Islamisering van de samenleving?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 01 apr 2007 17:12

Aragorn schreef:Als ik moslim zou zijn zou ik op een gegeven moment helemaal geen zin meer hebben om me constant te moeten distantiëren van de acties van een paar zieke geesten die zich toevallig ook moslim noemen teneinde de gemoedsrust van mensen die moeite hebben dit onderscheid zelf te maken te stimuleren. Sterker nog, ik zou me door al dat gehuil alleen maar sterker profileren en als mensen daar moeite mee hebben of het eng vinden, f*ck them.

Precies. Ik voel ook niet de noodzaak me te distantiëren van het beleid van Bush omdat we toevallig allebei Westerlingen zijn/man zijn/tien vingers hebben.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 apr 2007 21:57

Aragorn schreef:
Sabra schreef:
Zo ja, moet hij of zij dat telkens als er een wandaad gepleegd wordt in naam van de islam dit doen?

Niet per individueel geval, maar blijven herhalen dat zij een andere mening zijn toegedaan, is toch geruststellend.

Als ik moslim zou zijn zou ik op een gegeven moment helemaal geen zin meer hebben om me constant te moeten distantiëren van de acties van een paar zieke geesten die zich toevallig ook moslim noemen teneinde de gemoedsrust van mensen die moeite hebben dit onderscheid zelf te maken te stimuleren. Sterker nog, ik zou me door al dat gehuil alleen maar sterker profileren en als mensen daar moeite mee hebben of het eng vinden, f*ck them.

Ik zou het in zo'n geval ook hoogst irritant vinden. Het maakt de onderlinge sfeer er niet beter op en los daarvan, waarom moet ik mensen vragen zich ergens van te distantiëren als ik toch allang weet dat zij zich daar niet mee willen vereenzelvigen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 02 apr 2007 09:52

Aragorn schreef:Als ik moslim zou zijn zou ik op een gegeven moment helemaal geen zin meer hebben om me constant te moeten distantiëren van de acties van een paar zieke geesten die zich toevallig ook moslim noemen teneinde de gemoedsrust van mensen die moeite hebben dit onderscheid zelf te maken te stimuleren.

Een paar zieke geesten? Je kunt geen nieuwbulletin luisteren zonder dat je wordt geconfronteerd met allerhande terroristische acties van mensen die (toevallig) moslim zijn.

Enerzijds proberen jij en MrSokkie het aantal moslims dat betrokken is bij tal van minder leuke zaken te bagatelliseren, anderzijds proberen jullie aan te tonen dat ook mensen van andere religies betrokken zijn bij minder leuke zaken. Dit laatste hebben jullie overigens zonder succes weten te doen.

Als in naam van Allah elke dag mensen de lucht in worden geblazen, worden opgeroepen tot de gewapende strijd, mensen van andere religies worden aangevallen, vrouwen worden achtergesteld en mishandeld, etcetera, dan is het niet vreemd dat men moet blijven uitleggen waarom de Islam een vredelievende godsdienst is. Misschien is het dit in theorie, in de praktijk blijkt er totaal niets van.
Dulce et decorum est pro patria mori

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2007 10:10

Caligula schreef:
Aragorn schreef:Als ik moslim zou zijn zou ik op een gegeven moment helemaal geen zin meer hebben om me constant te moeten distantiëren van de acties van een paar zieke geesten die zich toevallig ook moslim noemen teneinde de gemoedsrust van mensen die moeite hebben dit onderscheid zelf te maken te stimuleren.

Een paar zieke geesten? Je kunt geen nieuwbulletin luisteren zonder dat je wordt geconfronteerd met allerhande terroristische acties van mensen die (toevallig) moslim zijn.

Ik ben benieuwd hoeveel je er vandaag in het nieuwsbulletin al gehoord hebt. En ach, ik wil dat ook helemaal niet bagatelliseren, maar ik begrijp niet waarom het nodig zou zijn om het kleine gedeelte moslims dat dat soort dingen doet gelijk te stellen aan alle andere moslims die hier gewoon hun leven leiden als Ali Modaal.

Enerzijds proberen jij en MrSokkie het aantal moslims dat betrokken is bij tal van minder leuke zaken te bagatelliseren, anderzijds proberen jullie aan te tonen dat ook mensen van andere religies betrokken zijn bij minder leuke zaken. Dit laatste hebben jullie overigens zonder succes weten te doen.

