per definitie negatief te zijn overigens. Toch geloof ik wel in onvoorwaardelijke liefde waarbij mensen zichzelf helemaal wegcijferen voor een ander of anderen.
Of dat goed is vraag ik me dan toch wel af.

Ik vraag me dan weer af in hoeverre jezelf helemaal wegcijferen iets met (onvoorwaardelijke) liefde te maken heeft. Daar kan evengoed een egoïstisch motief achter zitten (bijv zwelgen in je eigen opofferingsgezindheid, ik geloof dat Lewis daar ook ooit wat over heeft geschreven). Alhoewel het misschien niet per definitie zo hoeft te zijn dat onvoorwaardelijke liefde en egoïsme elkaar uitsluiten.

Wellicht is het goed als de TS, Aragorn dus, zijn stelling nog iets verder afbakent. Wat versta jij onder onvoorwaardelijk? Wat is dan voorwaardelijk? Wie moet die ene persoon zijn: zoals Rufi begon: haar kind, of juist je levenspartner, of gaat het om de liefde van God voor de mens?

Onvoorwaardelijk: zonder enige voorwaarde te verbinden aan je liefde. En voorwaarden kunnen zijn: wederkerigheid van de liefde, het bezitten van een bepaald uiterlijk of karaktertrek, het hebben van een bepaalde bloedband, etc.

Wie het geliefde object is maakt niet zoveel uit, je kunt het toepassen op alle soorten liefde, dus zowel moederliefde als goddelijke liefde en seksuele liefde. Volgens mij kan van deze drie categorieën alleen goddelijke liefde onvoorwaardelijk zijn, mits je als christen in alverzoening gelooft.

MrSokkie schreef:Oneensch. Ik denk zeker dat het mogelijk is; het komt heel weinig voor, maar je kan jezelf er in bekwamen. (en uiteindelijk onvoorwaarlijke liefde hebben voor iedereen). Maar zo lang je je nog lat leiden door je egoisme zal je die staat niet kunnen bereiken.

Maar in dat geval is het geen onvoorwaardelijke liefde voor een specifieke persoon, maar voor alle personen/wezens. Wat ik bedoelde te zeggen was dat zolang je de ene persoon meer liefhebt dan de andere je liefde niet onvoorwaardelijk is, wellicht had ik dat iets duidelijker moeten formuleren.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 31 mar 2007 15:48

Onvoorwaardelijk: zonder enige voorwaarde te verbinden aan je liefde. En voorwaarden kunnen zijn: wederkerigheid van de liefde, het bezitten van een bepaald uiterlijk of karaktertrek, het hebben van een bepaalde bloedband, etc.

Dergelijke dingen kunnen liefde wel versterken. Of dat lijkt maar zo..

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 31 mar 2007 15:53

@ Smurffie: Dat denk ik ook ja.
@ Aragorn: Ik zit er over na te denken; is onvoorwaardelijke liefde eenzijdig? Kan het ook wederkerig zijn? Als het eenzijdig is dan vind ik de link met 'jezelf wegcijferen' zo gek nog niet. Als je de ander, wie dat dan ook moge zijn, op de eerste plaats zet en alles zonder voorwaarden voor diegene over hebt, verlies je jezelf dan neit uit het oog?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2007 15:54

Smurffie schreef:

Uiteraard, die vormen vaak zelfs de basis. En daar is volgens mij ook helemaal niets mis mee. :) Als mijn vriendin enorm zou veranderen zal mijn liefde waarschijnlijk ook niet hetzelfde blijven.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 31 mar 2007 16:07

@ Aragorn: Ik zit er over na te denken; is onvoorwaardelijke liefde eenzijdig? Kan het ook wederkerig zijn? Als het eenzijdig is dan vind ik de link met 'jezelf wegcijferen' zo gek nog niet. Als je de ander, wie dat dan ook moge zijn, op de eerste plaats zet en alles zonder voorwaarden voor diegene over hebt, verlies je jezelf dan neit uit het oog?

Dat kan idd, met alle gevolgen van dien. Volgens mij heeft God evengoed opdracht voor gegeven voor jezelf te zorgen. Onvoorwaardelijke liefde voor jezelf klinkt me wat vreemd in de oren 8) maar een stukje eigenwaarde is niet verkeerd natuurlijk. Bovendien heeft dit vaak een positieve uitwerking op je naasten, ook weer een stukje liefde :)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 31 mar 2007 16:10

Aragorn schreef:
Smurffie schreef:

Uiteraard, die vormen vaak zelfs de basis. En daar is volgens mij ook helemaal niets mis mee. :) Als mijn vriendin enorm zou veranderen zal mijn liefde waarschijnlijk ook niet hetzelfde blijven.

Als deze dingen de basis vormen, is je liefde wel voorwaardelijk, eigenlijk. De bloedband uitgesloten trouwens. Het bezitten van een bepaald uiterlijk of karaktertrek hebben daar weinig mee te maken. :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2007 16:16

Klopt, ik heb dan ook nooit beweerd dat ik onvoorwaardelijk liefheb. :wink:

Maar ook de bloedband is een voorwaarde: als diegene namelijk geen familie zou zijn zou je niet (in die mate) van hem/haar houden.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 31 mar 2007 16:26

Aragorn schreef:Klopt, ik heb dan ook nooit beweerd dat ik onvoorwaardelijk liefheb. :wink:

Maar ook de bloedband is een voorwaarde: als diegene namelijk geen familie zou zijn zou je niet (in die mate) van hem/haar houden.

