Wonderbaarlijke genezing in Bleskensgraaf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 30 mar 2007 18:51

Aragorn schreef:Ach, voor een waar gelovige zou dit toch geen enkele opzienbarendheid moeten zijn?
Aragorn schreef:
Smurffie schreef:Wat is 'waar gelovig' 8)

In dit geval: de bijbel voor 100% serieus nemen. Maarja, dat doen de meeste mensen die zich christen noemen niet. :)

Inderdaad; met name de volgende teksten zijn - in het kader van genezingen en wonderen - nogal eh... onderbelicht:

* Marcus 11:23: 'Want voorwaar zeg Ik u, dat, zo wie tot dezen berg zal zeggen: Word opgeheven en in de zee geworpen; en niet zal twijfelen in zijn hart, maar zal geloven, dat hetgeen hij zegt, geschieden zal, het zal hem geworden, zo wat hij zegt.'
* Marcus 16:16-18: 'Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden. En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken. Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.' Concreet: 'volgen' deze 'tekenen' je niet, dan heb je geen geloof en zul je verdoemd worden. :o
* Mattheüs 17:19,20: 'Toen kwamen de discipelen tot Jezus alleen, en zeiden: Waarom hebben wij hem niet kunnen uitwerpen? En Jezus zeide tot hen: Om uws ongeloofs wil; want voorwaar zeg Ik u: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn.'

Mede daarom vind ik dit een hoopvol bericht, hoewel ik Othello's 'scepticisme' deel.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 30 mar 2007 18:56

Rien de Ruiter zet kanttekeningen bij genezingen

MEERKERK - Gebedsgenezingen? Rien de Ruiter beziet ze met een kritisch oog. De inwoner van Meerkerk, zelf al veertig jaar ms-patiënt én gelovig, zoekt de oorzaak meer in de samenhang tussen geest en lichaam.

Of Rien de Ruiter in wonderen gelooft? “Hier zit er één”, is zijn even korte als droge antwoord. Veertig jaar lang heeft hij al te kampen met multiple sclerose. De ziekte kreeg hem, net als andere tegenslagen die hij samen met zijn vrouw Liesbeth in zijn leven tegenkwam, er niet onder. Dát ziet hij als gelovig mens als een wonder. Maar genezingen door gebed, zoals die plaatsvinden bij Jan Zijlstra, daar staat hij zeer kritisch tegenover. De zorg van de Meerkerker gaat uit naar de vele mensen die het wonder zoeken en die het niet overkomt. In het weekend stuurde hij, mede aan Het Kontakt, een uitgebreide mail hierover. Twee redenen heeft hij voor zijn houding. De eerste: het gaat altijd om niet direct zichtbare, redelijk vage ziekten – ‘Ik weiger te geloven in een God die zijn ‘wonderen’ beperkt tot uitsluitend niet direct zichtbare kwalen. Waar is de mens die door een verkeersongeluk een been kwijtgeraakt is en die op gebed een nieuw been gekregen heeft? Waar is het kindje met het open ruggetje dat op gebed genezen is?’. De tweede: de genezingen gebeuren altijd in evangelisch getinte gemeenten of vrije groepen. ‘Nooit in een ‘gewone’ gereformeerde of hervormde kerk of iets van die strekking. Ik weiger te geloven in een God die aan de ene kant ons uitvoerig laat weten dat waar een paar mensen in Zijn Naam bijeen zijn Hij aanwezig is en aan de andere kant Zijn ‘wonderen’ alleen doet bij groepen gelovigen van een bepaalde signatuur.’

Insteek
Nee, Rien de Ruiter zoekt het op een andere plek. En na veertig jaar ziek zijn, met alle bijkomende beperkingen, kan hij erover meepraten. Kort en wat platvloers samengevat: liever langs de slijter dan langs de apotheker. Of een stuk chiquer: ‘Ik ga voor kwaliteit van het door God aan mij gegeven leven.’ Een positieve insteek, genieten van het leven, veel lachen, het zorgt ervoor dat je lichaam gezonder blijft. Die overtuiging begon te leven toen hij met een vriend een avond gezellig, met bier, sigaretten en weinig slaap, doorzakte. Dat vond plaats na een jaar regelmatig leven, volgens het boekje. Hij bereidde zich gezien zijn ziekte voor op een slechte dag, maar niets was minder waar. ‘Die maandag is de laatste dag geweest dat ik zonder zichtbare afwijking gelopen heb. Er ging toen bij mij een lichtje branden dat tot op de dag van vandaag niet meer uitgegaan is.’