Ik geloof niet dat ik dat laatste hier heb gedaan, maar het is wel zo dat geweld niet voorbehouden is aan de islam. Momenteel staat dat wel het meest in de aandacht en komt het relatief vaker voor, maar aanhangers van iedere religie doen dat soort dingen of hebben het gedaan. Of het nu christenen, moslims, boeddhisten of hindoes zijn.
Dit is echter niet waar het uiteindelijk om draait. Wat ik duidelijk wil maken is dat het onterecht is om de islam te zien als een bijzondere religie die het kwaad in zichzelf meedraagt ipv de mensen die het belijden en om de acties van enkelingen te projecteren op al hun geloofsgenoten.

Als in naam van Allah elke dag mensen de lucht in worden geblazen, worden opgeroepen tot de gewapende strijd, mensen van andere religies worden aangevallen, vrouwen worden achtergesteld en mishandeld, etcetera, dan is het niet vreemd dat men moet blijven uitleggen waarom de Islam een vredelievende godsdienst is. Misschien is het dit in theorie, in de praktijk blijkt er totaal niets van.

Als Nederlandse moslim zou ik nog steeds niet vinden dat ik verantwoording hoef af te leggen voor achterlijke figuren die uit naam van mijn religie in ontwikkelingslanden mensen vermoorden, vrouwen discrimineren en al dat soort fraais. Desgewenst kun je best uitleggen dat je er anders over denkt, maar ik zie dat geenszins als een verplichting.

Overigens gebeurt dat momenteel in Tilburg wel: http://www.omroepbrabant.nl/news.aspx?id=80082

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 02 apr 2007 10:15

Aragorn schreef:Als ik moslim zou zijn zou ik op een gegeven moment helemaal geen zin meer hebben om me constant te moeten distantiëren van de acties van een paar zieke geesten die zich toevallig ook moslim noemen teneinde de gemoedsrust van mensen die moeite hebben dit onderscheid zelf te maken te stimuleren. Sterker nog, ik zou me door al dat gehuil alleen maar sterker profileren en als mensen daar moeite mee hebben of het eng vinden, f*ck them.
Dan moet jij als moslim ook niet vreemd opkijken als jij wordt geassocieerd met extremisten.
Iedereen hier heeft de reacties in de moslimwereld gezien na publicatie van cartoons over Mohammed, de reacties na 9/11 of de reacties na de zoveelste aanslag in Israel.
Niet elke moslim zal daar zo over denken, gelukkig niet, maar een niet onaanzienlijk deel doet dat wel. Dan is het niet zo onredelijk om van moslims te verwachten dat ze zich daar publiekelijk van distanieren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2007 10:21

Tsja, als jij mij dan vervolgens als extremist wil gaan zien wens ik je veel plezier. I couldn't care less. :)

Als Jood zou ik ook niet de moeite nemen om iedere moslimfundi uit te leggen dat mijn mede-Joden toch niet alle touwtjes in handen hebben op het wereldtoneel.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 02 apr 2007 10:24

Aragorn schreef:Tsja, als jij mij dan vervolgens als extremist wil gaan zien wens ik je veel plezier. I couldn't care less. :)
Dat is fijn, maar zeuren over dat label, terwijl jij je niet wilt distanieren van de daden van extremisten is dan weer vrij belachelijk.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 02 apr 2007 10:25

Iedereen hier heeft de reacties in de moslimwereld gezien na publicatie van cartoons over Mohammed, de reacties na 9/11 of de reacties na de zoveelste aanslag in Israel.

Veel van die reacties zijn in scene gezet. En als ze niet in scene zijn gezet, worden de protesten van die zes-en-en-halve arabier door CNN dusdanig in beeld gebracht dat het plotseling lijkt of er 6000 arabieren met brandende vlaggen staan te hossen.

Laat je niet beetnemen. Die reacties zeggen hooguit iets over de regimes in die landen, maar totaal niets over (de mening van) de lokale bevolking.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2007 10:32

Machiavelli schreef:
Aragorn schreef:Tsja, als jij mij dan vervolgens als extremist wil gaan zien wens ik je veel plezier. I couldn't care less. :)
Dat is fijn, maar zeuren over dat label, terwijl jij je niet wilt distanieren van de daden van extremisten is dan weer vrij belachelijk.

