tinos schreef:Wellicht is er vaak een egoïstisch motief, dat hoeft niet per definitie negatief te zijn overigens. Toch geloof ik wel in onvoorwaardelijke liefde waarbij mensen zichzelf helemaal wegcijferen voor een ander of anderen.
Of dat goed is vraag ik me dan toch wel af.
Ik vraag me dan weer af in hoeverre jezelf helemaal wegcijferen iets met (onvoorwaardelijke) liefde te maken heeft. Daar kan evengoed een egoïstisch motief achter zitten (bijv zwelgen in je eigen opofferingsgezindheid, ik geloof dat Lewis daar ook ooit wat over heeft geschreven). Alhoewel het misschien niet per definitie zo hoeft te zijn dat onvoorwaardelijke liefde en egoïsme elkaar uitsluiten.
Wellicht is het goed als de TS, Aragorn dus, zijn stelling nog iets verder afbakent. Wat versta jij onder onvoorwaardelijk? Wat is dan voorwaardelijk? Wie moet die ene persoon zijn: zoals Rufi begon: haar kind, of juist je levenspartner, of gaat het om de liefde van God voor de mens?
Onvoorwaardelijk: zonder enige voorwaarde te verbinden aan je liefde. En voorwaarden kunnen zijn: wederkerigheid van de liefde, het bezitten van een bepaald uiterlijk of karaktertrek, het hebben van een bepaalde bloedband, etc.
Wie het geliefde object is maakt niet zoveel uit, je kunt het toepassen op alle soorten liefde, dus zowel moederliefde als goddelijke liefde en seksuele liefde. Volgens mij kan van deze drie categorieën alleen goddelijke liefde onvoorwaardelijk zijn, mits je als christen in alverzoening gelooft.
MrSokkie schreef:Oneensch. Ik denk zeker dat het mogelijk is; het komt heel weinig voor, maar je kan jezelf er in bekwamen. (en uiteindelijk onvoorwaarlijke liefde hebben voor iedereen). Maar zo lang je je nog lat leiden door je egoisme zal je die staat niet kunnen bereiken.
Maar in dat geval is het geen onvoorwaardelijke liefde voor een specifieke persoon, maar voor alle personen/wezens. Wat ik bedoelde te zeggen was dat zolang je de ene persoon meer liefhebt dan de andere je liefde niet onvoorwaardelijk is, wellicht had ik dat iets duidelijker moeten formuleren.