De inwoner van Meerkerk leeft bij de dag; niet onverschillig, maar zonder zich al teveel zorgen te maken over wat er allemaal zou kunnen gebeuren. Hij geniet van het samenzijn met zijn vrouw – ze zijn binnenkort al veertig jaar getrouwd – van het vooruitzicht straks samen met de scootmobiel boodschappen te gaan doen, van de muziek die hij maakt op orgel en piano, van zijn geloof. Het zijn allemaal hulpmiddelen om ondanks alle tegenslagen opgewekt te kunnen leven. “Al heb ik ook de nodige twijfels gehad, boos op God ben ik nooit geweest. En bidden om genezing? God weet toch wel dat ik dat wil. Ik hoop straks als een genezen mens dood te gaan. Ik heb geen problemen, geen wrok. Ik noem mezelf op dit moment genezen.” En in zijn mail: ‘Mensen die tegen mij zeggen ‘Probeer ook eens gebedsgenezing’, krijgen van mij als reactie: ‘Wie zegt jou dat ik ziek ben?’.’

Hij brengt psycholoog Piet Vroon, die schreef over placebo’s, nep-geneesmiddelen, naar voren. ‘Van multiple sclerosepatiënten knapt 29 procent op na het toedienen van een placebo. Van patiënten met darmstoornissen zelfs 58 procent.’ (…) ‘Ik heb dus voor mezelf vastgesteld dat er, medisch gezien, een grijs gebied is naast aantoonbare fysieke aandoeningen waarvan wij maar heel weinig weten. Ik denk dat dit grijze schemergebied is waarbinnen de gebedsgenezers, in ieder geval grotendeels, hun successen behalen.’

Kermisattractie
Hij doet de deur naar gebedsgenezing trouwens niet resoluut dicht. Maar laat het dan plaats vinden in een veilige context, zonder dat de te genezen mensen teruggebracht worden tot een kermisattractie. Laat de kerken zich dan richten op de eenheid tussen lichaam en geest. De mensen die genezen zijn in de Alblasserwaard, hij gunt ze hun geluk van harte. ‘Natuurlijk is het geweldig voor hen, om op deze manier een nieuw leven te mogen beginnen. Maar ik ben nog niet overtuigd van de manier waarop. Overigens hoop ik van harte dat ik het mis heb.’

Er ligt geen spoortje van cynisme of ironie in zijn laatste woorden. Een gesprek met Rien de Ruiter maakt wel duidelijk dat dat zijn uitgangspunt zeker niet is. Kritisch en duidelijk, dat zeker, maar zonder enige vorm van hardheid of liefdeloosheid. Het zou ook niet passen in het plaatje van iemand die vrede met het leven en God heeft. ‘De afbraak van binnen gaat gestaag door. De buitenkant is nog perfect. De babbel is ook nog goed. We hebben samen nog kwaliteit van leven. We genieten volop van leuke dingen en houden de humor er ook behoorlijk in. We weten van God en zo. Wat willen we nog meer? Zou het niet zo kunnen zijn dat het wonder zich aan ons al aan het voltrekken is?’

Rien de Ruiter heeft ook een weblog gemaakt over gebedsgenezingen: http://gebedsgenezing.web-log.nl.

Dit stond donderdag in het kontakt.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 30 mar 2007 18:57

Lalage schreef:
Cisca schreef:'k Ken mensen die naar Nigeria geweest zijn, één of andere Joshua die daar genees sessies houdt, ze komen genezen terug, hebben geen rolstoel meer nodig, kunnen weer gaan werken, artsen staan versteld, nog geen jaar later is alles in verergde vorm terug, met het vreemde feit dat de vrouw van het gezin, die niets mankeerde, nu net als haar man in een rolstoel zit, nu beiden met MS 8-[

Daar noem je dan ook wel een dubieuze naam...

