Caligula schreef:Aragorn schreef:Als ik moslim zou zijn zou ik op een gegeven moment helemaal geen zin meer hebben om me constant te moeten distantiëren van de acties van een paar zieke geesten die zich toevallig ook moslim noemen teneinde de gemoedsrust van mensen die moeite hebben dit onderscheid zelf te maken te stimuleren.
Een paar zieke geesten? Je kunt geen nieuwbulletin luisteren zonder dat je wordt geconfronteerd met allerhande terroristische acties van mensen die (toevallig) moslim zijn.
Ik ben benieuwd hoeveel je er vandaag in het nieuwsbulletin al gehoord hebt. En ach, ik wil dat ook helemaal niet bagatelliseren, maar ik begrijp niet waarom het nodig zou zijn om het kleine gedeelte moslims dat dat soort dingen doet gelijk te stellen aan alle andere moslims die hier gewoon hun leven leiden als Ali Modaal.
Enerzijds proberen jij en MrSokkie het aantal moslims dat betrokken is bij tal van minder leuke zaken te bagatelliseren, anderzijds proberen jullie aan te tonen dat ook mensen van andere religies betrokken zijn bij minder leuke zaken. Dit laatste hebben jullie overigens zonder succes weten te doen.
Ik geloof niet dat ik dat laatste hier heb gedaan, maar het is wel zo dat geweld niet voorbehouden is aan de islam. Momenteel staat dat wel het meest in de aandacht en komt het relatief vaker voor, maar aanhangers van iedere religie doen dat soort dingen of hebben het gedaan. Of het nu christenen, moslims, boeddhisten of hindoes zijn.
Dit is echter niet waar het uiteindelijk om draait. Wat ik duidelijk wil maken is dat het onterecht is om de islam te zien als een bijzondere religie die het kwaad in zichzelf meedraagt ipv de mensen die het belijden en om de acties van enkelingen te projecteren op al hun geloofsgenoten.
Als in naam van Allah elke dag mensen de lucht in worden geblazen, worden opgeroepen tot de gewapende strijd, mensen van andere religies worden aangevallen, vrouwen worden achtergesteld en mishandeld, etcetera, dan is het niet vreemd dat men moet blijven uitleggen waarom de Islam een vredelievende godsdienst is. Misschien is het dit in theorie, in de praktijk blijkt er totaal niets van.
Als Nederlandse moslim zou ik nog steeds niet vinden dat ik verantwoording hoef af te leggen voor achterlijke figuren die uit naam van mijn religie in ontwikkelingslanden mensen vermoorden, vrouwen discrimineren en al dat soort fraais. Desgewenst kun je best uitleggen dat je er anders over denkt, maar ik zie dat geenszins als een verplichting.
Overigens gebeurt dat momenteel in Tilburg wel:
http://www.omroepbrabant.nl/news.aspx?id=80082