Of je houd van hem/haar alsof het je eigen broer/zus/etc. was. Dan is die liefde niet echt een bepalend soort liefde voor een bloedband. Liefde is wat mij betreft een ongrijpbaar, niet-universeel (zeg ik dat goed?) iets, in welke 'vorm' dan ook, als er al vorm aan te geven is. :)

(Ow, ik dacht ook niet beweerd te hebben dat jij ergens beweerd had onvoorwaardelijk lief te hebben 8) )

Riska

Berichtdoor Riska » 01 apr 2007 17:34

Onvoorwaardelijke liefde bestaat niet.
Ook niet tussen ouders en kinderen. Je hebt bepaalde verwachtingen als je kind geboren wordt en als die niet helemaal uitkomen ben je toch teleurgesteld. Dus moest dat kind aan een voorwaarde voldoen.

God is de Enige die onvoorwaardelijk lief heeft. Hij gaf Zijn Zoon en dat is onvoorwaardelijke liefde. Dat de mens die niet wil aanvaarden is dat een keuze van de mens. God wil niet anders dan dat alle mensen gered worden. (En omdat ik opmerkingen over 'alverzoening' zie aankomen: dat beweer ik dus niet. De mens zal die onvoorwaardelijke liefde moeten aanvaarden...)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2007 23:08

Riska schreef:God is de Enige die onvoorwaardelijk lief heeft. Hij gaf Zijn Zoon en dat is onvoorwaardelijke liefde. Dat de mens die niet wil aanvaarden is dat een keuze van de mens. God wil niet anders dan dat alle mensen gered worden. (En omdat ik opmerkingen over 'alverzoening' zie aankomen: dat beweer ik dus niet. De mens zal die onvoorwaardelijke liefde moeten aanvaarden...)

En zo is er dus nog steeds een voorwaarde want als die liefde niet aanvaard wordt houdt het kennelijk op.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 apr 2007 06:35

Aragorn schreef:
Riska schreef:God is de Enige die onvoorwaardelijk lief heeft. Hij gaf Zijn Zoon en dat is onvoorwaardelijke liefde. Dat de mens die niet wil aanvaarden is dat een keuze van de mens. God wil niet anders dan dat alle mensen gered worden. (En omdat ik opmerkingen over 'alverzoening' zie aankomen: dat beweer ik dus niet. De mens zal die onvoorwaardelijke liefde moeten aanvaarden...)

En zo is er dus nog steeds een voorwaarde want als die liefde niet aanvaard wordt houdt het kennelijk op.

Nee, het is onvoorwaardelijk. Als je iemand liefhebt, maar die ander beantwoordt de liefde niet, dan blijft die liefde nog steeds bestaan..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2007 08:07

Als dat zo is, is dat inderdaad onvoorwaardelijk ja. Echter, ik heb niet de indruk dat dat bij de christelijke God het geval is aangezien er toch de nodige sancties staan op het niet beantwoorden van die 'onvoorwaardelijke' liefde.

MrSokkie

Re: Onvoorwaardelijke liefde

Berichtdoor MrSokkie » 03 apr 2007 07:43

rafaell schreef:
MrSokkie schreef:Oneensch. Ik denk zeker dat het mogelijk is; het komt heel weinig voor, maar je kan jezelf er in bekwamen. (en uiteindelijk onvoorwaarlijke liefde hebben voor iedereen). Maar zo lang je je nog lat leiden door je egoisme zal je die staat niet kunnen bereiken.

Maar dan vervul je je innerlijke drang tot onvoorwaardelijk liefhebben, en is er dus tóch een egoïstisch motief.

Nee, we gaan niet die discussie weer voeren. Dat is géén egoistisch motief, netzoals het niet egoistisch is om liefdadig te zijn, ook al voel je je daardoor wel prettiger. Sterker nog, ik geloof dat op het moment dat iemand onvoorwaardelijk lief kan hebben dat zijn relatie tot zijn eigen ego wel dusdanig anders is dan bij normale mensen dat je echt niet meer van egoisme kunt spreken.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 03 apr 2007 07:46

Aragorn schreef:Maar in dat geval is het geen onvoorwaardelijke liefde voor een specifieke persoon, maar voor alle personen/wezens. Wat ik bedoelde te zeggen was dat zolang je de ene persoon meer liefhebt dan de andere je liefde niet onvoorwaardelijk is, wellicht had ik dat iets duidelijker moeten formuleren.

Tegen de tijd dat je onvoorwaardelijke liefde kunt voelen voor alle wezens gelijk, inclusief jezelf, sta je al stevig met 1 been in Nirvana.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 03 apr 2007 07:49

Riska schreef:Onvoorwaardelijke liefde bestaat niet.

Dat geloof ik dus niet. We moeten ook wel heel erg uitkijken met wat we precies onder liefde verstaan. Als je eronder verstaat: "Ik vind jou aardig" dan doe je het enorm tekort. Niemand vind de mensen aardig die hem naar het leven staan, maar je kunt wél het beste met je vijanden voor hebben en hopen op geluk voor andere. Ik hoef iemand niet aardig te vinden om hem/haar toch lief te kunnen hebben.

Terug naar “Archief”