Tja, maar dat zou niet uit moeten maken toch, in feite zou alles dan te genezen moeten zijn :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 mar 2007 19:08

jamillah schreef:Of Rien de Ruiter in wonderen gelooft? “Hier zit er één”, is zijn even korte als droge antwoord. Veertig jaar lang heeft hij al te kampen met multiple sclerose. De ziekte kreeg hem, net als andere tegenslagen die hij samen met zijn vrouw Liesbeth in zijn leven tegenkwam, er niet onder. Dát ziet hij als gelovig mens als een wonder.

Het is natuurlijk ook weer onzin om dat wel als een wonder te zien. Dat heeft hij namelijk uitsluitend aan zijn eigen instelling te danken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 mar 2007 19:39

reform schreef:
Othello schreef:Ik ben benieuwd hoe ze er over een paar maanden aan toe zijn.

Ik bespeur wat scepticisme bij jou. Waarom zou je aan de genezing moeten twijfelen.....op die manier doe je de werking van de Heilige Geest echt tekort.

Wie zegt dat dit de H. Geest is?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 30 mar 2007 21:13

Aragorn schreef:
jamillah schreef:Of Rien de Ruiter in wonderen gelooft? “Hier zit er één”, is zijn even korte als droge antwoord. Veertig jaar lang heeft hij al te kampen met multiple sclerose. De ziekte kreeg hem, net als andere tegenslagen die hij samen met zijn vrouw Liesbeth in zijn leven tegenkwam, er niet onder. Dát ziet hij als gelovig mens als een wonder.

Het is natuurlijk ook weer onzin om dat wel als een wonder te zien. Dat heeft hij namelijk uitsluitend aan zijn eigen instelling te danken.

Vanuit zijn oogpunt gezien: dat heeft hij uitsluitend aan God te danken. Vanuit zichzelf had hij nooit zo'n instelling gehad, dus dan is het een wonder.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Een wonder in Bleskensgraaf.

Berichtdoor cornelis » 30 mar 2007 21:14

Hallo allemaal.

Het is heerlijk om zulke dingen te lezen.
Want Jezus Christus blijft de zelfde.
Wat Hij sprak toen de Heiland de wereld verliet:
Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde,dat
geld nog altijd.
Een bekend vers zegt ons :Er zijn geen grenzen aan Jezus macht.
En dat is nog zo!.
Ik heb nooit getwijfeld aan Zijn macht,want toen hij op aarde was.
Riep hij Zelf een dode ,die al een lijklucht,had terug naar het leven.
Zelf hebben we jaren geleden ook een wonder mogen meemaken.
Onze middelste zoon had flinke Epileptie.
Voordat hij opgenomen moest worden,sprak onze zoon tegen zijn moeder,Mamma ik zal de Here Jezus vragen om een verrassing,dat ik geen pillen meer hoef te slikken.
En het wonder gebeurde steeds minder pillen, en het kind maar bidden.
Uiteindelijk helemaal zonder pillen.
De artsen begrepen er niets meer van.Andere onderzoeken zijn nog gedaan omdat men het niet meer begreep.
Bij de nacontrole vertelden mijn vrouw en ik over het wonder wat met onze zoon gebeurd was,de dokter zei, laten we het maar houden als een wonder van God,want er zit een rest wat totaal niets doet.Ik zou het anders ook niet weten.
En ondanks hij later watersporten beoefende,hij heeft nooit meer last gehad.Tot op de dag van vandaag hij was 9 en is nu 27 is het een kerngezonde jongeman met vrouw en een gezonde dochter van 4 maanden.

Ja,echt God kan echt alles,maar wil niet altijd alles,onze wil is beslist niet altijd gelijk aan Zijn wil.
Ik moet denken aan een verhaal,dat mij eens werd verteld.
Een oude man kon niet meer lopen,
De kinderen haalde de olieboer er bij,hij stonk naar de olie,zo sprak zijn zoon tegen me.
De olieboer stuurde iedereen de zieke kamer uit.
En ging naar een tijdje weer gewoon weg.
De kinderen vroege aan hun zieke vader,wat heeft de olieman gedaan.
Niets sprak de oude man,alleen maar gebeden.
En hij heeft mij gezegd,dat ik morgen kan lopen.
En de zoon sprak ;mijn vader heeft gelopen tot zijn dood toe.