Ik wil me er best van distantiëren maar zie het niet als een morele plicht. Bovendien wordt dat label nog altijd opgeplakt door mensen die kennelijk niet in staat zijn enige nuance op te brengen en dat is iets waar ik mij niet verantwoordelijk voor kan voelen.

Othello schreef:Laat je niet beetnemen. Die reacties zeggen hooguit iets over de regimes in die landen, maar totaal niets over (de mening van) de lokale bevolking.

Of over het Amerikaanse neo-conservatieve regime dat de wereld graag indeelt in een Evil Empire enerzijds en haar nobele bestrijders (lees: Amerikanen) anderzijds en daar de media aardig in meekrijgt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 apr 2007 11:54

Machiavelli schreef:
Dan moet jij als moslim ook niet vreemd opkijken als jij wordt geassocieerd met extremisten.
Niet elke moslim zal daar zo over denken, gelukkig niet, maar een niet onaanzienlijk deel doet dat wel. Dan is het niet zo onredelijk om van moslims te verwachten dat ze zich daar publiekelijk van distanieren.

Dus telkens als er waar ook ter wereld een moslims voor trammelant zorgt (lees: dood en verderf zaait), moet ik van islamitische vrienden vragen of zij zich distantiëren?

Ik moet overigens wel zeggen dat ik het gevoel krijg dat er op islam-gerelateerde daden veel meer acht geslagen wordt dan op daden in naam van andere godsdiensten, goden, politieke ideeën of wat dies meer zij.

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 02 apr 2007 12:06

Optimatus schreef:
Dus telkens als er waar ook ter wereld een moslims voor trammelant zorgt (lees: dood en verderf zaait), moet ik van islamitische vrienden vragen of zij zich distantiëren?

Dat zou ondoenlijk zijn. Wie heeft er immers 168 uur per week over?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 apr 2007 12:16

Even een serieus antwoord graag: moet ik bij herhaling op distantiëring aandringen, ja of nee?

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 02 apr 2007 12:25

Dat hangt af van in hoeverre jij daar behoefte aan hebt en of men behoefte heeft zich daarvan te distantiëren.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 apr 2007 14:20

Caligula schreef:Een paar zieke geesten? Je kunt geen nieuwbulletin luisteren zonder dat je wordt geconfronteerd met allerhande terroristische acties van mensen die (toevallig) moslim zijn.

Tja, een aanslag heeft nou eenmaal meer nieuwswaarde dan het bericht: In Jakarta was vandaag alles rustig, net zoals in New Delhi en in Phnom Phen.

Als in naam van Allah elke dag mensen de lucht in worden geblazen, worden opgeroepen tot de gewapende strijd, mensen van andere religies worden aangevallen, vrouwen worden achtergesteld en mishandeld, etcetera,

In naam van God worden er elke dag homo's gediscrimineerd, wordt het mensen onmogelijke gemaakt (op zondag) te recreeeren, wordt er mensen geld uit de zakken geklopt, wordt mensen wijsgemaakt dat ze niets waard zijn, (ze zijn immers zondige wezens en kunnen daar niets aan doen), worden mensen bang gemaakt met de hel en worden vrouwen achtergesteld.

dan is het niet vreemd dat men moet blijven uitleggen waarom de Islam een vredelievende godsdienst is. Misschien is het dit in theorie, in de praktijk blijkt er totaal niets van.

De praktijk is nu eenmaal grilliger dan de theorie. Daarom haal ik er steeds voorbeelden bij waaruit blijkt dat de praktijk van het Christendom ook niet alleen maar rozengeur en maneschijn is. Ik wil namelijk voorkomen dat je de Islam in de praktijk gaat vergelijken met het Christendom in theorie. Dat is een vreselijk oneerlijke vergelijking.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 apr 2007 14:22

Machiavelli schreef:Iedereen hier heeft de reacties in de moslimwereld gezien na publicatie van cartoons over Mohammed, de reacties na 9/11 of de reacties na de zoveelste aanslag in Israel.

Ja, een beetje dezelfde reactie als toen Madonna in Nederland was met haar kruisigings-act. Er wordt iets dieps en heiligs van een religie geraakt en mensen kunnen met hun hoofd op tv komen. een linke combinatie.

Terug naar “Archief”