Kijk zulke verhalen spreken mij het meest aan.
Zo min mogelijk menselijke eer.
Alleen de eer aan Jezus,de Almachtige.
Dit wilde ik weer even kwijt.
Met vr gr Cornelis.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 mar 2007 21:15

Zo kun je het inderdaad bekijken, maar dan moet hij ook consequent zijn en heel het bestaan als een groot wonder zien. Of in ieder geval niet impliciet die wonderbaarlijke genezing afdoen als geen echt of een minder wonder.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 30 mar 2007 21:21

Er stond ook nog in het kontakt dat er nog iemand in Schoonhoven genezen is tijdens een gebedsgeneesdienst bij een Rafaelgemeente.
In Noordeloos komt as dinsdag dr of ds Paul hierover praten, omdat er toch veel vragen zijn over de genezing van Leonie. dit stond vanavond in het kerkblad. De kerkraad was ondanks alle vragen toch erg blij voor haar.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 30 mar 2007 21:52

Aragorn schreef:Zo kun je het inderdaad bekijken, maar dan moet hij ook consequent zijn en heel het bestaan als een groot wonder zien. Of in ieder geval niet impliciet die wonderbaarlijke genezing afdoen als geen echt of een minder wonder.

eensch :)

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 30 mar 2007 22:08

reform schreef:
Othello schreef:Ik ben benieuwd hoe ze er over een paar maanden aan toe zijn.

Ik bespeur wat scepticisme bij jou. Waarom zou je aan de genezing moeten twijfelen.....op die manier doe je de werking van de Heilige Geest echt tekort.

Ik ben ook sceptisch. Het is bekend dat de meesten weer terugvallen in hun ziekte. Of dat bij deze vrouw ook zo zal zijn, is nu nog niet te zeggen.

Ik geloof dat God wonderen doet. Maar ik geloof ook dat Hij iets groter denkt dan een of andere gebedsgenezer uit de Alblasserwaard.

Wat niet wegneemt dat ik blij ben voor die vrouw. Ik hoop dat ze de Heilige Geest ook in haar hart mag ervaren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 mar 2007 22:19

Othello schreef:Ik geloof dat God wonderen doet. Maar ik geloof ook dat Hij iets groter denkt dan een of andere gebedsgenezer uit de Alblasserwaard.

Ik vind dit een beetje een vreemde opmerking. God dacht toch ook niet groter dan wat pauper-nomaden die uit het land van Ur kwamen? Of dan een timmerman uit Nazareth?

Nuja, dat deed hij natuurlijk wel, maar daarvoor gebruikt hij in de bijbel over het algemeen toch de minst aanzienlijken.

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 30 mar 2007 22:20

Cisca schreef:'k Ken mensen die naar Nigeria geweest zijn, één of andere Joshua die daar genees sessies houdt, ze komen genezen terug, hebben geen rolstoel meer nodig, kunnen weer gaan werken, artsen staan versteld, nog geen jaar later is alles in verergde vorm terug, met het vreemde feit dat de vrouw van het gezin, die niets mankeerde, nu net als haar man in een rolstoel zit, nu beiden met MS 8-[

Bekend verhaal. Zo'n verhaal ken ik ook van zeer dichtbij en dan met Zijlstra. Deze vrouw is 2 maanden genezen geweest en daarna is het stukken erger geworden dan voor haar "genezing" Ik denk dat voorzichtigheid in deze erg verstandig is.
Auf Wiedersehen!

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 30 mar 2007 22:26

Aragorn schreef:
Othello schreef:Ik geloof dat God wonderen doet. Maar ik geloof ook dat Hij iets groter denkt dan een of andere gebedsgenezer uit de Alblasserwaard.

Ik vind dit een beetje een vreemde opmerking. God dacht toch ook niet groter dan wat pauper-nomaden die uit het land van Ur kwamen? Of dan een timmerman uit Nazareth?

Oh, God bedient zich van allerlei soorten mensen. Dat bedoel ik ook niet.

Maar wanneer fysieke genezing boven reiniging van het hart wordt gesteld, vraag ik me af of dat is wat God nu eigenlijk bedoelde.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 mar 2007 22:28

Nuja, hoeveel mensen heeft Jezus niet genezen zonder dat hun hart vervolgens gereinigd werd?

Overigens impliceer je nu ook een beetje dat de fysieke reiniging hier boven de reiniging van het hart gesteld wordt, wat volgens mij niet echt uit dit stuk is op te maken en dus een vrij ongefundeerde insinuatie is.

Terug naar “Archief”